Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

سید مجید امامی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اهتمام شورای فرهنگ عمومی بر عملیاتی شدن سیاستگذاری ها در دوره جدید اظهار کرد: رصد و مواجهه عالمانه با جریان ها و مجامع بین المللی در حوزه فرهنگی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نخستین بندهای اساسنامه شورای فرهنگ عمومی قرار داده شده است بر همین اساس در دوره جدید، معاونت سومی تحت عنوان «معاونت سیاستگذاری و رصد فرهنگی بین الملل» به دو معاونت ملی و استانی شورا اضافه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آغاز فعالیت های بلندمدت شورا در همکاری با مجامع و کمیسیون های مختلف جهانی افزود: مهمترین مجمع بین المللی فرهنگ، هنر و آموزش در جهانِ امروز یونسکوست و این سازمان در ایران با چهار وزارتخانه علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و آموزش و پرورش در تعامل است.

وی یکی از مسائل مهم مورد مطالبه را چرایی راه اندازی کمیسیون ملی یونسکو در وزارت علوم عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که از پنج حوزه و گروه یونسکو (آموزش، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و ارتباطات و اطلاعات) فقط علوم طبیعی مربوط به وزرات علوم است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مطالبه دیگر را مربوط به فعالیت کمتر کمیسیون ملی یونسکو در موضوعات فرهنگی نسبت به موضوعات علمی و فناوری و ارتباطاتی عنوان کرد.

برنامه ریزی برای حضور جدی ایران در چهل و یکمین مجمع عمومی یونسکو

امامی به برنامه ریزی های شورای فرهنگ عمومی ایران برای چهل و یکمین مجمع عمومی سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در اواخر آبان ماه برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: با نگاه جدی وزیر فرهنگ و سفیر ایران در یونسکو برای این مجمع حضوری جدی را طراحی کرده ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجمع عمومی نتیجه دو سال فعالیت است نمی توان انتظار داشت این ایده ها به سرعت جواب دهد اگر اتفاق خوبی بیفتد حاصل تلاش های دو سال گذشته است و ما در واقع برای دو سال آینده از امروز برنامه ریزی و فعالیت ها را آغاز کرده ایم.

نوروز امسال در یونسکو باید جهان را متاثر کند

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: به عنوان مثال دو سال است برنامه نوروز در یونسکو برگزار نشده. با توجه به اینکه نوروز جزو برنامه های مصوب تقویم یونسکو است و هماهنگ کننده برنامه جهانی نوروز، ایران است، به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال همکاری با نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو هستیم تا رویداد نوروز امسال نمادی از تصمیم و جایگاه فرهنگی، انسانی، صلح طلب و همزیست گرایی جمهوری اسلامی باشد. این مهم متاسفانه به واسطه فضای رسانه ای، تحریم ها و «ایران فوبیا» این مساله مغفول مانده است.

امامی با تاکید بر اهمیت مطالبه رسانه ها در این موضوع گفت: نوروز امسال در یونسکو باید جهان را متاثر کند. ۱۲ کشور محور نوروز هستند و ما هم تلاش می کنیم در کمیسیون امسال حضور جدی در سطح مقامات ارشد داشته باشیم، دیدارها و قطعنامه های زیادی در این زمینه اجرا و صورت گرفته است که امیدواریم بازخورد در خوری داشته باشد.

به دنبال جهانی کردن ایده جمهوری اسلامی در بحث خواهرخواندگی شهرها هستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی به تلاش در حوزه های دیگر این شورا نیز اشاره کرد و ادامه داد: یونسکو هر دهه را به عنوانی که عمدتا مرتبط با حوزه صلح و همزیستی است، نامگذاری می‌کند. از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ را به عنوان دهه تقارب فرهنگ ها نام‌گذاری کرده اما در این دهه که تنها یک سال از آن باقی مانده تلاش قابل توجهی در این عرصه و زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: علیرغم گذشت ۹ سال از دهه تقارب فرهنگی حتی یک گزارش و پیگیری در این ارتباط موجود نیست در حالیکه وزرای مرتبط با کمیسیون ملی باید دغدغه بیشتری داشته باشند، اما متاسفانه فرهنگ در فکر سیاستگذاران هم مظلوم واقع شده است. 

امامی به بحث خواهرخواندگی تمامی استان ها و شهرهای مرزی ایران با شهرهای معادل در آنسوی مرزها به عنوان مصوبه مسکوت دولت قبل نیز اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی برای اجرای این مصوبه در دوره جدید مصمم است چون با تحقق این امر انبوهی از فعالیت های فرهنگی مشترک صورت می گیرد. علاوه بر این به دنبال جهانی کردن این ایده جمهوری اسلامی با پیشنهاد دادن آن در مجمع عمومی یونسکو هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: البته این مساله باید از سوی همه ارگان های متولی جدی گرفته شود چون شورای فرهنگ عمومی یک نهاد سیاستگذاری است و نهادهای اجرایی این مصوبه سازمان فرهنگ و ارتباطات، شهرداری ها و وزارت امور خارجه هستند، اگر شهرداری های حدود ۳۰ شهر مرزی ما این مساله را محقق کنند بخش مهمی از مسائل ما در حوزه توسعه و امنیت پایدار حل می شود.

امامی با تاکید بر لزوم احیای سیاستگذاری فرهنگی بین المللی کشور گفت: در بخش ملی نیز ایراداتی به سیاستگذاری ناحیه گرا و استانی وارد است، شورای فرهنگ عمومی مخالف ابلاغ به استانهاست چون معتقدیم استانها خودشان مزیت و ظرفیت بزرگی دارند که باید به آنها بها داده و مورد حمایت واقع شوند. در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی با تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی هر استان به دنبال راه های علمی به جای راه های اداری هستیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی پدری کند

دبیر شورای فرهنگ عمومی یکی دیگر از مسائل شورا را موضوعاتی دانست که شورای فرهنگ عمومی پیرامون آنها تشکیل شده اما در شوراهای عالی پیگیری می شوند و ادامه داد: در واقع بخشی از مطالبات باید به سمت این برود که شورای عالی پدری خود را بکند و اجازه دهد شورای اقماری فعالیت خود را انجام دهند.

وی همچنین به ۱۴ آبان به عنوان روز «شورای فرهنگ عمومی» و برنامه های ملی و استانی تدارک دیده شده برای بزرگداشت آن اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۵ برنامه استانی جدید از جمله گردهمایی وبیناری تمامی روسای شورای فرهنگ عمومی و دبیران آنها با حضور رییس شورای فرهنگ عمومی کشور، دیدار نمایندگان عضو شورای فرهنگ عمومی استان ها با رییس مجلس شورای اسلامی که یکی از نخستین حضورهای کاملا فرهنگی رسمی دکتر قالیباف قلمداد می شود، در نظر گرفته شده است.

امامی گفت: اتفافات خوبی هم در بحث پشتیبانی و تامین مالی مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان ها در حال رقم خوردن و گشایشی در حال ایجاد است.

وی برگزاری گردهمایی پیرامون موضوعات جدید از جمله آموزش زبان گفت: در آموزش زبان دوم در حال انجام کار جدیدی جهت هدایت فرهنگی موضوع هستیم تا آن را از نابسامانی موجود نجات دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت اصناف در برنامه های آتی شورای فرهنگ عمومی گفت: معتقدیم اصناف، افسران پایش و پاسداری از فرهنگ عمومی هستند و نقش مهمی دارند که از آن غافل بودیم به همین جهت به دنبال برگزاری نشست هایی با اصناف و استفاده از ظرفیت آنها هستیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ عمومی را به صورت کاربردی سر سفره آورده ایم و به جای حرف های کلی به دنبال حرف های جزیی و اقدامات عملی هستیم که مردم می فهمند و بزرگان درک می کنند.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۱ شهریور ماه در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکمی سید مجید امامی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد. به موجب این حکم از امام خواسته شده است ضمن تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های عضو شورا، ارتقاء فرهنگ عمومی و تحکیم ارزش‌های اصیل فرهنگ اسلامی ایرانی، با امعان نظر به موارد ذیل مورد اهتمام قرار گیرد:

-در این حکم بررسی، مطالعه و هم‌اندیشی درخصوص وضعیت فرهنگی کشور و تشخیص نقاط قوت و ضعف شاخص‌های فرهنگ عمومی

- رصد و سنجش مستمر میزان رشد یا نزول شاخص‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف  فرهنگ عمومی

- ایجاد هماهنگی حداکثری میان تمامی دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی عضو شورا برای تحقق اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگ عمومی

- برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله تشکل‌ها و گروه‌های جهادی، برای کمک به رشد و اعتلای ارزش‌های فرهنگ عمومی در جامعه

- هماهنگی میان تمامی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و مرتبط برای تحقق اهداف نقشه مهندسی فرهنگی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

- تهیه طرح‌های لازم برای اهداف کلان فرهنگی جهت پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی

- مردمی‌سازی فرهنگی با محوریت‌بخشی به جبهه فرهنگی و مردمی انقلاب اسلامی

- تعامل هدفمند و گسترده با نخبگان، اساتید و محققان فرهنگ و علوم انسانی در راستای تشخیص مسائل و تحلیل سیاست‌های فرهنگی ایران و جهان.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا

انجام فعالیت‌های فرهنگی در شهری که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر امام هشتم (ع) است، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید نگاه ویژه‌ای نسبت به اختصاص اعتبار و پیگیری برای به ثمر نشستن این برنامه‌ها داشت؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با ایمنا از رویکرد شورای ششم در این خصوص می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسن منصوریان از ابتدای شورای ششم سکان‌دار کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد بوده است، کمک به توسعه کیفی و کمی زیارت و فرهنگ میزبانی در مدیریت یکپارچه شهری پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش چشم‌گیر اعتبارات فرهنگی به خصوص در حاشیه شهر مشهد از جمله اقداماتی است که در این دوره از شورا با هدف توجه ویژه به مقوله فرهنگ و زیارت پیگیری شده است.

بررسی سیاست‌ها و شاخص‌های حوزه فرهنگی اجتماعی و زیارت بررسی و اعلام نظر درباره شناسایی فرصت‌ها، بررسی تهدیدها و نقاط قوت و ضعف شهر مشهد در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی و زیارت به منظور ارائه پیشنهادهای اصلاحی با توجه به فرهنگ ناب ایرانی اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی درباره تقویت مشارکت مردم در امور فرهنگی اجتماعی و زیارت از جمله وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد است، با حجت‌الاسلام منصوریان در خصوص کارنامه شورای ششم در حوزه فرهنگی و اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

ایمنا: تقریباً بیش از نیمی از عمر شورای ششم سپری شده، مصوبات مهم شورای ششم در حوزه فرهنگی در این مدت چه بوده است؟

منصوریان: تدوین رویکردها و سیاست‌های فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر و پیگیری ساختار فرهنگی اجتماعی شهرداری با هدف تقویت حوزه فرهنگی در شهرداری و پیگیری وضعیت منابع انسانی سازمان فرهنگی اجتماعی و نوع قراردادهای کارکنان آن با هدف ایجاد عدالت بین کارکنان و بهره‌مندی هر چه بیشتر از خدمات تشکیل کارگروه‌های تخصصی و پژوهشی با حضور فرهیختگان، بازنگری و اصلاح آئین‌نامه شوراهای اجتماعی محلات با هدف افزایش مشارکت شهروندان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها، تصویب زیست بوم هنر و رسانه، تصویب و اجرای طرح مسجدمحوری، بازنگری و اصلاح آئین‌نامه نام‌گذاری و تغییر نام خیابان‌ها معابر و اماکن عمومی از جمله اقدامات مؤثر در این دوره بوده است، به طور کلی نگاه شورا بازنمایی هویت دینی تاریخی و فرهنگی مشهدالرضا بوده است، همچنین بررسی سند فرهنگی دوره چهارم شورای اسلامی شهر و بهره‌گیری از محتوای آن در سیاست‌ها و رویکردها، پیگیری و تعیین تکلیف روز ملی مشهد در شورای اسلامی شهر و ارسال آن به شورای فرهنگ عمومی، استان توجه و اهتمام ویژه به پیوست فرهنگی به عنوان یکی از رویکردهای مهم و مورد مطالبه در پروژه‌ها تغییر رویکرد در مدیریت بوستان‌های شهر با هدف اجتماعی شدن بوستان‌ها و بازنگری در رویکرد فرهنگ سراها و مناطق شهرداری مشهد از دیگر اقدامات مهم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم بوده است.

ایمنا: بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در این دوره از شورا برای پروژه‌های عمرانی فرهنگی چه تغییری داشته است؟

منصوریان: بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲,۰۲۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد سهم پروژه‌های عمرانی فرهنگی و ۵۷۰ میلیارد هزینه‌های جاری بود، بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۸۵ درصدی معادل ۵۷۰۰ میلیارد که از این مبلغ ۴,۵۰۰ میلیارد سهم پروژه‌های عمرانی فرهنگی و ۱۲۰۰ میلیارد هزینه‌های جاری است.

ایمنا: رویکرد اصلی شورا در مناسبت‌های مختلف چیست و چه سیاست‌هایی را به مدیریت شهری تکلیف می‌کند؟

منصوریان: شفاف‌سازی فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ارتقای اخلاق حرفه‌ای کارکنان شهرداری مشهد با آموزش و ارائه خدمات فرهنگی مطلوب به خانواده آنها بوده است، همچنین ارتقای روحیه هم‌گرایی تعاون، اخوت، صداقت نظم و قانون‌گرایی مسئولان و آحاد مردم، نهادینه‌سازی و عملیاتی کردن پیوست فرهنگی و اجتماعی در فرآیندها و در کلان پروژه‌های شهری عدالت‌محوری، یکپارچگی و هدفمندی مشارکت‌های اثر بخش با نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی خانواده محوری و محله مبنایی با محوریت مساجد و تشکل‌های مردمی در مهندسی فرهنگی و توسعه شهری از دیگر مواردی است که در شورای ششم پیگیر آن بوده‌ایم.

همچنین زمینه سازی و تسهیلگری نظارت و مشارکت حداکثری مردم، نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی، واسپاری اجرای رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هدفمند به تشکل‌های مردمی مؤمن و انقلابی، ارتقای هنر متعهد و مترقی با حمایت از هنرمندان بومی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، ارتقای سلامت فردی و اجتماعی در ابعاد جسمی، روانی، روحی و معنوی زائران و مجاوران کمک به تأسیس و توسعه تشکل‌ها و مؤسسات تخصصی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کمک به حل مسائل فرهنگی و اجتماعی نوجوانان جوانان زنان و توان‌یابان با اولویت حاشیه شهر از جمله سیاست‌های اصلی شورای ششم بوده است.

ایمنا: فرهنگ شهروندی یکی از مباحثی است که به ویژه برای شهر زیارتی مشهد و حضور میلیون‌ها زائر در سال انتظار می‌رود کارهای ویژه‌ای در خصوص آن انجام شود، در این‌باره شورای ششم چه گام‌هایی برداشته است؟

منصوریان: در این حوزه آموزش‌هایی ویژه آتش‌نشان‌های داوطلب، اعضای گروه دوام ثامن، تاکسی‌ران‌ها و اتوبوس ران‌ها صورت گرفت و ۱۴۱ هزار نفر در این حوزه آموزش دیدند، در این زمینه سرفصل‌های اولویت‌دار سازمان اتوبوسرانی از جمله حفظ کرامت مسافران سالمند و کودک، حفظ وسایل نقلیه عمومی، حفظ آرامش عمومی در اتوبوس نیز فرهنگ‌سازی شد، همچنین در قطار شهری پاتوق‌های شهروندی، اکران‌های فرهنگی، برپایی غرفه‌های مناسبتی به ویژه در محرم و صفر و دهه فاطمیه برپا شد.

ایمنا: دیدگاه شورای ششم در خصوص نام‌گذاری معابر چه بوده است و با چه هدف و رویکردی این نام‌گذاری‌ها انجام می‌شود؟

منصوریان: این نام‌گذاری‌ها با هدف زنده نگه داشتن نام یاد ایثار و از خودگذشتگی شهدای عزیز صورت می‌پذیرد و در این دوره تاکنون ۶۰ لایحه شهدا در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و ۷۰۰ معبر به نام شهدای گران‌قدر نام‌گذاری شده است، در عین حال باید اعلام کنیم که تغییر نام‌ها هم طبق آئین‌نامه نام‌گذاری با اولویت تغییر نام‌های تکراری انجام می‌شود.

ایمنا: با توجه به اینکه حاشیه شهر مشهد زیر ساخت‌های فرهنگی کم دارد، در این‌باره چه اقداماتی انجام شده و چه رویکردی داشته‌اید؟

منصوریان: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در حاشیه شهر از جمله اهداف مهم شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم است و اقداماتی مانند ساخت چهار مجموعه قرائت‌خانه و فرهنگ‌سرا، ساخت سه مورد سوله‌های خانه سبز و مرکز فرهنگی چهار برج و ایجاد ۳۵ ایستگاه بدن‌سازی پارکی از جمله اقدامات در زمینه فراهم کردن زیر ساخت‌های فرهنگی بوده است، علاوه بر این در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۸ مسجد، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۸۸ مسجد و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۸۵ مسجد، مورد بهسازی و مرمت و تجهیز قرار گرفتند.

همچنین در سال‌جاری، ۴۴۰ پروژه عمرانی فرهنگی با موضوعات، احداث زمین‌های ورزشی و روباز، تأمین مراکز اجتماعی و سلامت، تأمین و تجهیز مراکز فرهنگی و پارک موضوعی، تأمین و احداث آرایه‌ها و منظر شهری، احداث زیرساخت‌های زیارتی و خدمات و به زائران در بودجه عمرانی فرهنگی ۱۴۰۳، توسط کمیسیون فرهنگی مصوب شده است.

کد خبر 748583

دیگر خبرها

  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران