Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی به پاییز و زمستان فکر می‌کنیم، طبیعتا در درجه اول بارش باران یاد ما را روشن می‌کند.این بارش ها حس و حال خوبی دارد اما اگر همان موقع  به معابر و خیابان‌های شهر تهران نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که این معابر اصلا ظرفیت مناسب برای سیلاب‌ها و بارش‌های فصل سرما را ندارند و مدتی است که این موضوع به حال خود رها شده و تیم مدیریت شهری این مسئله را به نوعی پشت گوش انداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارش باران در کلانشهر تهران اگرچه همیشه راهکاری برای بسیاری از مشکلات عمده نظیر رفع آلودگی هوا، تأمین منابع آبی و البته ایجاد جذابیت در شهر بوده است، اما بدون تبعات هم نبوده؛ به گونه‌ای که چالش‌های بزرگی را برای مدیران شهری رقم زده است. تجمع زباله‌های پلاستیکی، عدم لایروبی و پاکسازی به موقع جوب‌ها و معابر پس از باراش باران، آبگرفتگی‌ها را ایجاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که متولیان مدیریت شهری تدابیر لازم برای پیشگیری از آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی را ندارند.

مرداد ماه امسال بود که تیم مدیریت شهری دوره ششم پا به میدان گذاشتند و از هر مشکلی سخنی گفتند و حتی وعده‌هایی هم ارائه کردند! موضوع آبگرفتگی معابر و بی‌توجهی به آن هم از این قافله عقب نماند و جای خود را در تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران پیدا کرد.

سوده نجفی عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر در جلسه علنی که شهریورماه برگزار شد، اظهار کرد « با توجه به بازدیدهای میدانی و فرارسیدن فصل پاییز، لازم است تا به منظور آماده شدن شهرداری و شهر برای هرگونه سیلاب، آب‌گرفتگی و غیره که می‌تواند اثرات منفی دیگری در شهر داشته باشد، شهرداری مجموعه اقداماتی را انجام دهد. همچنین شهرداری باید نسبت به کلیه مناطق و نواحی اقدام به لایروبی جوی‌ها، نظافت حوضچه‌ها، تعمیر جداول، بررسی و اصلاح شیب معابر برای مسیر آب‌ها، بررسی و اقدام برای شناسایی حفر چاه‌های ضروری، نظافت و نگه داشت فضای سبز اقدام و نتیجه را به شورای شهر اعلام کند.

از صبح دیروز با آغاز بارش‌ها، گزارش‌های مردمی از آبگرفتگی در برخی مناطق مختلف شهری دریافت شد و برخی شهروندان تهرانی از تکرار معضل آبگرفتگی در برخی معابر و خیابان‌های شهری گلایه مند بودند اما آبگرفتگی خانه‌ها معضل نگران کننده دیگری است که در سالهای گذشته و به ویژه در زمان بارش‌های سیلابی رخ می‌دهد و به یک باره خانه، زندگی شهروندان را با چالش جدی روبه می‌کند و خسارت‌های مادی فراوانی به بار می‌آورد. بنابراین باید تدابیر درستی برای جلوگیری از تکرار این معضل در فصل آبی شود. هرچند به دلیل حجم بارندگی‌ها امروز، منازل شاهد آبگرفتگی های قابل ذکری نبودند. البته، این مشکلات که چندان هم برای مردم و مسئولان شهری غافلگیرکننده  نبود، بار دیگر این سوال را در ذهن افکار عمومی به وجود آورد که چه زمانی مشکل آبگرفتگی تهران حل می شود؟ سوالی که مدت‌هاست بسیاری از مسئولان برای آن پاسخ درست و محکم ندارند.

در این راستا مجددا با سوده نجفی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت وگو کردیم.

وی اظهار کرد: وضعیت رفت و روب، امور مربوط به پاکسازی و رسیدگی به نظافت شهر وضعیت مطلوبی ندارد و این کوتاهی و کم کاری از دوره مدیریت قبل به این دوره به ارث رسیده که موجبات نارضایتی شهروندان را به همراه داشته و در پی آن منظر شهری هم دچار آشفتگی و ناهنجاری شده است. کلیه مناطق و نواحی شهر تهران دارای پیمانکار خدمات شهری هستند که برابر وسعت محدوده، تراکم، بافت شهری، ظرفیت و توانایی پیمانکار و سایر آیتم های موثر در امور محوله، قرادادی با آنالیزهای تخصصی نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین آلات، توسط شهرداری با آنان منعقد شده است.

نجفی افزود: مدیریت شهری باید قبل از هرگونه وقوع عارضه و بحران نسبت به فعالیت های پیشگیرانه اقدام کند که این مسئله اصلی مدیریت است و همچنین باید موضوع پیشگیری قبل از درمان در تمامی فرایندهای اجرایی، در دستور کار حوزه های شهرداری قرار گیرد. یکی از دغدغه های مدیریت شهری مسئله مهار سیلاب، کنترل روان آبها، جمع آوری آبهای سطحی، جلوگیری از آبگرفتگی و آب ماندگی در مواقع بارش است، لذا با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و آغاز بارش نزولات آسمانی، آمادگی و اقدامات موثر عوامل شهرداری تهران به منظور پیشگیری و کنترل هرگونه سیلاب، آبگرفتگی و آب ماندگی و غیره که می تواند اثرات منفی و مخربی را در سطوح مختلف شهر بدنبال داشته باشد از موارد بسیار مهم و ضروری است.

حال با توجه به اهمیت رضایتمندی شهروندان و زیبایی شهر تهران، لازم است که مدیران شهری هرچه سریع‌تر برای رفع این معضل مهم چاره اندیشی کنند؛ زیرا در حال حاضر در اوایل فصل سرما هستیم و ممکن است در روزهای دیگر شاهد افزایش بیش از پیش بارش‌های این فصل باشیم و از همه مهمتر اگر وضعیت خیابان‌ها و معابر به همین صورت رها شود، معلوم نیست چه بر سر مردم و معابر پایتخت می‌آید.

امیدواریم در روزهای آتی شاهد اقدامی موثر و مفید از شهرداری تهران و اعضای شورای شهر تهران برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر پس از بارش‌های باران باشیم زیرا در چند سال گذشته مسئولان شهری در طی این چند سال تدابیری برای رفع این مشکل نیاندیشیدند و اگر کاری انجام می‌شد، نتیجه این چنین نبود!

بیشتر بخوانید

مدیریت بحران البرز نسبت به آبگرفتگی معابر شهری هشدار داد آبگرفتگی معابر در خرم‌آباد بعد از بارندگی + فیلمپ آبگرفتگی معابر در شیراز بعد از بارندگی +فیلم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معابر شهری آبگرفتگی معابر بارش باران آبگرفتگی معابر مدیریت شهری شهر تهران شورای شهر بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی ۲۱۲ نقطه حادثه‌خیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اقدامات پلیس در راستای ایمن سازی و کاهش تصادفات را تشریح کرد و گفت: ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران، رفع خطر شده است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ احسان مومنی با اشاره به مطالبه‌گری پلیس از سازمان‌های مختلف در خصوص ترافیک و حوادث ترافیکی گفت: پلیس مطالبه ‌ر است و ما در تمام زمینه‌های مربوط به حفظ جان و مال مردم، از نهادهای مختلف مطالبه‌گری می‌کنیم.

وی با اشاره به کیفیت خودروها افزود: مطالبه ما از سازمان استاندارد ، وزارت صمت و شرکت‌های خودرو ساز در خصوص ایمنی وسیله نقلیه است. همچنین از وزرات راه  و شهرداری در خصوص وضعیت راه‌ها و جاده‌سازی‌ها مطالبه داریم.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح اقدامات انجام شده ادامه داد: در سال گذشته با پیگیری های پلیس راهور،  ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران رفع خطر شده است که ان‌شاءالله در سال جدید کمتر شاهد تصادفات فوتی خواهیم بود. همچنین ۱۲۵۸ نقطه در شهر تهران با استفاده از نورپردازی، برچسب گذاری و نصب بنر آشکار سازی شده تا از وقوع تصافات جلوگیری شود.

وی افزود: در معابر بزرگراهی، نیازمند نصب بیشتر تابلو برای هدایت بهتر رانندگان بودیم که با پیگیری پلیس، این مسئله نیز انجام شد و  ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر به این معابر اضافه شد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در معابر بزرگراهی، ۱۷ پهلوگاه اضطراری جدید، تعبیه و احداث شد. از این محل‌ها می توان هنگام تصادفات و حوادث استفاده کرد تا جای خودرو وسرنشینان آن امن باشد.

مومنی آموزش را بخش مهمی از فرهنگ سازی دانست و گفت: پلیس در زمینه آموزش نیز قدم هایی برداشته و امیدوار است با آموزش، تصادفات به حداقل برسند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی ۲۱۲ نقطه حادثه‌خیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر
  • آبگرفتگی معابر داودآباد برای شهروندان اراکی دردسرساز شد
  • تهرانی‌ها در این دو منطقه بیشتر تصادف می‌کنند
  • دو منطقه تهران در صدر جدول لیگ تصادفات پایتخت قرار گرفتند
  • دو منطقه تهران در جدول صدر جدول لیگ تصادفات شهر
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • بیشترین تصادفات تهران در این مناطق رخ می‌دهد
  • کدام مناطق پایتخت در جدول تصادفات صدرنشین هستند؟
  • وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها/ مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس