Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:59:58 GMT

جولان کرونا سوار بر اسب بی‌تفاوتی‌ها در فارس

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۶۳۸۳

جولان کرونا سوار بر اسب بی‌تفاوتی‌ها در فارس

ایسنا/فارس علیرغم هشدارهای مکرر مسئولان و انتشار روزانه گزارش‌های آماری از گردش کروناویروس و افزایش روزانه تعداد مبتلایان و تعداد قربانیان این بیماری، بی‌مبالاتی و کاهش حساسیت بخشی از جامعه نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، منجر به تداوم جولان این بیماری در استان فارس شده است.

در حالیکه براساس آخرین گزارش‌ها، شمار شهرستان‌های مواجه با وضعیت قرمز شیوع کروناویروس در استان فارس، افزایش یافته و شاهد تغییر رنگ سایر شهرستان‌ها و حرکت آرام، خزنده اما مداوم روند افزایشی شمار مبتلایان، موارد بستری و افراد با وضعیت وخیم جسمی و همچنین تداوم مرگ‌های ۲ رقمی در این استان هستیم، براساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سطح حساسیت نسبت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رعایت آنها، کاهشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، شمار قابل توجهی از شهروندان، با این تصور که قرار داشتن در محیط باز امکان انتشار ویروس و ابتلا را کاهش می‌دهد، هنگام حضور در معابر عمومی، حساسیتی نسبت به زدن ماسک ندارند و از طرفی، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از مواجهه مستقیم و نزدیک با یکدیگر، از سوی برخی شهروندان به فراموشی سپرده شده است.

افزایش حضور شهروندان در مراکز گردشگری و تفریحی و تجاری، برگزاری جلسات خانوادگی و دورهمی و مراسم‌های مختلف در فضاهای بسته و با حضور شمار قابل توجهی از افراد، با این تصور که هر کس علائم ظاهری بیماری را نداشته و تزریق واکسن را انجام داده باشد، بیمار نیست و مصونیت دارد، موجی از نگرانی را نسبت به آغاز پیک ششم شیوع کروناویروس در جامعه ایجاد کرده و این بیم را دامن می‌زند که با توجه به شدت علائم بیماری در افراد مبتلا طی هفته‌های اخیر، مجددا شاهد اوج گیری در تعداد موارد بستری و حتی فوت ناشی از ابتلا به کروناویروس باشیم.

صاحب‌نظران بارها تاکید کرده‌اند که حتی تزریق ۲ دُز واکسن کرونا، تضمینی برای ایمنی افراد در مقابل این ویروس نبوده و امکان ابتلا و حتی ابتلای بدون علامت، وجود دارد که در این نوع اخیر (ابتلای بدون علامت) افراد به ناقل سالم تبدیل شده و در مراودات خود، امکان دارد بسیاری را مبتلا کنند.

مسئولان بهداشتی و متخصصان تاکید دارند که تنها در صورتیکه بیش از ۸۰ درصد اعضای جامعه، هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، می‌توان امیدوار بود که موج‌های جدید این بیماری در جامعه شکل نگیرد؛ این موضوع در حالیست که حتی در کشورهایی که شمار افراد واکسینه شده، به بیش از ۸۰ درصد هم رسیده است، هنوز مسئولان در اعلام شرایط عادی و از سر گیری همه فعالیت‌ها، تردید دارند.

ابتلای ۴۷۰ هزار نفر در فارس به کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، شنبه هشتم آبان در اعلام گزارش آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان فارس گفت: تا کنون با انجام یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۱۳۲ تست تشخیصی کرونا شامل تست سریع و تست تشخیص مولکولی، ۴۷۶ هزار و ۹۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

عبدالرسول همتی با بیان اینکه از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۴۶۲ هزار و ۵۶۹ نفر معادل ۹۷ درصد مبتلایان شناسایی شده کرونا در فارس بهبود یافته‌اند، گفت: با اضافه شدن ۱۳ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس، تعداد کل قربانیان این بیماری به ۶۹۶۵ نفر رسیده است.

همتی افزود: هم اکنون ۱۶۰۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او با بیان اینکه مجموع تزریق واکسن کرونا در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به پنج میلیون و ۸۲ هزار و ۹۲۰ دُز رسیده است، اعلام کرد: در روز گذشته مدافعان سلامت حوزه بهداشت استان فارس ۲۲ هزار و ۱۹۰ دُز واکسن در پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در شیراز و شهرستان ها، به مردم استان تزریق کرده اند و تاکنون دو میلیون و ۹۷۴ هزار و ۷۰۴ دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۰۸ هزار و ۲۱۶ دُز دوم واکسن کرونا به جمعیت هدف در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تزریق شده است.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه تزریق واکسن به تنهایی سبب مصونیت در مقابل ابتلا به بیماری کووید۱۹ نیست، از مردم استان خواست کماکان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در اجتماعات، در مسیر مقابله با کروناویروس با مدافعان سلامت همراه باشند، زیرا عدم رعایت این موارد می تواند باعث احتمال وقوع موج ششم کرونا در استان شود.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز امروز در جلسه ستاد مدیریت این بیماری در دانشگاه، از پذیرش ۲۲۰ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس خبر داده بود.

مهرزاد لطفی با تصریح اینکه روند ابتلا به این بیماری در استان فارس همچنان افزایشی است، ادامه این روند را عاملی برای اوج گیری دوباره بیماری کووید۱۹ و زنگ خطری برای تهدید سلامت مردم دانست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کرونا در ایران استان فارس واکسن کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان فارس واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۶۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: دکتر  شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!