Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، با وجود اینکه در دنیا اراضی دیم عملکرد قابل قبولی دارند اما در کشور و استان ما به دلیل رعایت نکردن مواردی برداشت از اراضی دیم قابل قبول نیست، به طوری که بهره‌برداران اراضی دیم به لحاظ درآمدی وضع مطلوبی ندارد.

خشکسالی، رعایت نکردن  تناوب در کشت، بی توجهی به الگوی کشت، رعایت نکردن زمان کاشت همه از مواردی است که سبب شده کشاورزان در اراضی دیم برداشت قابل توجهی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مطرح شدن اجرای طرح جهش در دیمزارهای لرستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به نظر می‌رسد شاهد تحول مثبتی در حوزه کشاورزی استان باشیم، زیرا بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان به صورت دیم کاشت می‌شود.

با توجه به اینکه کشاورزی یکی از بخش‌های مهم در لرستان است که نقش مهمی در اشتغالزایی و اقتصاد استان دارد، جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش باید از همه توان و ظرفیت خود برای رفع چالش‌ها استفاده و زیرساخت‌های مهم برای اجرای طرح جهش در دیمزارهای استان را مهیا کند.

 

برداشت از اراضی دیم اندک است

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان اراضی دیم استان را ۶۰۰ هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: ۷۷ درصد اراضی کشاورزی استان به صورت دیم کاشت می‌شود و تنها ۲۴ درصد از اراضی یعنی ۱۸۰ هزار هکتار آبی است.

اسفندیار حسنی مقدم می‌افزاید: هر چند مطالبه اصلی ما  دربخش کشاورزی تامین و تخصیص آب به منظور تبدیل اراضی دیم به آبی همچنین احداث سد است، اما باید به این نکته هم توجه کرد که اراضی دیم نه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت است.

وی ادامه می‌دهد: در کل جهان شصت درصد اراضی به صورت دیم کاشت می‌شود و هشتاد درصد تولیدات کشاورزی از اراضی دیم برداشت می‌شود، اما در کشور ما پنجاه درصد اراضی دیم است که تنها ده درصد از تولیدات کشاورزی را شامل می‌شود، در لرستان هم تنها بیست درصد از تولیدات بخش کشاورزی مربوط به اراضی دیم است و این نشان دهنده خلا ما نسبت به جهان است.

افزایش ۲۵ تا سی درصدی تولید در اراضی دیم​

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به طرح جهش تولید در دیمزارها می‌گوید: در این طرح که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان قرار است انجام شود به دنبال این هستیم که ۲۵ تا سی درصد تولید دراراضی دیم افزایش پیداکند، با این اقدام علاوه بر افزایش تولید ملی درآمد و معیشت کشاورزان رونق پیدا خواهد کرد.

حسنی مقدم می‌افزاید: سهمیه‌ی که در این طرح برای استان در نظرگرفته شده ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان است، برش‌های شهرستانی و دهستانی از نظر تامین کارشناسان آموزش، مدیران و کشاورزان انجام شده است.

 

توجه به تناوب و تغییر الگوی کشت

وی به اقداماتی که قرار است در قالب طرح انجام شود هم اشاره می‌کند و می‌گوید: با اجرای این طرح ۱۰۰ تا  ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی  دیم که نکاشت است زیر کشت می‌رود، همچنین شیوه کشت تغییر پیدا می‌کند و مهمتر از همه تناوب در کشت است که سبب افزایش تولید می‌شود، به عنوان نمونه سال بعد به جای کشت غلات حبوبات، نباتات و یا دانه‌های روغنی کشت می‌شود.‌

حسنی مقدم تاکید می‌کند: در اجرای طرح جای هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا اعتبارات و تسهیلات پرداختی با نظارت کارشناسان در جای خود هزینه می‌شود.

اراضی دیم می‌تواند فرصت باشد

رییس ستاد اجرایی فرمان امام در لرستان هم می‌گوید: اراضی دیم در استان می‌تواند به یک فرصت برای اقتصاد  و بهبود وضع معیشتی کشاورزان تبدیل شود، قرار است طرح جهش در دیمزارها در سطح 235 هزار هکتار از اراضی دیم در قالب برنامه ریزی منسجم انجام شود.

حامد ویسکرمی می‌افزاید: در صورت موفقیت این طرح تولیدات در اراضی دیم 25 تا سی درصد افزایش پیدا می‌کند که سبب ارتقائ ضریب امنیت غذایی کشور و استان می‌شود.

وی می‌گوید: سامانه دیمزار برای کشاورزان متقاضی راه‌اندازی شده و پس از ثبت نام تقاضای کشاورزان توسط کارگروهی که متشکل از کارشناسان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

حمایت‌هایی که قرار است در قالب طرح انجام شود

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان به حمایت‌هایی که قرار است در قالب طرح انجام شود هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: بیمه محصولات کشاورزی از جمله حمایت‌هایی است که در دستور کار قرار دارد در این رابطه با چند شرکت بیمه برای تخفیف بیمه رایزنی انجام شده است علاوه بر این ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یارانه‌ی را برای بیمه به کشاورزان پرداخت می‌کند.

ویسکرمی ادامه می‌دهد: علاوه بر بیمه محصولات کشاورزی تهیه ۴۸۳ دستگاه اداوت و ماشین الات کشاورزی  و پرداخت بیست میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای کشاورزان متقاضی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۲۳۵ کارشناس آموزش، ترویج  و نظارت بر اجرای صحیح طرح را انجام می‌دهند، می‌گوید: موضوع کود از دیگر حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، ۴۱ هزار و ۵۹۹ لیتر کود بذرمال به صورت رایگان در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان با بیان اینکه طرح جهش تولید یک طرح پنج ساله است، عنوان می‌کند: برای سال اول ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، با توجه  به نظارت‌های انجام شده انحراف از تسهیلات به صفر می‌رسد.

ویسکرمی خاطرنشان می‌کند: به منظور ارتقائ امنیت غذایی در طرح جهش تولید در دیمزارهاچند محصول استراتژیک مانند گندم، جو، نخود، کلزا و علوفه‌ها مورد حمایت هستند.

وی تاکید می‌کند: طرح جهش تولید در دیمزارها یک فرصت بی بدیل برای رونق اقتصاد استان است، بنابراین استقبال از طرح و مدیریت دقیق و جدی در اجرای طرح توسط جهاد کشاورزی استان ضروری است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جهش تولید در دیمزارها رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بی توجهی به الگوی کشت برداشت از اراضی دیم تبدیل اراضی دیم به آبی بیمه محصولات کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام کشاورزی استان طرح جهش تولید اراضی دیم جهاد کشاورزی جهش تولید اراضی دیم درصد اراضی هزار هکتار انجام شود اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۴۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره بر مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی بر اجرای کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، علیرضا مهاجر، امروز_چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جلسه جهش تولید در دیمزارهای این استان میانگین سرانه زمین در کشور را ۳.۲ هکتار دانست و اظهار کرد: اگر به کمتر از این میزان برسیم قطعاً با کاهش بهره‌وری در اراضی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه واردات دانه‌های روغنی توسط واردات‌کنندگان در ازای خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان است، افزود: پس از پرداخت وجه به کشاورزان و تأیید آن اجازه واردات به این شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بلوک‌بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است که به صورت پهن‌بندی مدیریت می‌شوند، اظهار داشت: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره‌وری مزارع می‌شود.

مهاجر در مازندران باید کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود، خاطرنشان کرد: شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی تأمین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم را برعهده دارند و باید بر اساس رسالت اصلی خودشان عمل کنند.

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه رسالت جهاد کشاورزی را در امر تولید دانست و گفت: تولید بذر محصولات کشاورزی در مازندران با جدیت دنبال می‌شود و در سال‌جاری این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: تلاش این سازمان بر تأمین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی است.

کد خبر 749731

دیگر خبرها

  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • طی دو سال ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی به چرخه تولید بازگشت
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود