Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین بندانی نیشابوری در محفل شعر قرار فاطمی که در شب سالروز ورود بانوی کرامت به شهر مقدس قم در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند قم شهر ما و شهر شیعیان ما است و خاک آن مطهر و مقدس است زیرا ولایت ما اهل‌بیت(ع) را قبول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه روایات در عظمت قم و قمی‌هایی که در ترویج ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) و تبلیغ دین زحماتی کشیده‌اند به وفور است، افزود: امام صادق(ع) در دیداری که با اهل ری داشتند فرمودند رحمت خدا بر اهل قم باد و به زودی فرزندی از نسل من در قم دفن خواهد شد که نامش فاطمه است و یکی از آرزوهای من این است که این دختر را ببینم و از دنیا بروم ولی حضرت معصومه(س) بعد از شهادت امام صادق(ع) به دنیا آمدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) در ساوه به دست زن یهودی مسموم شدند و سپس به قم آمدند و ۱۷ روز در قم اقامت داشتند تا رحلت کردند، افزود: امام کاظم(ع) هر دختری داشتند اسمش را فاطمه می‌گذاشتند و با اینکه حضرت معصومه(س) دختر یکی به آخر بودند ولی به ایشان فاطمه کبری می‌گفتند و ایشان ازدواج نکردند زیرا کفوی برای ایشان پیدا نشد.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) از زوار امام رضا(ع) هستند، گفت: این نکته نباید فراموش شود که ایشان در راه زیارت امام زمان خود از دنیا رفتند و اینکه حضرت معصومه(س) قم را انتخاب کردند به خاطر روایاتی بود که در رابطه با قم و اهل قم قبل از ایشان نقل شده بود.

بندانی نیشابوری با اشاره به مقام علمی حضرت معصومه(س) گفت: کاروانی از شیعیان به مدینه آمده بودند و به منزل امام کاظم(ع) رفتند تا ایشان جواب سؤالات‌شان را بدهند ولی امام در منزل نبودند و سؤالات خود را به حضرت معصومه(س) که در آن زمان نزدیک به ۱۳ سال داشتند دادند و ایشان جواب‌ها را برای آنان نوشتند و کاروان به راه افتاد، در خارج شهر این کاروان به امام کاظم(ع) برخورد کرد و پاسخ‌های حضرت معصومه(س) را به ایشان نشان دادند که ایشان فرمودند «فداها ابوها» و اگر من هم بودم همین جواب‌ها را می‌نوشتم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سه وعده صدای اذان از منازل قمی‌ها بلند بود و اگر کسی مسافرت می‌رفت فردی را اجیر می‌کرد تا روی بام خانه اذان بگوید، افزود: حدود ۲۰۰ سال پیش، بر خلاف امروز در خیابان‌های اصلی قم یک زن هم دیده نمی‌شد و کوچه‌هایی مخصوص تردد بانوان وجود داشته و منازل هم دو درب داشته که یک درب آن‌ها به سمت کوچه‌های مخصوص بانوان باز بوده است و اینکه در روایات است که اگر قمی‌ها نبودند دین از بین می‌رفت مرادشان قمی‌های آن زمان بوده است.

وی افزود: در زیر قبه حضرت معصومه(س) به احترام حضرت مردی را دفن نمی‌کردند و ضریح مطهر ۸ درب داشته و فقط خانم‌ها می‌توانستند به زیارت حضرت بروند و علما هم احترام زیادی برای این حضرت قائل بودند و نقل شده که آیت الله بروجردی از درب حرم که وارد می‌شدند عصای خود را بالا می‌گرفتند تا خاک کف عصای ایشان هم در حرم نریزد.

بندانی نیشابوری خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) فرمودند کسی که به زیارت من نمی‌تواند بیاید خواهرم را در قم زیارت کند ثواب زیارت من را می‌برد و در شأن حضرت معصومه(س) همین بس که امام رضا(ع) به ایشان نامه نوشتند که ای خواهرم دلم برایت تنگ شده به سمت من بیا.

وی با اشاره به ورود حضرت معصومه(س) به قم گفت: وقتی قمی‌ها از جسارت برخی در ساوه به حضرت معصومه(س) با خبر شدند موسی بن خزرج بزرگ قمی‌ها با جماعتی شبانه به سمت ساوه رفتند و ۱۰ فرسخ که از دروازه شاه ابراهیم رفتند به کجاوه حضرت معصومه(س) به همراه یک خادم رسیدند و دور کجاوه را گرفتند و ایشان را تا قم مشایعت کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کجاوه حضرت پوشیده بود ولی مردها به کجاوه پوشیده هم نگاه نمی کردند، افزود: همین که حضرت معصومه(س) وارد قم شدند زن‌های قم دور کجاوه را گرفتند و در کوچه‌ها گلاب می‌ریختند و مردم قم فرش‌های قیمتی خود را زیر پای شتر حضرت پهن کردند و شتر آمد در میدان میر زانو زد  و در ۱۷ روزی که در قم بودند زنان فاطمی و علوی اسم نوشتند که در هر ساعت یک نفر خادم ایشان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر ورود حضرت معصومه(س) به قم تا جایی که اقامت کردند به قدری پارچه‌های حریر و هدایا به ایشان دادند که بزرگان قم تا سه ماه بعد از رحلت و شهادت حضرت این هدایا را بین نیازمندان توزیع می‌کردند.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

منبع: فارس

کلیدواژه: قم امام روایت حضرت معصومه س حضرت معصومه س کوچه ها قمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۲۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت معصومه حائری (عروس امام خمینی (ره)) را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

"إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

در گذشت بانوی مومنه سرکار خانم معصومه حائری را به خاندان‌های معزز و مکرم امام راحل (ره)، حائری یزدی و فرزندان گرامی‌شان تسلیت عرض می‌کنم.

مجاهدت این بانوی گرامی در همراهی با آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی(ره)  در سال‌های مبارزه و تبعید، ان شاءالله توشه و همراه مناسبی برای سفر آخرتشان خواهد بود."

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده
  • تجلیل از سردار رادان در حرم حضرت معصومه(س)
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری