Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سیم وکابل مسی در سیم‌کشی ساختمان به عنوان اصلی ترین بخش تاسیسات در یک منزل مسکونی و یا مجتمع تجاری مطرح است، سامانه های روشنایی، سرمایشی، گرمایشی و حفاظتی ساختمان در ارتباط مستقیم با این تاسیسات قرار دارند و از سوی دیگر در برخی حوادث، لوله کشی های گاز ساختمان نیز از کارآیی یا نابه‌کاری سیستم سیم‌کشی اثر می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید میدانی از بازار عرضه سیم وکابل در مشهد نشان می‌دهد هرچند به ظاهر سیم های غیراستاندارد در این بازار وجود ندارد، اما بازار خرید و فروش این اقلام در فضای مجازی داغ است و برخی فروشندگان در مناطق حاشیه شهر به فروش اقلام غیراستاندارد این کالا اقدام می‌کنند.

منابع نظارتی رسمی استان از جمله اداره کل استاندارد خراسان رضوی نیز در گزارشی به تولید و توزیع سیم و کابل غیراستاندارد در استان اشاره کرده و نسبت به آن هشدار داده اند.

بر اساس گزارش شش ماهه نخست سال جاری، این اداره کل هفت هزار و ۳۷۴ مورد بازرسی در قالب طرح "طاها" در سطح واحدهای توزیعی استان داشته که ۳۰۰ قلم محصول غیراستاندارد در این بازرسی ها شناسایی شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این مدت در مجموع  ۹ فقره اعلام جرم علیه واحدهای تولیدی برای تولید محصولات غیراستاندارد صورت گرفته و متخلفان نیز به پرداخت جزای نقدی از ۳۶۰ تا یک میلیارد ریال به خزانه دولت محکوم شده اند.

عرضه سیم و کابل غیراستاندارد در صدر

جواد کریم پور، کمبود بودجه برای خرید نمونه از سطح بازار را چالش اصلی استاندارد اعلام کرد و گفت: از آنجا که حدود ۶۰ درصد واحدهای توزیعی بازرسی شده در طرح طاها مربوط به صنایع غذایی است، لذا به همین میزان تخلفات در این بخش بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: اگر بر اساس فراوانی اقلام مصرفی در سطح بازار بخواهیم سهم تخلفات را در اصناف و صنایع تعیین کنیم به ترتیب عرضه سیم و کابل و عایق های رطوبتی غیراستاندارد نسبت به سایر اقلام دارای بیشترین فراوانی بوده است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی تخلفات عرضه کالای استاندارد را در سه رده جزیی، عمده و بحرانی دست بندی کرد و گفت: تخلف در جنس و ضخامت سیم برق مسی از تخلفات بحرانی محسوب می شود و بیشتر موارد غیراستاندارد در تولید عایق های رطوبتی مانند نشت عایق رطوبتی تخلف عمده محسوب می شود که ضرر آن مالی و به مرور زمان رخ می دهد.

سوداگری با تولید سیم آلومینیومی با روکش مس

یکی از عرضه کنندگان کلی سیم و کابل در مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: برندهایی مانند اهورا، اطلس خراسان، افشارنژاد از جمله تولیدکنندگان معتبر سیم و کابل در استان هستند که وجهه بسیار خوبی در بازار استان و حتی کشور دارند.

علی ملایی افزود: اما تولیداتی نیز با نام های مشابه در سطح بازار وجود دارد که در حقیقت کابل های تولیدی آلومینیومی هستند که تنها روکش مس دارند.

وی گفت: علت اصلی افزایش عرضه این اقلام، اقبال مردم به خرید جنس ارزان در بازار است که متاسفانه می تواند خطرات بسیاری نیز برای مصرف کنندگان در پی داشته باشد.

این عرضه کننده سیم و کابل افزود: مصرف کنندگان معمولی که اقدام به ساخت منازل قولنامه ای در حاشیه شهر می کنند به واسطه ۴۰ درصد ارزان تر بودن این اقلام در مقایسه با کالای اصلی، آگاهانه به سمت خرید سیم و کابل بی کیفیت و ارزان می روند.

یکی دیگر از فروشندگان عمده سیم و کابل در مشهد به ایرنا گفت: هم اینک سیم و کابل های با روکش مسی در بازار وجود دارد اما عرضه آن در فروشگاه های عمده فروش و بورس این کالا انجام نمی شود بلکه این اقلام با تماس تلفنی و بیشتر از طریق سایت "دیوار" و توسط پیک موتوری به فروش می رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مصرف این اقلام فاقد استاندارد در پروژه های ساختمانی حاشیه شهر و همچنین پروژه های مسکن مهر در شهر جدید گلبهار صورت می گیرد.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد نیز گفت: متاسفانه مانند سایر تولیدات صنعتی و کالاهای مصرفی، شاهد تولید سیم و کابل غیر استاندارد در بازار ایران و به ویژه خراسان هستیم.

رامین رضامند افزود: گاهی این تولیدات با تعداد رشته مسی کمتر و یا با ضخامت کمتر تولید می شوند و گاهی به جای مس در تولید آن از آلیاژ سی سی ای استفاده می کنند که این آلیاژ در حقیقت آلومینیوم با روکش مسی است.

وی گفت: البته سیم های سی سی آی برای صنعت مخابرات تولید شده و در این بخش نیز کاربرد دارد، اما این سیم ها به دلیل نداشتن مس کافی از مقاومت لازم در برابر جریان برق برخوردار نیستند.  

رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد ادامه داد: گاهی از آهن برای تولید سیم های غیراستاندارد استفاده می شود که این کالاها در برابر رطوبت دچار خوردگی شده و در نهایت موجب بروز حوادث می شود.

رضامند با یادآوری حریق های بزرگ و معروف مشهد و تهران همچون برج سلمان و ساختمان پلاسکو، گفت: عامل بروز این آتش سوزی های بزرگ مساله سیم و کابل مصرفی در ساختمانها بوده است و می توان گفت عامل بروز ۸۰ درصد از آتش سوزی ها در ساختمانها، نقص سیم کشی ساختمان، استفاده از سیم و کابل غیراستاندارد و نامتناسب با کاربری ساختمان است.

مجازات نامتناسب با تخلف 

وی از نحوه برخورد اداره تعزیرات با واحدهای تولید و عرضه صنایع سیم و کابل غیراستاندارد انتقاد کرد و گفت: مشاهده می شود که برخی واحدها اقدام به تولید و فروش این اقلام غیراستاندارد کرده و بعضا روزانه دهها میلیون ریال از این ناحیه سود برده اند اما در نهایت تعزیرات آنها را تنها ۱۰۰ میلیون ریال جریمه کرده است.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد گفت: جاده مشهد- کلات محل اصلی برپایی کارگاه های غیرمجاز تولید سیم و کابل غیراستاندارد در خراسان رضوی است و هم اکنون نیز در اماکن مطروکه ای مانند برخی گاوداری ها و سوله ها تجهیزات روکش کردن سیم نصب است و حتی در یکی از شهرک های صنعتی اطراف مشهد نیز شاهد تولید این اقلام غیراستاندارد بوده ایم.

رضامند ادامه داد: متاسفانه این سوداگران اقدام به جعل هر برندی که عرضه کننده و یا مصرف کننده عمده بخواهد، کرده و حتی عنوان "صادراتی" را نیز بر روی محصول حک می کنند.

وی که خود یک تولید کننده سیم وکابل در مشهد است، افزود: این متقلبان با استفاده از عنوان برندهای معتبر و شناخته شده در بازار استان، اقدام به تولید و بسته بندی سیم و کابل با عناوین این برندها و فریب مصرف کننده می‌نمایند.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد گفت: متاسفانه کسی از متولیان نظارت و حوزه صنعت در استان حاضر به پیگیری حقوق تولیدکنندگان معتبر مشهد و استان نیست و در این شرایط تولیدکنندگانی که گاه بیش از نیم قرن سابقه تولید دارند بدنام شده و متاسفانه در مقابل متولیان امر فقط می گویند"خودتان باید قداست برند خود را حفظ کنید".

این تولید کننده سیم و کابل در مشهد افزود: به عنوان نمونه در حالی که قیمت تمام شده یک بسته سیم و کابل ساختمانی ۶ میلیون ریال است اما این رقم برای تولیدکنندگان زیر پله ای کابل در مشهد حدود سه میلیون ریال تمام می شود.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد گفت: یک بسته استاندارد از سیم با قطر ۲.۵ حدود ۲ کیلوگرم مس دارد که فقط قیمت مس آن چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال است حال آنکه فارغ از قیمت روکش و هزینه های دستمزد و تولید، در سایت و اپلیکیشن های فروش کالا مانند "دیوار" این سیم با مبلغی در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به فروش می رسد.

جعل برندهای مشهور تولید سیم و کابل خراسان

رضامند خاطرنشان کرد: در فروشگاه های اصلی عرضه سیم و کابل در خیابانهای "سنایی" و "آخوند خراسانی" مشهد، عرضه کابل غیراستاندارد مشاهده نمی شود اما متاسفانه در بازدیدی که از شهرهای دیگر مانند تهران و اصفهان داشتیم شاهد سیم وکابل غیراستاندارد با جعل عناوین تولید کنندگان خراسانی بودیم.

وی از فقدان انجام آزمایش های فنی لازم در بخش سیم و کابل انتقاد کرد و گفت: با سوداگری های صورت گرفته اکنون تولید کنندگان درجه یک ایران در خراسان، از دید مصرف کننده غیرحرفه ای به تولیدکننده درجه دو تبدیل شده اند.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد گفت: متاسفانه با توجه به گرانی مس و دیگر مواد اولیه تولید سیم، تولید کنندگان به آلیاژهای دیگر روی آورده و بعضا در اطراف مشهد و حوالی تهران مستقر شده اند و از طرفی عرضه سیم وکابل غیراستاندارد نیز در فروشگاه های حاشیه شهر و منطقه قاسم آباد مشهد قابل کتمان نیست و فروش اینترنتی آنها نیز از طریق برنامه موبایلی "دیوار" در دسترس همه قرار دارد.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه برخی واحدهای تولیدی دارای مجوز و تازه تاسیس نیز تا پنج درصد از تولیدات خود را به سیم و کابل غیراستاندارد اختصاص داده اند.

فقدان سیم استاندارد مقاوم به آتش در ایران

سرپرست معاونت پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد آتش سوزی ها در مشهد مربوط به تاسیسات برق ،سیم کشی ساختمان، اتصالات و قطعات در سیستم سیم کشی و قدیمی بودن سیم کشی ها است.

حمیدرضا کافی نیا افزود: گذشت زمان باعث خشک شدن عایق و روکش سیم های مسی می شود و همین موضوع با بروز اتصالی های برق، بروز آتش سوزی در سیستم برق کشی ساختمان را موجب می گردد.

وی از عدم تولید سیم مقاوم در برابر آتش سوزی انتقاد کرد و گفت: در استان و البته در ایران سیم های دارای علامت استاندارد فقط از نظر عایق بودن سیم مسی استاندارد هستند و متاسفانه این عایق ها مقاومتی در برابر حریق ندارند و اگر سیمی نیز در بازار مقاوم به حریق باشد وارداتی بوده و تولید کشورمان نیست.

سرپرست معاونت پیشگیری و آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: مساله اصلی، روکش ضعیف سیم ها است و متاسفانه در استاندارد ملی ایران هنوز موضوع مقاومت سیم و استفاده از عایق کندسوز برای روکش کردن سیم به عنوان استاندارد اجباری تدوین نشده است.

برچسب‌ها آتش سوزی مشهد آلومینیوم حوادث غیرطبیعی مسکن مهر اداره کل استاندارد استان خراسان رضوی سایت دیوار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی مشهد آلومینیوم آتش سوزی مشهد آلومینیوم حوادث غیرطبیعی مسکن مهر سایت دیوار سیم و کابل غیراستاندارد اداره کل استاندارد سیم و کابل کابل در مشهد میلیون ریال کشی ساختمان خراسان رضوی تولید سیم عرضه سیم سیم وکابل حاشیه شهر آتش سوزی سیم کشی روکش مس سیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۱۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در این مراسم گفت: کانون بازنشستگان ثبت اسناد این استان نخستین کانون در نوع خود در سطح کشور است که به همت اعضای هیات مؤسس و تلاش آنها در مشهد تاسیس شده است.

سید مرتضی مولوی پور افزود: امروز با تلاش‌های رییس سازمان ثبت اسناد کشور شاهد حمایت‌های وی از ‌کارکنان شاغل و بازنشستگان بوده و ما نیز درصدد هستیم تا در سطح استان از تجارب و علم و دانش این عزیزان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: به منظور حمایت و کمک به بازنشستگان ثبت اسناد خراسان رضوی آماده هستیم تا محلی در اداره کل اختصاص دهیم تا ضمن استفاده از مشاوره، علم و دانش و تجربیات عزیزان، محلی برای پیگیری امور بازنشستگان باشد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با ذکر این نکته که توجه به امور رفاهی، اجتماعی، درمانی و بهداشتی و امور فرهنگی از جمله برنامه‌ها و اهداف این کانون است، افزود: مشهد به برکت امام هشتم(ع) همواره شهر اولین‌ها بوده و خرسندیم که اولین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در این شهر افتتاح شده است.

در این مراسم «سیدعلی تقوی، محمد صدیقی‌غفاری و کاظم محمدی‌پناه» که در سال‌های گذشته از مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی بودند و در حال‌ حاضر اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان ثبت اسناد استان هستند به ارائه گزارشی از روند شکل گیری و افتتاح رسمی این کانون پرداختند.

در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی کانون به مولوی‌پور و همچنین از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به تعدادی از دست‌اندرکاران تأسیس کانون بازنشستگان این اداره اهدا شد.

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران در راه مشهد
  • پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد
  • فعالیت سامانه بارشی در خراسان رضوی
  • هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است
  • پیش بینی بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مشهد و کلات
  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات شرکت کنند؟
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد