Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:30:54 GMT

«چامه» با سیروس نوذری رسید

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۲۸۹۳

«چامه» با سیروس نوذری رسید

بیستمین شماره دوماهنامه ادبی «چامه» با ویژه‌نامه‌ای برای سیروس نوذری (شاعر) منتشر شد.

به گزارش ایسنا، محمدصادق رحمانیان، مدیر و سردبیر این دوماهنامه ادبی در سرمقاله این شماره در مطلبی با عنوان «برنده نوبل و الهام از زبان و ادب فارسی» آورده است: «جایزه نوبل ادبی امسال به عبدالرزاق گورنه (قُرنه) تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمان‌نویس زنگباری که اصالتی یمنی دارد. پدر و مادر او در شرق یمن؛ یعنی حضرموت و در «الشهر» به دنیا آمده‌اند. نویسندگان عرب پس از انتشار برنده شدن او اظهار تأسف کرده‌اند که تاکنون رمانی از او را مطالعه نکرده‌اند و این موضوع را جزو شگفتی‌های نوبل ادبی قلمداد می‌کنند. مترجمان عرب حداقل ده کتاب  او را پس از اعلام برنده‌ شدنش به زبان عربی ترجمه کرده‌اند. رمان‌های عبدالرزاق گورنه بر تبعیض نژادی، هویت و جست‌وجوی ریشه‌ها تمرکز دارند. همچنین دارای سبکی است که به شدت به حافظه متکی است، زیرا اغلب گذشته را با همۀ چیزهای موجود در آن زنده می‌کند. انتشار خبر اعطای نوبل ادبیات به عبدالرزاق گورنه، باعث شور و شعف هموطنانش در زنگبار نیز شد؛ جایی که البته افراد کمی کتاب‌های او را خوانده‌اند. باید منتظر ماند تا ترجمه آثارش از انگلیسی به زبان فارسی منتشر شود تا بتوان آرا و اندیشه‌هایش را بازکاوی کرد. او در مصاحبه‌اش با سایت جایزه نوبل خود را مدیون قرآن کریم و ادبیات فارسی دانسته است».

در چامه جدید همچنین نصرت‌الله مسعودی با ۲۵ شعر، تازه‌ترین آثار خود را عرضه کرده است.

در بخش داستان، داستان‌های کوتاهی را از محمدجواد جزینی (درخت‌گیسو)، فیروزه آقامحمدی (آنتیوس از شنل)، عترت اسماعیلی (آفتاب‌گردان‌ها در انتهای ریل قطار روییده‌اند)، حسن بهرامی (سر کتاب)، حوریه رحمانیان (پروانگی)، لیلا باقری (قبر) و مهدی شاطر (من از مارکز خفن‌ترم) می‌خوانیم. کارشناسی بخش داستان بر عهده محمدجواد جزینی است.

در بخش «شعر زمان» نیز تازه‌ترین سروده‌های این شاعران چاپ شده است: هرمز علی‌پور، شهاب مقربین، سیاوش احمد (رحمت حقی‌پور)، فرامرز سه‌دهی، علی جهانگیری، جلیل قیصری، نرگس الیکایی، علی مشکات، هوشنگ عباسی، علی پیرنهاد، زینب فرجی، تارا کسرایی، حامد معراجی، داوود ملک‌زاده، شهین راکی، نوید بازیار، مریم سیدافقهی و میثم امیری. این بخش زیر نظر ضیاءالدین خالقی آماده می‌شود.

علاوه‌بر این، ویژه‌نامه این شماره از «چامه» با نام «من کلاغ خودم هستم» و مطالبی با عنوان‌های «بگو چه نام دارد، لرزش بنفشه‌ای در باد؟»، «دفاع از اشیاء»، «بر ایوان چراغی نیست» و ... همراه است. در این بخش علاوه‌بر بازنشر برخی نقدها، مصاحبه‌ای بلند با سیروس نوذری، شاعر و پژوهشگر ادبی، آمده است. صادق رحمانی عهده‌دار این گفت‌وگو بوده است و یادداشت‌ها و مقالاتی نیز درباره او و از این نام‌ها دیده می‌شود: کیوان اصلاح‌پذیر، فیض شریفی، پوران کاوه، فرزاد کریمی، کاوه گوهرین، حمیدرضا شکارسری و محمود سنجری. کیوان اصلاح‌پذیر دبیری ویژه‌نامه سیروس نوذری را در شماره بیستم «چامه» بر عهده داشته است.

بخش شعر و ترجمه این مجله با نام‌هایی همچون پرویز عباسی داکانی، مریم یوسفی نصیری‌نژاد، رحیم چراغی، الکساندر بلوک، ناصر بایزیدی، سارا پیشان، پل سلان، امیل چیوران، مسعود غفوری و کاوه اکبر همراه است. نگاهی به شعر و ادبیات رومانی، صلاح نیازی؛ شاخه‌ای با درختی عجیب، و ترجمه شعرهای صلاح نیازی شاعر عراقی مقیم لندن، توسط محمد الامین الکرخی و صادق دارابی در این بخش آمده است.

در بخش «چامک» جستارها، نقد کتاب و پژوهش‌های تازه‌ای از نویسندگان و شاعران به چاپ رسیده است. نوشته‌هایی از هاروکی موراکامی، سامره‌ عباسی، محسن آریاپاد، علی پورحسن، راحله بهادر و جان مالوی‌هیل نیز در بخش «چامک» به چشم می‌خورد.

همچنین شماره بیست و یکم‌دوماهنامه ادبی «چامه» که هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ منتشر می‌شود، ویژه‌نامه‌ای برای‌ علی موسوی گرمارودی، ادیب و شاعر، خواهد بود که رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد دبیر این بخش خواهد بود.

«چامه» شماره بیستم در ۲۰۰ صفحه عرضه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید نسخه الکترونیکی به قیمت ۱۲ هزار تومان، به فروشگاه اینترنتی فیدیبو و جار مراجعه کنند.

از این‌جا نیز می‌توانید صفحات آغازین شماره بیستم «چامه» را مشاهده کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چامه مجله چامه ویژه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه هواداران اینتر به یوونتوس با عدد 14 / عکس

طرفداران اینتر با رونمایی از یک بنر غول پیکر با شماره ۱۴ که نماد اسکودتوی 2006 آنها پس از کالچوپولی است، یوونتوس را به سخره گرفتند.

طرفداری | هواداران اینتر در جشن قهرمانی بیستمین اسکودتوی خود در یک بازی خانگی سری آ مقابل تورینو، به رقیب دیرینه خود یوونتوس کنایه زدند. هواداران افراطی در ورزشگاه سن سیرو یک اسکودتوی بزرگ با شماره ۱۴ به نمایش گذاشتند. این اشاره مستقیمی به قهرمانی سری آ در سال ۲۰۰۶ پس از رسوایی کالچوپولی بود.

یوونتوس در آن فصل اول شد، اما به دنبال رسوایی داوری، به سری B سقوط کرد. میلان در آن فصل دوم شده بود، اما به دلیل دخالت در این رسوایی امتیاز از دست داد و در نهایت اینتر که در رده سوم قرار داشت، قهرمان سری آ شد. هواداران افراطی میلان در دربی دلا مادونینا هفته گذشته اینتر را به باد تمسخر گرفتند و گفتند که آنها تنها ۱۹ قهرمانی در زمین کسب کرده اند. 

هواداران اینتر امروز هم با رونمایی از یک اسکودتوی غول پیکر با شماره ۱۴ و یک اسکودتوی کوچک در پایین آن که علامت مثبت ۶ و دو ستاره (که نشان دهنده بیستمین قهرمانی داخلی است) را به آن اضافه کرده بودند، پاسخ خود را دادند.

بنر هواداران اینتر

 

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • طعنه هواداران اینتر به یوونتوس با عدد 14 / عکس
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است
  • سکانس‌هایی از فیلم شماره ده
  • صحنه مشکوک سن سیروس بدون سوت پنالتی