Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در حالی مقرر شد دام زنده عشایر خراسان جنوبی در قالب خرید تضمینی خریداری شود که با وجود زحماتی که در این طرح کشیده شده اما دامداران از نحوه خرید و قیمت پایین گلایه دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، کاهش 50 درصدی بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی از یک سو، فقر مراتع و نبود علوفه از سوی دیگر آتش به خرمن سرمایه‌های دامی دامداران این استان زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هر چند دامداران در این شرایط دست به هر روشی می‌زنند تا بتوانند سرمایه‌های خود را از مهلکه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند برهانند اما در این میان با گرانی علوفه به قیمت آزاد برخی دامداران به ناچار خارشتر، سیب زمینی، نان خشک و کاهو برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

اما باز هم چالش تغذیه دام‌ها به مشکلی برای آنها تبدیل شده است به گونه‌ای که روز به روز بار سنگین آن بیشتر کمرشان را خم می‌کند.

این در حالی است که جمعیت دامی عشایر استان بیش از یک میلیون راس از نوع سبک و سنگین است که بخش زیادی از سرمایه دامی منطقه را در بر می‌گیرد.

عشایر استان در کنار دیگر تولیدکنندگان حوزه کشاورزی امسال با چالش حفظ سرمایه خود مواجه هستند تا جایی که به دلیل نبود علوفه حتی مجبور شدند دام‌های تازه متولد شده را به حراج بگذارند تا شاید آنها را از مرگ حتمی نجات دهند.

حال در سفری که رئیس سازمان امور عشایری کشور در همان ابتدای سال به استان خراسان جنوبی داشت مقرر شد برای کمک به عشایر طرح خرید تضمیمی اجرا و روزانه 600 تا 700 راس دام در استان خریداری شود. 

بلاتکلیفی طرح خرید دام عشایر 

بعد از این طرح قرار بود با طرح تضمینی خرید دام از عشایر خراسان جنوبی دست آنها را در روزهای سختی بگیرد اما این طرح همچنان بلاتکلیف است و عصای روزهای سخت عشایر نشده است. 

عشایر خراسان جنوبی دل نگران دام‌های خود هستند، نگرانی دامداران از یک سو برای قیمت‌های زیاد علوفه است و از سوی دیگر با نگاه به دام‌ها بر دل نگرانی‌هایشان افزوده می‌شود از سه ماه پیش قرار بود با اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر اقدام شود و هر کیلو دام زنده بین 32 تا 50 هزار تومان از عشایر خریداری شود اما امروزه آنچه عشایر گلایه دارند این است که قیمت پایین است و با این رقم‌های اعلام شده دام از ما خریداری نمی‌شود. 

یکی از عشایر شهرستان زیرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اوضاع دامداری عشایر حال و روز خوبی ندارد و مسئولان همان روزهای اول خرید دام عشایر حرف زیاد زدند و هر بار که برای خرید مراجعه کردند به میزان محدودی دام از عشایر خریداری کردند و وعده خرید بیشتر را برای دور بعدی دادند اما هیچ خبری نشد.

وی با بیان اینکه برای خرید تنها سه گوسفند به خانه من مراجعه شده است افزود: مقرر شد در ازای خرید دام زنده به ازای هر دام زنده سه کیلو جو یا قیمت دولتی 3 هزار و 500 تومان به عشایر داده شود اما این وعده محقق نشده است. 

عدم وجود کشتارگاه صنعتی دردی مضاعف 

دیگر عشایر شهر عشق آباد طبس هم با بیان اینکه از من چند دام به صورت تضمینی خریداری شده است گفت: باید فکری به حال دام عشایر برداشت در این خشکسالی‌ها و گرانی آذوقه مانده‌ایم چه کار کنیم.

دیگر عشایر شهرستان درمیان هم در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در طرح خرید دام از عشایر به دلیل عدم وجود یک کشتارگاه صنعتی در استان مقرر شد دام به استان یزد ارسال کنیم گفت: هزینه حمل دام از استان به استان دیگر گران است و از آن جایی که دام در استان ما در روی کفه باسکول یک وزن داشته و تا وقتی که به استان یزد می‌رسد روی باسکول آنها وزن دیگری دارد و اینها دست به دست همدیگر می‌دهند و سبب می‌شوند برای عشایر صرفه نداشته باشد که دام خود را برای فروش به یزد ببرند چرا که افت زیاد است.

دیگر عشایر دامدار درمیانی هم یکی از چالش‌های اساسی در  این طرح را نبود زنجیره کشتارگاه در استان دانست و گفت: ظرفیت کشتارگاه‌های موجود در استان پیش سرد 100 راس است و بیشتر از این جوابگو نیست و ما عشایر از این گلایه داریم که ظرفیت خرید بسیار کم و سهمیه گویا اندک است و باید منتظر تتظر بمانیم تا سهمیه دیگری در نظر گرفته شود. 

پرداخت مطالبات دامداران  

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند گفت: یکی از مشکلات دیگر تفاوت وزن باسکول ما در استان خراسان جنوبی که استان یزد بود که بعد از مکاتبات انجام شده با مرکز مقرر شد طبق موافقت‌های انجام شده باسکول ما ملاک قرار گیرد که با این موافقت نامه به نفع عشایر رقم می‌خورد.

مهدی روشن با اشاره وعده ارائه جو با قیمت دولتی به ازای هر دام زنده ادامه داد: به ازای خرید هر کیلو دام زنده 3 کیلو جو تخصیص یافته است و اتحادیه عشایر استان براساس دستورالعمل برای تحویل جو اقدام کرده و بین دامداران عشایر توزیع کرده است. 

خرید 16 هزار راس دام از عشایر 

روشن از خرید 16 هزار راس دام از عشایر استان خبر داد و  افزود: استان خراسان جنوبی بعد از استان خراسان رضوی رتبه دوم در خرید دام از عشایر را دارد.

وی بیان داشت: در ابتدای خرید دام از عشایر، هزینه حمل دام و کرایه تا یزد بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام بود اما با دستورالعمل جدید شرکت این را قبول نمی‌کند. 

برخی محدودیت‌های طرح خرید دام عشایر 

مدیر پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: 100 درصد مطالبات عشایر در هفته اخیر پرداخت شده است و برای طرح خرید تضمینی سقف و محدودیتی وجود ندارد و دام‌های دارای شرایط طرح خریداری و هزینه‌ها هم به موقع پرداخت می‌شود. 

روشن با بیان اینکه تا پیش از این بخشی از مطالبات دامداران باقی مانده بود که در هفته گذشته همه مطالبات پرداخت شد و مشکلی از این نظر وجود ندارد افزود: روزانه توانایی خرید 500 تا 600 رأس دام دارای شرایط طرح وجود دارد و باید اعلام شود که در این طرح دام کم وزن و مولد و آبستن خریداری نمی‌شود. 

وی ادامه داد: در این طرح به ازای خرید هر کیلو دام زنده از عشایر سه کیلو نهاده جو به دامدار با نرخ دولتی عرضه می‌شود و مشکلی از نظر تأمین نهاده و خرید دام هم وجود ندارد. 

خرید 80 درصدی داشتیم 

به گفته روشن برای تأمین نهاده هم مشکلی وجود ندارد و باید اعلام کنیم اگر در طول سال گذشته 90 هزار تن نهاده توزیع کردیم امسال و در این مدت بیش از 82 هزار تن نهاده دولتی توزیع شده است. 

روشن تصریح کرد: همچنین در دوره اول اجرای طرح اگر چه به استناد دستورالعمل ملاک وزن دام کشتارگاه بود و هزینه حمل و نقل هم به عهده دامدار بود اما با مساعدت و پیگیری انجام شده ملاک وزن دام در محل دامداری قرار گرفت اما در دستورالعمل دوم ابلاغ شده ملاک وزن دام در مقابل کشتارگاه است.

مدیر پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی مسئول جمع‌آوری و شناسایی دام‌های قابل خریداری از محله‌های عشایری نقاط مختلف استان را اداره کل امور عشایری و تشکل‌های آن اعلام کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام فقط عامل خرید است. 

وی با بیان اینکه دام مازاد عشایر استان به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود نهاده خریداری و برای کشتار اغلب به استان یزد ارسال می‌شود گفت: در زمینه کشتارگاه و عدم ارسال دام به استان‌های مجاور با محدودیت روبه‌رو هستیم. 

خسارت به 80 درصد مراتع  

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اشاره به کاهش 62 درصدی بارندگی‌ها که سبب وارد کردن خسارت به 80 درصد مراتع در اختیار عشایر و کاهش کیفیت علوفه‌های موجود شده است گفت: بیش از 850 میلیارد تومانی خشکسالی به عشایر خسارت وارد کرده است. 

مهدی عصمتی‌پور عنوان کرد: با این وضعیت 100 درصد دام‌های عشایر دستی تغذیه می‌شوند و به سبب تداوم این وضعیت تولیدات دامی عشایر استان با کاهش 50 درصدی مواجه شده است. 

به گفته وی توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر افزایش دو برابری داشته است و در طرح اجرای خرید دام عشایر که از خردادماه اجرایی شد تاکنون بیش از 16 هزار رأس دام خریداری شده است که با توجه به ضعف‌های زیرساختی موجود باز هم جز استان‌های پیشرو در طرح بوده‌ایم. 

وزیر جهادکشاورزی: بخشی از دام عشایر مناطق مرزی قاچاق می‌شود/ مهلت 20 روزه رئیس جمهور برای بررسی احیای جهادسازندگیوزیر جهاد کشاورزی: خرید تضمینی ‌دام عشایر پیش‌بینی شد‌خسارت  6200 میلیارد تومانی مراتع کشور در بخش عشایری؛ خرید تضمینی دام عشایر تا پایان مهرماه ادامه دارد

کاهش 50 درصدی تولیدات عشایر 

مدیرکل امور عشایری استان خراسان جنوبی از کاهش 50 درصدی تولیدات عشایر استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون به دلیل شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی بی‌سابقه میزان تولیدات عشایر در تولید گوشت قرمز، شیر، فرآورده‌های لبنی، تولید کرک و مو و پشم و همچنین گیاهان دارویی، تولیدات زراعی و باغی 50 درصد کاهش یافته است.

عصمتی‌پور توزیع نهاده‌های دامی را یکی دیگر خدمات اداره کل امور عشایری دانست و گفت: از ابتدای سال 19 هزار و 730 تن نهاده دامی بین عشایر استان توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

وی ادامه داد: عشایر استان خراسان جنوبی بیش از یک میلیون و 66 هزار راس دام سبک و سنگین دارند.

انتهای پیام/254/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی پشتیبانی امور دام خرید دام از عشایر خرید دام عشایر وگو با خبرنگار جهاد کشاورزی کاهش 50 درصدی عشایر استان خرید تضمینی امور عشایری امور عشایر وجود ندارد استان یزد دام زنده طرح خرید راس دام مقرر شد دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۲۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد در نشست شورای معاونین و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور، ضمن تقدیر از تلاش معاونین و مدیران وزارت متبوع برای عملکرد مثبت و موفقیت‌آمیز آن‌ها در ایجاد و کنترل آرامش در بازار، گفت: در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز کشور تا پایان شهریور ماه تامین است.

وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری روزهای آغازین تصدی‌اش بر وزارت جهاد کشاورزی، افزود: در حالی که برای آرامش بازار و تامین نیاز مردم بیش از ۱۰۰ هزار تن از ذخایر گوشت و مرغ کشور در عید سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شده بود، از تیر ماه همان سال در ذخایر استراتژیک کنجاله، گوشت و مرغ به صفر رسیده بودیم اما با مدد الهی و همت شما مدیران توانستیم مشکلات را پشت سر گذاشته و امروز با یک تجربه موفقیت‌آمیز می‌توانیم سال ۱۴۰۳ را با شرایط بسیار خوبی پیش ببریم.

اوبر ضرورت تبیین و به تصویر کشیدن عملکرد موفقیت‌آمیز وزارتخانه از سوی مسوولان تاکید کردوگفت: امسال اجرای طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های کوچک تامین آب، اولویت نخست و اجرای طرح‌های آب و خاک اولویت دوم برنامه‌های وزارتخانه است.

نیکبخت خطاب به روسای سازمان‌ جهاد کشاورزی استان‌های سراسر کشور که به صورت وبیناری در این جلسه حضور داشتند، گفت: مشارکت مردم را جدی بگیرید تا فعالیت‌های آبخیزداری و طرح‌های آب و خاک تقویت شود، آبخیزداری یعنی تولید آب و حفاظت از خاک، و با توجه به این که دانش و اجرای طرح‌های آبخیزداری در حال حاضر در کشور بومی شده با ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم، قطع یه یقین می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح‌های شیلاتی شامل صید و صیادی، آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهیان سردآبی و گرمابی، به عنوان حوزه مناسب دیگری برای جذب سرمایه‌گذاری نام برد و افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع غذایی از راهکارهای اصلی جلوگیری از ضایعات مواد غذایی است که با فرآوری و تبدیل محصولات درجه ۳ و ۴، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، می‌توان چرخه بازرگانی را به حرکت درآورد .

او به نقش و اهمیت توسعه گلخانه‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی کشور و نیز عملکرد تولید و بهره‌وری غیرقابل مقایسه گلخانه‌ها با تولید در فضای باز اشاره و بر تسریع در صدور مجوزها و برداشتن موانع احداث گلخانه‌ها از پیش پای سرمایه‌گذاران و مردم تاکید کرد.

نیکبخت، از صنعت دام و طیور به عنوان چهارمین فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات صادراتی نام برد و گفت: در سال جهش تولید هستیم و وظیفه داریم در همه محصولات کشاورزی بخصوص محصولات اساسی تولید حداکثری داشته باشیم.

او با بیان اینکه نقش موسسه‌های علمی و دانش‌بنیان نخبگان و دانشجویان در طراحی و اجرای الگوهای مناسب کشت با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور مهم است، افزود: در این راستا همکاران ما در سازمان تات وظیفه خطیری برعهده دارند و تلاش می‌کنند با کمک تولیدکنندگان و کشاورزان، جهش تولید براساس علم و دانش پیش رود.

وزیر جهاد کشاورزی حداکثرسازی تولید را راهبرد وزارت جهادکشاورزی برشمرد و گفت: ما هیچ محدودیت و توقفی در تولید نداریم، هم باید بتوانیم ذخایر استراتژیک را از محل تولید داخل تامین کنیم و هم باید مراقبت کنیم که حلقه‌های فرآیند تولید تا صادرات با حداقل نوسان، حفظ شود.

به گفته او، در این مسیر جذب سرمایه و ثروت مردم به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی می‌تواند راهگشا باشد، بنابراین نباید این اندیشه وجود داشته باشد که صرفا با تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بانکی می‌توان کشاورزی را توسعه داد که اگر این نگاه را داشته باشیم دچار انفعال و ایستایی خواهیم شد.

مقام‌عالی وزارت ادامه داد: باید بستر جذب سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی را فراهم کنیم و با رفع محدودیت‌ها و موانع، صدور مجوزها را سرعت بخشیم.

نیکبخت شکل‌گیری واحدهای کوچک روستایی با محوریت تولید را مهم خواند و گفت: مراقبت کنید طرح هادی در زمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود.

او از خرید بیش از ۶۰ هزار تن دانه‌های‌ روغنی تاکنون در کشور خبر داد و گفت: کالایی که در سال ۱۴۰۲ توسط وزارتخانه خرید می‌شد، امروز توسط کارخانه‌های روغن‌کشی و واردکنندگان روغن خام خریداری می‌شود و این یعنی صنعت در خدمت تولیدکننده قرار گرفته است.

گفتنی است؛ حل مشکل مسکن کارکنان وزارت جهادکشاورزی، تکریم ارباب رجوع و مقابله با هرگونه رانت و فساد، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد توجه و تاکید وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید