Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@22:55:49 GMT

توصیه مسؤول بخش گردو سازمان جهانی غذا برای کشت گردو

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۸۱۱۴

توصیه مسؤول بخش گردو سازمان جهانی غذا برای کشت گردو

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، کوروش وحدتی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران سوادکوه با اشاره به اینکه ۲۸ سال برای تحقیقات کشاورزی و ۲۵ سال در زمینه گردو فعالیت دارد، گفت: به ۵۰ کشور جهان برای تحقیقات و مشاوره و کشت بافت گردو دعوت شدم  و مسؤول بخش گردو و خشک‌‌میوه سازمان فائو هستم.

مسؤول بخش گردو و خشک‌‌میوه سازمان فائو از وجود سه نوع سرمازدگی باغ‌ها خبر داد و افزود: در سرما‌‌زدگی بهاری گل‌های نر و ماده دچار سرما می‌شود و سرما‌زدگی پائیزی و زمستانی را داریم و بهترین راه‌حل برای مقابله با سرمازدگی، پیشگیری و استفاده از ارقام مناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه تهران و متخصص اصلاح و بیوتکنولوژی درختان میوه با بیان اینکه عمل سرشاخه‌کاری که دانشجویان خوبی در آن فعالیت می‌کنند که نوع درخت کم‌مثمر را با درختان دیربرگ‌ده و میزان ثمر بالا و عملکرد بالا انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: در ایران گردو یک تن در هکتار عملکرد دارد و در برخی باغ‌های سایر کشور‌ها تا ۱۲ هزار تن است و باغ‌های استاندارد زیر نظر کارشناسان تا ۶ تن در هکتار می‌تواند ثمر داشته باشد و باید باغ‌های استاندارد ایجاد کنیم.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مصرف آب برای  گردو در سال یک لیتر بر ثانیه در هکتار است، اظهار کرد: کمتر از آن قابل قبول نیست و گردوی بذری یعنی محصول آن مثل اصلی نیست ولی پیوند‌سازی و قلمه‌زدن مثل اصل یا کلون‌سازی است و گیاهان خوب تشکیل می‌شود.

وحدتی با اشاره به اینکه راه‌های افزایش بهره‌وری زیاد است و کسی که علاقمند به احداث باغ است باید از مشاور حرفه‌ای برای بررسی خاک، مواد غذایی و میزان و چگونگی آبیاری استفاده کند، افزود: به وضوح دیده می‌شود که سوادکوه مساعد برای کشت گردو که ماده عالی خاک و آب مناسب و هوای خوب و  وضعیت مناسب برای کشاورزی است را دارد و توصیه می‌کنم که فقط در سوادکوه گردو کشت شود و زمین‌های بزرگ بدون استفاده در سوادکوه وجود دارد و برای هر هکتار باغ تا سه نفر اشتغال مولد دارد و زمینه اشتغالی خوب است.

وی با بیان اینکه در نیوزلند تا ۳۰ محصول شامل زغال، مربا، سنباده، غذای ماکیان و طیور و استفاده از پوست وسط گردو و برگ برای داروی جلوگیری از دیابت، سرطان و آلزایمر مؤثر است، افزود: حمله آفت به درخت گردو کم است که شته و کنه به ندرت به گردو حمله می‌کنند و اگر به درخت گردو رسیدگی و پیوند زده نشود کرم‌های خراط حمله می‌کنند اگر اصول و ایجاد باغ استاندارد داشته باشیم، آفت نمی‌زند و پرورش گردو برای چوب و میوه متفاوت است.

 

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه شهرستان سوادکوه برای کشت گردو، سیب و گیلاس مساعد است، خاطر نشان کرد: برای تغذیه گردو در اواخر خردادماه، برگ‌چه انتهایی را برداریم و برای آزمایش تجزیه کنیم و کمبودها را بسنجیم و بر طبق آن، کود دهیم و آنچه در بازدیدهای مختلف در سوادکوه دیدم آن است که شهرستان سوادکوه از صنعت گردو بهره‌ای نگرفت و لذتی از پول و محصول گردو نبردند و هنوز سرگرمی است و هنوز باغ گردو به معنای واقعی در شهرستان موجود نیست.

وحدتی با اشاره به اینکه در شهرستان سوادکوه اقلیم، آب و خاک عناصر لازم تولید گردو را دارد و زراعت خوب و باغ قابل بیان در شهرستان ندیدم و استفاده از تکنولوژی در شهرستان ضرورت دارد، گفت: آرزو می کنم مردم پولدار شوند و درآمد بالایی داشته باشند و لازمه آن این است که روش‌ها را بدانیم و نعمات اقلیمی و آب و خاک در سوادکوه موجود است و اقتصاد مبتنی بر تولید باید اولویت باشد و حمایت مقام معظم رهبری و دولت کمک بزرگی برای تولید است.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

 

منبع: فارس

کلیدواژه: گردو سوادکوه شهرستان سوادکوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد

سازمان بهداشت جهانی از مستند کردن ۴۴۳ حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات بهداشتی غزه خبر داد.

به گزارش مشرق از الجزیره، سازمان بهداشت جهانی طی پیامی در ایکس(توئیتر سابق) اعلام کرد که ۴۴۳ حمله رژیم اشغالگر به تاسیسات بهداشتی و کارکنان حوزه بهداشت را از زمان شروع جنگ غزه، مستند و ثبت کرده است.

این نهاد بین المللی، همچنین از کشته شدن ۷۲۳ نفر و زخمی شدن ۹۲۴ نفر در حملات رژیم صهیونیستی به تاسیسات بهداشتی خبر داد.

براساس این گزارش، در نتیجه حملات رژیم اشغالگر به غزه، ۱۰۱ مرکز درمانی و ۱۰۶ آمبولانس از بین رفته اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ابعاد خسارت های وارده به برخی از تاسیسات بهداشتی و درمانی غزه مثل بیمارستان «ناصر» در خان‌یونس، هنوز کاملا برای این سازمان روشن نیست.

ارتش رژیم اشغالگر در ماه فوریه، بیمارستان ناصر را محاصره و به آن حمله کرد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از بیماران و کادر درمان این بیمارستان و ویرانی بخش هایی از این مرکز درمانی شد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۳۰۰ کودک و بیمار کشته شده در حمله صهیونیست ها، در گورهای دسته جمعی کنده شده توسط امدادگران، در بیمارستان ناصر دفن شده اند.

دیگر خبرها

  • سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد
  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • رقابت ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران
  • ۸ نکته مهم برای تهیه یک زیتون پرورده گیلانی اصل + طرز تهیه
  • مشارکت در انتخابات بهترین راه تحول در کشور است
  • تقدیم ۱۰۰۰ شهید جامعه کارگری در مازندران
  • بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند
  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • تزریق گاز به خطوط لوله ۶ روستای شهرستان سوادکوه