Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک»، دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وجود مشکلاتی در کارآزمایی بالینی پلتفرم‌های مختلف واکسن و برخی انتقادات مبنی بر تعداد بالای پلتفرم‌های تولید واکسن در کشور، گفت: نکته‌ای که وجود دارد، این است که در دنیا پنج تا شش واکسن کرونا وجود دارد، اما صدها واکسن‌ساز دیگر هم دارند وارد عرصه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر قرار باشد بگوییم که حالا که شش واکسن‌ساز داریم، دیگر تولیدکنندگان، وارد واکسن‌سازی نشوند، خلاف اخلاق و فناوری و مالکیت فکری است. زیرا ممکن است واکسن‌ساز بعدی بگوید واکسن من برتری دارد.

همچنان اصل بر تولید داخلی است

وی با بیان اینکه بنابراین به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت از آنجایی که داریم واکسن وارد می‌کنیم، دیگر نیاز به تولید واکسن نداریم، افزود: چنین حرفی قابل بیان نیست؛ چراکه همه در ابتدا فکر می‌کردند که کرونا با تزریق دو دز واکسن رفع می‌شود، اما اکنون متوجه شدند که باید سه دز از واکسن را تزریق کرد. همچنین همه فکر می‌کنند که برای سال آینده به واکسن کرونا نیاز ندارند، در حالی که برای سال‌های دیگر هم مورد نیاز است. آیا کشور می‌خواهد هر سال یک میلیارد دلار پول به خارج دهد تا واکسن وارد کند؟. اگر خودش این واکسن را تولید کند، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟.

مشکل فعلی واکسن‌سازان ایرانی

قانعی تاکید کرد: بنابراین سایر پلتفرم‌های تولید شده واکسن کرونا در کشور در طولانی مدت به کار می‌آیند و نیاز هستند. بنابراین اصل بر تولید داخلی است. البته اکنون مشکل واکسن‌سازها تولید نیست، بلکه مشکل این است که عمده جمعیت کشور واکسینه شدند و برای ادامه کارآزمایی بالینی مشکلاتی وجود دارد. البته این مشکلی است که در همه جا وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت دارد فکر می‌کند که چطور کارایی این واکسن‌ها را ارزیابی کند. زیرا دیگر تعداد افراد واکسن نزده، بسیار کم است و شاید بتوان گفت کسی نیست که واکسن نزده باشد. بنابراین مشکل برای تمام دنیاست. البته سازمان جهانی بهداشت دارد روش‌های جدیدتر و ساده‌تری را طراحی می‌کند. به عنوان مثال وقتی روی یک جمعیتی تزریق شد و پادتن در آنها رشد کرد، نیاز نیست روی چند صد هزار نفر کار را انجام دهید و دارد روی این روش‌ها کار می‌کند.

دیر اقدام کردیم

وی گفت: در عین حال ما در عرصه واکسن‌سازی شش ماه از دنیا عقب بودیم و واکسن‌سازی و توجه به واکسن را دیر آغاز کردیم. زیرا برخی فکر می‌کردند کار روی این موضوع جواب نمی‌دهد. حال اکنون واکسن‌سازهای کشور دارند کارشان را انجام می‌دهند. وقتی که واکسن آماده شود، وزارت بهداشت خریداری می‌کند، اما وزارت بهداشت واکسن‌ها را پیش‌خرید نکرد و علی‌رغم اینکه قول داده بودند که در فاز سوم کارآزمایی بالینی پیش خرید می‌کنند، اما این کار را نکردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول حمله سایبری کارت اعتباری یارانه طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن واکسن کرونا واکسن ایرانی وزارت بهداشت ربیع الاول حمله سایبری کارت اعتباری یارانه طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند، اظهار کرد: تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه عرضه و رسمیت بخشیدن به این سیگارها انجام شده اما وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه این سیگارها نمی‌رود.

بهزاد ولی‌زاده با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگارهای الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار کرد: سیگارهای الکترونیک جزو کالاهای قاچاق محسوب می‌شوند و تمام آنها از مسیرهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، افزود: موضوع خطرات سیگارهای الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح و مقرر شد ستاد برنامه‌ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط انجام دهد.

ولی‌زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگارهای الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت به ایسنا گفت: سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

وی درباره برخی تقاضاها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگارهای الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیک انجام شده اما تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگارها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیک نمی‌رود، چرا که مضرات این سیگارها شناخته شده است.

ولی‌زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت به سمی و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده، همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگارهای الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کرده و در ارتباط با مصرف این کالاها باید تجدیدنظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند.

ولی‌زاده با بیان اینکه سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق هستند، گفت: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید