Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد، مردم پل‌دختر به علت عدم تکمیل دیواره ساحلی در پایین‌دست بخش غربی این شهر، به ویژه ساکنان منطقه «سازمانی‌ها» نگران نفوذ سیلاب به شهر هستند و بیم سیل احتمالی آسایش را از آن‌ها گرفته است.

بخش غربی شهر پلدختر در هراس سیلاب دوباره

با گذشت حدود دو سال و هشت ماه از سیل سال ۱۳۹۸ دیواره ساحلی شهر پلدختر به علت نبود اعتبار کافی تکمیل نشده، پروژه خوابیده و مردم به ویژه در پایین دست بخش غربی این شهر همچنان نگران نفوذ سیلاب در فصول بارندگی به داخل منازل مسکونی، خیابان‌ها و معابر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یدالله جودکی یکی از شهروندان پلدختری  گفت: با گذشت ۳۱ ماه از سیل ویرانگر که بخش غربی شهر و به ویژه منطقه پایین دست و «کوی سازمانی‌ها» به طور کامل زیر آب رفت، اما همچنان دیواره ساحلی تکمیل نشده و با توجه به آغاز فصل بارندگی مردم نگران وقوع بحرانی دوباره هستند.

وی عنوان کرد: در جریان این بحران ما و تمام همسایه‌ها در «کوی سازمانی‌ها» و به طور کلی بخش غربی تمام زندگی چندین ساله مان طعمه سیل شد و هر کدام از منازل مسکونی که بیشتر در حاشیه رودخانه قرار داشت حتی زمین منزلشان را نیز آب با خود برد و خسارات هنگفتی به ما وارد شد.

این شهروند پلدختری تصریح کرد: هم اکنون نیز بیم آن می‌رود که عدم احداث و تکمیل دیواره حفاظتی تا پایان محدوده شهر این حادثه تکرار شود و زندگی که مجدد با مشقت و سختی دست و پا کرده‌ایم، برای بار دوم از دست بدهیم.

دیواره حفاظتی تکمیل نشد

یاسر کاکایی یکی دیگر از ساکنان کوی سازمانی‌های پلدختر گفت: به امید احداث دیوار حفاظتی و ادامه آن با کمک تسهیلات بانکی و هزینه‌های سنگین منازل خود را بازسازی کردیم و وسایل مورد نیاز زندگی را تهیه کرده‌ایم، اما اگر به علت عدم تداوم دیواره و سیلاب رخ دهد، مجدد زندگی ما را آب می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با نخستین بارندگی و بالا آمدن حجم آب رودخانه «کشکان» دیگر ساکنان این منطقه شب و روز ندارند و مدام نگران نفوذ سیلاب به منازل خود هستند و مخاطره جانی نیز به دنبال دارد.

جهانگیر رشنو یکی دیگر از شهروندان بخش غربی پلدختر گفت: یکی از مناطقی که حجم زیادی از آب رودخانه و سیلاب در آن را فرا گرفت بخش غربی و قسمت پایین دست بود که نفوذ بیشتر حجم سیلاب و جاری شدن آن در شهر و خیابان‌ها را سبب شد و موجب ویرانی بیشتر و خسارت به منازل شد و حتی وسایل نقلیه را با خود برد.

وی عنوان اظهار کرد: بر این اساس چنانچه دیواره حفاظتی در پایین‌دست بخش غربی پلدختر و منطقه «سازمانی‌ها»، تا پایان محدوده شهر تکمیل نشود، احتمال ویرانی و بحرانی دیگر وجود دارد و مردم نگران هستند.

رشنو افزود: از متولیان و مسئولان درخواست می‌شود مطالبه مردم پلدختر را جدی بگیرند و با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت جلوگیری از یک بحران و نفوذ احتمالی سیلاب به منازل مردم و خسارات احتمالی، علاج واقعه قبل از وقوع کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه پیمانکار پروژه دیواره ساحلی شهر پلدختر به علت نبود اعتبار آن را به حال خود رها کرده انتظار می‌رود مسئولان برای تسریع در تکمیل آن و رفع نگرانی مردم، اعتبارات لازم را به این پروژه اختصاص دهند تا پیمانکار با تجهیز کارگاه فعالیت خود را آغاز کند.

بحران در انتظار ساکنان «کوی سازمانی‌ها»

صحبت الله شکارچی یکی از شهروندان ساکن منطقه «کوی سازمانی‌ها» گفت: حدود ۴۰۰ متر از دیواره حفاظتی شهر پلدختر تا پایان محدوده شهر زیرسازی و به صورت سنگ کاری شده آماده میله گرد گذاری است که علی رغم نزدیک شدن به فصل بارندگی و سیلاب، پیمانکار پروژه آن را نیمه کاره رها کرده است.

وی عنوان کرد: عدم تکمیل دیواره ساحلی در این نقطه از شهر در نخستین بارندگی موجب نفوذ سیلاب به درون کوچه‌ها و معابر منطقه می‌شود و کمترین خطر آن به طور ۱۰۰ درصد مدفون شدن کوچه‌های یک تا ۱۰ سازمانی‌ها زیر گل و لای است.

شکارچی افزود: به طور قطع مردم پلدختر لایق بهترین خدمات هستند و کمبود بودجه، دلیلی برای عدم رسیدگی و جلوگیری از بحران نیست، بنا بر این از مسئولان درخواست می‌شود در این راستا پیگیری‌های خود را تسریع کنند و در اسرع وقت قبل از وقوع نخستین بارندگی ابتدا کف رودخانه «کشکان» را در این منطقه لایروبی و دیواره ساحلی را تکمیل کنند.

پیمانکار پروژه را نیمه‌کاره رها کرده است

مجتبی حسینی رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر گفت: پس از سیل مخرب سال ۱۳۹۸ و وارد شدن خسارات بسیار سنگین به زیرساخت‌های شهرستان، یکی از مواردی که در دستورکار دولت قرار گرفت اجرای دیواره ساحلی رودخانه «کشکان» در این شهر بود که تا انتهای منطقه موسوم به «سازمانی‌ها» انجام گرفت و ادامه کار تعطیل شد.

وی افزود: متأسفانه پیمانکار این پروژه به طور کلی کارگاه خود را جمع آوری کرده، ساکنان مناطق پایین دست به صورت مستمر به خاطر نگرانی از وقوع سیلاب اعتراض‌های خود را از عدم تکمیل دیواره ساحلی و تداوم آن به اعضای شورای شهر و مسئولان اعلام می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر با بیان اینکه در صورت بروز بارندگی‌های شدید و سیلاب، مناطق پایین دست دچار خسارت خواهد شد، افزود: تنها راه جلوگیری از بروز خسارت، لایروبی رودخانه و ادامه اجرای دیواره ساحلی به صورت «بتن آرمه» تا انتهای محدوده شهر است.

حسینی گفت: بنا بر این انتظار می‌رود برای جلوگیری از وقوع سیلاب در بارندگی‌ها در بخش غربی این شهر استاندار تکمیل دیواره ساحلی را به عنوان اولویت و در اسرع وقت در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: علی رغم اقدامات خوبی که در گذشته در راستای جبران خسارت سیل صورت گرفته، اما با توجه به وسعت و حجم خسارات، هنوز در گوشه و کنار و مسیر رودخانه ویرانی و خرابی‌هایی مشهود است.

رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر یادآور شد: مردم پلدختر توقع دارند دولت نسبت به اختصاص بودجه‌ای متناسب با حجم خسارات سیل به شهر پلدختر اقدام کند و در راستای رفع مشکلات عدیده و تکمیل پروژه‌هایی مانند تکمیل دیواره حفاظتی «کشکان» و سایر طرح‌ها اقدام عاجل کند.

حسینی گفت: اجرای خیابان، موزائیک فرش و جاده سلامت ضلع غربی و شرقی رودخانه، ادامه کانال‌های دفع آب‌های سطحی در کوی «شهرداری» و کوی «بسیجیان»، آسفالت کوچه‌های منتهی به ساحلی شرقی و غربی تا انتهای «کوی سازمانی‌ها»، تخصیص اعتبار برای تملک زمین‌های با کاربری فضای سبز برای جبران فضای سبز از بین رفته در جریان سیل از جمله نیاز‌های مبرم زیرساخت شهری و مطالبه مردم پلدختر است.

متولیان: اعتبار نداریم!

مسعود رضایی مدیر کل بنیاد مسکن لرستان در این رابطه گفت: در مجموع مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان برای احداث دیواره‌های حفاظتی روستا‌های «بابازید»، «چم مهر» و شهر پلدختر مصوب شد که از این میزان ۱۹۸ میلیارد تومان برای احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر در سه فاز تخصیص پیدا کرد.

وی عنوان کرد: ادامه دیواره ساحلی شهر پلدختر در پایین دست نیاز به تأمین اعتبار مجدد دارد که به طور قطع بنیاد مسکن در این زمینه آمادگی دارد.

مدیر کل بنیاد مسکن لرستان افزود: دیواره ساحلی شهر پلدختر تا کنون در سه فاز با اعتبار مشخص به ترتیب ۱۲۰، ۷۵ و ۳۵ میلیارد تومان احداث شده است.

رضایی گفت: ادامه دیواره ساحلی شهر پلدختر علاوه بر تأمین اعتبار مجدد نیازمند لایروبی رودخانه «کشکان» در مسیر است که به طور حتم باید ابتدا انجام گیرد.

وی افزود: پیمانکار دیواره ساحلی شهر پلدختر حتی مازاد بر تعهد خود کار کرده و مقداری نیز مطالبه دارد، بنا بر این تجهیزات را جمع آوری و فعالیت پروژه را تعطیل کرده است، برای ادامه کار پیگیری‌ها و مکاتباتی صورت گرفته است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بنیاد مسکن لرستان پروژه بازسازی دیواره ساحلی شهر پلدختر تکمیل دیواره ساحلی کوی سازمانی ها دیواره حفاظتی پایین دست مردم پلدختر محدوده شهر نفوذ سیلاب بخش غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۱۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید

به گزارش خبرنگار مهر، حسن جهانیان عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از پل سوخته سرا اظهار کرد: با تلاش های شبانه روزی و مدیریت جهادی این مجموعه، عملیات احداث پل سوخته کلاسالیان سال راکد بود و حدود ۲ سال قبل پروژه نیمه کاره از مجموعه اداره کل راه و شهرسازی منفک وجهت اتمام نهایی به این اداره کل واگذارشده بود در حال انجام و بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اتمام این پروژه تاثیر خوبی در کاهش بار ترافیکی ۳۰ روستای همجواردهستان بالا تجن شهرستان قائمشهر و همچنین شریان سوادکوه شمالی خواهد داشت گفت: با افتتاح این پروژه تردد بیش از ۴۰ هزار جمعیت ۳۰ روستای مذکور به آسانی فراهم خواهد آمد.

جهانیان با اشاره به اینکه توسعه و رفع محرومیت از چهره روستاها از اولویت های دولت مردمی است، گفت: روستاییان بیش از دیگران به خدمت رسانی و دریافت امکانات و خدمات برای تأمین نیازهای اساسی خود و رهایی از محرومیت نیاز دارند، به همین دلیل محور برنامه‌های خدمت‌رسانی، توسعه و مقابله با محرومیت باید متوجه نواحی روستایی می باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: فعال کردن اقتصاد روستا یکی از اولویت های اساسی دولت سیزدهم است و باید با برنامه ریزی اصولی روند مهاجرت معکوس جوانان روستا فراهم شود.

وی در ادامه گفت: طی یک سال گذشته ده ها پروژه نیمه تمام که سالیان سال راکد مانده بود ازجمله پل اروست شهرستان ساری، امیر ده وگردرودبار شهرستان بابل، بلیران و چنگ میان شهرستان آمل، کردخیل شهرستان جویبار و تیل پرده سر شهرستان تنکابن با همت راهداران به سرانجام رسید و عاقبت به خیر شد.

کد خبر 6093477

دیگر خبرها

  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • تامین اعتبار ویژه برای تکمیل پتروشیمی دهدشت
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود