آدم سریال نیستم اما «زیرخاکی» فرق می کند
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۲۷۳۶
ژاله صامتی درباره ساخت سری جدید «زیرخاکی» با بیان اینکه سری جدید اتفاقات بامزه ای را در پیش خواهد داشت، گفت: من اصلا آدم سریال نیستم اما جریان «زیرخاکی» خیلی فرق می کند و اگر حالم در این سریال خوب نبود، در آن بازی نمی کردم.
به گزارش قدس آنلاین، ژاله صامتی ـ بازیگر سریال «زیرخاکی» درباره ی ساخت سری جدید با اعلام اینکه پیش تولید این مجموعه آغاز شده و از آذر ماه کلید خواهد خورد، اظهار کرد: ساخت سری جدید این سریال در واقع ادامه همان بخش قبل است اما به دلیل شرایط کرونا فاصله صورت گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صامتی درباره لزوم ساخت سریال های طنز در تلویزیون در شرایط امروز جامعه که مردم نیاز به خنده و شادی دارند، اظهار کرد: در روزگاری که مردم به این میزان تحت فشار هستند و خیلی چیزها غم انگیز است، ساخت کارهای طنز و کارهایی از جنس «زیرخاکی» حال مردم را خوب کند و البته این را از بازخوردهای مردم که حالشان با دیدن این کار خوب است، می گویم.
اتفاقات بامزه در «زیرخاکی» جدید
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره داستان سری جدید «زیرخاکی» نیز اعلام کرد که اتفاقات بامزه ای را دربر خواهد داشت.
صامتی در پاسخ به اینکه آیا پیشنهادهایی برای بازی در سریال های جدید داشته است؟ توضیح داد: پیشنهادهای زیادی بوده، هم تلویزیون و هم نمایش خانگی اما من ترجیح می دهم کار نکنم؛ البته من اصلا آدم سریال نیستم و جریان سریال «زیرخاکی» خیلی فرق می کند. آقای سامان چون کارگردان سخت گیری است و کار سخت می کند، کارشان را دوست دارم. از هیچ چیزی به راحتی رد نمی شود و کار کردن با ایشان به عنوان بازیگر برای من خیلی جذاب است. امیدوارم مردم سری سوم را هم به اندازه ی اول و دوم دوست داشته باشند.
به خنداندن مخاطب اصرار نکنید!
این بازیگر با اعتقاد بر اینکه شرایط ساخت کمدی آنطور که باید و شاید مهیا نیست، درباره ساخت این ژانر در سریال سازی اظهار کرد: ژانر کمدی خیلی دشوارتر از جدی است. انرژی بیشتری می برد و آدمِ خودش را می خواهد. بنابراین در اقلیت است. خیلی ها جسارت ساخت کار طنز را ندارند و کمی ترسناک است. جسارت برای اقدام آن مرحله اساسی است و خیلی ها می ترسند.
بازیگر «زیرخاکی» درباره دلایلی که منجر به آن می شود تا اغلب سریال های طنزی که اخیرا ساخته می شوند چندان با اقبال مخاطب مواجه نشوند، اظهار کرد: در اغلب این آثار به دنبال این هستند که مخاطب را فقط بخندانند؛ برخلاف آنچه ما در «زیرخاکی» انجام می دهیم و اصلا اصراری به خنداندن نداریم؛ در حالی که وقتی در کار کمدی تصمیم بگیری آدم ها را بخندانی قطعا جواب منفی خواهی گرفت. ولی وقتی شما روایت قصه ای را به صورت بامزه داشته باشی جواب مثبت خواهی گرفت.
«زیرخاکی» خط قرمزها و سانسورها را دور می زند
ژاله صامتی در ادامه با اشاره به بن مایه طنز سریال «زیرخاکی» اظهار کرد: با وجود اینکه فضای بازی برای ارائه کار طنز وجود ندارد اما موفقیت سریال «زیرخاکی» به دلیل این است که عواملِ کاربلد و باسوادی پشت کار هستند و باتوجه به خطوط قرمز و رعایت آنها، از هوش خود استفاده می کنند که خط قرمزها و سانسورها را دور بزنند، در عین اینکه آسیبی به فحوای کلام و قصه وارد نشود. اگر گروهی ناشی پای کار بودند ممکن بود شوخی ها از دست بروند. چیزی که در برخی کارها می بینیم؛ یا می خواهند با لباس ها و فضاسازی های چرت و پرت مردم را بخندانند یا با شوخی های اروتیک. نمی دانند که کار طنز یک کار فرهنگی است که با جوک گفتن خیلی متفاوت است.
سری سوم «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیرینیا برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ ساخته میشود.
پیش از این مخاطبان تلویزیون شاهد پخش نخستین فصل از سریال «زیرخاکی» در سال ۹۹ به عنوان مجموعه تلویزیونی رمضانی بودند و سری دوم این سریال نیز در خرداد ۱۴۰۰ روی آنتن رفت که با اقبال همراه بود.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سریال زیرخاکی ژاله صامتی ساخت سری سری جدید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۲۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
«حشاشین» سریالی است که این روزها هم درباره محتوا و نوعِ ساختش صحبت میشود، هم کمکاریهای مسئولین ذیربط برای ساخت اینگونه سریالها و هم حذف از پلتفرمهای نمایشخانگی که به واسطه ورود ساترا اتفاق افتاد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها سریالی به نام «حشاشین» در کانون توجه منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفته که در وهله اول نشان میدهد کشورهای منطقه تأثیرگذاری تجاری، مالی و اجتماعی و فرهنگیِ ساخت سریال و فیلم را به خوبی درک کردهاند و شکلگیری برخی فستیوالها و جشنوارههای مرتبط در این زمینه و البته سرمایهگذاری گسترده در ساخت شهرکهای سینمایی برای تولید پروژههای مشترک با کشورهای پیشرفته در صنعت سینما مشهود است.
البته نکته جالب توجه اینجاست که این کشورها ساخت سریال با محور تاریخ کشورهای مختلف همسایه خود علاوه بر ساخت سریال براساس اسطورههای تاریخی خود را دستور کار قرار دادهاند و جای تردید نیست تمدن کشورمان ایران نیز دستمایه برخی از این تولیدات شده است، روزی غربیها با فیلم «300» دست به کار میشوند و تاریخ ایران را به گونهای دیگر (تحریفآمیز) روایت میکنند و امروز هم «حشاشین» متولد میشود.
این سریال چند نکته انتقادی را به وجود آورد؛ اول کمکاری مسئولین امر را نشان میداد که همتی برای سااخت سریالهای تاریخی و پرتره وجود ندارد و سالها باید منتظر بمانیم تا سریالی اصطلاحاً در قالب الف ویژه به سرانجام برسد حال آنکه کشورهای دیگری در جهان عرب همچون دستاندرکاران «حشاشین» با کمترین زمان چنین سریال با کیفیت ساختاری را ارائه دادند. در وهله دوم اما این سریال به تحریف تاریخی پرداخته که اگر کماکان مسئولین امر به وعده و وعید ادامه دهند و خبری از کار عملیاتی نباشد این تحریفات در ذهنِ نسل جدید به واقعیتهای تاریخی تبدیل میشود.
شاید وقت آن رسیده که ساخت سریالهای فاخر درباره میراث ملموس یا ناملوس ایران را برنامهریزی کنیم تا مبدأ این شخصیتها با چهرهای غیرواقعی در ذهن مخاطبان خارجی یا حتی داخلی کشورمان تثبیت نشوند.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازاننکته دیگر انتشار گسترده آن در کشور ایران که به واسطه پلتفرمِ در نمایشخانگی و شبکههای اجتماعی اتفاق افتاد نیازمند ورودِ ساترا بود که چند روزی است هیاهوی آن برپا شده است. پس از ورودِ ساترا و حذف آن از پلتفرمهای نمایشخانگی برخی ساترا را به خاطر این ورود محکوم و بخش عمدهای دیگر این ورود را تحسین کردهاند.
اما مشخص نیست چرا عدهای اصرار دارند چنین سریالهایی در سطح گستردهای پخش شود و نسل جدید خصوصاً نظارهگر چنین تحریفات تاریخی در آثار نمایشی باشد. البته نباید این انتقادها را هم نادیده بگیریم که چرا به جای این همه سریالِ آپارتمانی، زودبازده و حتی تاریخی معطوف به دوران قاجاریه، به فکرِ ساخت آثار نمایشی که بتواند تاریخ ایران را روایت کند، نیستیم که «حشاشینها» جزو برنامههای کشورهای خارجی است حتی تاریخ و قهرمانان و واقعیتهایش را از آنِ خود کنند و روایتگرِ اصلی این اتفاقات، آنها باشند.
به دنبال اعلام ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در پلتفرمها و حذف این مجموعه نمایشی از نمایشخانگی، پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم درباره پخش نشدن این سریال در ایران واکنش نشان داد: «ساترا مسئولیت دارد تا جلوی پخش محتوای تحریف شده که به درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند را بگیرد. سریال حشاشین براساس واقعیت نیست، بلکه تحریف تاریخ است و ساترا برای پخش آن به سکوها تذکر داده و سکوها هم حذف کردند.»
چرایی ممنوعیت را البته چند روزِ گذشته مسئولین ساترا هم اعلام کردند که «پخش سریال های خارجی در پلتفرهای داخلی پس از انتشار مورد بررسی قرار میگیرند و اصطلاحاً سریالهای خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند، به همین دلیل انتشار سریال مصری «حشاشین» از امروز توسط معاونت پایش و نظارت ساترا براساس رای و نظر شورای صدور مجوز ساترا ممنوع اعلام شد.
سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.»
هرچند این سریال در نگاه اول سعی کرده روایتی از زندگی حسن صباح و ترکان سلجوقی و فرقه اسماعیلیه را به تصویر بکشد، اما به شکلی ناشیانی این روند تاریخی را بدون درنظر گرفتن فواصل معنادار میان دوران زندگی شخصیت اصلی با برخی شخصیتهای مطرح شده مثل عمر خیام و خواجه نظام الملک را بهم مرتبط کرده که میتواند نقطه عطف شکلگیری سئوالی باشد که اصولاً؛ چرا باید کشور دیگری تاریخ ما را آنهم کاملاً ناشیانه روایت کند؟
انتهای پیام/