Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پروفسور کلودیا موفا، استاد سابق دانشگاه ترامو ایتالیا و مولف ۶ کتاب ازجمله «آفریقا در حومه تاریخ» است. او بارها به‌دلیل نوشتن مقالات ضدصهیونیستی‌اش مورد انتقاد رسانه‌های غربی قرار گرفته و همین مقالات نیز دردسرهایی برای او ازجمله تلاش برای اخراجش از دانشگاه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با او درباره تغییرات نظام جهانی و به‌ویژه تقابل چین و آمریکا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

 

شاهد بحران در ایالات‌متحده هستیم

- من واقعا فکر می‌کنم از یک‌طرف ما شاهد بحران در ایالات‌متحده هستیم؛ بحرانی که به اعتقاد برخی بازشدن گره آن را در یک راه‌حل و «کلید مالی» نیز می‌دانند.

- ازسوی دیگر، سه قطب درحال توسعه در روندی هدفمند برای مقابله با هژمونیسم سنتی ایالات‌متحده در سطح جهانی درحال رشد هستند.

- «روسیه» که اگر توسط ناتو در اوکراین، انگلیس و در دریای‌سیاه مورد تهدید قرار نگیرد، اقتصاد خود را از وابستگی به دلار خارج خواهد کرد و حتی اخیرا شاهد افزایش ذخایر طلا در این کشور بوده‌ایم. این موضوع را حتی می‌توان در تولید واکسن اختصاصی روسی برای فرار از سیاه‌نمایی توسط جریان حاکم غربی و تلاش برای عدم وابستگی به استفاده از واکسن‌های غربی مشاهده کرد.

- «چین» را در طرف دیگر این معادلات داریم که به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک قدرت نوظهور در سطح جهانی شناخته می‌شود، همچنین درحال افزایش هماهنگی و خلق یک هارمونی با قدرت روسیه است.

- سرانجام، چیزی که روزگاری جهان سوم نامیده می‌شد دارای قطب‌های قابل‌توجهی در توسعه است -«ایران» و «هند» را ببینید- که برای دهه‌ها توانسته‌اند با پیروی از حاکمیت دلار و فشارهای تهاجمی امپریالیسم آمریکا مخالفت کنند.

آمریکا نمی‌تواند چین را مهار کند

- من فکر نمی‌کنم آمریکا بتواند چین را مهار کند. در بسیاری از کشورهای غربی هیچ هماهنگی روشن و مشخصی برای سیاست خارجی آمریکا وجود ندارد. همچنین در ایتالیا، موقعیت دولت فعلی هماهنگ با بازکردن مسیرهای مراودات و منافع دوطرفه با چین را ببینید.

- در همین حال اما این موضوع هم درست است که واشنگتن از ناتو برای فشار وارد کردن به کشورهای متحد و اروپایی به‌ویژه به‌سمت یک سیاست ضدروسی و ضدچینی استفاده می‌کند.

- مهم‌ترین نمونه‌های انزوای ایالات‌متحده، تمرینات مشترک سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بین «ایران و چین» و «ایران و روسیه» و توانایی واکنش عظیم نیروهای مسلح ایران بود، زمانی که در ۹جولای گذشته تهران یک کشتی رژیم‌صهیونیستی را که در بندر دبی لنگر انداخته بود تخریب کرد. حمله غیرمنتظره و البته باشکوه بود!

 

ملی‌گرایی‌ای که منجر به رفتار ظالمانه باشد، آیا سزاوار نکوهش نیست؟

- ملی‌گرایی‌ای که منجر به رفتار ظالمانه و وحشیانه نسبت به سایر اقوام باشد، آیا سزاوار نکوهش نیست؟

- درباره این موضوع می‌توانیم به رژیم‌صهیونیستی نگاه کنیم. درنهایت سیاست‌های ملی‌گرایانه و نژادپرستانه صهیونیست‌ها، یک ناسیونالیسم مثبتی برای فلسطینی‌ها، سوری‌ها و ایرانی‌ها به ارمغان آورده است.

دین توانایی بیشتری در به‌وجود آوردن اتحاد نسبت به ملی‌گرایی دارد

- به‌علاوه، یک دین و مذهب توانایی فراتر و بیشتری در به‌وجود آوردن اتحاد بین دولت‌های مختلف با یکدیگر را نسبت به ملی‌گرایی دارد، برای مثال اتحاد بین لبنان و ایران را ببینید.

- موضوع مهم و اساسی چیز دیگری است، در عصر جهانی‌سازی، این خطر وجود دارد که بسیاری از کشورها احساس کنند که تاریخ، فرهنگ و هویت ملی آنان درحال از بین رفتن است و دیگران به حاکمیت ملی آنها احترام نمی‌گذارند.

«جورج سوروس» اقتصاد بسیاری از کشورهای غربی را به تباهی کشاند

- در اروپای غربی، بانک خصوصی مرکزی اروپا و سیستم دیوان‌سالاری آن مانند یک هیولا سیاست‌های خود را به اعضای اتحادیه تحمیل می‌کند. منظور من این است که برخی از ملی‌گرایی‌ها می‌توانند درست باشند. برای مثال همین سیستم یادشده در اتحادیه اروپا، اقتصاد یونانی‌ها را به نابودی کشاند.

 

 

- «جورج سوروس» بانکدار و ثروتمند مشهور و خالق و مالک بنیاد مالی سوروس با نیات و فلسفه سوداگرانه خود اقتصاد بسیاری از کشورهای غربی را به تباهی کشاند. او در سپتامبر۱۹۹۲ با دور زدن دولت‌های رم و لندن، برای منافع شخصی بنیاد خود، موجب ضرر و زیان شدید و از دست رفتن ارزش پولی پوند و لیره شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۶۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت خشونت آمیز استاد دانشگاه اموری آمریکا

بازداشت خشونت آمیز استاد دانشگاه اموری آمریکا

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  
  • بازداشت خشونت آمیز استاد دانشگاه اموری آمریکا
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند
  • باقری کنی: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا | ویدئو
  • باقری: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد