Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین-پوپک قاسمی: نیروگاه «زمین‌گرمایی» (ژئوترمال) مشگین‌شهر از پروژه‌های بزرگ و چندین ساله دراستان اردبیل است که طرح مطالعات آن از سال۱۳۷۴ و عملیات اکتشاف آن از سال۱۳۷۸ آغاز شده، اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده‌است. برنامه‌ریزی برای نصب و راه‌اندازی این نیروگاه که ۷چاه در عمق‌های مختلف در دامنه سبلان دارد، ازسوی «سازمان انرژی‌های نو ایران» انجام و اعتبار آن خارج از حوزه شهرستان و استان تأمین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سال‌ها پیش «یوسف آرمودلی» رئیس وقت سازمان انرژی‌های نو ایران، ظرفیت نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر را ۲۵۰مگاوات اعلام و آن را نخستین نیروگاه ژئوترمال کشور عنوان کرده بود؛ پروژه‌ای که قرار بود طی آن نخستین برق تولیدی از حرارت داخل زمین در کشور، از عمق سبلان وارد مدار مصرف شود.
این درحالی بود که «مجید خدابخش»، استاندار وقت اردبیل، از این پروژه به‌عنوان یکی از ۴مگاپروژه استان یاد کرده و معتقد بود با بهره‌برداری از این مجموعه بزرگ، شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد استان و به‌ویژه توسعه شهرستان مشگین‌شهر خواهیم بود. سال‌گذشته نیز «اکبر بهنامجو» استاندار اردبیل، وعده تکمیل این نیروگاه در پایان سال۱۳۹۹ را داده بود که البته محقق نشد.
این وعده‌ها در حالی مطرح و روزبه‌روز تحقق آن کم‌رنگ‌تر شد که ازسوی دیگر برخی کارشناسان بر تناقض آماری در توان تولیدی نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر تأکید دارند و معتقدند براساس وسعت منطقه، نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی کشور می‌تواند درحدود ۱۴۰مگاوات برق تولید کند.
 
اولویت تکمیل نیروگاه
نماینده مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: نیروگاه زمین‌گرمایی این شهرستان که به‌عنوان نخستین نیروگاه ژئوترمال خاورمیانه در ارتفاع ۳هزارمتری کوهستان سبلان ساخته می‌شود، یک ظرفیت بی‌نظیر برای این شهرستان به‌حساب می‌آید و تکمیل آن باید در اولویت قرار گیرد.
«محمود عباس‌زاده» راه‌اندازی این نیروگاه را زیرساخت و ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعتی شهرستان مشگین‌شهر و استان اردبیل عنوان می‌کند و می‌افزاید: ساخت کارخانه‌های مادر و بزرگی مانند کامیون‌سازی و ذوب‌آهن دراین شهرستان، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، ازجمله در زمینه تأمین برق است که توسعه نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر این امکان را فراهم می‌کند.
به‌گفته وی، بهره‌برداری از این نیروگاه، مشگین‌شهر را به قطب تولید برق در کشور تبدیل می‌کند و مزایای زیادی برای این شهرستان به‌همراه دارد.

هدف اصلی؛ تولید برق
عباس‌زاده هدف اصلی از راه‌اندازی این نیروگاه را تولید برق می‌داند و اظهار می‌کند: این پروژه علاوه بر اینکه یک تکنولوژی برای کشور در بحث تولید انرژی محسوب می‌شود، کاربری‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. رونق گردشگری و کشاورزی از دیگر اهداف راه‌اندازی نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر است که از طریق بخار تولیدی، می‌توان برای توسعه گلخانه‌ها و مراکز آب‌درمانی دراین منطقه نیز اقدام کرد.
وی تأکید می‌کند: با توجه به خروجی آب ۴۰ لیتر در ثانیه از این نیروگاه، می‌توان مجموعه‌های گردشگری، تفریحی و آب‌درمانی در این منطقه ایجاد کرد و به اقتصاد گردشگری استان رونق دوچندانی داد.
این نماینده مجلس بر ضرورت تکمیل نیروگاه تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: موضوع‌های مربوط به قراردادها و منابع مالی باید در اسرع وقت حل و فصل و حمایت‌های لازم برای تسریع در بهره‌برداری از این نیروگاه انجام شود.

طولانی شدن روند اجرای پرورژه
عباس‌زاده طولانی شدن روند اجرای این پرورژه را قابل قبول نمی‌داند و می‌گوید: این نیروگاه نماد پیشرفت و تکنولوژی در کشور است و امیدواریم به‌عنوان یکی از «اولین‌های کشور»، این طرح درسال‌جاری به بهره‌برداری برسد.
وی معتقد است تاثیر این پروژه فراتر از بحث اقتصادی و تولید برق است و در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تأثیری به‌مراتب بالاتر از بحث فنی و اقتصادی دارد.
نماینده مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: براساس مطالعات دفتر انرژی زمین‌گرمایی سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا)، منطقه مشگین‌شهر بهترین نقطه برای استفاده از ظرفیت انرژی زمین‌گرمایی در کشور است و اکتشاف‌های انجام شده دراین حوزه بسیار امیدبخش بوده‌است.

آغاز آخرین مرحله
این‌درحالی‌است که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل از آغاز عملیات اجرایی آخرین مرحله از خط انتقال جریان برق نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر به داخل شهر خبر می‌دهد.
«حسین قدیمی» با بیان اینکه برای این عملیات ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، می‌افزاید: سال‌گذشته خط انتقال نیروگاه تا مشگین‌شهر به‌طول ۲۹کیلومتر و به‌صورت خطوط هوایی ساخته شد.
وی اظهار می‌کند: دراین مرحله نیز خط انتقال داخل شهری به‌صورت زمینی ساخته و برق حاصل از حرارت داخل زمین، به پست ۶۳کیلوولت «نصیرآباد» منتقل می‌شود.
این مسئول ادامه می دهد: با راه‌اندازی نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر، در مرحله نخست روزانه ۵مگاوات انرژی برق به شبکه برق‌رسانی تزریق خواهد شد.
قدیمی اضافه می‌کند: با بهره‌برداری از این نیروگاه، ایران رسما به‌عنوان نهمین کشور دارنده  فناوری زمین‌گرمایی به‌عضویت  باشگاه جهانی کشورهای دارنده «ژئوترمال» می‌پیوندد.

کد خبر 634834

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر بهره برداری راه اندازی تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۴۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند

هرساله با نزدیک شدن به روز‌های گرم سال، در کشور با وارد مدار شدن سیستم‌های سرمایش، مصرف برق به طور تدریجی افزایش پیدا می‌کند. آخرین آمار‌های وضعیت شبکه برق کشور نشان می‌دهد که در روز‌های گذشته مصرف برق نسبت به سال گذشته افزایش چند هزار مگاواتی داشته است.

از این جهت که در روز‌های گرم تابستان با ناترازی در تولید و مصرف برق مواجه هستیم، وزارت نیرو اقداماتی را پیش بینی می‌کند تا عبور موفق از تابستان و بدون قطعی برق رقم بخورد. در همین راستا امسال برنامه‌ای ۱۸۰ اقدامه در بخش‌های توسعه نیروگاه‌ها، افزایش و اصلاح شبکه و مدیریت مصرف برق برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است.

بخش مهم دیگر این برنامه‌ها انجام به موقع تعمیرات نیروگاهی است. در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود و هم رقم ضرورت آمادگی این واحد‌های نیروگاهی را برجسته می‌کند.

برنامه‌های تعمیراتی نیروگاه‌ها پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهر آغاز شده و طبق برنامه اعلام شده باید تا پیش از خرداد و همزمان با افزایش دما نیروگاه را به آمادگی ۱۰۰ درصدی از لحاظ تعمیراتی برسند و پاسخگوی تقاضای مصرف در فصل گرم سال باشند.

در ادامهدناصر اسکندری معاون راهبری شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های برق حرارتی تامین می‌شود گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم تامین برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است، از این رو آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در فصول گرم سال اهمیت مضاعفی دارد.

وی گفت: فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی باید تا قبل از خرداد هر سال به پایان برسد، چرا که از این ماه با افزایش مصرف برق کشور نیروگاه‌ها باید آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی داشته باشند.

این مقام مسئول در خصوص برنامه‌های تعمیراتی امسال گفت: در همین راستا از ابتدای مهر سال گذشته به منظور آماده‌سازی این واحد‌ها برای تولید انرژی پایدار در ماه‌های گرم سال، بالغ بر ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۹۳ هزار مگاوات از این برنامه عملیاتی شده و امیدواریم با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده تا نیمه اردیبهشت‌ماه بتوانیم تمامی واحد‌های نیروگاهی را برای تامین برق پایدار روز‌های اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم.

رکورد تعمیرات نیروگاهی امسال شکسته می‌شود 

گفتنی است، سال گذشته برای نخستین بار در صنعت برق حدود ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسید و امسال رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت خواهد رسید.

در این راستا ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید در خصوص جزئیات برنامه‌های تعمیراتی امسال گفت: از ابتدای مهر سال گذشته به منظور تأمین برق پایدار پیک تابستان امسال بیش از ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون بیش از ۹۰ هزار مگاوات از این برنامه عملیاتی شده است و امیدواریم با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده بتوانیم تمامی واحد‌های نیروگاهی را برای تأمین برق پایدار روز‌های اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم.

با اشاره به اینکه برخی از تعمیرات نیروگاهی به دلیل تداوم گرما در تابستان ۱۴۰۳ به تعویق افتاد گفت: یک سری از تعمیرات ما برای شهریور پیش‌بینی شده بود که به علت تداوم گرما به مهر معوق شد. اما چیزی که بیشتر بر روی حجم تعمیرات اثر گذاشت بود این بود که دچار تراز منفی سوخت در فصل زمستان بودیم و به این علت خیلی از تعمیرات در زمستان هم برای کمک به تامین بار شبکه به تعویق افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳