Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: روایت رسانه اسرائیلی از حمله موشکی این رژیم به دمشق، اعلام آمادگی عربستان برای ادامه مذاکرات با ایران، هشدار بایدن به اردوغان درباره اقدامات عجولانه، درخواست لبنان برای میانجیگری آمریکا جهت حل بحران با عربستان و برگزاری تظاهرات گسترده در سودان از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت رسانه اسرائیلی از حمله موشکی این رژیم به دمشق

یک شبکه عبری‌زبان مدعی شد که در حمله رژیم صهیونیستی به غرب دمشق، موشک‌های نقطه‌زن که در راه لبنان بودند، هدف قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اسرائیلی «کان»، در حمله موشکی «استثنایی» که بعد از ظهر امروز شنبه در غرب دمشق صورت گرفت، «کاروانی از تسلیحات را که قرار بود از سوریه به لبنان برود، هدف گرفت».

در ادامه این گزارش ادعا شده که این تسلیحات پیشرفته شامل موشک‌های نقطه‌زن بوده که وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شد و قرار بود از آنجا به دست «حزب‌الله» لبنان برسد.

شبکه عبری‌زبان افزود: استثنایی بودن حادثه به دلیل حمله به تسلیحات پیشرفته‌ای نیست که در راه لبنان بود، بلکه از نظر زمانی که در روز روشن انجام شد، استثنایی است.

رژیم صهیونیستی حوالی ساعت ۱۱:۱۷ صبح روز شنبه "چند موشک زمین به زمین از جهت شمال اراضی اشغالی شلیک کرد و برخی نقاط حومه دمشق را هدف قرار داد."

دولت سوریه اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش این کشور امروز شنبه حمله جدید اسرائیل به پایگاه‌هایی در حومه دمشق را دفع کرد.

منبع نظامی سوری اظهار کرد: پدافند هوایی ما با موشک‌های متجاوز مقابله و تعدادی از آنها را ساقط کرد و این تهاجم منجر به مجروح شدن دو سرباز و خسارات مادی شد.

اعلام آمادگی عربستان برای ادامه مذاکرات با ایران

وزیر خارجه سعودی شنبه شب به وقت تهران از عدم پیشرفت ملموس در مذاکرات با تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در زمینه مذاکره با ایران گفت: « تاکنون چهار دور مذاکره با ایران برگزار کردیم. گفت‌وگوها صمیمانه است. ما همچنان امیدواریم که این مذاکرات پیشرفت ملموسی ایجاد کنند، اما تاکنون به پیشرفت کافی برای خوش بین بودن در این زمینه دست نیافته‌ایم.»

وزیر خارجه سعودی درباره برگزاری مذاکرات دور دیگری از مذاکرات با ایران گفت: «هیچ برنامه‌ریزی نشده‌ای است، اما ما آماده‌ایم که مذاکرات را ادامه دهیم.»

دولت عراق چندی قبل تلاش کرد تا در حاشیه اجلاس بغداد که سران عربستان، ایران، ترکیه، امارات، قطر، مصر و اردن به آن دعوت شده‌اند، سران سعودی و ایران با هم دیدار کنند. عراق با هدف گرد هم آوردن سران منطقه با هدف یافتن نقاط مشترک میان آنان برای حل مشکلات منطقه، اجلاسی در سطح سران در بغداد برگزار کرد تا بعد از چند دور گفت‌وگوی اعلام نشده نمایندگان ایران و عربستان در بغداد طی ماههای گذشته، به قطع روابط دو کشور پایان دهد.

«ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی چندی قبل ابراز امیدواری کرد ه بود که گفت‌وگوها با ایران «به نتایج ملموسی برای اعتمادسازی» و احیای همکاری‌های دوجانبه منجر شود.

پادشاه سعودی با وجود این در ادامه تهران را به «حمایت از گروه‌های مسلح» متهم کرد و مدعی شد که تهران بایستی حمایتش از این گروه‌ها را متوقف کند. منظور ملک سلمان از «گروه‌های مسلح»، گروه انصارالله در یمن است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

هشدار بایدن به اردوغان درباره اقدامات عجولانه

رئیس جمهور آمریکا قرار است در دیدار امروز خود با همتای ترکیه ای، نسبت به انجام اقدامات شتاب زده ای که منجر به ایجاد تنش بیشتر در روابط دوجانبه می شود، هشدار دهد.

به گزارش رویترز، به گفته یک مقام آمریکایی، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز یکشنبه در دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود به وی درباره این مسئله هشدار دهد که هرگونه اقدام شتاب زده به نفع روابط آمریکا و ترکیه نخواهد بود و باید از بروز بحران جلوگیری کرد.

مقام مذکور در همین رابطه به خبرنگاران گفت: مسلما رئیس جمهور به این مسئله اشاره خواهد کرد که ما باید راهی برای جلوگیری از بحران‌هایی مانند آن پیدا کنیم و اقدامات شتاب‌زده به نفع شراکت و اتحاد آمریکا و ترکیه نخواهد بود.

اشاره این مقام به اقدام چندی پیش اردوغان مبنی بر تصمیم به اخراج ۱۰ تن از سفرای کشورهای خارجی از جمله سفیر آمریکا است که در آخرین لحظات از انجام آن منصرف شد.

طبق اعلام این مقام آمریکایی، چنانچه اردوغان سفیر آمریکا را اخراج کرده بود، احتمال داشت دیدار بین روسای جمهور آمریکا و ترکیه صورت نگیرد، اما این مسئله فعلا و در مقطع فعلی حل شده است.

بایدن که جهت حضور در اجلاس سران کشورهای عضو «گروه ۲۰» (G۲۰) در رم پایتخت ایتالیا به سر می برد، همچنین درباره درخواست ترکیه برای خرید جنگنده های «اف-۱۶»، روابط دفاعی آنکارا با واشنگتن و طیفی از موضوعات منطقه ای شامل سوریه و لیبی، گفتگو خواهد کرد.

پیشتر یازده نفر از نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور، خواستار جلوگیری از فروش جنگنده های اف-۱۶ به ترکیه شدند.

نمایندگان مذکور درباره گزارش های اخیر مبنی بر اینکه ترکیه احتمال دارد تعداد ۴۰ فروند جنگنده جدید «اف-۱۶ اس» (F-۱۶s) و ۸۰ عدد کیت مدرن سازی مدل های قبلی این جنگنده را خریداری کند، ابراز نگرانی شدید کردند.

لازم به ذکر است که روابط بین آمریکا و ترکیه که هر دو عضو ناتو هستند، در سال‌های اخیر به دلیل اختلافات سیاسی در مورد سوریه، خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه و حقوق بشر، تنش آلود شده است.

درخواست لبنان برای میانجیگری آمریکا جهت حل بحران با عربستان

وزیر کشور لبنان جزئیات درخواست دولت لبنان برای میانجیگری از سوی آمریکا برای حل بحران در روابط با عربستان سعودی را فاش کرد و متعهد شد که کشورش به همه درخواست‌های ریاض در روز جمعه عمل کند.

بسام المولوی در گفت وگو با برنامه «المشهد اللبنانی» که کامل آن به زودی از شبکه «الحره» پخش خواهد شد، گفت: دولت لبنان برای حل و فصل مشکلات بوجود آمده با عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس، از طرف آمریکایی درخواست میانجیگری کرد.

المولوی تصریح کرد: کاردار سفارت آمریکا در لبنان ضمن شرکت در نشست امروز کمیته وزارتی بررسی بحران لبنان با عربستان، به آنچه طرف لبنانی در چارچوب این میانجیگری از وی خواسته است، گوش فرا داد.

وزیر لبنانی فاش کرد که دولت لبنان در این نشست از طرف آمریکایی خواست تا «با عربستان در همه زمینه‌های مربوط به مسائل باقی‌مانده و مطالبات سعودی گفت‌وگو کند».

وی در مورد احتمال استعفای دولت، این موضوع را منتفی دانست و گفت: «نجیب میقاتی، نخست وزیر راه حل را استعفای دولت نمی‌داند، بلکه ادامه مسئولیت دولت را به دوش می‌کشد».

وزیر کشور لبنان خاطرنشان کرد: طرف لبنانی آماده است تا خواسته‌های سعودی‌ها را بویژه در رابطه با کنترل قاچاق مواد مخدر برآورده کند.

قرداحی روز دوشنبه گذشته با شرکت در برنامه «پارلمان ملت» شبکه تلویزیونی الجزیره حمله ائتلاف سعودی را محکوم کرد که این موضوع واکنش اعضای شورای همکاری خلیج فارس از جمله ریاض را به همراه داشت.

وی در پاسخ به سوالی درمورد موضعش درباره جنگ یمن گفته بود: ملتی از خودشان دفاع می‌کنند آیا به کسی تجاوز می‌کنند؟ به نظر من این جنگ یمن پوچ است و باید متوقف شود.

در پی اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان پیرامون یمن، عربستان روز جمعه سفیرش در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در ریاض نیز خواست ظرف ۴۸ ساعت کشور را ترک کند.

ریاض این اظهارات قرداحی را توهین و غرض‌ورزی در حق عربستان و امارات دانست و اقدامات متعددی علیه لبنان اتخاذ کرد.

برگزاری تظاهرات گسترده در سودان

منابع سودانی با اشاره به برگزاری تظاهرات در این کشور از کشته شدن دو تظاهرات کننده در پایتخت این کشور خبر دادند.

به گزارش المیادین، منابع بیمارستانی در سودان از کشته شدن دو تظاهرات کننده به دست نظامیان در این خارطوم پایتخت این کشور خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: دو تظاهرات کننده در منطقه ام درمان در خارطوم در تیراندازی نیروهای شورای نظامیان حاکم، کشته شده اند.

منابع بیمارستانی از زخمی شدن ۶۲ نفر بر اثر تیراندازی نظامیان تحت امر ژنرال عبدالفتاح البرهان هم خبر دادند.

همزمان الجزیره گزارش داد: تظاهراتی در شهر الابیض در غرب سودان در مخالفت با تصمیمات البرهان در حال برگزاری است.

در شهر القضارف در شرق سودان هم تظاهراتی علیه البرهان جریان دارد.

شبکه الجزیره از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی ساختمان مجلس در ام درمان خبر داد.

در الکسلا در شرق سودان هم تظاهرات جریان دارد.

لازم به ذکر است، ارتش سودان صبح روز دوشنبه، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر و چند عضو کابینه این کشور را بازداشت کرد. پس از آن، البرهان که ریاست شورای حکومتی انتقالی این کشور را بر عهده دارد، طی یک سخنرانی تلویزیونی، از اعلام وضعیت بحرانی و انحلال دولت سودان خبر داد.

روز گذشته نیز، رسانه‌های سودانی از آزاد شدن حمدوک و انتقال وی و همسرش به منزل خود خبر دادند.

لازم به ذکر است، دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تاکنون نظامیان بر سر قدرت بوده‌اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.سودان تجزیه می‌شود همانگونه که جنوب آن با توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه حل بحران اقتصادی تجزیه شد. آنها یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها در راستای تکمیل تجزیه سودان و تکرار جنگ جنوب در همه استان‌های این کشور و حمایت از حرکت‌های جدایی طلبانه حرکت می‌کنند

رای الیوم در مطلبی با اشاره به تحولات سودان آورده است که سودانی از زمان که هویت عربی و اسلامی خود را از دست داد و به جبهه آمریکا و اسرائیل پیوست در بی ثباتی به سر می‌برد.

این رسانه می‌نویسد: پس از سرنگونی عمر البشیر احتمال می‌رفت که سودان به سمت امنیت و ثبات حرکت کند و از بحران اقتصادی خارج شود اما عکس این موضوع رخ داد و شورای نظامی حاکم بلامنازعه شد.

رای الیوم در ادامه به افتادن سودان در ورطه جنگ یمن و نابودی همه میراث عربی و اسلامی اشاره کرده است و اینکه در دام باج گیری رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم گرفتار شده است.

این رسانه می‌نویسد: ما وارد جزییات بحران کنونی نمی‌شویم به ویژه پس از ورود جفری فلتمن فرستاده آمریکا به سودان که معروف به داشتن طرح‌های تجزیه طلبانه در کشورهای عربی و بی ثباتی در آن است.

رای الیوم نوشت: آنچه سودان نیاز دارد رهبران غیرنظامی مورد حمایت افراد شریف ارتش این کشور است که مردم دار باشند و از خواسته‌های عادلانه و مشروع مردمی حمایت کنند و حامی آزادی و دموکراسی و مبارزه با فساد باشند.

این رسانه در ادامه با اشاره به خوابی که رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سودان دیده اند، آورده است: سودان تجزیه می‌شود همانگونه که جنوب آن با توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه حل بحران اقتصادی تجزیه شد. آنها یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها در راستای تکمیل تجزیه سودان و تکرار جنگ جنوب در همه استان‌های این کشور و حمایت از حرکت‌های جدایی طلبانه حرکت می‌کنند.

رای الیوم ضمن انتقاد و حمله شدید به نظامیان حاکم در سودان یعنی عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، نوشت: انقلاب سودان با نابودی همه فاسدان باید ادامه یابد. از کدام حاکمیت سخن می‌گویند در حالی به دیکته‌های سازشکاران عرب گوش می‌دهند و در آغوش اسرائیلی‌ها افتاده اند؟ از کدام حاکمیت سخن می‌گویند هنگامی که ارتش سودان را به جنگ یمن در ازای دریافت پول حرام آغشته به خون برادران یمنی وارد کردند، همان پولی که به جیب فاسدان و مقامات عالی رتبه ارتش سودان می‌رود و قربانیان آن هم سربازان شریف و فریب خورده هستند که شاهد بازگشت این سربازان درتابوت به سودان هستیم؟

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان عربستان اسرائیل ایران و آمریکا ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور آمریکا و رژیم صهیونیستی لبنان برای میانجیگری مذاکرات با ایران رژیم صهیونیستی آمریکا و ترکیه عربستان سعودی حمله موشکی رئیس جمهور خبر دادند رای الیوم حل بحران گروه ها جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی

 طی روزهای گذشته چین، میزبان «عزام الاحمد» و «سمیر الرفاعی» به عنوان نمایندگان جنبش فتح و «موسی ابو مرزوق» و «حسام بدران» به عنوان نمایندگان جنبش حماس در پکن بود. در این نشست طرفین بر لزوم احیای کمیته‌های مشترک خود و حل و فصل اختلافات و  حملات رسانه‌ای به یکدیگر به توافق رسیده‌اند. در همین راستا شبکه المیادین در خبری اعلام کرد، هیأت‌های حماس و فتح در پکن بر وحدت میان  فلسطینیان با یکدیگر تاکید داشته اند بطوریکه دو گروه بر لزوم تشکیل دولت وفاق ملی موقت حین جنگ و پس از آن تاکید داشتند.

همزمان لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در نشست خبری خود در پکن در جمع خبرنگاران با بیان جزئیاتی در این باره گفت: نمایندگان جنبش‌های فلسطینی در پکن  با یکدیگر رایزنی کردند و دو طرف بر ادامه روند گفتگو و تلاش برای دستیابی به وحدت در اسرع وقت توافق کردند.  

دیپلماسی میانجیگری چین با فرایند صلح در خاورمیانه

چین اخیرا نقش فعال تری در بحران های بین المللی بر عهده گرفته  و تا حدودی گوی سبقت را از کشورهای غربی در حوزه میانجیگری در بحران های بین المللی ربوده است. نمونه آن را می توان میانجیگری میان تهران و ریاض در سال گذشته میلادی عنوان کرد.

فاطمه محروق، کارشناس مسائل شرق آسیا و عضو هیئت علمی دانشگاه، در گفت وگو با قدس با اشاره به سابقه نقش آفرینی و میانجیگری  چین در تحولات خاورمیانه به ویژه مسئله اختلاف و تنش  اعراب و رژیم صهیونیستی، گفت: رفتاری که پکن طی ماه های اخیر به خصوص پس از عملیات طوفان الاقصی برای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته جدید نمی باشد بطوریکه همواره دیپلماسی میانجی‌گری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اهداف و اعمال سیاست خارجی چین در غرب آسیا مطرح بوده است و پکن خود را به‌ عنوان یک نیروی صلح‌ساز در معارضات و بحران‌های منطقه‌ای همچون بحران افغانستان، سوریه، سودان، یمن، ایران و فرایند صلح اعراب ـ اسرائیل  از سال 2004 مطرح ساخته است.

وی با بیان اینکه نیـاز روزافـزون چیـن بـه منابـع انـرژی و سـرمایه گذاری ها و مبـادلات بازرگانـی با کشـورهای ( غرب آسیا)، حاکـی از اهمیـت اقتصـادی این منطقـه در سیاسـت خارجی پکـن اسـت، افزود: چین به کشورهای خاورمیانه  از گذشته نگاهی گسترده تری داشته و این کشور مناسبات اقتصـادی دو جانبـه، معـادلات چندجانبه در خصـوص حـل مسـایل سیاسـی ارائـه نقـش میانجی گـری را در منازعـات کشـورهای خاورمیانـه پیگیـری می کنـد. تا جایی که استراتژی صلح جویانه و میانجیگری چین منجر شده کشورهای منطقه نگاه مثبت و سازنده ای به حضور این کشور در منطقه داشته باشندو مناسبات گسترده ای با این کشور برقرار نمایند.

او با اشاره به میزبانی چین  از نمایندگان جنبش اسلامی فتح و حماس در پکن، و نیز پیگیری این کشور برای آشتی نیروهای فلسطین بایکدیگر، گفت:  رفتار پکن سابقه طولانی دارد چراکه همواره چین به دنبال نقش آفرینی بیشتر در خاورمیانه می باشد و برگزاری نشست نمایندگان جنبش های فلسطینی در پکن، در چارچوب سیاست خارجی چین محسوب می شود.

تغییر رویکرد پکن از انفعالی به فعالانه در منطقه

این استاد دانشکاه تاکید کرد: هم اکنـون چین به عنـوان یـک قدرت بـزرگ از راهبـرد انفعالی سـنتی خود به سـمت درگیـری فعالانه در بحران هـا و مناقشـات منطقه ای حرکت کرده اسـت و دسـت بـه سیاسـت های عملگرایانه می زنـد.رفتار این کشور در حل تنش های خاورمیانه به خصوص بحران غزه منجر شده حتی بیشتر کشورهای اروپایی از پکن حمایت نمایند.

محروق اظهار داشت: طی یک دهه گذشته چین دیپلماسی فعالی جدا از مسئله اقتصادی در منطقه خاورمیانه را دنبال می کند بطوریکه به پلتفرم های امنیتی و سیاسی جدیدی وارد شده است. گفتگوهایی مانند میانجیگری بین ایران و عربستان در سال گذشته، مدیریت چالش میان رژیم صهیونیستی و اعراب را می توان نام برد.

وی درپاسخ به این پرسش که ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه  به شدت در جامعه بین المللی در تنگنا قرار گرفته، با توجه به این موضوع، آیا چین می تواند در مسئله غزه نقش آفرینی کند، گفت: باتوجه به  گذشت بیش از 207 روز از جنگ غزه، واشنگتن حمایت های مالی، نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی گسترده ای را از اسرائیل انجام داده است و همین مسئله منجر به تعارض میان این کشور و گروه های فلسطینی شده است اما چین با توجه به سابقه حضور خود در میانجیگری های منطقه، توانسته نه تنها میزبان نشست سران فتح و حماس در پکن باشد بلکه کشورهای اروپایی و منطقه نیز از نقش آفرینی چین برای برقراری صلح میان گروه های فلسطینی حمایت کنند.

او در پایان اظهار کرد: رابطه چین با طرفین درگیر در جنگ غزه خوب است و می تواند این کشور نقش خودش را در برقراری آتش بس تا حدودی ایفا نماید، این رفتار چین نشان دهنده تغییر رویکرد دیپلماسی اقتصادی به مسائل امنیتی و سیاسی می باشد.

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • درخواست نتانیاهو از بایدن فاش شد
  • روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی