Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شوراهای اسلامی شهرها برای این‌که بتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند لازم است سازوکارهای خردتری در ابعاد کوچک‌تر ایجاد شود که در قانون از آن به‌عنوان شورایاری‌ها یاد می‌شود.

شورایاری یک نهاد مردمی و محلی است که هدف از تشکیل آن برقراری ارتباط سازمان‌یافته با از طریق نمایندگان‌شان و استفاده از قدرت و توان مردم در بهبود کیفیت زندگی شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تهران و دیگر کلان‌شهرها با اهتمام مدیریت‌های شهری، همکاری و تعامل سایر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، در قالب تشکیل و حمایت از فعالیت‌های شورایاری‌های محلات اقدام‌هایی در زمینه استفاده از ظرفیت مشارکت و همکاری شهروندان و توجه به اولویت‌ها و نیازهای محلی صورت گرفته است.

برخی از مسئولیت‌ها و اموری که شورایاران هر محله می‌تواند به آن بپردازد، شامل شناسایی مشکلات، ارائه طرح و تلاش برای ایجاد محیطی سالم از نظر زیست‌محیطی و شناسایی مشکلات و ارائه طرح و پیشنهاد برای بهبود وضعیت سفرهای درون شهری است.

همکاری با شورای شهر برای کنترل قیمت‌ها و نرخ کرایه درون‌شهری، همکاری با شورای شهر برای برقراری آرامش و امنیت شهری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، همکاری در ایجاد و گسترش فضای سبز و اداره خودگردان بوستان‌های شهری و تهیه طرح و پیشنهاد در زمینه ایجاد نشانه‌ها و یادمان‌های شهری و پیشنهاد نامگذاری معابر از دیگر وظایف شورایاری‌ها است.

در بوشهر نیز اقدامات لازم برای تشکیل شورایاری‌ها صورت گرفته و اعضای شورای جدید شهر نیز نسبت به احیا و تقویت شورایاری‌ها متمایل هستند ولی برخی از قوانین بالادستی مانعی در این مسیر است.

شورایاران بازوان شورا در محلات هستند

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر بوشهر صبح شنبه در نشست اعضای شورا با شورا یاران محلات شهر بوشهر گفت: شورایاران کمک دهنده مردم و بازوان شورا در محلات هستند

حمیده خاتون هلال بحر اضافه کرد: شورایاران افراد صاحب تجربه هستند که در دوره‌های قبل شورا زحمات بسیاری کشیدند و بدون حقوق و چشمداشت مالی و به عنوان یک شهروند مطالبه گر و دغدغه مند برای رفع مشکلات شهری در محلات در کنار شورا بودند.

وی بیان کرد: جامعه نیازمند مطالبه گران خوب و بحقی است است که شورایاران از این افراد هستند. هیچ چیزی در شورا مبنی بر عدم فعالیت شورایاران مطرح نشده بلکه قوانین بالادست بوده که کار را سخت کرده است.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر بوشهر تصریح کرد: وجود این افراد در محلات لازم است گرچه با عناوین دیگری باشد. زیرا از دل محلات برآمده‌اند و از مشکلات خدماتی، عمرانی، شهرسازی، محله خود مطلع هستند و باید از ظرفیت آنها استفاده شود زیرا کمک دهنده مردم و بازوان شورا در محلات هستند.

هلال بحر اضافه کرد: این موضوع در کمیسیون فرهنگی شورا باید پیگیری و با ارائه ساز و کارهای مناسب بتوانیم این عزیزان را همچنان فعال در کنار خودمان داشته باشیم.

شورایاران باید قانونمند شوند

عضو شورای شهر بوشهر نیز در این نشست با قدردانی از زحمات شورایاران محلات شهر بوشهر گفت: از دوره سوم شورا که بنده شورایار محله باغ زهرا بودم این نهاد مردمی شکل گرفته و الحق اقدامات خوبی در محلات داشته است و نمی‌توان منکر زحمات آن شد.

حیدر رفاهی افزود: بنده در مدت زمان اندک دوره پنجم شورای شهر شاهد تعامل و همکاری بین شورا و شورایاران بودم و شهردار وقت در هنگام بازدید از محلات با شورایاران محلات هماهنگی به عمل می‌آورد و با کمک یکدیگر مشکلات را احصا می‌کرد و وی از نظراتشان در مرتفع کردن آنها یاری می‌جست.

وی افزود: منکر زحمات شورایاران نیستیم و باید این نهاد وجهه قانونی پیدا کند و ما دنبال راهکار مناسب جهت قانونمند کردن این تشکل مردمی هستیم و بایستی با همکاران خود در این زمینه هم اندیشی کنیم.

عضو شورای شهر بوشهر تاکید کرد: ان شاءالله با همراهی شورایاران بتوانیم منشأ خدمات ارزنده‌ای برای مردم باشیم.

جایگاه شورایاری باید احیا شود

نایب رئیس شورای شهر بوشهر نیز در نشست با اعضای شورایاری‌ها گفت: نگاه مثبت به شورایاران داریم و جایگاه آنها باید احیا شود.

شهناز پولادی اظهار داشت: ما مخالف شورایاران نیستیم ولی قوانین و مقرراتی که از نهاد بالادستی ابلاغ شد جلوی کار اعضا شورا را گرفته است.

وی افزود: ما موضوع شورایاران را در صحن شورا مطرح و از فرمانداری موضوع را مطالبه می‌کنیم.

نایب رئیس شورا گفت: از حضور شورایاران در شورا برای بیان مسائل و مشکلات محلات خود استقبال می‌کنیم و پذیرای همه دلسوزان محلات هستیم.

پولادی خاطر نشان کرد: در کنار نشست‌های ماهانه ۴۸ ماه خدمت ۴۸ جلسه پاسخگویی در ۴۸ مسجد در کنار شورایاران به عنوان پل ارتباطی بین‌محل و شورا خواهیم بود.

نایب رئیس شورا تصریح کرد: در مدت ۷۰ روز خدمت در شورا با چالش‌های متعددی در مدیریت شهری مواجه بودیم که سعی کردیم به عنوان خدمتگذار مردم با تدبیر مسائل را حل کنیم.



کد خبر 5339312

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر شورای شهر شورایاران کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر ویروس کرونا بنزین جایگاه سوخت بوشهر پمپ بنزین خطبه های نماز جمعه آمار کرونا قوه قضاییه کرمانشاه گرگان ایلام عکس استانها اردبیل واکسن کرونا شورای شهر بوشهر شورایاری ها شهر نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۵۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ هفتمین اجلاس دو روزه مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونان شهرسازی شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور با محوریت مشارکت‌های مردمی در بازآفرینی شهری و چالش‌های شهرسازی در بوشهر آغاز به‌کار کرد.

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست گفت: در ساختار قانون اساسی به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که کار مردم و تصمیمات محلی، در یک نظام مشارکتی و در یک نظام بر پایه حضور مردم توسط منتخبان اتفاق بیفتد.

مهدی عباسی با بیان این‌که شورا از مردم و برای مردم است و در ارتباط با مردم معنای واقعی خود را پیدا می‌کند، افزود: خوشبختانه شاهد این بودیم که رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و معاونان در کنار هم تبدیل به یک مجموعه منسجم و هم‌فکر و هم‌سو شدند که این ارتباط و این سطح انسجام و آشنایی از فعالیت و تجربیات یکایک افراد، برای مردم پرثمر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر هم در این نشست گفت: شهرسازی و معماری در حرکت تاریخ، نشان از ابعاد مختلفی از درجه تمدن هر جغرافیا و منطقه زیستی دارد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: در هر زیست‌بوم معماری و شهرسازی و بازآفرینی سازه‌های زیستی نشان از درجه دانش، هوشمندی، توان مهندسی و تشخیص قوی در عرصه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی آن جامعه دارد.

او اضافه کرد: معماری، شهرسازی و بازآفرینی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است و نشان از درجه دانش مدیران و مردم آن منطقه دارد؛ بنابراین این همایش بسیار مهم است و می‌تواند در یک فرآیند دانش‌بنیان و فوق‌العاده جامع به بسیاری از چالش‌ها و مشکلاتی که در روند زندگی انسان ایجاد می‌شود پاسخ مثبت دهد و چالش را حل کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر هم با بیان این‌که شهر‌ها پیچیدگی‌های درهم‌تنیده خود را دارند، گفت: بافت‌های قدیمی در زمان‌های خود الگو‌های تمدن آن دوره بوده‌اند؛ اما اینک با فرسودگی آنها و تغییر فرهنگ‌ها و شکل زیست جمعی، کاربرد آن بافت‌ها انتظارات جامعه امروز را برآورده نمی‌کند.

محمدهادی رستمیان افزود: امیدواریم این نشست‌ها الگوی مناسب اقلیم هر منطقه با رویکرد مسئله‌محوری و تطابق‌پذیری فراهم شود تا شهر‌ها و بافت‌های شهر‌ها سرزنده و پرنشاط باشند و امکان دست‌یابی مردم به همه خدمات زیربنایی و روبنایی در آنها فراهم باشد.
در پایان این آیین از شورا‌های برتر استان بوشهر تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • شوراها باید به مردم پاسخگو باشند
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شدند
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • تدوین نظام مسائل محلات در کمیته عمران