Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادعا‌های درج شده در گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا را رد کرد و آن‌ها را سیاسی و نادرست دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه ادعا‌های مطرح شده در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا را رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به نوشته روزنامه «گاردین»، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، پکن مخالفت صریح خود با یافته‌های اولیه انتشار یافته در گزارش آمریکایی‌ها بیان داشته است.

این دیپلمات چینی افزود: «فرقی نمی‌کند این گزارش چندبار منتشر شود و چند نسخه از آن جعل شود. این اقدامات ماهیت سیاسی و نادرست این [گزارش]را تغییر نمی‌دهد».

او در ادامه گفت، همین که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر ردیابی خاستگاه ویروس کرونا متمرکز شده‌اند «اثباتی محکم» برای سیاسی بودن آن است و «از آمریکا می‌خواهیم از حمله و اتهام افکنی علیه چین دست بردارند».

در گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا که شهریور امسال تهیه شده و بخش‌هایی از آن منتشر شد. چند روز پیش مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا نسخه به‌اصطلاح کامل‌تری از این گزارش را منتشر کرد که ظرف نود روز و با دستور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تهیه شده است.

در این گزارش آمده است، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بدون دسترسی به اطلاعات جدید، نمی‌توانند قضاوت بهتری درباره انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاه یا انتقال آن از حیوانات به انسان ارائه کند.

این گزارش مدعی است، همکاری چین در این زمینه، برای رسیدن به یک ارزیابی جامع درباره خاستگاه این بیماری ضرورت دارد و پکن را به «مانع تراشی بر سر راه تحقیقات جهانی» متهم کرده است.

گاردین نوشت، نظریه نشت این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، همچنان فاقد سند و مدرک کافی بوده و پکن بار‌ها آن را تکذیب کرده است.

در گزارشی که روز جمعه از حالت محرمانه خارج شد، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد در حالی که جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشا ویروس SARS-CoV-۲ که باعث کووید-۱۹ شده اختلاف دارند، اما آن‌ها ارزیابی کرده‌اند که این ویروس توسط چین به عنوان یک سلاح بیولوژیکی توسعه نیافته است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های چینی نیز چیزی از کرونا پیش از اعلام شیوع این ویروس نمی‌دانسته‌اند.

شهریور امسال پس از انتشار گزارش اولیه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، بایدن در بیانیه‌ای مدعی شد: «اطلاعاتی حیاتی درباره خاستگاه این همه‌گیری در جمهوری خلق چین وجود دارد و با این حال، مقامات دولتی در چین از ابتدا تلاش کرده اند مانع از دسترسی بازرسان بین المللی و اعضای جامعه جهانی سلامت به این اطلاعات شوند».

این در حالی است که سال گذشته تیمی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از دو هفته تحقیقات در چین درباره خاستگاه ویروس کرونا، احتمال انتشار آن از آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان را «به‌شدت غیرمحتمل» توصیف کردند.

پس از ادعا‌های بایدن درباره گزارش اطلاعاتی مبهم آمریکایی‌ها، سفارت چین در آمریکا، در بیانیه‌ای نوشت، این گزارش به غلط ادعا می‌کند که چین «به مانع تراشی برای تحقیقات جهانی ادامه داده، در برابر اشتراک‌گذاری اطلاعات مقاومت کرده و دیگر کشور‌ها را مقصر می‌داند». بیانیه کاخ سفید درباره این گزارش نیز مدعی شده چین در تلاش است تحقیقات بین‌المللی را عقب نگه‌داشته و درخواست‌ها برای شفافیت درخصوص این مسئله را رد می‌کند. کاخ سفید از شرکای هم‌فکر خود می‌خواهد فشار بر طرف چینی را افزایش دهند.

این سفارتخانه می‌افزاید: «موسسه ویروس شناسی ووهان [در چین]دو بازدید از سوی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را پذیرا بوده و گزارش مربوط به مطالعات این سازمان با همکاری چین به این جمع‌بندی روشن رسید که نشت اتفاقی این ویروس در ووهان "به‌شدت غیرمحتمل" است. اگر آمریکا بر فرضیه خاستگاه نشت از آزمایشگاه اصرار دارند، آیا لازم نیست کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را به فورت دتریک و دانشگاه کارولینای شمالی دعوت کنند؟»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گزارش اطلاعاتی آمریکا خاستگاه کرونا ووهان چین آژانس های اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۶۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل

روسیه پس از مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان بین‌المللی لاهه در مورد جنایات اسرائیل در غزه و در عین‌حال حمایت آن از حکم این نهاد برای دستگیری «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را ریاکارانه توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روسیه امروز سه‌شنبه مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) درباره اسرائیل را «ریاکارانه» دانست و گفت: اما واشنگتن از حکم این دادگاه برای دستگیری رئیس‌جمهوری روسیه حمایت می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی که می‌تواند افراد را به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی متهم کند، در حال بررسی حمله ۷ اکتبر حماس و تهاجم نظامی ویرانگر اسرائیل به غزه است که اکنون هفت ماه از آن می گذرد.

کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید دیروز دوشنبه گفت که آمریکا از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره اسرائیل حمایت نمی‌کند و معتقد نیست که چنین تحقیقاتی در حوزه قضایی این دادگاه بین المللی باشد.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده سال گذشته تصمیم دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت پوتین به دلیل جنگ در اوکراین را موجه دانست.

اما روسیه صدور حکم دیوان بین المللی را علیه پوتین تلاش بی معنی غرب به منظور خدشه دار کردن اعتبار مسکو دانست و جنایات جنگی در اوکراین را رد می کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پستی در تلگرام گفت: واشنگتن کاملا از صدور حکم دادگاه بین‌المللی کیفری علیه رهبری روسیه حمایت می‌کند. اما نظام سیاسی آن مشروعیت همین نهاد را در رابطه با خود و ماهواره‌هایش به رسمیت نمی‌شناسد.

وی سپس موضع آمریکا را از نظر فکری «پوچ» توصیف کرد.

رویترز در ادامه یادآور شد: اگرچه اسرائیل عضو دیوان بین المللی کیفری نیست، اما سرزمین های فلسطینی در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک کشور عضو در حوزه قضایی این نهاد پذیرفته شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز روز جمعه گفت که هر گونه تصمیم دیوان بین المللی کیفری بر اقدامات تل آویو تاثیری نمی گذارد، اما در عین حال این اقدام دادگاه لاهه را اقدامی خطرناک دانست. رسانه های رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این اقدام دیوان بین المللی کیفری گزارش دادند که مقامات اسرائیلی نگران هستند مبادا دادگاه حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد کابینه وی را به اتهام نقض قوانین بین المللی بشردوستانه در غزه صادر کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • دزفول خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی در پیشینه خود دارد
  • رصد بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی لرستان
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • چگونگی درگذشت نیکاشاکرمی و گاف های گزارش شبکه بی‌بی‌سی | از«مهر بسیار محرمانه» که نیست تا ناجا به جای فراجا و ...
  • دستگیری ۵ مخل نظم و امنیت در مشهد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان