Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:52:56 GMT

بیماری التهاب روده موجب اختلال در سلامت روان می شود

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۰۱۳۹

بیماری التهاب روده موجب اختلال در سلامت روان می شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده دچار افسردگی، اضطراب یا هر دو هستند.

نتایج یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که اختلال در ارتباط بین روده و مغز ممکن است تا حدی مسئول بروز این مشکلات در سلامت روان باشد.

بیماری التهاب روده شامل التهاب مزمن در روده هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو نوع التهاب روده وجود دارد: «بیماری کرون» که می‌تواند هر قسمتی از دستگاه گوارش را درگیر کند و «کولیت اولسراتیو» که فقط روده بزرگ و راست روده را درگیر می‌کند.

علائم این بیماری شامل اسهال مداوم، درد شکم، کاهش وزن و خستگی است.

درد و ناراحتی که برخی افراد مبتلا به برخی بیماری‌های مزمن تجربه می‌کنند، خطر ابتلاء به بیماری‌های سلامت روان را افزایش می‌دهد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این مسئله فقط باعث مشکلات سلامت روان در این گروه از بیماران می‌شود.

دکتر «جرارد هونیگ»، سرپرست تیم تحقیق از بنیاد کرون و کولیت در نیویورک، گفت: «در حالی که تأثیر کلی این بیماری بر کیفیت کلی زندگی بدون شک نقش مهمی در تحریک اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به التهاب روده ایفا می‌کند، اما شواهد فزاینده‌ای مبنی بر ارتباط مستقیم بیولوژیکی بین التهاب ناشی از این بیماری و بیماری‌های عصبی روانی وجود دارد».

به گفته محققان، احساس استرس، اضطراب یا افسردگی می‌تواند علائم جدیدی را در روده ایجاد کند. یک مطالعه جدید منتشر شده اکنون نشان می‌دهد که بیماری التهاب روده با ایجاد اختلال در محور روده-مغز به طور مستقیم بر مغز تأثیر می‌گذارد.

محور روده-مغز یک کانال ارتباطی دوطرفه بین روده و سیستم عصبی مرکزی است. میکروارگانیسم‌هایی که در روده زندگی می‌کنند نقش برجسته‌ای در رابطه دارند.

مطالعه جدید نشان داد که التهاب در روده ممکن است دروازه مهم در این سیستم ارتباطی را که تبادل سیگنال بین خون و مایع مغزی نخاعی را کنترل می‌کند، ببندد و این واکنش، احتمالاً به منظور جلوگیری از گسترش التهاب به مغز است.

نتایج این تحقیق نشان داد که در مدل موش‌های مبتلا به التهاب روده، بسته شدن این دروازه، حافظه را مختل کرده و باعث اضطراب می‌شود.

کد خبر 5338830

منبع: مهر

کلیدواژه: التهاب روده سلامت روان مغز واکسن کرونا ویروس کرونا سازمان بیمه سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا واکسیناسیون آلزایمر زوال عقل بیمه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمان ناباروری علیرضا زالی کووید 19 ستاد ملی مقابله با کرونا بیماری التهاب التهاب روده سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اگر به آسم یا سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا هستید و یا آلودگی هوا نفس شما را تنگ کرده است با مصرف مواد غذایی زیر می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید.

افراد می توانند با مصرف سیر، غلات کامل، لوبیا و سیب با وجود داشتن بیماری اسم راحت تر تنفس کنند.

بیماران مبتلا به آسم یا سایر بیماری های تنفسی با مصرف روغن زیتون، قهوه، ماهی سالمون، چای سبز، دانه ها و سبزیجات چلیپایی راحت تر نفس بکشند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو