Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس جزو ٢ بند ب تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۰، وزارت نفت مکلف است مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تولید مواد اولیه قیر وی. بی (وکیوم باتوم)، نفت خام را به صورت ماهانه در اختیار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها قرار داده و پالایشگاه‌ها نیز وی بی را به شرکت‌های قیرساز می‌دهند تا بر اساس سهمیه‌های اعلام شده در قانون بودجه، در اختیار دستگاه‌های مجری پروژه‌های عمرانی قرار گیرد که حدود ۷۰ درصد آن به بخش‌های راه و مسکن شامل ۴۸ درصد وزارت راه و شهرسازی (و دستگاه‌های تابعه آن) و ۲۰ درصد بنیاد مسکن برای بهسازی معابر روستاها تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابلاغ استفساریه قانون تخصیص قیر رایگان به وزارت نفت در ۸ مهر ماه

با این حال برداشت وزارت نفت، از این بند قانون بودجه مبنی بر اینکه رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان باید در نیمه دوم سال تخصیص داده شود، سبب شد تا این اتفاق در نیمه نخست امسال رخ ندهد.

حتی با پیگیری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان دو دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی و پُرمصرف کننده ترین قیر در پروژه‌های راهسازی، استفساریه ای در این خصوص مطرح و در جلسه علنی ۲۴ شهریور مجلس به تصویب رسید که قیر رایگان شامل نیمه نخست سال هم می‌شود؛ این مصوبه در ۶ مهر امسال در شورای نگهبان تأیید و از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد.‌ رئیس جمهور نیز ۸ مهر ماه آن را به وزارت نفت ابلاغ کرد.

سازمان راهداری (۲۰ مهر ماه): هیچ قیر رایگانی به ما داده نشده است

محمد تیموری عضو هیئت عامل و معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۲۰ مهر ماه اعلام کرد: بر اساس بند ز تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین قیر پیش بینی کرده است. از این میزان اعتبار، ۴۸ درصد برای تأمین قیر راه‌های روستایی و بین شهری اختصاص می‌یابد.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به استفساریه خوب مجلس شورای اسلامی قرار است وزارت نفت مواد اولیه تولید قیر را رایگان به قیرسازها بدهد و از آن محل ما نیز قیر رایگان را تحویل بگیریم که با گذشت زمان و علی رغم صراحت قانون هنوز قیری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تخصیص نیافته است.

مالیات درآمد حاصل از صادرات قیر؛ محل تأمین منابع قیر رایگان / صادرات ‬ ۹۱۷ هزار تن فقط از یک بندر

بند ظ قانون بودجه ۱۴۰۰ می‌گوید: به منظور تأمین قیر مورد نیاز کشور در سال ١٤٠٠، درآمد حاصل از صادرات قیر، مشمول مالیات می‌گردد.

علی‌رضا محمدی‌کرجی‌ران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ۱ آبان ماه در تشریح جزئیات فرآورده‌های نفتی از بندر خلیج فارس (بندر نفتی تابعه سازمان بنادر و دریانوردی) طی ۷ ماهه امسال گفت: در حالی که از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه یک میلیون و۴۷۰ هزار تن بنزین صادر شده که در همسنجی با مدت مشابه آن ۵۰ درصد کاهش داشته، در مدت یادشده در بخش قیر نیز ۹۱۷ هزار تن صادرات به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش به دنبال داشته است.

رئیس سازمان راهداری (نیمه تیر ماه): تا به حال قیری به ما نداده اند / ‏جلوی مفاسد قیر رایگان را گرفتیم

داریوش امانی معاون وزیر راه در نشست خبری ۱۴ تیر ماه امسال و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت تخصیص قیر رایگان به سازمان راهداری برای پروژه‌های راهسازی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ به هیچ عنوان تخصیص قیر رایگان وجود ندارد. از ابتدای سال تاکنون به ما قیری ندادند و از محل منابع سازمان راهداری برای پروژه‌های راهسازی خصوصاً راه روستایی، قیر خریداری می‌کنیم.

امانی در مورد شائبه مفسده زا بودن قیر رایگان اظهار داشت: ساز و کار و سامانه‌ای برای توزیع قیر رایگان طراحی کردیم تا قابل رصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملاً قابل رصد است.

افزایش قیمت قیر همزمان با مصوبه مجلس

در حالی که انتظار می‌رفت که مصوبه مجلس شورای مبنی بر تخصیص قیر رایگان به پروژه‌های عمرانی در طول سال قابل انجام است، اما از آنجایی که قانون، نحوه تعیین اختصاص وکیوم باتوم به پالایشگاه‌ها و سپس تحویل وی بی به قیرسازان و همچنین خرید قیر از تولیدکننده را صرفاً از مسیر بورس کالا اعلام کرده است، اما ناگهان در مهر ماه افزایش قیمت در این دو کالای استراتژیک رخ داد.

به گونه‌ای که در اوایل مهر ماه امسال وکیوم باتوم، بسته به کیفیت آن از ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تا ۷ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان در هر تن در بورس کالا قیمت گذاری شده بود که در اواخر مهر ماه ۷ میلیون و ۶۹۸ هزار تا ۸ میلیون و ۸۳ هزار تومان در هر تن برسد.

قیر ۶۰۷۰ نیز به عنوان پُرمصرف ترین قیر از ۷ میلیون ۹۸۵ هزار تومان در هر تن به ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تا ۸ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان در هر تن در اواخر مهر ماه رسید که افزایش ۱۰.۶ درصدی داشته است.

علت گرانی قیر / ‬ دست‌های پشت پرده دلالان یا افزایش جهانی قیمت نفت؟

برخی کارشناسان، ورود دلالان با ثبت سفارش‌های خرید صوری و غیر منطقی به فرآیند خرید قیر در بورس کالا را عامل افزایش قیمت آن می‌دانند.

این در حالی است که میثم باقری کوپائی عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های کارگزاری اصلی مجری خرید و فروش قیر ۲۷ مهر ماه به رسانه سازمان بورس درباره دلایل گرانی قیر در بورس کالا گفته بود قیمت قیر در بورس کالا متأثر از قیمت جهانی نفت و اثر آن بر نرخ پایه وکیوم باتوم، قیمت ارز و معاملات تهاتری دولت تعیین می‌شود از این رو نمی‌توان رشد قیمت قیر را در بورس کالا ناشی از رفتار غیر منطقی و غیرعقلانی خریداران و یا رقابت‌های غیرمعقول دانست.

به گفته وی، یکی از عوامل تأثیر گذار بر روی قیمت قیر، نرخ وکیوم باتومی است که تولیدکنندگان قیر از بورس کالا خریداری می‌کنند از این رو برای تحلیل دلایل افزایش قیمت قیر ابتدا لازم است تا فرایند قیمت‌گذاری وکیوم باتوم را بررسی کنیم.

کارشناسان بازارهای کالایی معتقدند باید فرآیند خرید و فروش قیر در بورس کالا همانند سیمان که با ورود دلالان و ثبت سفارش‌های صوری، ناگهان با افزایش قیمت مواجه ولی پس از شفاف شدن مسیر خرید تا مصرف با افت ناگهانی قیمت روبه رو شد، دارای مسیری شفاف از سفارش دهنده تا مصرف کننده شود.

نگرانی مجلس از افزایش قیمت قیر / ‬ نایب رئیس مجلس: گرانی قیر را پیگیری می‌کنیم

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس ۲۶ مهر ماه امسال از افزایش قیر انتقاد و اظهار کرد: قرار بود در سال جاری وزارت نفت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین قیر پروژه‌های عمرانی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد، اما در چند روز گذشته که مشخص شده قرار است این مبلغ به دستگاه‌های مربوطه تخصیص یابد ما شاهد هستیم که یک میلیون تومان به قیمت قیر در هر تن اضافه شده است.

وی افزود: قیر امروز در بورس به فروش می‌رود و این وضعیت نشان می‌دهد که در بورس ساز و کار مناسبی برای قیمت گذاری و نظارت بر آن نیست.

سید کاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ۲۸ مهر ماه در تذکر شفاهی درباره گرانی قیر اظهار کرد: روند تأمین قیر باید اصلاح شود، چند روز گذشته اعتباری که برای این موضوع پیش بینی شده بود ابلاغ شد، اما در همان زمان شاهد افزایش قیمت بودیم.

دلخوش اباتری اضافه کرد: ما سالانه در کشور دو و نیم میلیون تن قیر نیاز داریم، این موضوع باید خارج از بازار سرمایه و پالایشگاه‌های خصوصی پیگیری شود.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات دلخوش گفت: موضوع قیر نیز در روزهای آینده با حضور مسئولان مربوطه بررسی خواهد شد.

سازمان راهداری و شرکت ساخت: پروژه‌های عمرانی معطل تأمین قیر رایگان

گرانی اخیر قیر در حالی است که بیشتر فعالان صنعت راهسازی معتقدند در صورتی که قیر تهاتری به دست راهسازان نرسد، با توجه به فرا رسیدن فصل سرمای سال، در بیشتر نقاط کشور امکان اجرای پروژه‌های عمرانی وجود نخواهد داشت.

به خصوص که برخی پیمانکاران راهسازی برای حفظ روان بودن قیر، به آن گازوئیل اضافه می‌کنند که سبب کاهش کیفیت قیر و درنتیجه کاهش کیفیت جاده‌های احداث شده خواهد شد.

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اوایل امسال با اشاره به مشکلات حوزه راهداری گفته بود: کمبود اعتبارات و قیر از مشکلات عمده این حوزه است که این مقوله منجر به تحت تأثیر قرار گرفتن وضعیت راه‌های کشور شده است.

مدیران شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز همواره مشکل عدم تخصیص به موقع قیر رایگان و درنتیجه ایجاد تأخیر در پروژه‌های آزادراهی، بزرگراهی و احداث راه‌های روستایی را مطرح کرده اند.

دیوان محاسبات: تنها ۱۴ درصد قیر رایگان از بودجه سال قبل اختصاص یافت

دیوان محاسبات کشور نیز که ۱۹ مهر ماه امسال، گزارش تفریغ بودجه سال گذشته (۱۳۹۹) را منتشر کرد، بر عدم تخصیص بهینه منابع قیر رایگان تأکید کرده است.

بر اساس اعلام بازوی نظارتی قوه مقننه، بر اساس بند ز الحاقی تبصره قانون بودجه ۱۳۹۹ قرار بوده وزارت نفت تا سقف ۴ هزار میلیارد تومان قیر رایگان برای پروژه‌های عمرانی در اختیار دستگاه‌های اجرایی بگذارد.

اما دولت دوازدهم سال گذشته ۴,۵۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای (پروژه‌های عمرانی) کسر و در قالب اسناد خزانه به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط واگذار کرده اما دستگاه اجرایی تنها ۶۱۴ میلیارد تومان معادل ۱۴ درصد آن را صرف خرید قیر کرده و مابقی را به سال بعد موکول کرده اند.

چه باید کرد؟

کارشناسان معتقدند باید فرآیند خرید و فروش قیر در بورس کالا همانند سیمان که با ورود دلالان و ثبت سفارش‌های صوری، ناگهان با افزایش قیمت مواجه ولی پس از شفاف شدن مسیر خرید تا مصرف با افت ناگهانی قیمت روبه رو شد، دارای مسیری شفاف از سفارش دهنده تا مصرف کننده شود.

کد خبر 5336009 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: قیر رایگان قیر تهاتری کمیسیون عمران مجلس بورس کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اقتصاد اسلامی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت جایگاه سوخت قیمت دلار بنزین قیمت جهانی نفت قیمت جهانی طلا سید احسان خاندوزی قیمت طلا وزارت جهاد کشاورزی حمله سایبری وزارت راه و شهرسازی اقتصاد چین جواد اوجی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۱۵ هزار میلیارد تومان هزار تومان در هر تن قانون بودجه ۱۴۰۰ پروژه های عمرانی تخصیص قیر رایگان قیر در بورس کالا پالایشگاه ها وکیوم باتوم افزایش قیمت وزارت نفت ماه امسال تأمین قیر گرانی قیر قیمت قیر ۷ میلیون بر اساس مهر ماه تا مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های آب و خاک افزود: موضوع عملیات آب و خاک، ارتقای راندمان آبیاری و همین‌طور ارتقای حاصلخیزی خاک است که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان این که در بحث بهره‌وری آب، پروژه‌های متعددی در کشور در دست اجرا است، اظهار داشت: سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سامانه‌های آبیاری نوین یکی از این پروژه‌ها است. همچنین مرمت قنوات، اجرای شبکه‌های آبیاری بخصوص شبکه سه و چهار، تجهیز و نوسازی اراضی، تسطیح اراضی، احداث و ترمیم آب‌بندان‌ها، پوششی کردن کانال‌های خاکی با بتن یا انتقال آب با لوله و اجرای سیستم‌های کم فشار در باغات سنتی مجموعه اقداماتی است که در حوزه زیرساخت اجرا می‌کنیم.

با اعتبارات دولتی اجرای پروژه‌ها ۲۰۰ سال طول می‌کشد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کارهای خوبی تاکنون انجام شده و کارهایی نیز باقی مانده است، منابع تخصیص یافته توسط دولت هم در بودجه تعریف شده و مشخص است، سالانه سه تا چهار هزار میلیارد تومان به این بخش از سوی دولت اختصاص می‌یابد در صورتی که نیاز این بخش خیلی زیاد است.

نیازی یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده برای تکمیل پروژه‌های آب و خاک و اجرای زیرساخت‌ها، حدود هزار همت پول نیاز داریم که با تخصیص چهار تا پنج همت در سال، اجرای پروژه‌های ما ۲۰۰ سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد: منابع آبی ما اجازه نمی‌دهند که این میزان صبر کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم که از سرمایه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنیم. مجموعه‌ای به اسم سرمایه‌گذار وارد سیستم زیرساخت کردیم. این سرمایه‌گذاران طی تعاملات یا قراردادی با صاحب زمین، اراضی کشاورزی را اجاره می‌کنند و به میزان اجاره، در آن زمین سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا خود بهره‌برداران منابع می‌آورند تا پروژه‌ها اجرا شوند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان اعتبارات جذب شده از مسیر سرمایه‌گذاران در سال گذشته افزود: ما میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ را حساب نکرده‌ایم زیرا منابع جذب نشده و تازه تخصیص داده شده است.

وی اظهار داشت: اما برای سال ۱۴۰۱ در آذربایجان شرقی در بحث آبیاری و زهکشی دو تا سه پروژه داشتیم که در ۲۱۰۰ هکتار اجرا شد و ۶۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد؛ در ایلام دو ایستگاه اجرا کردیم و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شد؛ در چهارمحال و بختیاری هشت ایستگاه پمپاژ با وسعت اراضی زیر کشت ۱۶۶۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد تومان اجرایی شد؛ در کردستان در حوزه تأمین و انتقال آب ۲۱ پروژه با ۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، اجرا شد و در جاده بین مزارع این استان هم ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد.

۱۲۷ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱

نیازی کل حجم سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در ۱۴۰۱ را ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه شبکه، ایستگاه پمپاژ و تأمین و انتقال آب اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در سامانه آبیاری تحت فشار که استقبال خوبی توسط بهره‌بردار انجام می‌شود، ۴۳۸ پروژه اجرا کردیم. ۲۱ هزار و ۲۶۴ هکتار به کمک خودیاری مردم بوده است و یکهزار و ۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط مردم (علاوه بر خودیاری که برای اعتبارات دولتی باید بدهند) انجام شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری گفت: تلاش داریم در بخش آب و خاک از مشارکت مردم استفاده کنیم، از آنجایی که ۹۸ درصد بخش کشاورزی در اختیار مردم است، در حوزه آب و خاک هدف‌گذاری کردیم که بتوانیم پروژه‌های بیشتری را با کمک مردم اجرایی کرده و حداقل دو هزار میلیارد تومان سرمایه توسط بخش خصوصی تأمین کنیم.

به گفته وی، سرمایه بخش خصوصی توسط مردم یا بعضاً بنیادهایی مثل برکت تأمین خواهد شد، در سال گذشته در حوزه قنوات از بنیاد برکت ۵۰ میلیارد تومان کمک گرفتیم و امسال هم با آنها برای تأمین اعتبار تفاهم‌نامه داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: نظر ما تأمین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط بنیاد برکت بود اما آنها ۵۰ میلیارد تومان را پذیرفتند و قرار شد اگر بخواهند کل اعتبار مد نظر ما را تأمین کنند، جلسات کارشناسی با آنها برگزار کنیم.

وی کمک‌های بنیاد برکت را بلاعوض اعلام کرد و افزود: بنیاد برکت پرداخت بخشی از هزینه پروژه مثلاً ۲۰ درصد آن را تقبل می‌کند، بخش دیگری از آن توسط دولت تأمین می‌شود و بقیه را کشاورز پرداخت می‌کند.

نیازی گفت: بعضی از استان‌ها به‌ویژه استان‌های شرقی خیّر قنات پیدا کرده‌اند، خیّرهایی هستند که یک عددی را کمک می‌کنند تا قناتی برای روستا آباد شود. این مجموعه اقداماتی است که برای پروژه‌های خرد داخل مزرعه اجرایی می‌کنیم. در پروژه‌های خرد راحت‌تر بخش خصوصی جذب می‌شود.

وی درباره میزان کمک نهادها اضافه کرد: برای پروژه‌های خرد، نهادها پول‌های درشتی کمک نمی‌کنند اما امیدواریم از بنیاد برکت بتوانیم پولی بگیریم. بنیاد مستضعفان و جانبازان هم به مناطق محروم کمک می‌کند، ما با این دو مجموعه جلساتی داشتیم تا بتوانند به حوزه زیرساختی کشور کمک کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: آورده‌های مردمی در پروژه‌های آب و خاک قابل توجه‌تر است و حتماً دو هزار میلیارد تومانی که به‌عنوان آورده مردمی در برنامه‌های ما پیش‌بینی شده است، امسال محقق خواهد شد.

استفاده از فاینانس چین در پروژه‌های کلان

نیازی درباره نحوه تأمین اعتبار پروژه‌های کلان حوزه آب و خاک گفت: ما در بخش آب و خاک دو پروژه کلان داریم، یکی بحث فاز دوم طرح خوزستان و ایلام که از ۵۵۰ هزار هکتار، حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن اجرا شده است.

وی افزود: برای تأمین آب پروژه که در حوزه وزارت نیرو است و شبکه‌های سه و چهار که حوزه ما قرار دارد، ۱۸۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم، این رقم، مبلغ سنگینی است و بودجه عمومی کشور تکافوی اجرای آن را نخواهد داد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که برای تکمیل این پروژه، دو مسیر را پیگیری می‌کنیم، اضافه کرد: یکی از این مسیرها که در قالب بودجه ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی شده بود، فروش سهم دولت در نیشکر و صنایع جانبی آن است تا درآمد حاصل را در این پروژه هزینه کنیم.

وی ادامه داد: برای پروژه ۵۵۰ هکتاری و پروژه تکمیل زیرساخت استان‌های شمالی در بخش کشاورزی حدود ۷۶ همت پول نیاز داریم.

نیازی تصریح کرد: پروژه تکمیل زیرساخت سه استان شمالی شامل تجهیز و نوسازی، بازچرخانی، آب‌بندان، بتنی کردن کانال‌ها و … در قالب یک بسته کامل است، هدف این پروژه تأمین یک میلیارد متر مکعب آب و انجام دو تا سه کشت در برخی از اراضی است.

وی اظهار داشت: در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به چین، پروژه‌های متعددی برای فاینانس مطرح شد و چین دو پروژه ما را برای فاینانس قبول کرد که قرار است برای پروژه خوزستان یک میلیارد دلار و برای پروژه زیرساخت شمال ۲۲۰ میلیون دلار از منابع مالی چین اختصاص یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تفاهم اولیه انجام شده است و خود کشور چین استقبال کرد و پذیرفت که این دو پروژه را فاینانس کند، گفت: اکنون بحث اقدامات بانک مرکزی مطرح است که نحوه انتقال این پول و تبدیل یوان چین به ریال چگونه باشد، زیرا پروژه‌های ما ارزبری ندارند و ریال‌بر هستند. برای اجرای پروژه‌های خود نیازی به واردات ماشین‌آلات نداریم.

وی افزود: در حال حاضر به شدت پیگیریم که بتوانیم از موضوع فاینانس که متأسفانه زمان‌بر هم شده است، برای اجرای این دو پروژه استفاده کنیم و موضوع فاینانس را در ۱۴۰۳ نهایی کنیم.

کد خبر 6094425 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم اعتبار ۱۰۰همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف بودجه
  • اتصال «ائل داغی» به «آجی چای» در تبریز
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • میدان جی مسدود خواهد شد
  • لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تهران
  • از اجرای ۱۲۰ پروژه تا افتتاح یک باغ بانوان طی دو ماه آینده در منطقه ۵ شیراز
  • آغاز عملیات عمرانی پروژه پیاده‌راه باباطاهر همدان