Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز روانپزشکی رازی به بیان ۵ راهکار طلایی برای رهایی از افسردگی فصلی پرداخت.

رضا دانشمند در گفت‌وگو با میزان در خصوص علت بروز افسردگی فصلی گفت: اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی فصلی به مواردی از افسردگی اطلاق می‌شود که معمولا در فصل‌هایی از سال که طول روز در آن‌ها کوتاه‌تر می‌شود، بروز پیدا می‌کند و ویژگی مهم آن این است که فرد در بقیه فصول سال خلق عادی و مشکل خاصی را احساس نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به اینکه در کشور‌هایی که در نیمکره شمالی قرار دارند از جمله کشور ما در فصول پاییز و زمستان روز کوتاه می‌شود، ادامه داد: دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم ترشح منظم هورمون‌های مغزی که تحت تاثیر نور آفتاب قرار دارند، نظیر هورمون ملاتونین اشاره کرد. البته تنها دلیل بروز افسردگی فصلی عدم ترشح منظم این هورمون نیست، اما این موضوع در خصوص بروز این نوع افسردگی مطرح است.

بیشتر بخوانید: آیا واکسن‌های استنشاقی ایمنی بیشتری ایجاد می‌کنند؟

این روانپزشک با بیان اینکه یکسری نظریه‌های قدیمی در خصوص بروز این نوع افسردگی وجود دارند که ار جمله آن‌ها می‌توان تاثیر تغییرات آب‌وهوایی در بروز افسردگی و شدت گرفتن افسردگی در روز‌هایی خاصی از ماه را نام برد که البته هیچکدام از آن‌ها از نظر علمی تایید شده نیستند، افزود: آنچه مورد تایید است و مشاهده می‌شود بروز افسردگی در فصولی است که هوا زودتر تاریک می‌شود و چنین افسردگی‌هایی معمولا با اضطراب بیشتری نسبت به افسردگی‌های دیگر همراه هستند و این بیماران نگرانی‌های و دل‌مشغولی‌های فراوان‌تری دارند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه این بیماران ممکن است در طول روز نوسات خلقی را تجربه کنند و صبح‌ها که از خواب بلند می‌شوند علائمشان یک مقدار شدیدتر شود و هر چه به سمت عصر نزدیک‌تر می‌شوند علائمشان با شدت و ضعف همراه باشد، اظهار کرد: تغییرات خلقی این بیماران در تمام طول روز یکسان نیست و ممکن است با تغییراتی همراه باشد و همچنین احتمال دارد این بیماران در با تغییراتی در اشتها و ریتم خوابشان مواجه شوند که تغییرات ریتم خواب تا حدودی با اختلالات هورمون‌های مغزی قابل توجیه است.

رییس مرکز روانپزشکی رازی ضمن بیان اینکه به طور عام افسرد‌های فصلی شایع‌تر از سایر افسردگی‌ها نیستند و به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چندان اختلال شایعی محسوب نمی‌شوند، توضیح داد: در این نوع اختلال افراد تغییرات خلقی را احساس می‌کنند، هر چند این تغییرات نشانه‌های کامل یک افسردگی را نداشته باشد، اما شاید خود اشخاص شاهد این موضوع باشند که خلق و خویشان نسبت به ماه‌های دیگر کمی عوض شده و احساس غمگینی و اضطراب آن‌ها افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: یکی از توصیه‌های ما برای کاهش عوارض افسردگی‌های فصلی جدای از تشخیص و درمان‌های تخصصی که توسط پزشک انجام می‌گردد، منظم کردن ریتم خواب و استفاده کافی از نور است و از این رو بهتر است تا جایی که امکان دارد افراد در ساعات روز بیدار باشند و از نور طبیعی بهره ببرند و حتی توصیه می‌شود در ساعات شب هم چندان در محیط‌های تاریک و کم نور حضور نداشته باشند و محل کار و محل زندگیشان به اندازه کافی نور داشته باشد.

این متخصص اعصاب و روان ضمن اشاره به اینکه در کنار درمان دارویی آنچه اهمیت بیشتری دارد، رعایت ریتم خواب و نظم دادن به آن است، افزود: افراد باید در این فصل در ساعات مشخصی بخوابند و بیدار شوند و تا جایی که ممکن است ساعات خوابشان را به سمت ساعات تارکی هدایت کنند که البته این توصیه‌‎ای برای همه است، اما برای تعدادی از افراد از جمله آن‌هایی که دچار افسردگی فصلی هستند، ضرورت بیشتری دارد.

رییس مرکز روانپزشکی رازی گفت: مغز ما به طور طبیعی و در مسیر تکامل خودش را به گونه‌ای تطبیق داده که از ساعات اولیه غروب آفتاب تا ساعات اولیه طلوع آفتاب در خواب باشد و مغز طی هزاران اینگونه رشد پیدا کرده است، البته با توجه به سبک زندکی جدید نمی‌توانیم انتظار چنین موضوعی را داشته باشیم، اما حداقل این امر امکان پذیر است که بخش عمده‌ای از ساعات خواب در زمان تاریکی و شب باشد.

وی با بیان اینکه تنظیم ساعت خواب کار بسیار دشواری است و راهکار عملی ما برای انجام این کار این است که ساعات بیداری تنظیم شود، توضیح داد: همه افراد به ویژه آن‌هایی که دچار اختلال عاطفی فصلی هستند باید ساعت بیداریشان را تنظیم کنند و هر روز فارغ از اینکه آن روز تعطیل است و یا فرد کار بسیاری دارد، سر ساعت مشخصی از رخت خواب بیرون بیایند و این ساعت مشخص نباید با ساعتی که فرد در حال حاضر به آن عادت دارد، تفاوت چندانی داشته باشد و برای مثال اگر فردی عادت دارد ساعت ۱۱ از خواب بلند شود، می‌تواند آن را به ساعت ۱۰ و نیم تغییر دهد و باید مغز را به نیم ساعت زودتر بلند شدن  عادت دهیم و در آن صورت به خوابیدن زودتر هم عادت می‌کند.

دانشمند در پاسخ به این سوال که وضعیت شیوع افسردی فصلی در ایران چگونه است؟، گفت: شیوع این نوع افسردگی در کشور ما تفاوت چندانی با سایر کشور‌ها ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روانپزشکی پاییز کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روانپزشکی پاییز کرونا بروز افسردگی افسردگی فصلی افسردگی ها ریتم خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مصلحی افزود: مهم‌ترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ۱۰ سال یکبار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پُر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می‌شود، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این پژوهش را اوایل تابستان به نتیجه قطعی برسانیم و چون انتشار بین المللی خواهد داشت در کشور هم اعلام خواهیم کرد و با انتشار آن می‌توانیم آمار دقیق افسردگی و دیگر اختلالات روانی را به طور رسمی اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.

مصلحی با بیان اینکه وضعیت‌های جهانی بر اساس مرزهای جغرافیایی و سیاسی تقسیم نمی‌شوند بلکه بر اساس فرهنگ‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: به طور مثال در خصوص آسیب روزافزون و بسیار جدی مثل مساله خودکشی در همه کشورهای جهان از جمله کشور ما در حال افزایش است، اما به کشورهای اسلامی که می‌رسد ناگهان می‌بینیم که یک اختلاف معناداری در میزانش هست، رشدش شبیه هم است، اما اگر آنجا ۱۶ در صد هزار است اینجا حدود ۶ تا ۷ در صد هزار نفر است و علتش این است که اینجا باورهای مذهبی و عقاید دینی به عنوان عامل محافظت کننده‌ای است که ممکن است فرد آرزوی پایان زندگی کند، اما اقدام را به تأخیر می‌اندازد. در منطقه ما گزارش‌ها به نحوی است که به طور جدی ما را مستثنی از کل دنیا نمی‌کند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مثل سایر کشورهای دنیا نیاز به مداخله و ورود جدی دارد، اما در عین حال باید با شاخص‌های یکسانی کشورها را با هم مقایسه کرد، چراکه ممکن است گزارشی بر اساس ملاک‌های سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد که این یک عددی در می‌آید که باید با کشورهای دیگر مقایسه کرد، اما ممکن است گزارشی مثل پیمایش ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف و شدید و متوسط باشد که داده‌های جهانی دقیقاً مبتنی بر این سنجه نیست، بنابراین برای آنکه ما وضعیت را به درستی بفهمیم نیاز داریم که وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحدی با کشورهای مختلف دنیا بفهمیم به همین خاطر ما باید گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را مورد تاکید بیشتری قرار دهیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که مسئولان کشور ما به خصوص مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت روان جامعه و افراد اهتمام کامل داشته باشند، گفت: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول، سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض‌ها؛ دوم، سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر؛ سوم، در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم، سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر است.

مصلحی با بیان اینکه توجه به سلامت روان با تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات این حوزه در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، افزود: برای نخستین بار یک روز از هفته سلامت، با هدف توجه دادن جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان به نام «سلامت خانواده؛ سلامت روانی و اجتماعی» نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مراکز سراج به منظور افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: اعتبارات حوزه سلامت روان به ۵ برابر افزایش پیدا کرد ما برنامه‌ای به عنوان سراج (سلامت روانی اجتماعی) داشتیم، مراکزی که خدمات رایگان سلامت روانی اجتماعی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، این مراکز در گذشته ۲۳ مرکز بود در ۶ ماه گذشته ما تعهد ایجاد ۱۰۰ مرکز را از وزارت بهداشت داشتیم که تا الان تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و تا ماه‌های آینده به ۱۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

کد خبر 6088257 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • ترددهای دریایی با احتیاط انجام شود/ احتمال سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور