Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر کشت گیاهان دارویی را به خاطر کم آب طلب بودن مهم‌ترین راه برای برون‌رفت از مشکل کم‌آبی، حفظ تولید و کشاورزی در منطقه دانست.

محمد شجعی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: وضعیت منابع آبی شهرستان بسیار محدود است و مشکلات عدیده‌ای برای تأمین آب مورد نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امیدواریم در آینده شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه کشت گیاهان دارویی کم آب طلب در شهرستان باشیم. هدف از اجرای این پروژه‌ها در کاشمر این است که این شهرستان به عنوان مرکز ترشیز بزرگ بتواند صنایع تبدیلی و غذایی متمرکز کل منطقه را تأمین کند و فراوری محصولات کشاورزی با محوریت این شهرستان انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر عنوان کرد: هر چند مساحت شهرستان کاشمر کم است ولی ظرفیت‌های بی‌بدیلی در آن وجود دارد که موجب شده تا کنون افراد بسیاری در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند و همچنین زنجیره‌هایی تشکیل دهند.

وی تصریح کرد: وجود زنجیره‌های گیاهان دارویی در کاشمر این شهرستان را به مرکز فرآوری گیاهان دارویی در استان تبدیل خواهد کرد. با راه‌‎اندازی این مرکز زمینه برای کشت انواع گیاهان دارویی کم آب طلب و یا مقاوم به خشکی در منطقه ترشیز فراهم می‌شود.

شجعی با بیان اینکه با توجه به تنش آبی منطقه کشت گیاهان دارویی استراتژی بسیار مناسبی برای عبور از این بحران آبی است، تصریح کرد: با همکاری واحدهای دانشگاهی، منطقه ترشیز کاشمر می‎‌تواند به قطب علمی کشت و صنعت گیاهان دارویی منطقه تبدیل شود. امیدواریم در آینده شاهد افزایش سرمایه‌گذار در این زمینه باشیم.

وی اظهار کرد: با وجود ظرفیت بالای ایران در تولید گیاهان دارویی تاکنون سهم اندکی از بازارهای جهانی نصیب این بخش از ظرفیت‌های کشورمان شده است. ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است.

شجعی گفت: علی‌رغم اینکه تعداد گونه‌های گیاهی ایران حدود ۸۰۰۰ گونه است که از این تعداد بیش از ۲۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ها و آرایشی و بهداشتی است اما ایران با وجود دارایی زیادش در زمینه تولید گیاهان دارویی بین کشورهای مطرح تولید و صادرکننده گیاهان دارویی و فرآوری آن جایگاهی ندارد.

وی در ادامه بر تغییر الگوی کشت در شهرستان تأکید کرد و گفت: با وجود منابع آب شیرین محدود و زمین‌های کوچک حاصل‌خیز و همچنین وجود بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی شرق کشور در منطقه، شهرستان کاشمر می‌تواند در امتداد تکمیل زنجیره‌های تولید و کشت گیاهان دارویی که اکثرا کم آب طلب است، نقش‌آفرینی کند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از وجود زیرساخت‌های لازم در حوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی شهرستان خبر داد و بر برگزاری کلاس‌های آموزشی و اجرای کشاورزی قراردادی در جهت اصلاح الگوی کشت تأکید نمود.

تقویت سفره‌های زیرزمینی و دستیابی به منبع پایدار آب با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری

وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های زیرساختی در حوزه آب و خاک و سایر پروژه‌های مرتبط تأثیر به‌سزایی در افزایش بهره‌وری آب دارد. بدون شک اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و کشت گیاهان کم آب طلب در شهرستان کاشمر بسیار مهم و ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تصریح کرد: امسال ۱۰ مجوز در حوزه صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان صادر شده که اگر این پروژه‌ها توسعه یابد و ارتقا داده شود، در تضمین و خرید محصولات کشاورزی تأثیر به‌سزایی دارد.

وی گفت: اجرای طرح‌های کلان آبخیزداری و آبخوان‌داری و همچنین تبدیل کردن تهدیدات به فرصت ضروری است.

شجعی افزود: با وجود در اختیار داشتن اکثر منابع متأسفانه هنوز در جهت تأمین امنیت غذایی با مشکل مواجه هستیم و ناگزیر باید برای جنگ آینده که جنگ آب است، خود را آماده کنیم زیرا اگر برای آینده برنامه‌ریزی درست و مدونی نداشته باشیم، قطعا با مشکل رو به رو خواهیم شد. 

وی پیشنهاد ایجاد دبیرخانه با محوریت ایستگاه تحقیقات شهرستان را ارائه نمود و ادامه داد: با تشکیل این دبیرخانه جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های عضو در کارگروه مسائل را مطرح و بر اساس تصمیمات گرفته شده امور به سرانجام می‌رسد و تهدیدات به فرصت تبدیل خواهد شد.

احداث بی‌رویه استخرهای غیرمجاز

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه یکی از مشکلات موجود را احداث بی‌رویه استخرهای غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی دانست و بیان کرد: از عمده مشکلات حوزه آب و کشاورزی احداث بی‌رویه و بدون پشتیبانی کارشناسی استخرهای غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی است.

 وی اظهار کرد: هرچند هدف از ساخت این‌گونه استخرها ذخیره آب‌های سطحی و جلوگیری از هدر رفت آب بود ولی متأسفانه سبب تبخیر مقدار زیادی از این آب شده است که با برنامه‌ریزی درست و ایجاد پوشش روی استخر می‌شود از تبخیر و هدر رفت آن جلوگیری نمود چرا که اگر این منبع از بین برود اقتصاد و معیشت نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

آغاز برداشت انار از سطح ۷۰۰ هکتار از باغات شهرستان کاشمر

وی در ادامه این نشست خبری از آغاز برداشت انار از سطح ۷۰۰ هکتار از باغات شهرستان کاشمر خبر داد و گفت: استان خراسان یکی از اصلی‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید انار است.

شجعی بیان کرد: شهرستان کاشمر با حدود ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت و داشتن ارقام مختلفی چون خزر، شیشه کپ، ملس و انار قند مقام سوم استان را داراست.

وی پیش‌بینی کرد در سال جاری حدود ۱۰ هزار تن انار از سطح باغات شهرستان کاشمر برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته بنا به دلایل گوناگون همچون باد و سرمای بهاره و زمستانه با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها گياهان دارويي کاشمر خبرهای شهرستان کاشمر مدیر جهاد کشاورزی کاشمر کشت گیاهان دارویی شهرستان کاشمر کم آب طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۰۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل کمبود نیروهای پلیس راهور در شهرها را با برون‌سپاری رفع می‌کنیم

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: با ورود بخش خصوصی از طریق واگذاری و برون‌سپاری بخش عمده‌ای از مسئولیت‌هایی که از طریق وسایل هوشمند قابل اجرا است، کمبود نیروی پلیس راهور برطرف شود.

سردار تیمور حسینی در حاشیه دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در تمام دنیا برای کلان شهرها و استان‌هایی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، برنامه‌های فوری را اجرا می‌شود. از نظر من اگر بتوانیم طی مدت ۱۰ سال طرح جایگزینی خودروهای هیبریدی و برقی را در استان‌های درگیر با آلودگی هوا اجرا کنیم، به موفقیت چشمگیری دست پیدا خواهیم کرد.

وی با اشاره به فعالیت خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون‌شهری افزود: این کار بر اساس تبادل اطلاعات مدیریت شهری و پلیس اجرا شده است و مطابق با آن پس از استعلام از سرور اجرایی پلیس مشخص خواهد خودروی مورد نظر برای حمل این محموله مجوزهای لازم را دریافت کرده است یا خیر؟، اگر فعالیت خودرو بدون مجوز باشد مطابق با جدول جرایم با آن برخورد می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا پیرامون تأثیر مثبت ثبت تخلف ناوگان‌های باری خاطر نشان کرد: هر کاری که در آن نظارت و کنترل وجود داشته باشد، در نهایت به نظم منجر می‌شود، چراکه برای آن آئین‌نامه و دستورالعمل وجود دارد. اگر اقدامی براساس آئین‌نامه باشد و برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته شود می‌تواند افراد را به سمت رعایت ملاحظات سوق دهد.

وی تصریح کرد: امیدوارم با ورود بخش خصوصی از طریق واگذاری و برون‌سپاری بخش عمده‌ای از مسئولیت‌هایی که از طریق وسایل هوشمند قابل اجرا است، کمبود نیروی پلیس راهور برطرف شود.

سردار حسینی اضافه کرد: سامانه‌های ثابت به دلایل مختلف از جمله حمایت نشدن به موقع از پیمانکاران با یک وقفه جدی مواجه شد، اما می‌توان با استفاده از تجهیزات دستی، قدرت مانور بالا و سرمایه‌گذاری روی واحدهای کوچک این مسائل را بهبود بخشید.

کد خبر 749705

دیگر خبرها

  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • مشکل کمبود نیروهای پلیس راهور در شهرها را با برون‌سپاری رفع می‌کنیم
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی