Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:23:44 GMT

پرندگان مهاجر زینت بخش سایت‌های آبی زنجان شدند

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۶۲۰۷

پرندگان مهاجر زینت بخش سایت‌های آبی زنجان شدند

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درحال حاضر این پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سدها، بندها و آبگیرهای مختلف زنجان ازجمله سد فیله‌خاصه در منطقه شکار ممنوع در شهرستان زنجان، سد گلابر در شهرستان ایجرود و سدهای قاهران (در ترکی به نام کهران معروف است) و قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، اطراق کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: برخی از پرندگان مهاجر وارد شده به زیستگاه های آبی زنجان پس از اقامت کوتاه و موقت به منظور زمستان گذرانی، مجددا سفر خود را به سمت جنوب ایران از سر گرفته اما برخی از آنها نیز در صوت احساس امنیت و همچنین شرایط مناسب آب و هوایی در این استان ماندگار می شوند.  

رستمی افزود: به طور معمول همه ساله در آستانه فصل زمستان، زیستگاه‌های آبی زنجان پذیرای چندین گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی اعم از اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، قره غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، کاکایی، لک لک، انواع حواصیل، گاوچرانک، خوتکا، بوتیمار، درنا و اگرت می شود.

وی اظهار داشت: این پرندگان از سوی کارشناسان اداره کل محیط زیست استان با استفاده از دوربین فیلمبرداری، مستندسازی شده و محیط بانان نیز به منظور تامین امنیت و حفاظت از پرندگان مهاجر، به طور مدام و با دقت و حساسیت خاص، مناطق زیستی آنها را به دقت مورد پایش قرار می دهند تا به امنیت و آرامش این پرندگان خدشه وارد نیاید.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بیشتر شدن مهاجرت پرندگان به این استان در سایه پایش مداوم مناطق، وجود امنیت زیستی و شرایط آب و هوایی مناسب، اتفاق افتاده است که این روند همچنان رو به رشد است.

پارسال (۹۹) تعداد هفت هزار و ۵۲۰، سال ۹۸ به تعداد ۶ هزار و ۸۵۲ قطعه انواع پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی، سال ۹۷ تعداد چهار هزار و ۴۵۰ قطعه،  سال ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و در سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان، مورد سرشماری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، به طور معمول سرشماری پرندگان مهاجر در این استان، هر سال از اواخر دی ماه آغاز می شود و اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، غاز، کاکایی، لک لک، انواع حواصیل، گاوچرانک و خوتکا، بیشترین تعداد را به خود اختصاص می دهند.  
 پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌ آباد و فیله‌ خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، است زمستان گذرانی می‌کنند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر زنجان سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر زنجان پرندگان مهاجر کنار آبزی مهاجر آبزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۶۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب

کیانوش احسانی پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب هنگام پایش، گشت و کنترل زیستگاه‌ها و منابع آبی سطح حوزه استحفاظی موفق به کشف و ضبط بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری شدند.

وی افزود: این چندمین بار طی هفته‌های اخیر است که مأموران نسبت به جمع آوری تورهای پهن شده توسط صیادان غیر مجاز در سد تنگ حمام شهرستان سرپل ذهاب اقدام می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرپل ذهاب بیان کرد: مناطق و زیستگاه‌های تحت مدیریت این شهرستان به صورت شبانه روزی توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پایش و کنترل می‌شود.

احسانی پور تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف با متخلفان برابر ضوابط و مقررات زیست محیطی برخورد قانونی خواهد شد.

کد خبر 6090776

دیگر خبرها

  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم