Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@19:50:05 GMT

توافق برجامی سریع انجام نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۴۸۲۳

توافق برجامی سریع انجام نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا- رایزنی‌های برجامی شتاب گرفته و آنطور که مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند در آذر ماه شاهد برگزاری دور تازه‌ای از گفت‌وگوها خواهیم، بود. شروع مذاکرات احیای برجام یک مساله و امکان ثمربخشی آن مساله دیگری است. باید دید که آیا با توجه به مواضع اعلامی طرفین امکان نتیجه بخشی مذاکرات جدید و نتیجه گرفتن تیم دیپلماسی دولت رئیسی وجود درد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمدجواد، جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مجلس دهم نسبت به ثمربخشی مذاکرات برجامی در دولت رئیسی با وجود همه پیچیدگی‌هایی که در کار است، امیدوار است. او در گفت‌وگوی خود با سایت «فردا» گفت: «مذاکرات جدید با توجه تغییر تیم مذاکره کننده و تغییر سیاست‌های حاکم بر دولت انتظار نمی‌رود که به شکل و فرمت قبلی پیدا کند اما این  موجب بدبینی نیست».

وی افزود: «آنچه تیم فعلی بر آن تاکید می‌کند این است که اولا مذاکرات در راستای مسائلی که قبلا در برجام تصویب شده انجام شود و موضوعاتی مثل موضوعات دفاعی و منطقه‌ای وارد نشود. نکته دوم هم تضمین گرفتن از آمریکا است تا دوباره مساله‌ای مثل خروج ترامپ از برجام رخ ندهد. بحث سوم هم مساله لغو تحریم‌ها است».

این کارشناس مسائل بین‌المللی توضیح داد: « در این چند ماه اخیر اتفاقاتی رخ داده است مثلا الان در اظهارنظرهای مقامات آمریکایی خیلی شاهد مانور روی مسائل دفاعی و منطقه‌ای ایران نیستیم و به نظر می‌رسد که ایران تا حدی موفق شده که این بحث را جا اندازه که به این موضوعات نپردازند. این را از لحن کلام مقامات آمریکایی می‌توان دریافت. بحث بعدی هم تحریم‌ها است که آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته کج دار و مریز با آن رفتار کرده‌اند. یعنی از طرفی ایران نفت خود را به چین می‌فروشد و حساسیت‌های قبل از سوی آمریکایی‌ها به خرج داده نمی‌شود و از طرف دیگر گاها برخی افراد و شرکت‌ها را تحریم کرده و یک سیاست چماق و هویج را پیگیری می‌کنند».

جمالی نوبندگانی ادامه داد: «موضوع مهمی دیگری که آمریکایی‌ها تا اینجا زیر بار نرفته‌اند بحث تضمین عدم خروج از برجام است. به نظر من این قسمت از موضوع هم مهم، اساسی و دشوار است.باید دید به شکلی می‌توان این تضمین‌ها را ایجاد کرد. شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در آینده هیات‌های مذاکره کننده باید به آن بپردازند همین است و باید به توافقی در این رابطه برسند که نظر هر دو طرف برآورده شود».

این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه به نقش و موضع اروپایی‌ها اشاره کرده و گفت: «به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها نسبت به گذشته تندتر مواضع تندتری گرفته و با آمریکا همسوتر شده‌اند. باید دید که آنها چقدر با آمریکا همراهی می‌کنند. نکته‌ای که الان می‌توان گفت اما این است که اروپایی‌ها اگرچه در اصول با آمریکایی‌ها همراهی می‌کنند اما تا بتوانند سعی می‌کنند که برجام را حفظ کنند و این موضوع از نظر امنیتی برایشان خیلی مهم است لذا ایران می‌تواند از این جهت برای رسیدن توافقات لازم در راستای لغو تحریم‌ها پیش برود».

وی جمع‌بندی کرد: «هر دو طرف مایل هستند که توافق صورت بگیرد اما پیش بینی من این است که این نتیجه به سرعت حاصل نشود و پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. من بدبین نیستم اما خوشبین هم نیستم».


 

منبع: فردا

کلیدواژه: برجام جمالی نوبندگانی دولت رئیسی آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۴۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی درباره تهدیدهای مداوم مقامات رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به «رفح» در جنوب نوار غزه گفت حمله به رفح تنها به جنایت علیه غیرنظامیان منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «محمد الهندی» در گفت‌وگو با «العربی الجدید» درباره مذاکرات آتش‌بس اعلام کرد: در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است، اما از آنجایی که مذاکرات برای بازگرداندن اسرا از غزه مورد نیاز آمریکا و کابینه رژیم اشغالگر است، انتظار می‌رود که از سر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع مقاومت درباره پیشنهاد جدید آمریکا گفت: پیشنهاد آمریکا بر این اساس مطرح شد تا شکاف میان پیشنهاد مقاومت و پیشنهاد دشمن را پر کند، پس نسخه «بدتر» پیشنهاد رژیم اشغالگر با عبارت‌ها و تبلیغات «گمراه‌کننده» است و مقاومت با تاکید بر موضع خود به این پیشنهاد پاسخ داد.

الهندی ادامه داد: پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد، یک پیشنهاد کاملا آمریکایی است و بنابراین کاملا تابع خواسته اسرائیل است و مقاومت نیز به آن پاسخ داد و جنبش جهاد اسلامی موضع جداگانه‌ای ندارد و حماس مجاز است در این زمینه به نام مقاومت مذاکره کند.

وی افزود: آنچه کابینه رژیم اشغالگر و بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) درباره مانع‌تراشی مقاومت ادعا می‌کنند، دروغی برای به تعویق انداختن و طفره رفتن از انجام معامله است. طرفی که مدام در حال عقب‌نشینی و مانع‌تراشی است، نتانیاهو است.

وی درباره تهدیدهای صهیونیست‌ها برای حمله به رفح نیز تاکید کرد: تهاجم به رفح به عنوان تصویری از پیروزی و دستیابی به هدف «درهم شکستن مقاومت» در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، اما در واقع مانند حمله به خان‌یونس، شمال یا مرکز نوار غزه خواهد بود و سپس ما به همان نقطه قبل از تهاجم باز می‌گردیم و این در حالی است که رژیم اشغالگر چیزی جز جنایت علیه غیرنظامیان به دست نیاورده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی