Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

شهردار قم با بیان اینکه روز قم باید بتواند ظرفیت‌های عظیم این شهر را به درستی معرفی نماید، گفت: شهرداری کلانشهر قم در تلاش است تا با اجرای برنامه‌های مدون خود به پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۶ تبدیل شود.

به گزارش تین نیوز، سیدمرتضی سقائیان نژاد روز شنبه در آیین نواختن زنگ روز قم در مدرسه استثنایی، ابابصیر، افزود: اعلام قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بستر بسیار مطلوب تری جهت معرفی ظرفیت ها و مواریث این شهر در سطح جهان ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای اینکه قم در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد باید همه در کنار هم باشیم و بتوانیم این شهر را به جایگاهی که شایسته آن است برسانیم.

شهردار قم یادآور شد: فرهنگ ایثار و شهادت و عفاف و حجاب و سایر ویژگی های معنوی و ارزشی در این شهر باید متفاوت تر از سایر شهرها باشد تا قم در تراز پایتخت فرهنگی جهان اسلام قرار بگیرد.

سقائیان نژاد تصریح کرد: به مناسبت روز قم امسال ۷۰ برنامه فرهنگی انجام می گیرد که در مقایسه با ظرفیت واقعی این شهر عدد قابل توجهی نیست.

وی یادآور شد: حدود ۴۰۰ اثر تاریخی در شهر قم وجود دارد که معرفی تمام آنها در قالب یک روز یا یک هفته ممکن نیست و باید برنامه ریزی ویژه ای برای آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت های این شهر صورت بگیرد.

شهردار قم ادامه داد: مباحثی مانند تحولات و برکات شهر قم با ورود حضرت معصومه(س)، معرفی و شناخت نسبت به مرقد این بانوی کریمه(س)، شناخت مسجد جمکران، شناخت علما و اندیشمندان دینی مدفون و در حیات قم، میراث تاریخی، شناخت جامع از تهاجم فرهنگی پیرامون قم و غیره باید در قالب برنامه های روز قم مورد تاکید باشد.

سقائیان نژاد تصریح کرد: بیش از ۳۵ هزار دانشجو از ۱۲۰ کشور جهان در این شهر مشغول تحصیل هستند و تمدن نوین اسلامی به مرکزیت شهر مقدس قم باید شکل بگیرد و این مساله بسیار مهمی برای مجموعه مدیران شهری است.

شهردار قم گفت: ۴۴۴ امامزاده در قم مدفون هستند و سالانه افزون بر ۲۵ میلیون زائر به این شهر سفر می کنند و ما می خواهیم از ظرفیت روز قم برای معرفی و شناسایی این ظرفیت ها بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی یادآور شد: اگر کرامت و شرافتی در شهر مقدس قم وجود دارد بخاطر وجود مرقد نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) است و اگر امروز این شهر به مرکزیت علمی تبدیل شده و حوزه های علمیه در آن شکل گرفته بخاطر حضرت معصومه(س) است.

شهردار قم اضافه کرد: ورود حضرت معصومه(س) به قم تحولات زیادی در این شهر به وجود آورده که مهمترین آن کرامت قم است؛ ائمه اطهار بیش از ورود حضرت معصومه (س) به قم نسبت به کرامت این شهر و این بانوی مقدس مژده و نوید داده اند.

وی در پایان گفت: روز قم قرار است ما را با ظرفیت های عظیم این شهر آشنا کند و هدف اصلی از این نامگذاری نیز در اصل این است که لازم است هر سال این ویژگی ها بیشتر شناسانده شود.

زنگ روز قم همزمان با ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر توسط آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نواخته شد./

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شهردار قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام ورود حضرت معصومه حضرت معصومه س شهردار قم روز قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۸۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه

دبی با رونمایی از پروژه بزرگ‌ترین ساحل جهان با گنبدهای زیستی و فناوری پیشرفته در کنار ابرپروژه‌هایی هم‌چون بزرگ‌ترین فرودگاه، اولین استادیوم زیر آب، بلندترین برج ساعت مسکونی جهان و دبی‌لند، گام دیگری در تبدیل شدن به شگفتی جهان برداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ابرشهر خاورمیانه، دبی، در حال حاضر از بلندترین ساختمان‌ها گرفته تا بزرگ‌ترین مرکز خرید، خانه شگفتی‌های معماری متعدد است. این شهر بیش از ۴۲۵ رکورد جهانی گینس دارد که بیش از هر شهر دیگری در خاورمیانه است. در جدیدترین اقدام خود نیز به برنامه‌ریزی برای ساخت بزرگ‌ترین ساحل جهان با گنبدهای زیستی و فناوری پیشرفته رونمایی کرده که می‌تواند به شگفتی بعدی جهانی تبدیل شود، زیرا این خط ساحلی ۴۵ مایلی قرار است به بهشت حرا تبدیل شود.

بزرگ‌ترین ساحل جهان در دبی

این پیشنهاد بلندپروازانه دارای گنبدهای شیشه‌ای آینده‌نگر است که مرکز بازدیدکنندگان، موزه گیاه‌شناسی و مرکز حفاظت را در خود جای خواهد داد و توسعه‌دهنده آن از طرح‌هایی برای کاشت ۱۰۰ میلیون مانگرو در سواحل خلیج فارس رونمایی کرده است. در داخل گنبدهای زیستی، بازدیدکنندگان می‌توانند گیاهان مختلف را بررسی کنند و در عین حال اطلاعات بیشتری در مورد جنگل‌های حرا و گیاهان منطقه بیاموزند.

گردشگران همچنین می‌توانند در طول خط ساحلی قدم بزنند و از طبیعت اطراف و مناظر خیره‌کننده اقیانوس لذت ببرند. پروژه حاضر برای علاقه‌مندان به تناسب اندام و سلامتی نیز مسیرهای دویدن و دوچرخه‌سواری به همراه تمام امکانات ورزشی ساحلی ارائه داده است.

زیرساخت‌های پروژه همچنین شامل فضاهای اجتماعی و مناطق اختصاص داده شده به کشاورزی زیست شور (یک روش کشاورزی با استفاده از آب شور) خواهد بود.

علاوه بر مزایای تفریحی، این پروژه با هدف تقویت گردشگری آموزشی و اکوسیستم محلی به نحوی پیاده‌سازی خواهد شد که طبیعت را با اوقات فراغت ترکیب می‌کند.

حرای دبی گواهی بر این است که چگونه نوآوری‌های شهری و محیطی می‌توانند به‌عنوان الگویی هماهنگ برای شهرهای سراسر جهان عمل کنند و قدرت دگرگون‌کننده ادغام حفاظت از محیط زیست با رشد شهری را به نمایش بگذارند. با این حال این پروژه بسیار بیشتر از بازسازی یا تاب‌آوری ساحل و در مورد تعیین یک استاندارد جهانی برای چگونگی تعادل شهرها بین نیازهای کره زمین و نیازهای مردم است.

انتظار می‌رود که جنگل حرای دبی سالانه ۱.۲۳ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید را جذب کند که معادل انتشار ۲۶۰ هزار خودرو در سال است. این ابتکار پیشگامانه هنوز در مراحل اولیه است، اما مبتکران آن قصد ایجاد یک بزرگراه دوچرخه‌سواری ۵۸ مایلی را نیز دارند که در یک لوله شیشه‌ای محصور شده است که در اطراف دبی قرار می‌گیرد و در صورت ساخته شدن، دارای یک کف جنبشی خواهد بود که هنگام پا گذاشتن روی آن انرژی تولید می‌کند و دبی را به متصل‌ترین شهر پیاده‌رو یا دوچرخه‌سوار تبدیل می‌کند.

برنامه‌های بلندپروازانه‌تر دبی برای آینده

دبی همچنین از برنامه‌های خود برای ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه جهان رونمایی کرده است که ۲۶۰ میلیون مسافر را از طریق مرکزی ۲۸ میلیارد پوندی جابه‌جا می‌کند. به این ترتیب ساخت ترمینال مسافربری جدید در فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم این شهر آغاز شده است.

این شهر همچنین قرار است اولین استادیوم زیر آب را با سقف شیشه‌ای ۱۰۸ فوتی داشته باشد که به سمت اقیانوس قرار دارد. این پروژه پیشگامانه با قیمت چشمگیر دو میلیارد پوندی قرار است در قسمتی از شهر بین برج‌العرب و جزایر نخل جمیرا در دبی واقع شود و علاوه بر نگهداری از ماهی‌ها و حیوانات دریایی، دارای هفت زمین تنیس با صخره‌های مرجانی نفس‌گیر است.

پروژه‌های بزرگ دبی در حالی انجام می‌شوند که این شهر در حال آماده شدن برای ساخت بلندترین برج ساعت مسکونی جهان با ارتفاع خیره‌کننده ۴۵۰ متری (پنج برابر بلندتر از همتای بریتانیایی ۹۶ متری خود) خواهد بود. در همین حال دبی‌لند که دیزنی‌لند خاورمیانه نامیده می‌شود نیز پس از گذشت ۲۱ سال از چالش‌ها، هنوز در حال ساخت است. این پروژه ۱۰۷ متر مربعی با هزینه حدود ۵۰ میلیارد پوند، دو برابر اندازه استراحتگاه جهانی والت دیزنی خواهد بود و به ۶ منطقه مجزا تقسیم می‌شود.

کد خبر 750027

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • هفته فرهنگی شهرستان زرندیه
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه
  • مراسم بزرگداشت مرحومه معصومه حائری برگزار شد
  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • برگزاری مراسم روز دختر با حضور دختران دانشجو در حرم بانوی کرامت
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) مشرف شد
  • رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه (س) مشرف شد