Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@18:50:41 GMT

علت کاهش تولید زعفران در کشور

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۶۵۱۷

عضو شورای ملی زعفران گفت: امسال شرایط خشکسالی و بی توجهی کشاورزان به آبیاری گیاه از علل کاهش تولید زعفران محسوب می‌شود.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به تاثیر خشکسالی بر تولید زعفران اظهار کرد: کشاورزان در عمده مناطق زعفران کاری، کشت زعفران را برمبنای سلیقه خود دنبال می‌کنند، چرا که وزارت جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم در خصوص تولید، تغذیه و آبیاری گیاه را به کشاورزان نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: عدم آموزش در مسئله کاشت و داشت به کشاورزان موجب شده انتظارات بخش کشاورزی محقق نشود، هر چند بسیاری از تولیدکنندگان از کاهش بارندگی گلایه‌مند هستند.

حسینی ادامه داد: کشاورزانی که آب کافی در منطقه نداشتند، نباید اقدام به کشت زعفران می‌کردند و این باور در بین کشاورزان که گیاه زعفران بیشتر از یک بار در فصل زمستان نیاز به آبیاری ندارد، اشتباه است.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه بی توجهی به آبیاری گیاه زعفران یکی از عوامل کاهش تولید محسوب می‌شود، گفت: خیلی از کشاورزان به دلیل عدم آموزش صحیح تصور می‌کنند که زعفران نیازی به آبیاری ندارد، از این رو کاهش بارندگی در فصل زمستان را علت اصلی افت تولید می‌دانند، در حالی که اگر خواهان توسعه تولید هستیم، همزمان و همگام با آن‌ها توانستیم آموزش صحیحی را پیش ببریم تا کشاورز به تولید اقتصادی برسد.

او با انتقاد از عدم مدیریت صحیح در بحث تولید بیان کرد: با اعمال مدیریت صحیح در بخش کشاورزی دیگر نگران افزایش یا کاهش تولید نیستیم، هر چند عواملی همچون خشکسالی در تولید اثر گذار است.

حسینی ادامه داد: کشاورزان به سبب عدم آگاهی در منطقه کم آب به امید بارش‌های زمستان اقدام به کشت زعفران کردند یا در مناطقی که آب کافی در اختیار داشتند، چاه‌های خود را در زمستان خاموش کردند که با این وجود نباید انتظار تولید مناسب را داشت.

او با اشاره به اینکه قیمت زعفران از ثبات نسبی برخوردار نیست، بیان کرد: در شرایطی که در پیک تولید به سر می‌بریم، قیمت زعفران از ثبات نسبی برخوردار نیست به طوری که در برخی روز‌ها هر کیلو زعفران سوپرنگین کمتر از ۲۰ میلیون تومان و در برخی روز‌ها بالای ۲۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

به گفته او، با توجه به شرایط خشکسالی و کم بارشی کاهش تولید زعفران نسبت به سال قبل را مشاهده می‌کنیم، اما هم اکنون درصدی نمی‌توان اعلام کرد.

عضو شورای ملی زعفران در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات طلای سرخ تصریح کرد: طبق روال همه ساله در آبان صادرات زعفران رشد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: زعفران و معجزه آن برای کاهش وزن

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: زعفران اخبار اقتصادی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: زعفران اخبار اقتصادی عضو شورای ملی زعفران تولید زعفران کاهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید از سه‌شنبه

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس آخرین اطلاعات سازمان هواشناسی، امروز (۹ اردیبهشت) در جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

فردا در برخی ساعات در مناطقی از غرب، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد و دیگر مناطق کشور جو آرامی دارند. روز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور به‌تدریج بارش‌ها در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به‌صورت رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد آغاز می‌شود.

روز چهارشنبه سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب کشور تقویت شده و گستره فعالیت آن جنوب و بخش‌هایی از مرکز کشور را در برمی‌گیرد.

روز پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در نیمه غربی، مرکز و نیمه جنوبی ایران ادامه دارد. طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین در ۳ روز آینده شرق و جنوب خلیج‌فارس مواج است.

رگبار پراکنده در برخی مناطق جنوبی کشور

همچنین، امروز در ارتفاعات کرمان و برخی مناطق بوشهر و غرب هرمزگان رگبار پراکنده باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و برای فردا در اکثر مناطق کشور جو آرامی پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهرانامروز (۹ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها وزش باد، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 6090518 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • همراه پرخرج
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید
  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید از سه‌شنبه
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود