Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از azonano، نانوفناوری در بسیاری از بخش‌ها و صنایع کاربرد پیدا کرده است و راه‌حل‌هایی برای چندین چالش حیاتی قرن بیست و یکم ارائه می‌کند. این مقاله به یکی از زمینه‌هایی که با این فناوری امکان پذیر شده است، یعنی نانوفناوری مولکولی می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصل نانوفناوری مولکولی مبتنی بر دیدگاه ریچارد فاینمن از کارخانه‌های نانومقیاس است که از ماشین‌های پیچیده برای ساخت محصولات استفاده می‌کنند. این به ماشین‌های نانومقیاس مهندسی می‌پردازد که در مقیاس مولکولی متمایز از سایر حوزه‌های فناوری نانو مانند مواد در مقیاس نانو، کار می‌کنند.

ماشین‌ها بر اساس اصل مکانوسنتز تا مشخصات دقیق و پیچیده اتمی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال مکانیسم الماس در ۱۰-۱۵ سال گذشته توجه تحقیقاتی زیادی را به خود جلب کرده است.

 نانوفناوری مولکولی اصول در بسیاری از زمینه‌ها مانند بیوفیزیک و شیمی را با هم ترکیب می‌کند که از ماشین‌های مولکولی موجودات بیولوژیکی و اصول مهندسی سیستم‌ها استخراج می‌شود که توسعه کارخانه‌های مدرن در مقیاس کلان را هدایت می‌کند. یکی از فناوری‌های خاصی که این رشته با آن مرتبط است مونتاژکننده مولکولی است، دستگاهی که می‌تواند ماشین‌های نانومقیاس را اتم به اتم بسازد.

کاربرد‌های بالقوه نانوفناوری مولکولی

 نانوفناوری مولکولی پتانسیل کاربرد در بسیاری از بخش‌ها را دارد و به ارائه راه‌حل‌هایی برای مشکلات حیاتی کمک می‌کند و ابزار‌های جدید و نوآورانه‌ای را در اختیار محققان قرار می‌دهد که زمینه‌های علم را به سمت آینده پیش می‌برد. به عنوان مثال ماشین‌های نانومقیاس ساخته شده توسط مکانوسنتز می‌توانند به‌عنوان مواد هوشمند، نانوحسگرها، نانوربات‌های خود تکرار شونده، نانوربات‌های پزشکی و اپتیک‌های آرایه فازی استفاده شوند.

می‌توان مواد هوشمندی را طراحی کرد که شبیه پوست انسان باشد، زیرا می‌توانند خود ترمیم شوند و هزینه‌های نگهداری و مسائل ایمنی را به شدت کاهش دهند، در حالی که حسگر‌های هوشمند می‌توانند رفتار خود را با واکنش به محیط تغییر دهند.

نانوپزشکی یکی از هیجان انگیزترین پتانسیل‌های نانوفناوری مولکولی است. تعداد زیادی از نانوربات‌های پزشکی می‌توانند برای از بین بردن سریع بیماری و ارائه تسکین درد فوق‌العاده هدفمند برای بیماران استفاده شوند. آن‌ها همچنین ممکن است بتوانند شرایط ارثی و حتی افزایش طول عمر را اصلاح کنند؛ با این حال نگرانی‌های اخلاقی در مورد این کاربرد فناوری نانو مطرح شده است.

تاثیر صنعتی

تولید کمتر به دلیل ظرفیت محدود خواهد شد: اندازه میکروسکوپی نانوماشین‌ها و مواد اجازه می‌دهد تا حجم بیشتری از محصول با هزینه بسیار کاهش یافته تولید شود. علاوه بر این، ساخت مواد قوی‌تر و بسیار سبک‌تر که پیشرفتی متکی به فولاد و آلومینیوم هستند، یک کاربرد بالقوه است. رایانه‌های مولکولی پیچیده و نسل بعدی امکان پذیر خواهند بود که به طور قابل توجهی قدرت محاسباتی را بهبود می‌بخشند.

یک مزیت اقتصادی بالقوه نیز وجود دارد. نانوفناوری مولکولی تقریبا کمبود کالا‌های تولیدی را از بین می‌برد و امکان بسیار بیشتری را فراهم کرده و تاثیر مثبتی بر سلامت اقتصادی کشور‌های در حال توسعه و توسعه‌یافته دارد.

خطرات نانوفناوری مولکولی

 نانوفناوری مولکولی و حوزه وسیع‌تر آن، چندین خطر را به همراه دارد. توسعه سلاح‌های بیولوژیکی جدید یکی از خطرات مرتبط با این میدان است. دستگاه‌ها ممکن است مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها توانایی تکثیر در بدن انسان را داشته باشند. تاثیر آتی استفاده از این فناوری به طور طولانی مورد بحث قرار گرفته است و باعث ایجاد احتیاط در مورد اجرای فناوری مولکولی شده است.

به این ترتیب، موسسه آینده‌نگری دستورالعمل‌هایی را برای توسعه اخلاقی فناوری نانو تهیه کرده است. طراحی مجموعه‌ای از مقررات سختگیرانه برای تحقیق و توسعه نانوفناوری مولکولی با توسعه این زمینه بسیار مهم است که به پیشگیری از خطرات و افزایش اعتماد به مزایای این فناوری کمک می‌کند.

چشم انداز آینده

پیش بینی می‌شود بازار فناوری نانو تا سال ۲۰۳۰ به ۳۳.۶۳ میلیارد دلار افزایش یابد و در سال ۲۰۲۰ ارزش آن به ۱.۷ میلیارد دلار برسد. با پیشرفت‌هایی که در نانوفناوری مولکولی صورت می‌گیرد، این بخش احتمالا سهم فزاینده‌ای از این رشد پیش بینی شده را تشکیل می‌دهد. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و با مسائلی مانند همه‌گیری، تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت و مسابقه فضایی جدید مواجه است، نانوفناوری مولکولی ممکن است نقشی کلیدی در توسعه انسانی ایفا کند.

تحقق نوآوری‌های تکنولوژیکی و وارد کردن آن‌ها به جریان اصلی نیازمند پیشرفت‌های چند رشته‌ای قابل توجه است. با این حال، توانایی تولید راه حل‌های زیست پزشکی و تولیدی موفق، موثر، یک فرصت هیجان انگیز است. نانوفناوری مولکولی حوزه‌ای است که واقعا در لبه پیشروی تحقیقات علمی در قرن بیست و یکم قرار دارد.

بیشتر بخوانید 

تشخیص سرطان و سایر بیماری‌ها با اندازه‌گیری دمای بدن

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نانوفناوری نانومقیاس بیوفیزیک نانوفناوری مولکولی فناوری مولکولی فناوری نانو ماشین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۱۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

ششمین نشست اجرایی‌سازی توافق‌نامه همکاری مشترک توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد با حضور دستیار معاون علمی رئیس جمهور و معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد برگزار شد.

 این نشست در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری یزد با حضور محمدجواد صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از امضا و اجرای توافق نامه در طول هفت ماه گذشته ارائه شد و به انتظارات ملی و استانی از دستاورد‌ها و نتایج اجرای برنامه‌های مورد توافق پرداخته شد.

شایان به ذکر است، اجرای طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان یزد در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان و ...، با امضای توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با استانداری یزد به صورت رسمی در ۳۰ مردادماه امسال کلید خورد.

همچنین حاضران نکات و پیشنهاد‌های خود پیرامون مسائل و چالش‌های اجرایی از جمله در تامین و اختصاص منابع مالی و راهکار‌های شتابدهی به اجرای مفاد توافق نامه را بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • انتشار جزئیاتی بیشتر از هوش‌مصنوعی آیفون/ پای غول‌های فناوری در میان می‌آید!
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد