Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمدامیر براهویی شهردار زاهدان  اظهارداشت: زاهدان از شهر‌های اصلی سیستان و بلوچستان و نگین جنوب شرق کشور است این استان به دلیل ویژگی‌های مانند دسترسی به اقیانوس، دریای آزاد، ۲منطقه آزاد مصوب و یک منطقه ویژه اقتصادی آینده امیدبخشی را برای این شهر فراهم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای رسیدن به آینده امیدبخش در شهر زاهدان دولت و بخش خصوصی همگی باید پای کار آمده تا توسعه همه‌جانبه محقق شود افزود: ۲۰سال خشکسالی‌های مداوم را در سیستان و بلوچستان داشته‌ایم و به همین دلیل دامپروری و کشاورزی در روستا‌ها از بین رفت و در نتیجه مهاجرت به شهر‌های بزرگ اتفاق افتاد و اکثراً به مرکز استان آمدند و در نهایت شهر زاهدان از جمعیت ۳۰۰ هزار نفری به یکباره به جمعیت ۸۰۰ هزار نفری رسید.

شهردار زاهدان با بیان اینکه نمی‌توان با عوارض مردمی این شهر را اداره کرد ادامه داد: اگر بخواهیم حاشیه‌نشینی از بین برود، باید سیستان و بلوچستان با اعتبارات و نگاه ملی نگریسته شود و خوشبختانه شرایط نشان می‌دهد نگاه‌ها به این سمت رفته و وضعیت خوبی در اعتبارات داشتیم، اما هنوز کم است، زیرا عمق مشکلات با این اعتبارات حل نمی‌شود و نیاز به اعتبارات کلان است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد مسکن، شهرداری و وزارت کشور در راستای حل معضل حاشیه‌نشینی گفت: در این طرح شهرداری زاهدان پروانه ساخت رایگان به منظور مقاوم‌سازی و سند رایگان به حاشیه نشینان می‌دهد.

براهویی با بیان اینکه در تفاهم نامه گفته شده بنیاد مسکن نیز برای حل معضل حاشیه‌نشینی تسهیلات بلاعوض و با سود چهار درصد پرداخت می‌کند و حتی موضوع نظام مهندسی ۶۰درصد تخفیف خواهد داشت ادامه داد: این یک فرصت خوب است تا در حاشیه شهر و بحث کالبدی و ساخت و ساز‌های غیرمقاوم مشکلات منازل مردم حل شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه شهری مناطق حاشیه‌نشینی و اهمیت اجرای آن در کنار اجرای تفاهم‌نامه ذکر شده تصریح کرد: برای این توسعه شهری بنیاد مسکن بهسازی مسیر‌ها و جدول‌گذاری را انجام داده است.

شهردار زاهدان با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه سه‌جانبه با بنیاد مسکن، وزارت کشور و شهرداری قید شده که در قبال پروانه ساختمانی و سند رایگان به حاشیه‌نشینان، دولت هزینه این موارد را به شهرداری پرداخت کند ادامه داد: طبق برآورد‌های انجام شده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان این پرداختی بوده که دولت باید انجام دهد و از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری قرار گرفته که تمام این اعتبار به مناطق حاشیه‌شهر زاهدان هدایت شده است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری زاهدان بافت های فرسوده حاشیه نشینی تفاهم نامه بنیاد مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۸۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده

آفتاب‌‌نیوز :

 محمد آئینی ظهر امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شورا‌های اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شورا‌ها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به‌رسمیت شناخته شود و به‌منظور نوسازی واحد‌های مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به‌منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.

آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقی‌مانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحد‌های مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • ۴۰ پروژه عمران شهری در ایلام اجرا شد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده