Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@19:26:15 GMT

۱۱۰ روستای استان مرکزی با کمبود آب مواجه هستند

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۳۵۷۱

۱۱۰ روستای استان مرکزی با کمبود آب مواجه هستند

یوسف عرفانی نسب در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تأمین آب شرب در شهر و روستاهای استان مرکزی گفت: در حال حاضر تعداد ۱۱۰ روستای استان که بیشتر در مناطق کوهستانی هستند و از چشمه و قنوات تأمین آب می‌شوند به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی با کمبود آب مواجه هستند.

وی افزود: برای تأمین آب حدود ۳۶ روستای بخش هندودر در شهرستان شازند که در مناطق کوهستانی قرار دارند و متأثر از خشکسالی هستند اقدام به آبرسانی از سد کمال صالح شده است و تصفیه‌خانه احداث شده و خطوط انتقال نیز در حال اجراست و تاکنون پنج روستا به خط متصل و بهره‌برداری شده و مابقی نیز با اجرای خطوط به مرور متصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: آبرسانی سیار به روستاهای مواجه با کمبود در حال انجام است و تعداد ۴۸ روستا نیز باید بنا به نیاز آنها به صورت روزانه یا هفتگی آبرسانی سیار شود. با اجاره چاه‌های کشاورزی و یا اجاره چشمه‌ها بخش‌های دیگر برای روستاهای با کمبود آب رسانی انجام شده است.

عرفانی نسب گفت: در روستاهای مواجه با کمبود آب با مانورهای پیمایشی انشعابات غیرمجاز شناسایی و قطع شده و استفاده از آب شرب برای مصارف فضای سبز و باغچه کاری نیز محدود شده است.

وی افزود: با وجود مشکلات شدید مالی، حفاری و تجهیز چاه‌های جدید برای تعداد ۱۰۰ روستاها انجام شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: در صورت ادامه شرایط فعلی و کاهش بارندگی‌ها قطعاً استان مرکزی نیز همانند سایر نقاط کشور متأثر از این بحران خواهد بود به خصوص اینکه ذخیره آب سدهای کمال صالح و الغدیر در صورت عدم بارندگی در تأمین آب شهرهای اراک و ساوه به طور مستقیم تأثیرگذار است.

۹۵ درصد از منابع آبی در اختیار بخش کشاورزی است

عرفانی نسب گفت: مدیریت منابع آبی در چند سال آینده به رفتار تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم و نحوه مصرف و برداشت‌های آب از منابع زیرزمینی و سطحی بستگی دارد. شرکت آب و فاضلاب تنها ۵ درصد از منابع آبی را در اختیار دارد و ۹۵ درصد آن در اختیار بخش کشاورزی است و درصد کمی هم در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی افزود: مصرف بهینه از منابع و توجه به شرایط اقلیمی کشور باید مد نظر تمام مدیران و مردم باشد اما در صورت ادامه روند فعلی مصارف به خصوص و در بخش کشاورزی و عدم استفاده از پساب‌های شهری در صنایع و غیره آینده بهتری نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: عمده برنامه‌های این شرکت بیشتر محدود به مدیریت مصرف آب و کاهش هدررفت در تأسیسات آبرسانی است و در این راستا برای اصلاح و بازسازی شبکه و تأسیسات آبی و انجام مدیریت فشار در شبکه‌ها با چالش کمبود اعتبار مواجه است.

صرفه‌جویی در بخش کشاورزی تأثیر بیشتری در حفظ منابع آبی دارد

عرفانی نسب گفت: در بخش تأمین نیز عمده فعالیت برای شناسایی و حفاری چاه‌های جدید و استفاده بیشتر از آب‌های سطحی در حال اقدام است اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که منابع آب شرب که ۵ درصد کل آب استان را شامل می‌شوند در مقابل ۹۵ درصد بخش کشاورزی به صورت مشترک از دشت‌های استان تأمین می‌شود و حفظ منابع آبی مورد استفاده بهینه در هر بخش ضروری است و شاید یک درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی تأثیر بیشتری در حفظ منابع آبی دارد و استفاده از پساب برای صنایع نقش عمده‌ای در حفظ منابع آبی خواهد داشت.

وی افزود: عمده چالش‌های این شرکت پایین بودن تعرفه آب و عدم تناسب هزینه‌های این شرکت با میزان درآمد آب بهاست که این موضوع باعث خواهد شد اصلاح و بازسازی و توسعه تأسیسات به خوبی و استاندارد انجام نشود و در آینده با مشکلات عمده‌ای روبرو شویم. چالش بعدی در این شرایط اقتصادی کشور یکپارچه سازی شرکت‌های شهری و روستایی است که باعث شده همین منابع درآمدی محدود ناچارا در ارائه خدمات به بخش شهری و روستایی هزینه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: این شرکت با رایزنی شرکت مهندسی آبفای کشور از محل اعتبارات تنش آبی پروژه‌های تأمین آب و مجتمع‌های آبرسانی را پیگیری می‌کنیم و موضوع تأمین آب شهر تفرش و ۴۲ روستای این شهرستان از چشمه هفتیان در دست پیگیری است و بخش‌هایی از آن بهره‌برداری شده و نهایت تلاش خواهد شد که شهر تفرش هم به بهره‌برداری برسد.

۳۰ روستای شمال شهر اراک که با مشکلات آبرسانی مواجه هستند

عرفانی نسب گفت: ۳۰ روستای شمال شهر اراک که با مشکلات آبرسانی مواجه هستند در قالب مجتمع امیرکبیر طراحی شده که از منابع آبی اطراف شهر اراک و سد کمال صالح با اجرای خطوط انتقال تأمین آب شوند.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده آبرسانی به روستاهای شهرستان شازند و شهرهای شازند و آستانه هم از خط کمال صالح انجام شوند. اجرای تصفیه خانه روستاها و پنج روستا به بهره برداری رسیده و تصفیه خانه شهر شازند و آستانه نیز تملک زمین انجام شده و مراحل اجرایی در دست اقدام است

کد خبر 5339450

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ساوه اراک سد کمال صالح سد الغدير ساوه آبرسانی روستایی کم آبی ویروس کرونا بنزین جایگاه سوخت بوشهر پمپ بنزین خطبه های نماز جمعه آمار کرونا کرمانشاه قوه قضاییه گرگان ایلام عکس استانها اردبیل واکسن کرونا حفظ منابع آبی بخش کشاورزی مواجه هستند بهره برداری کمبود آب کمال صالح تأمین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار

محمد کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در راستای تحقق شعار دولت سیزدهم که مصمم است با تمام توان برای رفع محرومیت و آبادانی روستاها گام بردارد، جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستا در کشور آغاز و این مهم به سرانجام رسید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به روستای کهن‌دژ افزود: بهسازی و محوطه‌سازی یک دهنه چشمه، نصب اتاقک برق، حفر و تجهیز چاهک پمپاژ و همچنین نصب و راه‌اندازی سیستم گندزدایی آب شرب از جمله کارهایی است که در محل آبگیر انجام شده.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری از اقدامات دیگر در جهت بهره‌مندی مردم کهن دژ از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار را اجرای چهار کیلومتر شبکه آبرسانی در روستا، اجرای یک هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، نصب و مدفون‌سازی یک عدد مخزن ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز، نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور آب و… دانست.

کریمی عنوان کرد: این پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه محرومیت‌زدایی ارتش جمهوری اسلامی و با هدف تأمین آب شرب اهالی روستای کهن‌دژ اجرا شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای این طرح آبرسانی روستایی را ۵۰ میلیارد ریال معادل ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: روستای کهن‌دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود ۱۰۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

کد خبر 6089482

دیگر خبرها

  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار