Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@12:25:51 GMT

نخستین نمای سه بعدی از جو سیاره مشتری

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۵۴۸۰

نخستین نمای سه بعدی از جو سیاره مشتری

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، یافته‌های جدید کاوشگر جونو ناسا که به دور مشتری می‌چرخد، تصویر کامل‌تری از چگونگی ویژگی‌های جوی این سیاره و فرآیندهایی که در زیر ابرهای آن رخ می‌دهد، ارائه داده است.

نتایج این مطالعه اطلاعات جدیدی درباره نحوه عملکرد درونی کمربندها و نواحی دارای ابری که مشتری را احاطه کرده‌اند و همچنین طوفان‌های قطبی آن و حتی لکه سرخ بزرگ در اختیار دانشمندان قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لکه سرخ بزرگ نام بزرگ‌ترین طوفان عظیم چرخان در سطح سیاره مشتری است.

"جونو" نام فضاپیمای رباتیک بدون سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت "لاکهید مارتین" و "مؤسسه تحقیقات جنوب غربی" سازنده و پیمانکار هدایت آن هستند.

اولین عکس کاوشگر جونو از درون مدار مشتری

نیروی "جونو" با انرژی خورشیدی تامین می‌شود. این فضاپیما در مدار قطبی مشتری قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی و مگنتوسفرِ مشتری را بررسی کند. "جونو" همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل این سیاره، از جمله احتمال داشتنِ یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جرمی و بادهای عمیق آن، دارد.

ابزار رادیومتر مایکروویو (MWR) جونو به دانشمندان پشتیبان این ماموریت اجازه می‌دهد تا بخش زیرین ابرهای مشتری و ساختار طوفان‌های گردبادی متعدد آن را بررسی کنند. از معروف‌ترین طوفان‌ها، واچرخند لکه سرخ بزرگ است.واچرخند یا پادچَرخَند (Anticyclone) به منطقه پرفشار دایره‌ای غیر منظمی که در آن جهت حرکت هوا مخالف جهتی است که در مراکز کم فشار موجود است، گویند.

نتایج بررسی جدید نشان می‌دهد که چرخندها در بخش بالایی مشتری گرم‌تر هستند و چگالی جوی کمتری دارند، در حالی که در بخش پایینی سردتر بوده و چگالی بالاتری دارند. واچرخندها که در جهت مخالف می‌چرخند نیز در بخش بالایی سردتر و در بخش پایینی گرمتر هستند.

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که این طوفان‌ها بسیار گسترده‌تر از حد انتظار هستند. برای مثال برخی از آنها تا ۶۰ مایل (۱۰۰ کیلومتر) زیر ابرها و برخی دیگر از جمله لکه سرخ بزرگ تا بیش از ۲۰۰ مایل (۳۵۰ کیلومتر) امتداد دارند. این کشف شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که گرداب‌ها مناطقی فراتر از مناطقی که آب در آنجا متراکم شده و ابرها تشکیل می‌شوند را می‌پوشانند.

دو پرواز نزدیک جونو بر فراز مشهورترین نقطه مشتری، فرصتی را برای جستجوی نشانه جاذبه طوفان و تکمیل نتایج رادیومتر مایکروویو در عمق آن فراهم کرد.

کد خبر 634764 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۵۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۴۶۳ واحدی به ۲,۲۸۱,۴۶۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ با رشد ۴۶۳ واحدی به ۲,۲۸۱,۴۶۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۶۵۳.۱۴ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۳۸۴.۹۴۷ میلیارد سهم بود که طی ۱۹,۸۳۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۳,۱۲۷.۵۵۵ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۸,۸۰۸,۷۰۹.۸۸۳ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748263

دیگر خبرها

  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • (تصاویر) پروانه لکه دار واریا از نمای نزدیک
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • پروانه‌ لکه‌ دار واریا از نمای نزدیک(عکس)