Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، طرح تله کابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج که زمینه ای برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و رونق گردشگری در یکی از قطب های ایرانگردی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که آغاز عملیات اجرایی آن به سال ۹۲برمی گردد و نیازمند تلاش بیشتر برای تکمیل و بهره برداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منطقه یکی از ۲۵۰ جاذبه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است که به دلایلی چون مسیر کوتاه تا شهر، جاده هموار، زیبایی های طبیعی و نزدیکی به استان های جنوبی مانند بوشهر و خوزستان ظرفیت های خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد به همین خاطر کار ساخت یک تله کابین در منطقه آبشار یاسوج پس از اخذ مجوزهای کارشناسی در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

عملیات اجرایی ساخت تله کابین در منطقه آبشار یاسوج به عنوان زیرساختی که می تواند تکمیل کننده جاذبه های طبیعی این تفرجگاه باشد از مهرماه سال ۱۳۹۲ آغاز شده اما با گذشت هشت سال از شروع، این طرح تنها ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احداث تله کابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج در مسیری به طول یک هزار و ۵۰۰متر حد فاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر در حال ساخت است اما آن طور که متولیان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اذعان می کنند تکمیل و بهره برداری از این پروژه نیازمند تزریق اعتبار است.

مزایای ساخت تله کابین در منطقه گردشگری آبشار یاسوج

کارشناسان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تجربیات احداث تله کابین در برخی نقاط کشور  تاکید می کنند که بهره برداری از این  طرح به غیر از افزایش نشاط گردشگران می تواند به ماندگاری بیشتر آنان در استان نیز کمک کند.

آنان اضافه می کنند که در صورت افتتاح این طرح ظرفیت ایجاد واحد خدماتی جدید مانند رستوران، کافی شاپ، فروشگاه های کالاهای ضروری مسافران وجود دارد و همچنین امکان درآمدزایی از طریق اسکان گردشگران می تواند زمینه خلق فرصت های جدید شغلی و به دنبال آن درآمدزایی برای شهروندان را فراهم کند.

مجید صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به تازگی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح احداث تله کابین در منطقه گردشگری آبشار یاسوج اختصاص یافته اما سرمایه گذار این طرح در گیر و دار تامین وثیقه برای دریافت آن است.

مجید صفایی اظهار داشت: این اعتبار به صورت تسهیلات بانکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تکمیل طرح تله کابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ سال پیش ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پروژه تصویب شده بود تاکید کرد: در مرحله نخست ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای اجرای تله کابین آبشار یاسوج به سرمایه گذار بخش خصوصی پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این طرح ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل نیاز دارد که پس از جذب و هزینه شدن تسهیلات بانکی مرحله دوم اعتبارات مورد نیاز اختصاص می یابد.

صفایی تاکید کرد: طرح تله کابین منطقه گردشگری یاسوج در وسعت چهارهزار مترمربع زمین در بخش های مبدا و مقصد پیش بینی شده است.

وی با یادآوری نقش ایجاد زیرساخت ها برای رونق صنعت گردشگری عنوان کرد: این طرح می تواند نقش مهمی در افزایش جاذبه های این منطقه داشته باشد.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد میزان اشتغالزایی این مجتمع فرهنگی و گردشگری در آن زمان حدود ۳۰۰ نفر بوده است.

آبشار یاسوج

پارک آبشار یاسوج که هشت هکتار مساحت دارد و در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده به دلیل نزدیکی به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و طبیعتی زیبا یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود که سالیانه پذیرای گردشگران پرشماری از مناطق مختلف کشور است. 

به طور میانگین پارک آبشار یاسوج ظرفیت ۶ هزار تا ۱۰ هزار نفر را در روز دارد که ایجاد زیرساخت های نوین در این مکان ضمن افزایش رفاه گردشگران می تواند در افزایش ماندگاری گردشگران نقش داشته باشد.

پس از عبور از حاشیه درختان و باغ‌های سرسبز سیب، گردو، بلوط و چنار به آبشاری می‌رسیم که سرچشمه‌های زلال آن از دل کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس جوشیده و با جاری شدن بر سینه سنگی بستر کوهستان جلوه‌هایی از طبیعت زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد را به نمایش می‌گذارد.

این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر از آب چشمه‌ کوه‌های زاگرس می‌جوشد که نهرهای آب در بستر مارپیچ شبکه‌ای، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و مملو از گل‌های رنگارنگ از جلوه‌های زیبای آبشار یاسوج است‌.

سرویس های بهداشتی، دوش حمام ، نمازخانه ، سکوهای نشیمن، رستوران و کافی شاپ از جمله زیرساخت های موجود در منطقه گردشگری آبشار یاسوج است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منطقه گردشگری جاذبه گردشگری گردشگری کهگیلویه و بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه گردشگری آبشار یاسوج تله کابین منطقه گردشگری تله کابین در منطقه میراث فرهنگی برای تکمیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند

به گزارش همشهری آنلاین، برخی محورهای کوهستانی با بارش نخستین برف زمستانی مسدود می‌شوند؛ معمولا اهالی ساکن در مقصد این راه‌ها چند ماهی در محاصره‌اند یا از محورهای دیگری تردد می‌کنند. حالا که فصل بهار رسیده و از سرمای استخوان‌سوز زمستان خبری نیست، این محورها یکی یکی بازگشایی می‌شوند. ما در این گزارش به این محورها و جاذبه‌های گردشگری‌شان سرزده‌ایم.

«تته» تونل برفی و دشت پر گل

یکی از شگفت‌انگیزترین گردنه‌های ایران است؛ گردنه‌ای که برای عاشقان طبیعت به‌ویژه حالا که سراسر دشت‌های اورامانات با گل‌های سرخ پوشیده شده و منظره‌ای بدیع خلق کرده است. ما هم این نوید را به شما می‌دهیم که گردنه تته بعد از چند ماه از 5 اردیبهشت بازگشایی شده و حالا اگر از این گردنه بین مریوان در کردستان و پاوه در کرمانشاه عبور کنید، از یک تونل برفی هم می‌گذرید. این گردنه پیچ در پیچ طولی حدود ۳۰۰۰ متر دارد و در انتهای مسیر به روستای زیبای اورامان‌تخت می‌رسد؛ ارتفاع برف در این مسیر گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما فقط همین نیست، ارتفاع زیاد این گردنه باعث شده که یک منظره زیبا از مرز ایران و عراق و سد دربندیخان پیش روی شما باشد که به راحتی قابل تماشاست.

ببینید:
بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

تصاویری از برف روبی گردنه تته کردستان | حجم سنگین برف در گردنه + فیلم

«گنجنامه-تویسرکان» اسکی در فصل گرم

گنجنامه- تویسرکان یک محور فرعی است، اما بسته‌شدن این جاده هم از پاییز تا بهار سال بعد ترددها را با چالش مواجه می‌کند. این محور ۲۴کیلومتری جزو مسیرهای فرعی و کوهستانی همدان است و روستاهای منطقه را به همدان متصل می‌کند. گنجنامه- تویسرکان یکی از مسیرهای گردشگری همدان نیز محسوب می‌شود که در مسیر آن، از دیدن یک طبیعت بکر و آب و هوای دلپذیر لذت خواهید برد؛ به‌ویژه اینکه در این مسیر می‌توانید به پیست اسکی تاریک‌دره هم سر بزنید و از پیست چمنی آن هم استفاده کنید. دشت میشان و دهکده گردشگری گنجنامه از دیدنی‌های این منطقه است که حالا با بازگشایی جاده از ۷ اردیبهشت آماده حضور گردشگران هستند.

بیشتر بخوانید:
بازگشایی جاده گنجنامه پس از 5 ماه

«پونل- خلخال» جاده‌ای رو به بهشت

می‌گویند مسیری رو به بهشت است؛ یکی از زیباترین جاده‌های گردشگری که بعد از عبور از روستای گردشگری خوجین و روستای مجره جلوه‌گری می‌کند. این مسیر گردشگری شما را در کمتر از یک ساعت از شهرستان خلخال در اردبیل به رضوانشهر در استان گیلان می‌رساند؛ جاده‌ای که با دره‌های سرسبز، چشمه‌های آب و همچنین آب و هوای مطبوع و خنک در مسیر جنگلی، حال شما را خوب می‌کند. تا چشم کار می‌کند جنگل است و درختان هیرکانی. این جاده هم البته به‌دلیل کوهستانی بودن در روزهای سرد سال بسته است و حالا 20روزی است که دوباره بازگشایی شده و می‌توانید با سفر به آن یک تجربه منحصر به فرد داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
ارتفاع برف بهاری در این نقطه به نیم متر رسید + فیلم

«عسل‌کشان» سفر به غار طبیعی برفی

نامش «عسل‌کشان» است و راه ارتباطی ۱۵ روستا با حدود 4500نفر جمعیت با مرکز شهرستان کوهرنگ و دهستان موگویی. عسل‌کشان هر ساله با نخستین بارش برف مسدود می‌شود و تا سال آینده امکان بازگشایی آن وجود ندارد. ارتفاع برف در این منطقه گاهی تا 8متر هم می‌رسد. این گردنه از 25فروردین امسال بازگشایی شده و می‌توانید با عبور از جاده موگویی- چلکرد به غار یخی «چما» سفر کنید که یک غار عظیم از جنس برف است و از انباشت برف و یخ در طول سال‌های زیاد ایجاد شده است‌. دهستان موگویی هم سرشار از زیبایی‌های طبیعی چون طبیعت بکر و روستاهای پلکانی و آبشارهاست که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

ببینید:
برف روبی جاده چلگرد - سرآقاسید در چهارمحال و بختیاری + فیلم | حجم برف را ببینید


«بیژن» برفی‌ترین پیچ ایران

می‌گویند برفی‌ترین پیچ ایران است و همین باعث شده تا حتی در تابستان هم آب و هوای خنک داشته باشد؛ جایی میان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در ارتفاع ۳۲۰۰ متری منطقه دنا. ارتفاع برف در این منطقه گاهی به حدود ۸ متر یا بیشتر هم می‌رسد. می‌گویند بیژن نام دلاوری از ایران زمین و در لشکر کیخسرو است که به همراه ۲۹تن از یاران وفادار خود در این منطقه گرفتار سرما و برف می‌شوند و همگی جان می‌سپارند. این مسیر که همین چند روز پیش بازگشایی شده، بزرگ‌ترین گردنه ماشین‌رو در ایران است و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید عشایر و چادرهای زیبایشان را هم در این گردنه ببینید. به علاوه، منطقه حفاظت شده دنا در همین نزدیکی است.

کد خبر 848143 برچسب‌ها برف سفر - گردشگری خبر مهم

دیگر خبرها

  • کلنگ احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو ارومیه به زمین زده شد
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • پرونده قاچاق ۸۰۰۰ لیتر گازوئیل در دادگستری یاسوج رسیدگی شد
  • پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات احداث پل عابر پیاده خیابان آبشار + فیلم
  • جریمه ۵ میلیارد ریالی قاچاقچی سوخت در یاسوج