Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@12:11:15 GMT

اجرای طرح تولید محصول گواهی شده در بوشهر

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۲۳۰۶

اجرای طرح تولید محصول گواهی شده در بوشهر

ایسنا/بوشهر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با استفاده از تمامی امکانات، تجهیزات و دانش فنی کارشناسان و مدیران، طرح تولید محصولات زراعی–باغی گواهی شده(محصولات گلخانه‌ای)، جالیزی، خرما، لیموترش، گندم و... با سطحی بالغ بر۵۲۷ هکتار با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسرو عمرانی در سومین وبینار از سری «وبینارهای کشاورزی پایدار» خود را با موضوع «چالش‌ها و فرصت‌سازی طرح تولید و توسعه محصولات کشاورزی» بیان کرد: در راستای ارتقای سلامت و امنیت غذایی اقدامات مؤثری در سطح استان صورت گرفته است و در دستور کار کشاورزی استان قرار دارد، در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با استفاده از تمامی امکانات، تجهیزات و دانش فنی کارشناسان و مدیران، طرح تولید محصولات زراعی–باغی گواهی شده(محصولات گلخانه‌ای)، جالیزی، خرما، لیموترش، گندم و... با سطحی بالغ بر۵۲۷ هکتار با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا، تعداد ۴۰ نفر مدیرکنترل کیفی محصولات کشاورزی در سطح استان مستقر هستند که مورد آموزش قرار گرفته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر افزود: ثبت نام متقاضیان(کشاورزان) در سامانه صدور پروانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی در استان، اجرای طرح ارتقاء سلامت ۸ محصول با تأکید برمحصول غالب استان بوشهر یعنی گوجه فرنگی، مشارکت در مدیریت آلاینده‌های موادغذایی و زیست محیطی و رصد و پایش و ردیابی و کنترل آفات به صورت مستمر از سوی مسئولان، کارشناسان شبکه مراقبت و کارشناسان پهنه از جمله اقدامات زیست محیطی  و در جهت برقراری امنیت غذایی که در سطح استان در حال اجرا است.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا استان بوشهر نیز در این وبینار اظهار کرد: عرضه محصولات کشاورزی دارای نشان استاندارد که باقی‌مانده نیترات، آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین در آن‌ها آزمایش شده باشد و اطمینان بیشتری در خصوص سلامت محصول به مصرف‌کننده بدهد در اولویت وزارت جهادکشاورزی قراردارد.

بتول فولادی تصریح کرد: تولید محصول استاندارد و گواهی شده نیازمند یک عزم عمومی به منظور پاسخگویی به تقاضای به‌حق مردم در زمینه مصرف غذای ایمن، سالم و استاندارد است.

معاون دفتر محیط زیست و توسعه پایدار هم در خصوص لزوم تشکیل بخش امنیت غذایی، الزامات، مستندات قانونی، سیاست‌های ابلاغی در حوزه سلامت،  امنیت غذایی و اقدامات انجام شده در راستای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی با اجرای برنامه ملی تولید محصولات گواهی شده و کنترل باقی‌مانده‌ها در محصولات کشاورزی تصریح کرد: برنامه ملی تولید محصولات گواهی شده و کنترل باقی‌مانده‌ها در محصولات کشاورزی شامل ابلاغ دستورالعمل فنی و اجرایی تولید ۱۶ محصولات زراعی و باغی گواهی شده، تدوین و ابلاغ راهنمای اجرای دوره‌های آموزشی مدیران کنترل کیفیت محصولات کشاورزی، تدوین و ابلاغ برنامه اجرایی همکاری مشترک برای تولید و عرضه محصولات گلخانه‌ای و قارچ خوراکی گواهی شده، برگزاری وبینار برنامه اجرایی همکاری مشترک برای تولید و عرضه محصولات گلخانه‌ای و قارچ خوراکی گواهی شده با دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی، انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک در زمینه توسعه همکاری و مشارکت درون بخشی در اجرای اهداف و ماموریت‌های محوله، فی مابین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دفتر محیط زیست و سلامت غذا، هماهنگی اجرای طرح ارتقا سلامت ۸ محصول کشاورزی، مصوب پانزدهمین جلسه شورایعالی سلامت وامنیت غذایی با همکاری سازمان حفظ نباتات، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه تحقیقات خاک و آب و مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی و ارسال گزارشات مربوطه، پخش بیش از ۲۰ برنامه تلویزیونی از برنامه رویش درشبکه آموزش و برنامه سفره سلامت در شبکه سلامت و پایش سامانه‌ی مجوزهای الکترونیک وزارت جهادکشاورزی (سماک) جهت صدور پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی انجام گرفته است.

محمدحسین کریمی بابیان اینکه، ایران از نظر تنوع تولید و اقلیم آمار قابل توجهی دارد که به‌حتم با درپیش گرفتن مسیر کشورهای موفق و پیشرو در کشاورزی در قبال مسئولیت‌ها از جمله پاسخ گویی و اعتمادسازی به انتظارات به‌حق جوامع مصرف‌کننده به‌ویژه داخلی از منظر تأمین امنیت غذایی وچه بین‌المللی از لحاظ معرفی محصولات ایرانی، می‌تواند فرصت‌ها و موفقیت‌ها را برای خود ایجاد کند.

وی عنوان کرد: با اعتمادسازی و ایجاد اطمینان دفاع در برابر سایر رقبا برای دسترسی به مواد سالم و ادای دین در برابر مطالبه‌گری عمومی جامعه، می‌توان توانایی خود را چند برابر بیشتر اثبات نموده و اقدامی صحیح خواهد بود که دفترمحیط زیست و سلامت غذا به عنوان دفتری تخصصی بتواند این موضوع را عهده دار و رهبری کند.

معاون دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه موانع موجود در تحقق برنامه‌ها را نبود ساختار رسمی و تأیید شده در وزارت جهادکشاورزی برای موضوع سلامت و امنیت غذایی، تخصیص نیافتن بخشی از اعتبارات ملی و استانی زراعت، باغبانی، حفظ نباتات و ترویج به تولید محصول گواهی شده، تخصیص نیافتن سهمیه نهاده‌های بیولوژیک و مورد تأیید به تولیدکنندگان محصولات گواهی شده، تخصیص نیافتن اعتبار جهت ایجاد نظام توزیع و بازاررسانی محصولات گواهی شده، بهره‌مند نشدن پ از فرصت صادراتی این محصولات، تخصیص نیافتن اعتبار جهت فرهنگسازی استفاده از محصولات گواهی شده و تخصیص نیافتن بخشی از اعتبارات پدافند غیر عامل به سلامت محصولات بیان کرد.

کریمی تقویت جایگاه دفتر محیط زیست و سلامت غذا در ستاد و استان‌ها، تخصیص بخشی از اعتبارات ملی و استانی برای تولید محصولات گواهی شده، ابلاغ تخصص حداقل ۲۵ درصد اعتبارات به محصول گواهی شده در هر زیربخش،  بهره‌گیری از ظرفیت محصولات گواهی شده در صادرات، ارائه مشوق‌های مناسب برای تولید این محصولات، خرید تضمینی محصولات گواهی شده،  تخصیص سهمیه نهاده‌های بیولوژیک و مورد تأیید به تولیدکنندگان محصولات گواهی شده، تخصیص اعتبار جهت ایجاد نظام توزیع و بازاررسانی محصولات گواهی شده، تخصیص اعتبار جهت فرهنگسازی استفاده از محصولات گواهی شده،  تخصیص بخشی از اعتبارات پدافند غیر عامل به سلامت محصولات، استفاده از ظرفیت یارانه طرح جامع سلامت و همکاری و مشارکت بیشتر درون و برون وزارتخانه‌ای را از جمله راهکارها برای برون رفت از چالش‌ها و موانع اعلام کرد.

در ابتدای این جلسه نیز سیدمسعود تقوی، رئیس کمیته تولید محصولات سالم و امنیت غذایی ذیل کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، از تهیه و تدوین نظام نامه جامعی به منظور شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی توسط سازمان تعاونی روستایی با مشارکت اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: بدین منظور برای تکمیل چرخه این نظام نامه، از سازمان میادین میوه و تره بار، غذا و دارو و اداره استاندارد برای همفکری و تعامل برای تولید محصول سالم طی جلساتی دعوت خواهد شد.  

وی افزود: پس از تکمیل چرخه مذکور یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک استان در این چرخه وارد و برروند تولید تا فروش آن نظارت دقیق خواهد شد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشاورزی محصولات کشاورزی محیط زیست و سلامت غذا محصولات گلخانه ای محصولات گواهی شده بخشی از اعتبارات دفتر محیط زیست تولید محصولات تخصیص نیافتن امنیت غذایی تولید محصول استان بوشهر برای تولید اعتبار جهت طرح تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۲۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از آغاز عملیات اجرایی امحای مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق کلان‌شهر شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، محمد میرزایی در حاشیه عملیات مذکور اظهار کرد: از صبح سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت عملیات امحای مزارع مذکور در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی منطقه گردخون در حومه کلان‌شهر شیراز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کار قلع‌وقمع مزارع گندم و جو آبیاری شده با فاضلاب خام با به‌کارگیری قریب به ۲۰ دستگاه تراکتور و پنج دستگاه لودر در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی می‌شود این اقدام در بیش از ۱۰ قطعه از مزارع تا پایان روز به اتمام برسد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه کار امحای مزارع به دستور مقام قضایی و نظر شبکه بهداشت و درمان مبنی بر آلودگی مزارع در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز قرار گرفته است، تصریح کرد: این عملیات با مشارکت دستگاه‌های متولی در قالب گشت‌های هم‌پوشان برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت عموم جامعه و تولید محصول سالم عاری از هرگونه آلودگی، خط قرمز متولیان تولید است، اضافه کرد: جهاد کشاورزی هم‌گام با دیگر نهاد های ذی‌مدخل به طور جدی با هرگونه تهدید سلامت مردم مقابله و با سوء استفاده‌گران به هر شکل ممکن برخورد قانونی خواهد کرد.

وی ضمن اطمینان خاطر به مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی به جهت صیانت از تولید محصول سالم و با کیفیت خاطرنشان کرد: صیانت از تولید محصول سالم امری فرادستگاهی است که نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها است.

کد خبر 749321

دیگر خبرها

  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟