Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@07:22:33 GMT

بیماری پسوریازیس چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۷۸۵۵

بیماری پسوریازیس چیست؟

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آمارها حاکی از آن است که در سراسر جهان، ۱۲۵ میلیون نفر به بیماری "پسوریازیس" مبتلا هستند. همچنین بر اساس آمارهای رسمی، تنها در ایالات متحده بیش از هشت میلیون آمریکایی نیز به این بیماری دچارند.

همچنین تا ۳۰ درصد از افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند به "آرتریت پسوریاتیک" (ورم مفاصل پسوریاتیک) نیز مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسوریازیس یک بیماری التهابی "سیستمیک" (از جمله بیماری‌هایی که به طور همزمان چند اندام و بافت گوناگون بدن یا همه بدن را هدف قرار می‌دهند) است.

این بیماری باعث افزایش سرعت چرخه زندگی سلول های پوستی می شود که در نتیجه، بدن سلول های پوستی اضافی خواهد داشت. این سلول های اضافی باعث ایجاد لکه های قرمز خارش‌دار روی پوست می شوند. همچنین این لکه های قرمز علاوه بر ایجاد خارش، اغلب دردناک نیز هستند.

از جمله دیگر علائم این بیماری ایجاد "ترک خوردگی" و "پوسته شدن" روی پوست هستند که گاهی اوقات ترک خوردگی های ناشی از این بیماری باعث خونریزی نیز می شوند.

همچنین در برخی موارد پسوریازیس باعث التهاب، سفت شدن و درد مفاصل می شود و زمانی که این بیماری مفاصل را نیز درگیر می کند، آرتریت پسوریاتیک نامیده می شود.

تاکنون علت دقیق ابتلا به بیماری پسوریازیس به طور کامل شناخته نشده است با این حال برخی تحقیقات نشان می دهد که سیستم ایمنی بیش فعال، باعث ابتلا به این بیماری می شود.

پسوریازیس معمولاً با محرک‌های خاصی شروع شده یا وخیم تر می‌شود که از جمله این محرک ها می توان به عفونت، آسیب به پوست، استرس، کمبود ویتامین D و مصرف الکل اشاره کرد. همچنین مصرف برخی داروها نیز می تواند باعث تحریک و بروز پسوریازیس شود.

همچنین کسانی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های دیگر از جمله دیابت نوع دو، نشانگان سوخت و سازی (سندرم متابولیک)، بیماری پارکینسون و بیماری کلیوی هستند.

پسوریازیس معمولاً بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری نیز تأثیر می گذارد به طوری که اغلب منجر به افسردگی و ایجاد سایر اختلالات احساسی در مبتلایان می شود.

تا کنون هیچ درمان مخصوصی برای پسوریازیس وجود ندارد اما می‌توان علائم بیماری را تسکین داد. علائم این بیماری معمولاً توسط کورتیکواستروئیدهای موضعی (کورتون)، قطران زغال سنگ، مرطوب کننده ها و داروهای تجویزی کنترل می شوند. همچنین روش‌های کاهش استرس در کنترل علائم بیماری موثر است.

بیشتر بخوانید

۱۷ درصد ابتلا به انواع سرطان‌ها در کشور بر اثر سرطان پوست است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری پوستی کمبود ویتامین بیماری پسوریازیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟

زی‌سان: نوزدهمین مراسم «شب کارگردان» انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران و آئین نکوداشت اکبر زنجانپور، عصر روز گذشته، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور اهنرمندان عرصه سینما و تئاتر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

بنابر عکسی که خبرگزاری مهر از بهروز افخمی منتشر کرده است، او روی ویلچر نشسته که به سوژه کابران فضای مجازی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد بهروز افخمی سکته کرده باشد. با توجه به حالت دست‌های او و فرم نشستنش روی ویلچر برخی این گمانه زنی را مطرح کرده‌اند. 

tags # بهروز افخمی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • بیماری صنعت خودرو در کشور مدل مدیریت آن است
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟