Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@09:23:27 GMT

میزان افزایش وام‌های دانشجویی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۳۹۶۶۱

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم مبالغ وام‌های دانشجویی را اعلام کرد و گفت: وام تحصیلی دانشجویان متاهل در سال تحصیلی جدید دو برابر دانشجویان مجرد افزایش یافت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، صمد حاج جباری با اشاره به وام‌های دانشجویی و مبالغ آن در سال تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر پنج نوع وام شامل وام شهریه، ودیعه مسکن، ضروری، تحصیلی و وام ویژه دکتری به دانشجویان ارائه می‌شود که با مصوبه هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۴۰۱) مبالغ تمام این وام‌ها به جز وام ویژه دکتری تا سقف ۳۰ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به مبالغ وام‌هایی که برای سال تحصیلی جدید افزایش یافته‌اند، ادامه داد: مبلغ «وام تحصیلی» برای دانشجویان مجرد در همه مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر نیمسال بود که با مصوبه جدید به ۱ملیون و ۹۵۰ هزار تومان و برای دانشجویان متأهل (دو برابر دانشجویان مجرد) به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود: همچنین «وام ودیعه مسکن متاهلی» که برای همه مقاطع تحصیلی یک بار در طول هر مقطع تحصیلی پرداخت می‌شود، در شهر تهران ۲۵ میلیون تومان، در کلان شهر‌ها ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که این مبالغ نیز با ۳۰ درصد افزایش به ترتیب در تهران به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در کلان شهر‌ها به ۲۶ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

حاج جباری ادامه داد: در سال تحصیلی جدید «وام شهریه» برای دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه‌های مختلف دولتی، پیام نور، آزاد اسلامی، غیرانتفاعی، و جامع علمی کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دکتری ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: همچنین وام ویژه دکتری ماهانه یک میلیون تومان در نظر گرفته شده که هر شش ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.

حاج جباری افزود: ثبت نام وام‌های دانشجویی از چهارم آبان ماه آغاز شده و تا یکم دی ماه سال جاری فرآیند ثبت نام ادامه خواهد یافت. دانشجویان دوماه برای ثبت نام وام‌های دانشجویی فرصت دارند.

جدول میزان افزایش وام‌های دانشجویی

ردیف عنوان وام مقاطع تحصیلی مبالغ وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مبالغ وام‌های دانشجویی با ۳۰ درصد افزایش در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ۱ وام تحصیلی همه مقاطع تحصیلی یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان در هر نیمسال

*یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان برای دانشجویان مجرد

* ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای دانشجویان متاهل

۲ وام شهریه همه مقاطع تخصیلی

کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته یک میلیون تومان

کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای دو میلیون تومان

دکتری پیوسته دو میلیون تومان

دکتری تخصصی ناپیوسته ۵ میلیون تومان

*کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به مبلغ ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان.

*کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته پیوسته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان.

*دکتری ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

۳ وام مسکن برای همه مقاطع تحصیلی (یک بار پرداخت در طول هر مقطع)

۲۵ میلیون تومان در شهر تهران.

۲۰ میلیون تومان در کلان شهرها.

۱۵ میلیون تومان در سایر شهرها.

* ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در شهر تهران
*۲۶ میلیون تومان در کلان شهرها

*در سایر شهرها ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۴ وام ضروری همه مقاطع تحصیلی که به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است

تولد فرزند دانشجوی متأهل ۳ میلیون تومان، فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو ۳ میلیون تومان، دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات تا ۵ میلیون تومان، دانشجویان مبتلا به بیماری‌های خاص و پرهزینه تا ۵ میلیون تومان، بیماری خاص و پر هزینه یکی از اعضا تحت تکفل دانشجو تا ۴ میلیون تومان سایر موارد مشابه به تشخیص رئیس صندوق تا ۵ میلیون تومان.

*مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا سقف ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان،

*مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر تا سقف ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

*مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر تا سقف ۱۳ میلیون تومان

۵ وام ویژه دکتری دکتری ۷۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه یک میلیون تومان به صورت ماهانه   پیش از این درباره افزایش مبلغ «وام ضروری» برای سال تحصیلی جدید عنوان شده بود این وام در رویداد‌های مختلف مانند تولد فرزند دانشجوی متأهل، فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو، دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات و دانشجویان مبتلا به بیماری‌های خاص پرداخت می‌شود و به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است که بر این اساس، در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا سقف ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر تا سقف ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر تا سقف ۱۳ میلیون تومان افزایش یافته است. برچسب ها: وام دانشجویی ، صندوق رفاه وزارت علوم ، وام ضروری

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وام دانشجویی صندوق رفاه وزارت علوم وام ضروری میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کارشناسی ارشد پیوسته کارشناسی پیوسته پیوسته و ناپیوسته همه مقاطع تحصیلی وام های دانشجویی میلیون تومان سال تحصیلی جدید برای دانشجویان دانشجویان مجرد ۵ میلیون تومان ۳ میلیون تومان وام ویژه دکتری پیوسته و دکتری حداکثر تا سقف سال تحصیلی مبالغ وام هزار تومان افزایش یافت سایر شهر کلان شهر یک میلیون شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت

موسسه «گالوپ» گزارش داد، در سال میلادی گذشته ایالات متحده جایگاه خود را به‌عنوان تاثیرگذارترین قدرت جهانی در آفریقا از دست داده و دیگر کشورها - مخصوصا چین - محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی تازه موسسه گالوپ نشان می‌دهد میزان محبوبیت ایالات متحده در آفریقا که معیار قدرت نرم این کشور است، در سال میلادی گذشته سه درصد کاهش یافت و از ۵۹ درصد به ۵۶ درصد رسید. این نظرسنجی نشان داد در میان چهار قدرت بزرگ جهانی (آمریکا، چین، روسیه و آلمان)، ایالات متحده تنها کشوری بود که شاهد کاهش میزان محبوبیت خود در آفریقا بود؛ درحالی‌که محبوبیت چین در این منطقه ۶ درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، روسیه هم که با آغاز جنگ اوکراین شاهد کاهش محبوبیت خود در آفریقا بود، در سال میلادی گذشته جایگاه خود را احیا کرد و به محبوبیت ۴۲ درصدی دست یافت؛ یعنی محبوبیتی که پیش از جنگ اوکراین در ۲۰۲۱ داشت. میزان محبوبیت آلمان در آفریقا هم از ۵۱ درصد به ۵۴ درصد افزایش یافت.

چین در ۲۰۲۳ بیشترین میزان محبوبیت یک دهه اخیر خود در آفریقا را به ثبت رساند؛ تا جایی که محبوبیت پکن در بسیاری از کشورهای آفریقایی افزایش ۲ رقمی داشت. شاخص‌ترین میزان افزایش محبوبیت چین در میان کشورهای آفریقایی متعلق به غنا (۱۵ درصد) و ساحل عاج و سنگال (هر یک ۱۴ درصد) است.

در سال‌های گذشته نفوذ و سرمایه‌گذاری چین در کشورهای آفریقا افزایش چشمگیری داشته و این کشور به بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقا بدل شده است. پکن با طرح کمربند و جاده توانسته بخش بزرگی از پروژه‌های زیرساخت آفریقا را تحت پوشش قرار دهد.

بیشترین میزان کاهش محبوبیت آمریکا در آفریقا متعلق به کشورهای اوگاندا (۲۹ درصد کاهش)، گامبیا (۲۱ درصد کاهش) و کنیا (۱۴ درصد کاهش) است. بر اساس داده‌های موسسه گالوپ، آمریکا در کشورهای لیبی و سومالی با ۲۳ و ۲۵ درصد، کمترین میزان محبوبیت را دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست پیش‌تر گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد حکایت از آن دارد که واشنگتن باید قید نفوذ خود در این منطقه را بزند. آمریکا اخیرا به درخواست نیجر برای خارج‌کردن نیروهای آمریکایی از این کشور آفریقایی پاسخ مثبت داد.

به گزارش این روزنامه، تحولات اخیر در نیجر و چاد نشان از این دارد که دوره آمریکا در آفریقا به سر آمده است. این عقب‌نشینی نه‌تنها به معنای کاهش حضور نظامی، بلکه نشانه یک تغییر قابل‌توجه در مناسبات ژئوپلیتیک است. افزایش محبوبیت و نفوذ روسیه و چین در آفریقا امری است که چالش‌های بزرگی را متوجه سیاست خارجه آمریکا خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده
  • مدارس چند شهر خوزستان سه‌شنبه غیرحضوری شد
  • فعالیت نوبت صبح مدارس ۶ شهر خوزستان غیر حضوری شد
  • آمادگی دانشگاه یزد برای جذب دانشجویان بین‌الملل
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت