Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارگاه آموزش محیط زیستی ویژه دهیاران و روسای شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌ها با هدف آشنایی با تنوع زیستی و ارزش‌ها و تهدیدات آن به صورت ویدئو کنفرانس با حضور دهیاران و شورا‌های اسلامی شهرستان‌های سپیدان، بیضا و شیراز برگزار شد.

 حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ابتدای این نشست با تشکر از حضور اعضای شورا‌ها و دهیاران گفت: با توجه به وظایف و مسئولیت هایی که شورا‌ها و دهیاران در شهر و روستا‌ها بر عهده دارند در این سلسله نشست‌ها می‌توانیم با هم افزایی راهکار‌هایی را برای ایفای نقش موثر شورا‌های اسلامی به عنوان نمایندگان مردم در حفظ محیط زیست و تحویل آن به نسل‌های آینده باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اهمیت شهرستان‌های بیضا، سپیدان و شیراز بیان کرد: هر یک از این شهرستان‌ها از جنبه‌های مختلف محیط زیستی، چه از لحاظ غنای محیط زیستی، منظر و طبیعت چشم نواز و ظرفیت های گردشگری و چه  تنوع زیستی و منابع آب ارزش‌های بسیار بالایی دارند.

ظهرابی وضعیت محیط زیست کشور از نظر منابع آب، خاک و تنوع زیستی را بحرانی دانست و تصریح کرد: همه ما باید در بهره برداری از طبیعت و منابع تجدید پذیر استفاده معقول و منطقی داشته باشیم، اما دارای وضعیت نابسامانی هستیم که هر روز بدتر می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: در حال حاضر ۷۶۷ میلیون متر مکعب برداشت از آب‌های زیر زمینی داریم.

او افزود: بسیاری از متخصصان معتقدند که در ساز و کار‌های مدیریت منابع آب ورشکسته شده ایم و منابعی که داریم با مصارف مان مناسب نیست و این روند ما را به سمت نابودی می برد که باید تلاش شود آن را اصلاح کنیم و برای اصلاح این روند برنامه‌ای  با عنوان سازگاری با کم آبی در استان‌ها که برای استان فارس هم تهیه و به تصویب رسیده است که اجرای این برنامه به همکاری و مشارکت شورا‌ها به عنوان نمایندگان و نخبگان مردم نیاز، دارد تا بتوان عواملی را که موجب فقر و مضیقه سرزمین و نسل‌های آینده ما می‌شود را از سر راه برداشته و از آن عبور کنیم.


ظهرابی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم موضوع تغییر کاربری‌های اراضی است که با تخریب و تصرف منابع طبیعی و تغییر کاربری امکان تولید را از زمین‌های کشاورزی می‌گیریم و آب را در جهت‌هایی غیر از تولید و مصرف بهینه و صحیح از آن استفاده می‌کنیم که به بورس بازی تبدیل شده و برای سوء‌استفاده زمین‌خواران که با سود‌های گزاف زمین را از دست کشاورزان خارج کرده و سهم تولید را از بین برده اند که علاوه بر آن به محیط زیست و حقوق نسل‌های آینده نیز صدمه می‌زنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که شما به عنوان اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا می‌توانید با مدیریت آن به دولت کمک کنید رعایت حقوق و مقررات مرتبط با تغییر کاربری زمین‌ها است.

او به تشریح مشکلات ناشی از دفن غیر اصولی پسماند پرداخت و ضمن تقاضای همکاری از اعضای شورا‌ها و دهیاری‌ها تاکید کرد: علاوه بر آنچه قانون مصوب کرده و مجازات‌هایی در نظر گرفته وظیفه اخلاقی و انسانی همه ما است که در رفع این مشکل تلاش کنیم و اعضای شورا‌های اسلامی به صورت ویژه می‌توانند از محیط زیست اطراف خود مراقبت کنند چرا که اگر به خوبی مراقبت نشود آلودگی‌های ناشی از آن به چرخه زندگی مان باز می‌گردد و خسارات جبران ناپذیری به محیط‌زیست و سلامت ما وارد می‌کند.

ظهرابی گفت: در حال حاضر به هر گوشه از طبیعت که می نگریم حجم عظیمی از زباله و پلاستیک را به عنوان عوامل آلاینده مشاهده می‌کنیم که بر سلامتی ما و دیگر موجودات اثر گذارند و صحنه نا زیبایی را ایجاد می‌کنند که در شان مردم فرهنگی ایران و فارس که مهد تمدن هستند نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: از دهیاران انتظار می‌رود، قوانین مرتبط با مدیریت پسماند، آیین نامه اجرایی، قوانین کاربری اراضی و قانون شکار و صید را مطالعه کرده و آشنا باشند تا بتوانند در مقابل متجاوزان انفال و شکارچیان غیرقانونی مقابله کنند و همکاری نزدیکی با محیط زیست داشته باشند.

او تصریح کرد: این اداره کل آمادگی دارد تا برای اعضای شورا‌ها و دهیاران کارت همیار افتخاری صادر کند.

شفیعی سروستانی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی نیز هدف از برگزاری این برنامه را دوره جدید شورا‌های اسلامی شهر و روستا و دهیاران برشمرد که تعدادشان، ۲ هزار و ۹۰ نفر هستند و طی پنج برنامه آموزشی در سراسر استان به صورت وبینار و آموزش مجازی این آموزش‌ها را فرا می گیرند.

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست شوراهای اسلامی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس شورا های اسلامی شهر اعضای شورا ها شهر و روستا محیط زیستی شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۵۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی خورشیدی پیش از ظهر یکشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی شوراها اظهار کرد: روز نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی نامگذاری شده و باید این روز مهم را گرامیداشت.

وی افزود: در آیات و روایات متعددی به اهمیت مشورت پرداخته شده است و لازم است در تمامی مسائل این مشورت صورت بگیرید و در واقع این مهم یکی از محاسن حکومت اسلامی است.

حجت‌الاسلام خورشیدی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بخش روستایی باید شناسایی و تقویت شوند، گفت: دهیاران باید با شناسایی ظرفیت‌های روستاها در راه توسعه بخش روستایی تلاش کنند.

وی اضافه کرد: همه ما اذعان داریم نظام اسلامی خدمات شایسته‌ای در سطح شهر و روستا انجام داده است اما هنوز مشکلاتی در حوزه‌های مختلف وجود دارد و لازم است شوراها و دهیاران در راستای رفع آن تلاش کنند.

امام جمعه بیجار بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی تاکید کرد و گفت: باید ظرفیت‌های روستا و بخش‌ها را شناسایی کنیم تا روستاها خودکفا شوند.

کد خبر 6090738

دیگر خبرها

  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟