Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:07:23 GMT

استان اردبیل در تهدید موج ششم کرونا

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۲۹۶۰

استان اردبیل در تهدید موج ششم کرونا

به گزارش ایرنا، روند کاهشی موج پنجم شیوع کرونا در استان اردبیل که با کاهش چشمگیر شمار مبتلایان جدید و افراد بستری همزمان امیدواری برای مهار این ویروس را افزایش داده بود، بار دیگر نشان داد که این مهمان ناخوانده به‌این زودی‌ها رفتنی نیست و خیال عقب‌نشینی ندارد.

اگرچه استان اردبیل در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه برای ششمین بار طی پیک پنجم کرونا روز بدون فوتی را پشت سر گذاشته بود اما چنان که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، روند ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ بار دیگر در این استان روند افزایشی به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی خستگی اکثریت مردم از شرایط حاکم ناشی از شیوع کرونا و بی‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند کاهش ملموس استفاده از ماسک در مجامع عمومی، برخی دیگر نیز حضور بی‌پروا در شب‌نشینی‌ها یا برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی را عامل اصلی می‌دانند.

عده‌ای خودداری بخشی از جامعه هدف از تزریق واکسن و گروهی دیگر هم گسترده‌تر شدن دامنه واکسیناسیون کرونا و در نتیجه ایجاد حس اعتماد به نفس کاذب را نتیجه این شرایط عنوان می‌کنند؛ اما علت هرچه که باشد، نتیجه یکسان بوده و احتمال بروز موج جدید کرونا در این استان وجود دارد.

در مجموع تجربه موج‌های پیشین شیوع کرونا در کنار افزایش آهسته شمار مبتلایان و شرایط حاکم (از جمله کاهش سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی) بار دیگر نگرانی را در بین مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل افزایش داده است. 

آغاز دوباره روند صعودی شمار مبتلایان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل با اشاره به برگزاری مراسم عروسی و عادی‌انگاری شیوع کرونا گفت: مواردی از افزایش بروز بیماری کووید- ۱۹ در استان گزارش شده است و اگر جهش جدیدی در ویروس کرونا اتفاق بیافتد، با تداوم بی‌توجهی شهروندان احتمال شیوع خیز ششم بسیار زیاد خواهد بود.

شهرام حبیب‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اگرچه استان اردبیل در مجموع از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارد، اما از امروز شهرستان اردبیل به علت افزایش موارد ابتلا از شرایط زرد خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های بیله‌سوار، گرمی، نیر و اصلاندوز، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی و شهرستان‌های خلخال، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت زرد قرار دارند، افزود: آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به مراکز درمانی این استان در وضعیت پایدار رو به افزایش است؛ به طوری که در شبانه‌روز منتهی به شنبه ۹۷ فرد مبتلا تحت نظر قرار گرفته و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل با تاکید بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اظهار کرد: تنها راه کاهش شیوع کرونا در حال حاضر همین رعایت سخت‌گیرانه شیوه‌نامه‌های ابلاغی از سوی همه شهروندان است.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است نیز باید از استفاده از ماسک و سایر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مد نظر داشته باشند، زیرا واکسن موجب جلوگیری از ابتلای افراد به کووید- ۱۹ نمی‌‍‌شود و تنها در کاهش خطر مرگ و میر موثر است.

بنابر اعلام ستاد مدیریت کرونا در استان اردبیل، در شبانه‌روز منتهی به شنبه مجموع شمار بستری‌های مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان به ۱۸۰ نفر رسید که ۷۱۷ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۲ ماه پیش است.

همچنین با فوت ۲ فرد مبتلای دیگر در بازه زمانی یاد شده، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در ۲۰ ماه گذشته در استان اردبیل به میزان ۲ هزار و ۵۲۰ نفر رسید.

ضرورت خودداری شهروندان از حضور در دورهمی‌ها

استاندار اردبیل با بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا در این استان در حال نارنجی شدن است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به آغاز فصل سرد در منطقه، شرایط رو به وخامت بگذارد و در چنین شرایطی انتظار می‌رود که شهروندان از برگزاری هر گونه دورهمی‌ خانوادگی و حضور مجالس دیگر خودداری کنند.

سید حامد عاملی با اشاره به ضرورت همکاری شهروندان برای حفظ شرایط پایدار از نظر شیوع کرونا، بیان کرد: اگر مردم نسبت به خودداری از حضور در مجالس و دورهمی‌ها و استفاده درست از ماسک اقدام نکنند، به وضعیت قرمز خواهیم رسید.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب استان اردبیل از نظر روند واکسیناسیون اظهار کرد: برای رسیدن به این وضعیت نهایت تلاش انجام گرفته و هم‌اکنون این استان در تزریق دز اول ۸۵ درصد و در دز دوم ۵۴ درصد افراد را زیر پوشش قرار داده است.

فرماندار اردبیل نیز با اشاره به تمرکز جمعیت در مرکز استان تصریح کرد: در حال حاضر شاهد افزایش مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها در شهرستان اردبیل هستیم و با تداوم این شرایط، احتمال ورود به موج ششم هم وجود دارد.

مسعود امامی یگانه اضافه کرد: انتظار می‌رود در چنین شرایطی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها نظارت مستمر بر فعالیت بازار به ویژه رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی در راستای رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشند.

وی با تاکید ضرورت تزریق واکسن به افرادی که هنوز در این زمینه اقدام نکرده‌اند، گفت: به تدریج با رسیدن به نقطه هدف خدمات‌دهی به اصناف با دریافت کارت تزریق واکسن صورت خواهد گرفت و دستگاه‌های دولتی نیز موظف به بررسی کارت واکسیناسیون کارکنان خود هستند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذر ۱۳۹۹ با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا استان اردبیل فاصله گذاری اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا استان اردبیل فاصله گذاری اجتماعی ویروس کرونا استان اردبیل فاصله گذاری اجتماعی شیوه نامه های بهداشتی استان اردبیل استان اردبیل شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۲۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • اردبیل و اهواز ابتدا و انتهای مدار کیفیت هوای کشور
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان