Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@09:57:27 GMT

لزوم اصلاح مباحث فرهنگی در کنار مشوق های فرزندآوری

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۲۸۴۱

لزوم اصلاح مباحث فرهنگی در کنار مشوق های فرزندآوری

مینو اصلانی، مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص راه‌های ترغیب زوجین برای فرزندآوری و اصلاح فرهنگ سازی متناسب در این زمینه گفت: ابتدا ما باید ضرورت فرزندآوری و ابعاد مختلف آن را نه تنها در زمانی که یک زوج می‌خواهند تشکیل زندگی دهند نهادینه کنیم همچنین نیاز به یک فرهنگ سازی جهت اصلاح روند خلقت الهی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: تولد فرزند یک بعد فلسفی دارد که به فراموشی سپرده شده است در حال حاضر فرهنگ غرب اساساً بر مبانی فلسفه کار نمی‌کند؛ چراکه این مبانی عقلانیت را به وجود می‌آورد و آنها برای آزاد بودن و بی بند و بار بودن به پشتوانه فلسفی توجه نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: بحث خوشی های ظاهری و راحتی‌های دروغین با نادیده گرفتن بعد فلسفی خلقت بروز پیدا می‌کنند لذا ابتدا اگر عمل به سند ملی آموزش و پرورش در مدارس انجام شود فلسفه بسیاری از اعمال و کارهایی را که باید انجام دهیم را طی فرآیند آموزش به فرزندان منتقل خواهیم کرد.

اصلانی بیان کرد: در سند ملی آموزش و پرورش به بحث‌های کلامی، گفت و گو، استدلال، منطق و عقلانیت توجه شده است؛ بنابراین زوج‌ها به هنگام ازدواج نیازمند بحث‌های جدی در این زمینه هستند که حکم مسکن‌های کوتاه مدت را دارد و باید در آموزش‌های قبل از ازدواج این مسائل منتقل شود.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ضرورت فرزندآوری برای دریافت رحمت و برکت الهی و افزایش آرامش بسیار مهم و قابل توجه است چون اگر فرزندی نباشد خانواده مورد رحمت خداوند قرار نمی‌گیرد، پس برای نزول برکات الهی، رونق و نشاط خانواده، امنیت، علم و فرهنگ جامعه نکات مهم فرزندآوری در دراز مدت و در طول تحصیل باید آموزش داده شود.

وی در خصوص ساده گرفتن خانواده‌ها در مسئله فرزندآوری خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر آسان گرفتن بحث فرزندآوری است؛ در حال حاضر رسانه‌ها آنچه که مطرح می‌کنند بیان مشکلات اقتصادی است که می‌تواند منجر به عدم فرزندآوری شود؛ اگرچه که رسانه وظیفه دارد حقایق و مشکلات اقتصادی را شفاف بیان کند اما این حقایق نباید منجر به ایجاد وحشت شود و خصوصاً در بحث فرزندآوری باید به گونه‌ای عمل شود که این مسئله برای خانواده‌ها تسهیل شود.

اصلانی گفت: برای مثال اگر که رسانه‌ها خانواده‌هایی را که فرزندان بیشتری دارند را الگو قرار دهند جامعه می‌بیند که این افراد میزان هزینه‌های بالایی ندارند و از آرامش بیشتری برخوردار اند و بسیاری از هزینه‌هایی را که برای یک نفر مصرف می‌شود در این خانواده‌ها تقسیم می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر خانواده‌های کم جمعیت به سمت نگهداری از حیوانات روی آورده‌اند، نشاط از بین رفته است و به جای اینکه به راهکار مبتنی بر عقلانیت متصل شویم مانند غربی‌ها به دلایلی از جمله پر کردن اوقات تنهایی با حیوانات روی آورده‌ایم چراکه انسان ذاتاً نمی‌تواند تنهایی را پذیرا باشد و به صورت زوج آفریده شده است.

اصلانی با اشاره به اینکه این آفت بزرگ گریبان گیر کشور ما شده است خاطرنشان کرد: متأسفانه آفت نگهداری از حیوانات خانگی برای پر کردن تنهایی دامن کشور ما را نیز گرفته است در صورتی که ما فرهنگ صله رحم و رفت و آمد را داریم، بنابراین فرهنگ ما با فرهنگ غربی‌ها متفاوت است کما اینکه غربی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که حیوانات نمی‌توانند همدم همیشگی انسان باشند و این فرزند است که این روحیه را می‌تواند تقویت کند.

مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: بنابراین بیان این مسائل به عنوان رسالت رسانه‌ها و مشاوران بسیار اهمیت دارد در حال حاضر متأسفانه چون سیستم ما غربی است مشاوران ما نیز عمدتاً ترغیب به فرزندآوری نمی‌کنند و مسکن‌های موقت را تجویز می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مشوق‌ها تا چه اندازه می‌توانند منجر به ترغیب زوجین جهت فرزندآوری شود گفت: به نظر می‌رسد که بیش از اینکه مسائل اقتصادی مهم باشد؛ مسائل فرهنگی در حوزه فرزندآوری مهم است چراکه بسیاری از خانواده‌های ما از نظر اقتصادی مشکلی ندارند اما از نظر فرهنگی علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند؛ متأسفانه در حال حاضر پیش بینی می‌شود که در چند قرن آینده ایرانی نخواهد وجود داشت، اما در خصوص مشوق‌های فرزندآوری باید گفت که این مشوق‌ها بسیار لازم است اما کافی نیست، باید ابتدا فرهنگ سازی درست صورت گیرد چراکه مشوق‌ها در غرب اصلاً جواب نداده است و در بسیاری از کشورها پاسخگوی مشکل کاهش جمعیت نبوده است و همچنان مشاهده می‌کنیم که اروپا به سمت میان‌سالی می‌رود بنابراین مشوق‌ها در کنار کار فرهنگی بسیار ضروری هستند.

کد خبر 5339489

منبع: مهر

کلیدواژه: فرزند آوری مینو اصلانی کاهش جمعیت شهرداری تهران شورای شهر تهران ترافیک وزارت آموزش و پرورش علیرضا زاکانی شهردار تهران علیرضا زاکانی طرح ترافیک پیش بینی وضعیت هوا مترو کیفیت هوای تهران حقوق بشر پلیس راهور آبگرفتگی معابر گردشگری حال حاضر خانواده ها مشوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۲۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت توجه به بحث جوانی جمعیت گفت: جمعیت را باید جوان نگه داشت هر چند که نوع این جوان نگه داشتن کار کارشناسی می‌طلبد و در تمام دنیا کارشناسان و جمعیت شناسان شرایط جمعیتشان را بررسی می‌کنند و براساس شرایط جامعه سیاست گذاری صحیح انجام می‌دهند. الان شاهد هستیم که خیلی کشور‌های اسکاندیناوی و حتی کشوری مثل ژاپن نیروی کار جوان ندارد و از دیگر کشور‌ها وارد می‌کند.

وی با اشاره به تهدیدات میانسالی جمعیت گفت: شما خود صندوق‌های بازنشستگی را در نظر بگیرید، چقدرجوان باید کار کنند تا درآمدزایی برای این صندوق‌ها شود، البته قطعا دوستان کارشناس بهتر و شیواتر دراین زمینه صحبت می‌کنند، اما ما هم باید در نظر داشته باشیم که جامعه را به سمت فرزندآوری ترغیب کنیم.

رجبی با اشاره به سیاست‌های تشویقی فرزندآوری گفت: سالهاست سیاست‌هایی مثل امکانات برای ازدواج از وام تا دیگر کمک‌ها و اعطای زمین و خودرو و دیگر وام‌ها برای فرزندآوری شروع شده که البته اینها هم باید شرایطش تسهیل شود، وگرنه همه می‌دانند که فرزندآوری درسنین بالا شیرینی جوانی را ندارد و آدم کسل و سندار دیگر حوصله بچه داری ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت مسکن برای جوانان گفت: شاید بتوانم بگویم که مسکن حتی از کار هم واجب تر است، چون زوجی که خیالشان از مسکن راحت باشد با هر کاری هم که شده زندگی شان را نگه می‌دارند و چرخش را می‌چرخانند و فرزنددار می‌شوند.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری به افراد تشخص اجتماعی و حتی بین خانواده و اقوام عزت می‌دهد، گفت: ضروری است که کشورمان را جوان نگه داریم، مثل الان که جامعه جوانی داریم و همین جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ما در ایران و سطح دنیا شده اند.

رجبی در ادامه اظهار داشت: توجه به فعالیت‌های هنری برای ترغیب جوانان به فرزندآوری از فیلم و مستند و سریال تا ایجاد شعار‌های مختلف می‌تواند گرایش آنها را افزایش دهد، فرزندآوری یک عمل خداپسندانه و در دین هم سفارش بسیار شده است. امیدواریم شرایط هر سال نسبت به قبل راحتتر باشد بهرحال هر نسلی نسبت به نسل قبلی راحتتر زندگی کرده و این تجربه به ما ثابت شده است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است
  • تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت را دارم
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت دارم
  • لطیفی: به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت تمایل دارم
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود