Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@23:47:27 GMT

سابقه طولانی مردم قم در ولایتمداری

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۱۸۹۶

سابقه طولانی مردم قم در ولایتمداری

زهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار مهر, در زمینه علت سفر حضرت معصومه و همراهانش به ایران گفت: ‏‎ ‎پس از آنکه مأمون عباسی امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان تبعید کرد، بر اساس توصیه امام رضا (ع) گروه‌ها ‏و کاروانهای متعددی در طلب زیارت آن حضرت مدینه منوره را به قصد ملاقات امام در خراسان ترک می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد حوزه افزود: یکی از کاروان‌هایی که اندکی پس از وداع امام رضا (ع) از مدینه راهی دیار خراسان شد، کاروانی متشکل از فرزندان امام هفتم بود. در ‏این کاروان حضور حضرت فاطمه معصومه (س) و ۵ برادر آن حضرت به همراه برادرزادگان و دیگر منسوبین این خاندان چشم‌نواز بود.

وی ادامه داد: با آنکه از کاروان‌هایی که این مسیر را طی کرده بودند، خبری به مدینه نمی‌رسید و غالباً پای در سفری بی بازگشت ‏می‌گذاردند، اما با اعزام هر کاروان، موجی از امید در دل شیعیان مدینه جان می‌گرفت. شاید حوالی ماه ربیع سال ۲۰۰ ‏هجری بود که امام رضا (ع) ناچار به هجرت اجباری و ترک دیار خود گردید و متعاقب آن مدینه در سال ۲۰۱ هجری با ‏خاطره تلخ وداع حضرت فاطمه معصومه (س) به همراه برادران و برادرزادگان از مدینه مواجه شد.

وی با اشاره به سالروز ورود خواهر امام رضا به قم گفت: ‏۲۳ ربیع‌الاول درواقع گرامیداشت سالروز پای نهادن دختری از خاندان وحی، مسافر مدینه و بانویی که آینه دار زینب کبری (سلام الله علیها) در ‏ولایت بود نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: کاروانی مصمم با یک دنیا ‏امید بیابان‌های طولانی و مسیرهای سنگلاخی را به شوق دیدار یار پشت سر می‌نهاد. اینک کاروان چند ماهی است که پای ‏در سفر نهاده و کیلومترها مسیر را پشت سر نهاده است.

وی با اشاره به مواجه شدن کاروان حضرت با دشمنان در ساوه گفت: در گذار از سرزمین‌های کویری ساوه کاروان با گروهی از معاندین ‏روبرو شدند. در جریان درگیریهای حاصل از این رویارویی همه همراهان حضرت فاطمه معصومه (س) به شهادت رسیدند. ‏خود آن حضرت هم که به روایتی در اثر درگیریها مجروح شده یا در اثر تألمات روحی حاصل از فقدان عزیزان بیمار شده بود، ‏در جستجوی شهر قم برآمد و از همراهانش پرسید: "کم بیننا و بین بلدة قم؟ " از اینجا تا قم چقدر راه است؟ گفتند: "بضعة ‏عشر فراسخ" چند ده فرسنگ سپس فرمود: مرا به قم ببرید چون از پدرم شنیدم که «قم مرکز شیعیان ماست».

فخر روحانی با اشاره به استقبال باشکوه مردم قم از حضرت معصومه عنوان کرد: ساکنان قم که در ‏طول تاریخ به ولایتمداری معروف‬ بوده اند‬ و‬ گوی سبقت را از رقبای خود ربوده بودند به استقبال مسافر دلخسته مدینه و زائر امام رضا (ع) ‏شتافتند. حضرت معصومه (س) در میان سیل محبت‌های شیعیان قم در محل بیت النور قم ساکن گردید. حضرت فاطمه ‏معصومه (س) در طی مدتی که در قم ساکن بودند همانند پدر بزرگوارش امام هفتم (کان یحیی اللیل بالسحر الی السحر بمواصلة الاستغفار) فضای این شهر ‏مقدس را با رایحه مناجات خود معطر ساخت.

وی در زمینه مدت حضور کریمه اهل بیت در قم افزود: انس اهل قم با این مسافر دلخسته دیری نپایید و هفده روز بعد این شهر با ‏خبر وفات کریمه اهل بیت در سوگ و ماتم نشست.

استاد حوزه با اشاره به تاکید ۳ امام معصوم در خصوص زیارت حضرت معصومه گفت: آنچه درباره این بازمانده خاندان ولایت حائز اهمیت است، توصیه و ‏تأکید سه امام معصوم به زیارت این بانوی بزرگوار است. بانویی که امام صادق (ع) درباره او فرمود: «ان زیارتها تعادل الجنة» ‏زیارت او معادل بهشت است. امام رضا (ع) فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی» هرکس فاطمه معصومه را در قم زیارت ‏کند همانند آن است که مرا زیارت کرده باشد و امام جواد (ع) فرمود: «من زار عمتی بقم فله الجنة» هرکس عمه مرا در قم ‏زیارت کند بهشت از آن اوست. ‏

کد خبر 5339038

منبع: مهر

کلیدواژه: قم ورود حضرت معصومه به قم حرم حضرت معصومه س حضرت معصومه س ویروس کرونا بنزین جایگاه سوخت بوشهر پمپ بنزین خطبه های نماز جمعه آمار کرونا کرمانشاه قوه قضاییه گرگان ایلام عکس استانها اردبیل واکسن کرونا فاطمه معصومه حضرت معصومه حضرت فاطمه امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۱۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی صبح آدینه در در دیدار با اساتید حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) بسطام به میزبانی دفتر امام جمعه این شهر نمونه گردشگری، سربازی برای امام زمان (عج) را بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه دانست.

وی افزود: اگر زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی در روایات معادل زیارت امام حسین (ع) عنوان شده است به دلیل سِنخیّت حضرت عبدالعظیم با سیدالشهدا (ع) است.

امام جمعه سمنان با اشاره به روایتی منسوب به امام رضا (ع) گفت: امام معصوم در این روایت به حضرت عبدالعظیم حسنی می‌فرماید «سلام ما را به شیعیان ما برسان و بگو شیطان را به خود راه ندهند و آنان را به راستی در گفتار، ادای امانت و سکوت در کارهای لایَنفع امر کن» امام رضا (ع) در این روایت همچنین شیعیان را به پرهیز از جدال و ستیزه‌جویی با یکدیگر و زیارت برادران دینی امر فرموده است.

به گزارش مهر، در ابتدای این دیدار امام جمعه بسطام و نیز مدیر و اساتید حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) این شهر به بیان دیدگاه‌ها و طرح دغدغه‌های خود پیرامون مسائل مختلف پرداختند.

کد خبر 6088948

دیگر خبرها

  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)