Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌ جنوبی با اشاره به نشانه‌های اختلال شنوایی در کودکان، اظهار کرد: کودک تا چهار ماهگی از صداهای بلند نمی‌ترسد و وقتی شما را می‌بیند حضورتان را می‌فهمد، اما وقتی او را صدا میزنید به سمت شما برنمی‌گردد.

جمیله رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در این زمان کودک به تغییرات تن صدا واکنش نشان نمی‌دهد و تا ۱۲ ماهگی حتی آوا هم نمی‌تواند تولید کند و پیشرفت او در گفتار با تاخیر صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رضازاده ادامه داد: ساختار گوش به روش‌های مختلف آسیب می‌بیند؛ پس بهتر است کودکان با اسباب بازی‌های پر سر و صدا بازی نکنند و صدای دستگاه‌های پخش موسیقی رادیو و تلویزیون در اندازه کم باقی بماند.

 وی با بیان اینکه آگاهی والدین درباره علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: کم شنوایی اگر در سنین کودکی درمان نشود سبب به تاخیر افتادن رشد مغز در قسمت گفتار و زبان و این تاخیرها منجر به مشکل در یادگیری می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به علائم در نوزادان، تصریح کرد: نوزادان نسبت به صداهای بلند وحشت زده نمی‌شوند؛ بعد از ۶ ماهگی متوجه منبع صدا نمی‌شود و تا یک سالگی کوچکترین کلمه حتی بابا و مامان نمی‌گوید.

رضازاده ادامه داد: نوزاد سر خود را تنها زمانی که شما را می‌بیند می‌چرخاند نه زمانی که او را صدا می‌زنید؛ این مسئله ممکن است به دلیل نقص در  توجه و یا در نتیجه اختلال شنوایی باشد و بنظر می‌رسد که تنها برخی از صداها را می‌شنود.

وی با اشاره به علائم در کودکان، افزود: کودک در این مورد در کسب مهارت گفتاری تاخیر دارد؛ گویش کودک واضح نیست؛ از جهات پیروی نمی‌کند که این مسئله ممکن است به دلیل نقص در توجه و یا در نتیجه اختلال شنوایی باشد؛ بیشتر اوقات از کلمه "چی" استفاده می‌کند و صدای تلویزیون را بیش از حد بلند می‌کند.

رضازاده ادامه داد: چگونگی بازی کودکان و نوزادان، یادگیری و نحوه ارتباط باید مرکز توجه والدین باشد چراکه کوچکترین تاخیر در پیدایش هر یک از توانایی‌ها می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات رشدی و اختلال شنوایی باشد.

وی اظهار کرد: غربالگری شنوایی بدین منظور انجام می‌شود تا از دست دادن یا ندادن شنوایی افراد را آزمایش کند؛ غربالگری شنوایی آسان و بدون درد است و در واقع کودکان در هنگام غربالگری خواب هستند و زمان کوتاهی اغلب به مدت چند دقیقه برای غربالگری لازم است.

وی بیان کرد: همه نوزادان قبل از یک ماهگی به منظور تست شنوایی غربالگری می‌شوند و بهتر این است که بلافاصله پس از تولد و قبل از ترک بیمارستان این کار صورت گیرد؛ در غیر این صورت باید هر چه زودتر و تا قبل از سه ماهگی تست کامل شنوایی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ناشنوایی كودكان سازمان بهزیستی اختلال شنوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۴۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • بازگشت به دنیای صدا بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودکان با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت