Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به نقش پررنگ مردم و فعالان حوزه صنعت و کشاورزی در مدیریت مصرف و تامین آب در خراسان رضوی گفت: انتظاری که از مردم و حوزه صنعت و کشاورزی داریم این است که با ما همکاری کرده و آب را بهینه مصرف کنند تا شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و شرکت‌های آبفای استان قادر به مدیریت تامین آب در سطح استان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در خصوص وضعیت منابع آبی خراسان رضوی امسال افزود: در سال‌های خشک، ۹۴ درصد از منابع آبی زیرزمینی و ۶ درصد از منابع آبی سطحی در خراسان رضوی برداشت و در ترسالی‌ها حدود ۱۵ درصد از آب استان از منابع آبی سطحی و ۸۵ درصد از منابع آبی زیرزمینی تامین ‌شده است. متاسفانه درحال حاضر، تنها ۲۸ درصد از ظرفیت سدهای استان آب دارد و ۷۲ درصد خالی است؛ شرکت آب منطقه‌ای برنامه‌های منظمی را متناسب با آماری که از سازمان هواشناسی دریافت می‌کند، تنظیم کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: اولویت اصلی شرکت آب منطقه‌ای استان تامین آب شرب و خط قرمز ما نیز بحث جیره‌بندی آب است که با ارائه برنامه‌های دقیق و منظم طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد آب در خراسان رضوی به جیره‌بندی برسد و روستا یا شهری در سطح استان به آب دسترسی نداشته باشد، تمام تلاش ما این است که مردم عزیز حتی در این خشکسالی بی‌سابقه نیز به آب شرب و بهداشتی دسترسی داشته باشند.

علایی با اشاره به تمهیدات در دست اجرا بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برنامه‌ها و تمهیدات لازم در جهت مقابله با خشکسالی و تامین آب شرب در شهرها و روستاهای استان را از سال ۱۳۹۷ تنظیم کرده و پیش‌بینی لازم در این زمینه را از گذشته انجام داده است. برنامه‌های مختلف شرکت آب منطقه‌ای استان با همکاری شرکت آب و فاضلاب مشهد و سایر نقاط استان اجرایی شد و طی مدت اخیر، برنامه‌های لازم را با شدت بیشتری پیگیری و اجرا می‌کنیم. مسئولان و مدیران مرتبط در این زمینه به صورت هفتگی جلسات متعددی برگزار کرده و برای تامین آب شرب شهری در سطح استان، برنامه‌ها و پیشنهادات مختلفی ارائه کرده‌اند.

 بیشتر بخوانید

آب رسانی به ۲۲ روستا در حومه بردسکن و کاشمر با تانکر

او با بیان نقش پررنگ مردم در مدیریت مصرف و تامین آب در استان تصریح کرد: انتظاری که از مردم داریم این است که با ما همکاری کرده و آب را بهینه مصرف کنند تا شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و شرکت‌های آبفای استان قادر به مدیریت تامین آب در سطح استان باشند. در حوزه صنعت نیز، از فعالان این زمینه خواستار همکاری و صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم. صنعتگران باید بحث بازچرخانی آب را جدی بگیرند. در کشورهایی که صنعت پیشرفته‌ای دارند، آب را بعضا ۷ تا ۱۰ بار بازگردانی کرده و از آن استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: البته در ایران نیز طی سال‌های اخیر، بحث تصفیه آب و فاضلاب و بازچرخانی آن‌ها مطرح بوده و شاهد عملکردهای مناسب در این زمینه بوده‌ایم اما این مسئله کافی نیست و باید به صورت جدی‌تر به دنبال بحث مصرف بهینه آب در صنایع باشیم. مصرف آب در بخش کشاورزی کمی پیچیده‌تر است.خوشبختانه همه چاه‌های خراسان رضوی مجهز به کنتور هوشمند بوده و آب را به شکل حجمی تحویل می‌دهد که این یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

علایی اظهار کرد: نکته دیگر این است که شرکت آب منطقه‌ای استان با تشکل‌های کشاورزی جلسات مختلفی برگزار کرده و فرآیند تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات درمورد آب بخش کشاورزی به صورت مشارکتی بوده است.

او در خصوص طرح "مشهد دشت پایدار" توضیح داد و افزود: همچنین شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برنامه‌ای در دست عمل دارد و طرح " مشهد دشت پایدار" به وزارت نیرو فرستاده شده است. در این برنامه مسائل گسترده‌ای وجود دارد که پس از ارسال برای وزارت نیرو، مفصلا راجع به آن توضیح خواهیم داد. این برنامه شامل طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تا سال ۱۴۳۰ است که بیان می‌کند با منابع آب مشهد در زمینه شرب شهری، صنعت، کشاورزی چه باید کرد. باید اقدامات لازم صورت بگیرد تا نرخ مهاجرت به مشهد کاهش یابد. زیرا آمار مهاجرت به مشهد خطرناک بوده و با این شرایط، امکان تامین آب در سطح شهر بسیار دشوار خواهد بود. همچنین از طرفی باید در جهت افزایش آمار ورود زائران به مشهد اقدامات لازم صورت بگیرد.

او افزود: در طرح مشهد دشت پایدار تمام گزینه‌های ممکن از جمله مدیریت مصرف آب، بهینه مصرف کردن آب، بازچرخانی آب، نصب لوازم کاهنده بر روی منابع آب به تامین آب مشهد کمک می‌کنند. کشاورزی در مشهد باید مدرن باشد؛ دراین خصوص پیشنهاداتی را ارائه کرده‌ایم زیرا کشاورزی با آبیاری سنتی بسیار پرزحمت و کم بهره است. امیدواریم بتوانیم با اعتبارات دولتی، آبیاری‌های مدرن در کشاورزی استان ایجاد کنیم تا حجم آب مصرفی را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در بخش صنعت نیز باید به جایی برسیم که طی چند سال آینده، تمام آب مورد نیاز در صنایع را از طریق پساب‌ها تامین کنیم و نباید آب مورد نیاز بخش صنعت را از آب‌های زیرزمینی تامین کرد. در بخش فضای سبز شهری در مشهد، گلبهار و طرقبه  نیز نباید از آب‌های زیرزمینی استفاده کرد.

علایی با بیان اینکه وضعیت خشکسالی قابل پیش‌بینی بوده بیان کرد: طرح مشهد دشت پایدار بسیار مدون، جامع و با تئوری‌های سازنده و مطلوب است. به کمک این طرح می‌توانیم با ادامه روند خشکسالی در طی سال‌های آینده، چاره اندیشی بهتری داشته و در برابر خشکسالی عملکرد مطلوبی داشته باشیم. مدیران و مسئولین مرتبط، در مواجهه با خشکسالی شدید باید اکنون به فکر تدابیر لازم باشند. این وظیفه ما است که مشیت الهی را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. بنده یقین دارم که ما می‌‎‌توانیم برای اولین بار، یک دشت مدرن و نمونه در سطح کشور داشته باشیم. باید به مسئولان در جهت عملی شدن برنامه‌ها کمک شود و همچنین مردم نیز همکاری لازم را در مصرف بهینه آب داشته باشند.

او همچنین از کاهش چشمگیر آورد سدها امسال تصریح کرد: از ابتدای مهرماه سال ۹۹ تا به امروز، آورد سد دوستی ۴.۵ میلیون متر مکعب بوده است. این در حالی است که این آمار در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است. هرچند که شرایط کنونی بسیار سخت است و با خشکسالی شدیدی مواجه هستیم اما به هیچ وجه نمی‌گذاریم در تابستان ۱۴۰۱ با جیره‌بندی آب مواجه شویم. توان و انسجام مدیریتی استان به اندازه‌ای است که می‌توانیم مانع این مسئله شده و آب شرب و بهداشتی را به بهترین شکل ممکن در اختیار شهرها و روستاهای استان قرار بدهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص طرح انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد نیز به مردم و کشاورزان اطمینان داده و تاکید کرد: مطالعات این طرح به پایان رسیده است و در این خصوص چند مسئله اهمیت بسزایی برای ما دارد. نکته اول این است که حقابه کشور ترکمنستان برابر دستورالعمل‌های موجود رها خواهد شد و ما حتی یک میلی‌متر از حقابه ترکمنستان را برداشت نخواهیم کرد. زیرا تاکید مقام معظم رهبری و وزارتخانه این است که حقابه کشورهای همسایه باید محترم شمرده شوند. همچنین حقابه کشاورزان منطقه نیز محفوظ است و کسی حق دسترسی به حقابه مردم را ندارد.

علایی اظهار کرد: بحث دیگر مرتبط به مسائل محیط زیستی است و بنده معتقدم رعایت مسائل محیط زیستی در این طرح اهمیت چشمگیری دارد. طرح انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد به هیچ وجه آنچه که در فضای مجازی درباره آن می‌گویند نیست و آب از مناطق جنگلی رد نمی‌شود و تنها از نزدیکی مرزها گذر خواهد کرد. پدافند غیر عامل و مطالعات زیست محیطی نیز نقش پررنگی در این طرح دارد و تا زمانی که اداره محیط زیست تاییدیه لازم را برای ما ارسال نکند، قادر به اجرای این طرح نخواهیم بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتقال آب آب منطقه ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی سطح استان منابع آبی تامین آب جیره بندی برنامه ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ۳ پرونده جرایم انتخاباتی خراسان رضوی در دور اول

دادیار معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی گفت: سه پرونده در دادسرای مشهد در خصوص جرائم انتخاباتی در دور اول انتخابات خراسان رضوی تشکیل شد، البته از ۱۷ نماینده قطعی استان در مجلس پرونده تخلفی ثبت نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام امیرحسین قناد امروز در نشست خبری در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی، اظهار داشت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی با موضوع جدیدی به نام قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب مردادماه 1402 مواجه بودیم، با توجه به جدیدالتصویب بودن این قانون و اینکه هنوز این قانون به منصه ظهور و عملیاتی شدن نرسیده بود، مجموعه‌های قضایی سراسر کشور تلاش کردند تا تبیین حقوقی این قانون به صورت کامل و جامع صورت گیرد.

وی افزود: در این خصوص، مجموعه دادگستری کل خراسان رضوی، کتابی با عنوان "تبیین حقوقی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی" به صورت کاربردی و عملیاتی تالیف کرد. در این کتاب، چالش‌ها و مشکلات، نکات مهمی که مجریان انتخابات، دادستان‌ها، هیئت‌های اجرایی و نظارت با آن درگیر بودند و مشکلاتی که احتمال داده می‌شد، به صورت مکتوب و عملیاتی تدوین شد مورد بررسی قرار گرفت؛ حدود هزار نسخه از این کتاب چاپ شد و در اختیار کلیه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

دادیار معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی، ادامه داد: در کنار این موضوع، مجموعه قضایی استان با تشکیل کارگروه پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی، بیش از 6 جلسه با حضور تمامی دست‌اندرکاران و افرادی که در بحث برگزاری انتخابات دخیل بودند، برگزار کرد.

قناد، گفت: در این جلسات، مواردی درباره بحث پیشگیری از جرایم انتخابات تبیین شد و نکاتی مصوب و مطالب به صورت کامل و شفاف به همه دستگاه‌ها ارائه شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نوآوری‌های این قانون بحث استفاده نامزدها از فضای مجازی بود، به همین منظور در ناحیه هفت دادسرای عمومی و انقلاب مشهد چندین جلسه در خصوص رصد فضای مجازی برگزار شد، در راستای برگزاری دوره دوم انتخابات نیز تاکنون دو جلسه برگزار شده و دستورات شایسته و مناسب نسبت به رصد فضای مجازی صادر شده است.

دادیار معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی، افزود: مجموعه دادگستری خراسان رضوی در خصوص بسته اجرای انتخابات با مولفه‌های مدنظر مقام معظم رهبری، یعنی رقابت، امنیت، سلامت و مشارکت که مورد تاکید ایشان بوده است، چندین جلسه مصاحبه تلویزیونی و رادیویی انجام داده تا مردم نیز نسبت به مباحث مربوط به جرایم و تخلفات انتخاباتی آشنا شوند.

قناد عنوان کرد: جلساتی نیز با حضور تمام نامزدها و هواداران در قالب بحث سامان‌دهی ستادهای تبلیغات در دور اول برگزار شد و در دوره دوم نیز، با توجه به اینکه تنها در شهرستان مشهد و کلات این انتخابات برگزار می‌شود، تمامی فضای مجازی در اختیار این دو نامزد قرار گرفته است.

وی گفت: در خصوص فضاهایی که شهرداری مشهد نیز قرار بود به این دو نامزد اختصاص دهد، تصمیماتی اتخاذ شده و به این دو نامزد نیز اعلام شده است.

دادیار معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی عنوان کرد: قانون جدید، جرایم انتخابات در حوزه فضای مجازی را احصا و مصادیق آن را بیان کرده است، لذا ابهامی در این خصوص وجود ندارد و رسیدگی قضایی نسبت به متخلفیت بر همین اساس انجام می‌شود.

قناد گفت: 3 پرونده در دادسرای مشهد درخصوص جرایم انتخاباتی در دور اول انتخابات خراسان رضوی تشکیل شد، البته از 17 نماینده قطعی استان در مجلس شورای اسلامی هیچ‌ گونه پرونده تخلفی ثبت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دستگاه قضا پیشگیرانه است و تا حد امکان با مدیریت موضوع از تشکیل پرونده خودداری می‌کند، اما اگر شکایتی واصل شود، رسیدگی قضایی انجام و تصمیم نهایی به افراد پرونده اعلام و در وقت خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • کاهش دما و بارش باران در راه مشهد
  • تشکیل ۳ پرونده جرایم انتخاباتی خراسان رضوی در دور اول
  • ثبت ۵۰۰ فقره تصادف در شبانه‌روز گذشته در مشهد
  • فرودگاه گناباد، پیشران توسعه و رونق در جنوب خراسان رضوی
  • ۸۲ مصدوم در تصادفات مشهد
  • تصادفات مشهد ۸۲ مصدوم بر جا گذاشت
  • هوای گرم در خراسان رضوی ماندگار است
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد «سالم» است
  • ارتش اوکراین مجبور به جیره‌بندی مهمات شد
  • تصادفات در مشهد یک کشته و ۴۳ مصدوم بر جای گذاشت