Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:00:46 GMT

فاروج، چشم انتظار سلطنت گرانترین ادویه جهان

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۰۷۵۷

فاروج، چشم انتظار سلطنت گرانترین ادویه جهان

ایسنا/خراسان شمالی بیش از دو دهه از کشت زعفران این گرانترین ادویه جهان در فاروج می‌گذرد اما هنوز این محصول برای بهره برداران آن اقتصادی نشده و کشاورزان چشم انتظار سلطنت طلای سرخ هستند.

به رغم اینکه کشور ما ۹۰ درصد تولید زعفران را دارد اما هنوز در حوزه فرآوری این محصول جایگاه ویژه‌ای نیافته‌ایم و فاروج هم که قطب تولید این محصول در استان است از این قاعده مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید کاغذ و چوب از گل زعفران، داروهای ضد افسردگی، انواع لوازم آرایشی، بهداشتی و... گوشه‌ای از استفاده بهینه از ضایعات این گل زیباست که هنوز پای فن آوری آن به قطب تولید این محصول نرسیده است.

ناباورانه باید گفت کشاورزان این محصول با دغدغه نقش دلالان در قیمت گذاری گل، هرسال چشم انتظار رخ نمودن این گل گران قدر هستند و در مخیله آن‌ها بهره برداری از اجزای دیگر گل نمی‌گنجد.

هرچند امسال کشاورزان سال زعفرانی بهتری را آغاز کردند اما تا نقطه مطلوب راه بسیار و دغدغه‌ها باقی است.

خیز فاروج برای اقتصادی‌تر شدن محصول زعفران

فرماندار فاروج با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی و برداشت بهتر این محصول در شهرستان انجام شده که نقطه عطف آن راه اندازی بازارچه زعفران بوده تا کشاورزان با دغدغه کمتری تولید خود را به بازار عرضه کنند، گفت: امسال برای کمک به کاهش مشکلات بهره برداران این محصول، نشست‌های پیش از آغاز برداشت برگزار شد و با مصوباتی همراه بود.

ابوالحسن نجفی حاج تقی در گفت و گو با ایسنا افزود: زیر ساخت‌ها برای فرآوری این محصول در شهرستان به رغم فعالیت هفت واحد فرآوری زعفران، هنوز فراهم نیست.

فرماندارفاروج با اشاره به اینکه فقط چهار هزار و ۴۰۰ کیلوگرم (۴/۴ تن) ظرفیت واحدهای فرآوری زعفران شهرستان است، بیان کرد: ظرفیت تولید نگین زعفران در شهرستان ۱۷ تن از سطح دو هزار و ۵۶۰ هکتار مزارع این محصول است که از این مقدار ۱۳ تن به صورت فله‌ای به استان‌های دیگر عرضه می‌شود.

وی دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی در سال گذشته را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، امسال نرخ خرید تضمینی، هم زمان با آغاز برداشت محصول بود که به بهره برداران در روند تصمیم گیری برای نحوه عرضه محصول خود کمک کرد.

فرماندار فاروج گفت: برای اقتصادی‌تر شدن این محصول در شهرستان و بهره وری بیشتر از آن، نشست تخصصی با یکی از شرکت‌های نوآورانه (او اس ای سی) در حوزه این محصول برگزار شد که امیدواریم ثمرات آن به کام کشاورزان باشد.

تکرار نشدن سرنوشت انگور برای زعفران

نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مبتلا نشدن زعفران فاروج به سرنوشت انگور گام برداشته‌ایم که موفقیت آن در سایه همدلی متولیان و کشاورزان رقم می‌خورد

علی آذری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این محصول به تنهایی می‌تواند اقتصاد شهرستان فاروج را متحول کند اما تحقق آن به اتحاد و بکارگیری راهکارهای موفق و امتحان شده نیاز دارد.

وی با بیان اینکه به رغم دارا بودن سهم ۹۰ درصدی در تولید زعفران جهان اما تحقیقات علمی در خور بیانی در حوزه این محصول نداریم، تاکید کرد: زعفران، محصول استراتژیکی است اما قدر این تولید را نمی‌دانیم.

آذری با اشاره به اینکه زعفران می‌تواند برای مردم امنیت شغلی ایجاد کند، گفت: تنوع حوزه‌های مصرف این محصول و کاربردی بودن همه بخش‌های این گل، زمینه مناسبی برای پویا شدن اقتصاد شهرستان را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل انجمن و یا سمنی در حوزه این محصول در شهرستان فاروج، افزود: راه اندازی انبار بورس برای تبدیل شدن هر کشاورز به یک صادر کننده، راه اندازی مزرعه الگویی و معرفی یک برند برای تولیدات زعفران را از مسئولان شهرستان مطالبه کرده‌ایم.

آمادگی OSEC برای همکاری در راه اندازی انبار بورس و موزه ژن زعفران در فاروج

رئیس سازمان جهانی مدیریت و تولید زعفران (OSEC) گفت: شهرستان فاروج در آینده نزدیک می‌تواند در صنعت زعفران کشوری نقشی مهم و اساسی ایفا کند.

سیداحسان مصطفوی نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران فاروج اظهار کرد: با داشتن نگاهی استاندارد با چشم اندازی بین الملی می‌توان زمینه ارتقا جایگاه زعفران را در فاروج فراهم کرد.

مصطفوی با اشاره به اینکه از پتانسیل‌های موجود در فاروج می‌توان برای ساخت انبارهای بورس زعفران بهره برد تا کشاورزان و زعفرانکاران با این انبارها زعفران خود را سپرده گذاری کنند، بیان کرد: می‌توان از ظرفیت بورس کالای کشور برای کشف قیمت زعفران این منطقه بهره برد و ساخت این انبارها می‌تواند به عنوان گامی عظیم در بهبود زیرساخت‌های زعفران فاروج لحاظ شود.

این فعال عرصه زعفران گفت: با ایجاد برند، هر زعفران کار می‌تواند یک صادر کننده باشد و زعفرانش به نام او در بازارهای جهانی به فروش برسد.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح می‌تواند به معیشت کشاورزان به‌عنوان یکی از اجزای اصلی زنجیره ارزش زعفران، کمک کند که به زودی این روند وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران بیان کرد: متاسفانه زعفران ایران در بازارهای بین‌المللی عمدتاً به صورت غیرفرآوری شده عرضه می‌شود اما اگر بتوانیم محصولات زعفران‌پایه در دسته‌های مختلف از قبیل آرایشی، بهداشتی، دارویی و... تولید کنیم، می‌توانیم ده‌ها برابر فروش عمده این محصول استراتژیک، ارزآوری برای کشورمان داشته باشیم.

وی از آمادگی OSEC برای در اختیار قرار دادن ۱۰۰ دستگاه خشک کن صنعتی زعفران به کشاورزان فاروج خبرداد و افزود: این رویکرد با هدف تولید نگین استاندارد و منطبق با اصول مدنظر سازمان بورس است که با این روند کشاورز می‌تواند محصول خود را در بورس سپرده کند.

مصطفوی بیان کرد: این رویکرد مانع از عرضه یکباره محصول به بازار می‌شود که به حفظ و ارتقاء قیمت زعفران کمک می‌کند.

وی ثبت روز ملی زعفران را از نمایندگان شهرستان‌های دارای این محصول به ویژه فاروج مطالبه کرد و گفت: ثبت این روز به جلب توجه مسئولان برای کمک به کاهش مشکلات مسیر تولید این کالای ارزآور منجر می‌شود.

مصطفوی گفت: اجرای مزارع الگویی، گام دیگری در مسیر ارتقا زعفران فاروج است که روند صادرات را هم این طرح تهسیل می‌کند.

وی در خصوص لزوم ورود علم و تکنولوژی‌های روز دنیا به صنعت زعفران، گفت: با همکاری دانشگاه‌های معتبر کشور، زمینه پرورش و تجاری‌سازی ایده‌های نوین در حوزه صنعت زعفران چه در بخش دارویی و چه در بخش بهداشتی ایجاد شده است.

مصطفوی افزود: سازمان OSEC با همکاری پردیس دانشگاه تهران، درخصوص راه‌اندازی موزه ژن زعفران در فاروج آمادگی دارد تا با نمایش ۲۰۰ مدل ژنوم زعفران شناسایی شده بتوانیم به توسعه گردشگری کشاورزی منطقه کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی شهرستانها زعفران برداشت زعفران فاروج محصول در شهرستان راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۰۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان

داده‌ها نشان می‌دهند که رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۲۴ به ۱.۶ درصد کاهش یافته که بسیار کمتر از انتظارات است.

به گزارش ایسنا، تولید ناخالص داخلی، مقیاس وسیعی از کالاها و خدمات تولید شده در دوره ژانویه تا مارس، با سرعت سالانه ۱.۶ درصد افزایش یافت که کمتر از ۲.۴ درصد تخمین زده شده بود.

همچنین شاخص هزینه‌های مصرف شخصی، متغیر تورم کلیدی برای فدرال رزرو، با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه ماهه افزایش یافت که بزرگترین افزایش آن در یک سال را رقم زده است. مخارج مصرف‌کننده در این دوره ۲.۵ درصد افزایش یافته که در مقابل رشد ۳.۳درصد در سه ماهه چهارم قرار دارد و کمتر از سه درصد برآورد وال استریت نزول کرده است.

وزارت بازرگانی ایالات‌متحده گزارش کرد که رشد اقتصادی ایالات‌متحده سال را بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار آغاز کرد و قیمت‌ها با سرعت بیشتری افزایش یافتند.

بر اساس گزارش دفتر تحلیل اقتصادی ایالات‌متحده، تولید ناخالص داخلی، مقیاس وسیعی از کالاها و خدمات تولید شده در دوره ژانویه تا مارس، با تعدیل فصلی و تورم، سرعت صعودی سالانه ۱.۶ درصد را ثبت کرد.

اقتصاددانان مورد بررسی داوجونز، افزایش ۲.۴ درصدی را به دنبال افزایش ۳.۴ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و ۴.۹ درصدی در دوره قبل را دنبال کردند.

مخارج مصرف‌کننده در این دوره ۲.۵ درصد افزایش یافت که در مقابل رشد ۳.۳ درصدی در سه ماهه چهارم و کمتر از برآورد سه درصدی وال استریت است.

سرمایه‌گذاری ثابت و مخارج دولتی در سطح ایالتی و محلی به مثبت ماندن تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سه ماهه کمک کرد، در حالی که سرمایه‌گذاری خصوصی و واردات کاهش یافت همچنین صادرات خالص ۰.۸۶ واحد درصد از نرخ رشد کم کرد و سهم هزینه مصرف‌کننده نیز ۱.۶۸ درصد بود.

در زمینه تورم خبرهای بدی منتشر شد

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی که متغیر تورم کلیدی برای فدرال رزرو است، با سرعت سالانه ۳.۴ درصد طی سه ماهه افزایش یافت که بزرگترین رشد آن در یک سال است و از ۱.۸ درصد در سه ماهه چهارم صعود کرده است.

بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده شخصی اصلی با نرخ ۳.۷ درصد افزایش یافت که هر ۲ این مورد بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو بود. مقامات بانک مرکزی تمایل دارند بر تورم اصلی به‌عنوان شاخصی قوی‌تر از روندهای بلندمدت تمرکز کنند.

شاخص تولید ناخالص داخلی با نرخ ۳.۱ درصد در مقایسه با برآورد افزایش سه درصدی داوجونز، صعود کرد و با انتشار این خبر، بازارها با کاهش بیش از ۴۰۰ واحدی میانگین صنعتی داوجونز، سقوط کردند. همچنین بازدهی خزانه‌داری بالاتر رفت، به‌طوری‌که شاخص ۱۰ ساله اخیر در ۴.۶۹ درصد قرار گرفت.

بدترین گزارش‌ها ثبت شد

دیوید دونابدیان، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری CIBC اظهار کرد این دو مورد بدترین گزارش‌ها از رشد کمتر از انتظار و تورم بالاتر از مورد انتظار بود. ما دور از انتظارات سرمایه‌گذاران برای کاهش نرخ نیستیم و این موارد جروم پاول، رئیس فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا برای جلسه هفته آینده کمیته بازار آزاد فدرال اقدامی سختگیرانه را مدنظر بگیرد.

این گزارش در حالی ارائه می‌شود که بازارها در نتایج وضعیت سیاست پولی و زمان شروع به کاهش نرخ بهره فدرال قرار دارند. نرخ وجوه فدرال که تعیین می‌کند بانک‌ها چه چیزی را برای وام‌دهی یک شبه از یکدیگر دریافت می‌کنند، در محدوده هدف‌گذاری شده بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد است که بالاترین میزان در ۲۳ سال اخیر محسوب می‌شود، اگرچه بانک مرکزی از جولای ۲۰۲۳ افزایشی نداشته است.

سرمایه‌گذاران مجبور شده‌اند که دیدگاه خود را با زمان آغاز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تطبیق دهند زیرا تورم بالا باقی مانده است. دیدگاهی که از طریق معاملات آتی بیان می‌شود این است که کاهش نرخ‌ها در ماه سپتامبر آغاز می‌شود و فدرال رزرو احتمالا امسال فقط یک یا دو بار کاهش نرخ بهره خواهد داشت. بر اساس محاسبات گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو، ارزش معاملات آتی نیز پس از انتشار تولید ناخالص داخلی تغییر کرد و معامله‌گران اکنون تنها به کاهشی در سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنند.

جفری روچ، اقتصاددان ارشد ال‌پی‌ ال فایننشال گفت: اقتصاد آمریکا احتمالا در سه ماهه بعدی کاهش بیشتری ثبت خواهد کرد زیرا مصرف‌کنندگان احتمالا به پایان هدررفت هزینه‌های خود نزدیک می‌شوند. نرخ پس‌انداز در حال کاهش است زیرا تورم چسبنده فشار بیشتری بر مصرف‌کننده وارد می‌کند. ما باید انتظار داشته باشیم که تورم در طول سال جاری با کاهش تقاضای کل کاهش یابد، اگرچه مسیر رسیدن به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو هنوز دور از انتظار است.

مصرف‌کنندگان عموما از زمانی که تورم صعود کرده است، با آن همگام بوده‌اند، اگرچه افزایش تورم باعث افزایش دستمزدها نیز شده است. نرخ پس‌انداز شخصی در سه ماهه اول به ۳.۶ درصد از چهار درصد نزول کرد. درآمد تعدیل شده برای مالیات و تورم در این دوره ۱.۱ درصد افزایش یافت که از رقم ۲ درصد نزول کرده است.

الگوهای هزینه نیز طی سه ماهه تغییر کرد؛ هزینه کالاها ۰.۴ درصد کاهش و هزینه خدمات چهار درصد افزایش یافت که بالاترین سطح سه ماهه از سه ماهه سوم ۲۰۲۱ است.

بازار کار پررونق به زیربنای اقتصاد کمک کرده است. وزارت کار گزارش کرد که مطالبات اولیه بیکاری در هفته ۲۰ آوریل به ۲۰۷هزار نفر رسید که ۵۰۰۰ کاهش ثبت کرد و کمتر از ۲۱۵هزار برآورد شده بود.

علامت مثبت احتمالی برای بازار مسکن این است که سرمایه‌گذاری مسکونی ۱۳.۹ درصد افزایش یافت و بزرگترین افزایش از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ تاکنون است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • این ادویه عمرتان را زیاد می‌کند
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت