Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@09:04:10 GMT

طلای سرخ بورسی می شود

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۳۷۴۸

طلای سرخ بورسی می شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  افزون بر یک دهه است که تغییر الگوی کشت در شهرستان فاروج از سوی کشاورزان خودجوش آغاز شده است و حالا تاکستان‌های فاروج کمتر مجال خودنمایی دارند و تعیین نشدن نرخ تضمینی کشمش، غرقابی بودن آبیاری این محصول و کشت سنتی و به صرفه نبودن تولید آن برای کشاورز خرده پا دست به دست هم داده است تا روی تاکستان‌های فاروج به زردی وخزان بگراید وحالا تمرکز کشاورزان از تولید این محصول به سمت گرانترین ادویه جهان یا همان طلای سرخ بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک دهه اخیر سطح زیر کشت این محصول کم آب طلب و اقتصادی در استان که با تنش آب نیز مواجه است افزایش و به چهار هزارو ۲۰۰ هکتار رسیده است که بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی؛ سطح زیر کشت زعفران در ۲۸ استان کشور در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است که میانگین عملکرد تولید زعفران در خراسان شمالی بیش از ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری است.

بیشتر بخوانید

پیش بینی تولید بیش از ۲۰ تن نگین زعفران در خراسان شمالی

همچنین سرانه مصرف زعفران کشور هفت دهم گرم در سال است و ایران با مصرف سالانه ۶۰ تن زعفران، رتبه نخست جهان را در مصرف طلای سرخ دارد و از آنجایی که زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است از این جهت اراضی کشاورزی کم آب این خطه از شمالشرق کشور بهشت کشت زعفران تلقی می‌شود و این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان‌های کشور دارد، اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

تمامی این ظرفیت‌ها گواه تولید محصولی استراتژیک با اشتغالزایی فراوان را در این خطه نیمه خشک می‌دهد، ولی واقعیت امر به غیر از این بوده، زیرا دسترنج زعفران کاران چند سالی است که دستاویز سیاست‌های بازار قرار گرفته و پرسه دلالان، خلاء برند و فروش منطقی موجب ضربه به این بخش همانند محصول انگور شده است.

هر چند که محصولات کشاورزی یکی از مهمترین ارکان حیات اقتصاد خراسان شمالی را تشکیل می‌دهند و کشاورزان این استان به سمت محصولی پُر زحمت با بازده فراوان رفته اند، ولی این کشاورزان از اقشار کم درآمد محسوب می‌شوند، زیرا همواره افرادی هستند که با بُنیه مالی بهتر در کمین زعفران کاران نشسته و با تغییرات جوی شرایط را برای خرید ارزان این محصول فراهم می‌بینند و از آنجایی که زیرساخت‌های لازم در این زمینه وجود نداشته زعفران کاران نیز مجبور به فروش این محصول با ارزش می‌شدند و کمترین سود را از دسترنج فراوان خود می‌بردند.

همچنین نبود واحد‌های فرآوری و دغدغه کشاورز برای یافتن بازار باعث شده که دراین سال‌ها گل زعفران از شهرستان فاروج به عنوان قطب این محصول باارزش خارج و به سرنوشت نامعلومی از سوی دلالان گرفتار شود و در عرضه آن نامی از فاروج برده نشود.

با وجود اینکه یک واحد فرآوری در سال‌های گذشته در این شهرستان فعال بود و محصول تولیدی زعفران کاران این خطه را در شهر ژنو کشور سوئیس و در دفتر نمایندگی این واحد عرضه می‌شد، ولی نکته قابل تامل این است که این واحد تنها بخشی از زعفران این منطقه را پوشش می‌داد و بخش عمده آن جیب دلالان را پُر می‌کرد.

اهمیت طلای سرخ در بازار بورس

این مشکلات موجب شد تا مسوولان به فکر چاره‌ای در این زمینه باشند و با ساخت انبار و ورود این محصول اقتصادی در بورس گام‌هایی برداشته شد و نوید این داده می‌شود که در آینده‌ای نزدیک به دغدغه چندین ساله کشاورزان این خطه پاسخ داده شود.

در سطح کلان، بورس به معنای در دست داشتن تعیین قیمت و بازار عرضه و تقاضای جهانی می‌باشد که این موضوع برای هر کشوری که بیش از ۵۸ درصد تولیدات کل را در اختیار داشته باشد باید اتفاق بیافتد.

پیشینه گران‌ترین ادویه جهان در بورس به اواخر سال ۱۳۸۹ بر می‌گردد که در فهرست محصولات قابل معامله در بورس کالا قرار گرفت و از دیماه همان سال به عنوان کالای جدید برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

پس از فراهم شدن مقدمات کار، ارزشمندترین محصول زراعی جهان در تیرماه سال ۱۳۹۰ برای نخستین بار روی تابلوی تالار بورس کالا در مشهد رفت.

در این شرایط برای ورود ابتدا باید سطح کیفی و میزان تولید محصولات را با مدیریت و نظارت فراگیر کنترل کرد و به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم بود.

حضور زعفران در بورس کالا به عنوان یک محصول گران قیمت سبب خواهد شد تا شرایط برای استاندارد سازی در این کالا به مانند معیار‌های جهانی فراهم شود.

با این حال عرضه طلای سرخ در بورس کالا گامی برای کاهش واسطه‌گری این محصول و افزایش حاشیه سود کشاورزان است.

کارشناسان بر این باورند که با آغاز معاملات آتی زعفران، خریداران از ماه‌ها قبل می‌دانند که محصول مورد نیاز خود را در زمانی معین و به قیمتی مشخص خریداری کنند و کشاورزان نیز از فروش محصولات خود به نرخ‌های مطلوب رضایت کامل را پیدا می‌کنند.

از سویی، عرضه زعفران در بازار بورس موجب ارائه قیمت‌های متناسب با کیفیت خواهد شد و از به وجود آمدن ارزش‌های کاذب برای هر محصولی پیشگیری خواهد کرد، هم چنین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نیز از مزیت‌های بیشتری برخوردار می‌شوند.

همچنین به گفته کارشناسان با توجه به تولید مطلوب زعفران در این خطه از کشور، اگر معاملات این محصول در بورس رونق گیرد، می‌توان تولیدکنندگان را به بسته بندی زعفران با رعایت استاندارد‌های لازم ترغیب و صادرات این کالای با ارزش را از طریق بورس آغاز کرد.

با توجه به اینکه زعفران ایران به حدود ۴۰ کشور جهان همچون امارات متحده عربی، اسپانیا، ایتالیا، عربستان، هند، هنگ کنگ و برخی کشور‌های دیگر صادر می‌شود راه اندازی معاملات این محصول در بورس کالا می‌تواند نقش بسزایی در شفافیت قیمت و افزایش حجم معاملات داشته باشد.

وعده در حال تحقق

فرماندار فاروج خراسان شمالی می‌گوید: زمینه‌های حضور این کالای اقتصادی و با ارزش در بورس فراهم شده و هم اکنون سرمایه گذار بخش خصوصی انباری با ظرفیت سه تن راه اندازی کرده و زعفران این شهرستان در این انبار ذخیره شده است و به زودی انبار‌های دیگری نیز به بهره برداری می‌رسد.

ابوالحسن نجفی می‌افزاید: کشاورزان از طریق این انبارها، زعفران خود را سپرده‌گذاری کرده و از ظرفیت بورس کالای کشور جهت کشف قیمت زعفران استفاده کنند؛ ساخت این انبار‌ها می‌تواند به عنوان گامی بزرگ در بهبود زیرساخت‌های زعفران منطقه فاروج و شهر‌های اطراف شناخته شود.

وی می‌گوید: رایزنی‌های لازم برای فعال شدن زعفران در تابلوی بورس انجام شده و تمام ساز و کار‌های بورسی شدن این محصول باارزش فراهم است و در یکی دو هفته اخیر این وعده محقق می‌شود.

فرماندار فاروج از واگذاری ۱۰۰ دستگاه خشک کن صنعتی به زعفران کاران فاروجی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و می‌گوید: این دستگاه‌ها در اختیار کشاورزان این شهرستان قرار می‌گیرد تا زعفران خشک شده استاندارد و منطبق با اصول مدنظر سازمان بورس کالا تولید شود.

به گفته وی زعفران ایران در بازار‌های جهانی به صورت غیرفرآوری شده عرضه می‌شود و اگر محصولات زعفران پایه در دسته‌های مختلف از قبیل آرایشی، بهداشتی، دارویی و دیگر موارد در این شهرستان تولید شود، ده‌ها برابر فروش عمده این محصول استراتژیک، ارزآوری برای کشورمان دارد.

خراسان شمالی از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم در بین استان‌های کشور دارد، اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم در کشور چهار کیلوگرم است.

شهرستان فاروج به عنوان قطب تولید زعفران در استان استٰ، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را در سطح کشور دارند که خراسان شمالی در رده سوم کشور قرار دارد.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است که در مقایسه با قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید حدود ۳ برابر رشد یافته است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت زعفران بازار بورس تولید زعفران خراسان شمالی زعفران کاران بورس کالا سطح زیر کشت هزار هکتار طلای سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مزارع آبیز شهرستان زیرکوه  بر اثر سیل دچار خسارت شد.

اکنون مزارع زعفران زیر  گل و لای مدفون شدند. 




دیگر خبرها

  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • بورس و مرکز مبادله؛ ۲ نهاد با شرح وظایف کاملا متفاوت
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز