Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@01:25:41 GMT

مهار موج ششم کرونا با پرهیز از عادی‌انگاری

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۷۲۷۳

مهار موج ششم کرونا با پرهیز از عادی‌انگاری

تاکنون نزدیک به ۳۲ میلیون تن در کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. میزان واکسن‌های تزریقی هم به عدد حدوداً ۸۳ میلیون دوز رسیده است. واکسیناسیون حدود ۳۷ درصدی (دو دوز کامل) از یک طرف فضای عای‌سازی را ایجاد کرده و از آن طرف همچنان خطرکرونا بیخ گوش شهروندان است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی راه‌های مقابله با موج ششم کرونا پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌های اعتدالگرا

اپیدمی کرونا وضعیت صفر و یک نیست

روزنامه ایران به گفت وگو با کارشناسان اجتماعی در خصوص ضرورت سیاستگذاری و برخورد واحد در مقابله با کرونا پرداخت و نوشت: سعید معدنی، جامعه‌شناس معتقد است که مهم‌ترین نکته‌ای که این روزها در برخورد با بازگشایی‌ها دیده می‌شود اعمال سیاست‌های چندگانه و متفاوت است. اگر قرار به بازگشایی کامل است باید به همه سازمان‌ها، نهادها، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی نگاه یکسان شود و اگر قرار به تعطیلی است باید سیاست مشخصی درباره همه درنظر گرفته شود؛ نه اینکه مثلاً آموزشگاه‌های خصوصی باز شود اما دانشگاه‌ها و مدارس همچنان آموزش مجازی داشته باشند. البته بخش عمده‌ای از معضلات به فرسایشی شدن جامعه برمی‌گردد. مردم دچار خستگی و فرسایش شده‌اند و همچنان تکلیف مشخصی ندارند. به این صورت که هنوز بازگشایی‌ها گسترده نشده و زندگی به شرایط نرمال برنگشته است اما در تلویزیون می‌بینند که در فلان کشور اروپایی ورزشگاه‌های فوتبال به صورت سرتاسری میزبان تماشاگران هستند. خب در این شرایط از خود می‌پرسند که چرا در دنیا جریان زندگی به حالت نرمال برگشته اما در ایران همچنان میزان فوتی‌ها سه رقمی است و هشدارها برای ورود موج ششم به صدا درآمده است؟ به‌هرحال باید به مردم توضیح داده شود که ما چه زمانی به آن شرایط می‌رسیم و تا آن زمان آیا جریان زندگی عادی شده است یا نه و چطور باید هم زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا داشت و هم از عادی انگاری پرهیز کرد؟ او ادامه می‌دهد: اینها سؤالات جدی است در عین حال که باید به وضعیت اقتصادی مردم و کسادی بازارها هم اشاره کرد. شاید یکی از دلایل ساده‌انگاری و عادی‌انگاری‌های اخیر همین موضوع باشد چون مردم به‌دنبال برآورد نیازهای روزمره‌شان هستند.

یک لقمه دور از چشم کرونا

روزنامه ایران در گزارشی به پایان دورکاری و تغییر سبک اغذیه فروشی‌ها پرداخت و نوشت: در آستانه تولد دو سالگی ویروس کرونا با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که از دو سال پیش خود، مانند رؤیایی دور و دراز یاد می‌کند. روزگاری که می‌شد با خیال راحت روی صندلی لم داد و به ساندویچ کالباس گاز محکمی زد. فرقی هم نمی‌کرد کجا باشی؛ فروشگاهی، وسط راهروهای تنگ و شلوغ مترو یا فضای دربسته یک رستوران. ابتدای فصل سرما هم می‌شد از گاری سرچهارراه لبو یا باقالی داغ خرید و گوشه‌ای ایستاد و به آسمان بارانی خیره شد. بعد از همه‌گیری چه به روز این شغل‌ها آمده؟ مردم و فروشندگان در این وضعیت چه تغییری کردند؟ آن طور که خانم انواری صاحب یک ساندویچی در مترو می‌گوید: «شاید دیگر هیچ وقت مانند سابق نگذارم آشپزم بدون ماسک ساندویچ درست کند.»

مترو مفتح غذاخوری‌هایی دارد که در میانه روز صندلی‌های خالی فضای بیرونی آن توی ذوق می‌زند. اکبر تعریف می‌کند که همین دو سال پیش این ساعت‌ها جای خالی روی همین چند صندلی پیدا نمی‌شد. کارمندان موقع ظهر می‌آمدند و می‌رفتند اما حالا همه چیز به صورت بسته‌بندی در نایلون و کیسه‌های جدا دست مشتری‌ها می‌رسد. همین طور که حرف می‌زند، سفارش‌ها را با پیک موتوری هماهنگ می‌کند و ۱۰ نایلون پر از ساندویچ به آدرس‌های مختلف می‌فرستد: «دیگر به این وضعیت عادت کردیم، روزی دوبار ماسک عوض می‌کنیم و چهاربار دستکش. به خرج‌های ما این ریزخرج‌ها هم اضافه شده است.» اکبر تقریباً ۶ سالی است در این فروشگاه ساندویچی کارمند صاحب مغازه‌ای است که حالا حضور ندارد. او خدا را شاکر است که لااقل غذا نمی‌تواند ناقل ویروس باشد وگرنه باید در مغازه را می‌بست و مثل خیلی از دوستانش بی کار می‌شد.
 

مناظره سردمداران مخالف واکسن کرونا و دانشمندان 

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران از مناظره مخالفان واکسن کرونا با دانشمندان موافق آن خبر داد. دکتر حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: واکسن کرونا ابتلا به این بیماری را ۵۰ تا ۶۰ درصد پایین می‌آورد اما در کاهش مرگ‌ومیر تاثیر فوق‌العاده دارد. ۱۰ نفر از سردمداران مخالفت با این واکسن را پیدا و دعوت کرده‌ایم که فردا در مقابل دوربین شبکه ۲ سیما و سایر رسانه‌ها با آنها مناظره کنیم.

رسانه‌های اصولگرا

اختلالات گوارشی طولانی مدت را جدی بگیریم

خبرگزاری فارس به گفت وگو با محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد پرداخت و نوشت: کرونا می تواند عوارض گوارشی را به صورت اسهال، درد شکمی، تهوع و استفراغ ایجاد کند. برخی افراد که پیش زمینه مشکلات گوارشی داشته اند را تحریک کرده و بیشتر کند. افرادی که مشکوک به گاستریت هستند حتما باید آندوسکوپی شوند. نفخ و دفع گاز علت های فراوانی دارد. هواخوردن در هنگام نوشیدن آب و شربت، خوردن غذاهای نفاخ مثل حبوبات و بیش از حد بودن باکتری های معده می تواند موجب نفخ زیاد شود. سنین بالای ۵۰ سال باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند ولی افراد کم سن و سال‌تر با رعایت دستورات پیشگیرانه و ورزش دیگر نیازی به دارو نخواهند داشت.وی درباره افرادی که اسید بالای معده و ریفلاکس دارند گفت: PH معده حدود ۳ تا ۵ است و اسید برای آن ضرری ندارد. زمانیکه اسید بالا بیاید مری را می‌سوزاند و حتی می تواند با ورود به دهان زبان را بسوزاند و موجب تنگی نفس شود. برای کاهش اسید معده می توان از داروهایی همچون امپرازول و پنتوپرازول و لانزوپرازول استفاده کرد و یا با کاهش استفاده از مواد غذایی  همچون شکلات و قهوه، سیر و پیاز خام و ترشیجات و ادویه جات و یا مواد غذایی و داروهایی که موجب افزایش اسید معده می شود به بهبود نفخ و درد معده و کاهش اسید کمک کرد.

آخرین محموله واکسن هلال‌احمر وارد کشور شد

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر پرداخت و آورد:  در مجموع جمعیت هلال احمر ۱۱۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن وارد کشور کرده است. تمامی این زحمات و تلاش‌ها با هدف برداشته شدن باری از روی دوش نظام جمهوری اسلامی ایران و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور تأمین واکسن از منابع قابل اعتماد، صورت گرفت؛ خوشبختانه به عمل به تعهدات تا حدود زیادی در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا موفق عمل کردیم. واردات واکسن تنها قسمتی از اقدامات جمعیت هلال احمر در راستای مقابله با کرونا بود و در حرکتی بزرگ، کنترل مرزهای کشور از اسفند سال ۹۹ نیز توسط هلال احمر آغاز شد و بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر از مسافرینی که قصد ورود به کشور را داشتند، مورد پایش قرار گرفتند. علاوه بر کنترل مرزها، در زمینه پایش اماکن، بستری و درمان بیماران کرونایی و تزریق واکسن نیز هلال احمر نقش آفرینی کرد و در بیش از ۲۰۰ مرکز تزریق واکسن، نیروهای هلال احمر به کار گرفته شدند تا روند تزریق واکسن تسریع شود و به کمک پروردگار موفق شدیم در واکسیناسیون بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور، همکاری کنیم.

آخرین آمار واکسیناسیون کرونا جهان نهم آبان

خبرگزاری ایمنا در گزارشی آورد:  طبق آخرین آمارهای جهانی در خصوص واکسیناسیون کرونا در جهان تا امروز شش میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۴۵ دوز واکسن کرونا در کشورهای مختلف تزریق شده است. بر اساس این آمار، تعداد واکسیناسیون انجام شده در ۱۰ کشور اول با بیشترین دوز تزریقی به شرح زیر است: (اعداد داخل پرانتز درصد واکسیناسیون کرونا به جمعیت کل است.

۱. چین ٢ میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۴۶۷ هزار نفر (۶۰.۷)

۲. هند یک میلیارد و ۵۱ میلیون ۷۰۸ هزار و ۶۳۵ نفر (۳۸ درصد)

۳. آمریکا ۴۱۹ میلیون و ۲۰ هزار و ۷۵۳ نفر (۵۷ درصد)

۴. برزیل ۲۷۵ میلیون و ۸۹۰ هزار ۳۲۵ نفر (۴۸ درصد)

۵. ژاپن ۱۸۹ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۸۷۹ نفر (۴۰ درصد)

۶. اندونزی ۱۸۹ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۱۵۰ نفر (۶۱ درصد)

۷. مکزیک ۱۱۸ میلیون و ۸۴۹ هزار و ۷۹۶ نفر (۴۹ درصد)

۸. ترکیه ۱۱۸ میلیون و ۱۴ هزار و ۶۷۹ نفر (۷۰ درصد)

۹. آلمان ۱۱۷ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۴۵۶ نفر (۶۴ درصد)

۱۰. پاکستان ۱۰۳ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۹۸ نفر (۶۲ درصد)

واکسن کرونا و آنفلوآنزا چقدر برای دانش‌ آموزان موثر است؟

 روزنامه جام جم به بازتاب سخنان دکتر طباطبایی، عضو کمیته علمی و کشوری مقابله با کرونا پرداخت و نوشت: یک سوم جمعیت کشور را اطفال تشکیل می‌دهند و تاکنون برخی از کودکان و اطفال مبتلا به کرونا شده‌اند ولی در مورد آمار دقیق مبتلایان در جامعه کودکان مطالعه دقیقی صورت نگرفته و آمار جامعی در این زمینه در دست نیست.  کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر مبتلا به کرونا می‌شوند و در صورت ابتلا همه علائم در آنها اعم از گلودرد، تب، سردرد، بدن درد، تهوع، استفراغ و علائم تنفسی و درگیری ریه خفیف‌تر است. البته این مسئله به معنای این نیست که کودکان به هیچ عنوان مبتلا به کرونا نمی‌شوند چرا که از ابتدای شیوع کرونا کودکان زیادی درگیر این بیماری شده و به ویژه در پیک پنجم کرونا که خانواده‌های زیادی گرفتار این بیماری بودند کودکان هم بیشتر مبتلا به کرونا شدند. یک سوم جمعیت کشور را اطفال تشکیل می‌دهند و تاکنون برخی از کودکان و اطفال مبتلا به کرونا شده‌اند ولی در مورد آمار دقیق مبتلایان در جامعه کودکان مطالعه دقیقی صورت نگرفته و آمار جامعی در این زمینه در دست نیست. همه ترشحات بدن کودکان مانند بزرگسالان می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد و ویروس را به سایر کودکان و بزرگسالان منتقل کند.

وی با اشاره به موضوع بازگشایی مدارس گفت: این مسئله عوامل مختلفی را در بر می‌گیرد از جمله مسائل روحی و روانی، تربیت و رفتار، امکانات، آموزش مجازی و مسائل پزشکی که جهت بازگشایی مدارس این فاکتورها کنار هم در نظر گرفته می‌شوند.

شرایط و نحوه حضور معلمان در مدارس تهران اعلام شد

روزنامه رسالت در گزارشی به بازتاب سخنان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران پرداخت و نوشت: به تناسب تصمیمی که شورای معلمان، شورای مدرسه و کمیته بهداشت مدرسه می گیرند پرسنل اعم از اجرایی و آموزشی باید پای کار بیایند. طبق قرار گذشته، بازگشایی مدارس در مقطع متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول از اول آذرماه خواهد بود. درباره مقطع ابتدایی نیز در آینده نزدیک تصمیم گیری می شود.وی درباره شرایط و نحوه حضور معلمان در مدارس با توجه به تصمیمات اتخاذ شده پیرامون بازگشایی مدارس اظهار کرد:به تناسب تصمیمی که شورای معلمان، شورای مدرسه و کمیته بهداشت مدرسه می گیرند پرسنل اعم از اجرایی و آموزشی باید پای کار بیایند. بنابراین حضور یا عدم حضور معلمان به تناسب آن تصمیم است؛ اگر تصمیم بر آموزش حضوری یا ترکیبی باشد، معلمان باید به مدرسه بیایند و اگر غیرحضوری است به همین ترتیب اقدام می شود. در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی نسبت به صدور مجوز  آموزش حضوری دانش آموزان اقدامات لازم صورت می گیرد. در این مسیر گفت وگو و اقناع خانواده ها نیز در راستای بازگشایی آرام و تدریجی مدارس مهم است.

نوجوانی در عصر کرونا

روزنامه جام جم  به گفت وگو با کارشناسان درباره تاثیر کرونا بر شرایط دوره نوجوانی پرداخت و نوشت: فراگیری کرونا در دو سال گذشته بسیاری از شکاف‌های موجود در مناسبات رفتاری را آشکار کرده‌است، پیامدهای این فراگیری محدود به سلامت جسمی نمانده و حالا اتفاقا یکی از نگرانی‌های مهم کارشناسان حوزه سلامت روان و فعالان اجتماعی بروز اختلالات روانی میان گروه‌های مختلف است. یکی از آسیب‌پذیرترین این گروه‌ها نوجوانان هستند. آمارهای استخراج‌شده از پژوهش‌ها و مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد خشونت رفتاری میان این گروه افزایشی چشمگیر داشته، تعارضات بسیاری میان آنها و خانواده‌هایشان شکل گرفته و رشد مهارت‌های اجتماعی آنها دچار اختلال شده‌است. به باور روان‌شناسان نوجوانی سن حساسی است، بسیاری از مهارت‌های اجتماعی و عاطفی در این دوره شکل می‌گیرد، تغییرات هورمونی صورت گرفته هم مزید بر علت شده تا آنها پرشورترین حالت خود را تجربه کنند، همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که حالا دو سال است که آنها مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند؛ جایی برای تخلیه این هیجانات ندارند، فضایی آموزشی برای آموختن مهارت‌های اجتماعی در اختیارشان نیست و آغاز نوجوانی‌شان با همه آن هیجانات مخصوص به خود خلاصه شده‌است در فضای مجازی، فضایی که بیش از کمک‌کننده بودن، آسیب‌زاست.

ارتباط بیماری‌های دهان با مرگ ناشی از کرونا

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: نخستین موج همه‌گیری کرونا در همان اوایل سال ۲۰۲۰ ایتالیا را درنوردید و درمجموع، حدود ۴۴هزار نفر در بازه‌ای سه‌ماهه جان خود را از دست دادند. در آن زمان هیچ شواهدی از چگونگی مدیریت کووید-۱۹ در دست نبود و محققان راهکاری برای مقابله با آن نداشتند. اما بعد از مدتی، دانشمندان موفق به کشف ابعاد مختلف این ویروس شدند و رفته‌رفته راهکارهایی درمانی برای کاهش اثرات این بیماری ویروسی اعلام شد. درحال حاضر، محققان ایتالیایی تاثیر درمان‌های مختلف را بر بهبود بیماران کرونایی مطالعه کرده‌اند. محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند استفاده از داروی tocilizumab و دز بالای هپارین به‌تنهایی یا ترکیب با یکدیگر، آزیترومایسین و کورتیکواستروئید میزان مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد. هپارین با وزن مولکولی پایین با دز بالا یکی از درمان‌های تجویزی برای مبتلایان به کروناست به‌طوری که پزشکان روزانه ۶۰۰۰ واحد بین‌المللی یا بیشتر از آن را تجویز می‌کنند. در این آزمایش‌ها، محققان حدود ۶۲۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را مورد ارزیابی قرار دادند که از این تعداد، ۶۰۰ مورد ابتلای آنها به کرونا تایید شده بود. از این میان، ۷۵درصد از بیماران تحت اکسیژن درمانی، ۱۰درصد تحت اکسیژن درمانی با جریان بالا یا ونتیلاتور غیرتهاجمی و سه‌درصد هم تحت استفاده از ونتیلاتور تهاجمی قرار گرفتند. 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

مدرسه پساکرونا

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم محمد داوری منتشر کرد و نوشت: این روزها تلاش می‌شود تا در حد امکان آموزش حضوری شود و دانش‌آموزان که نزدیک به دو سال است از فضای کلاس و مدرسه فاصله گرفتند به مدرسه بازگردند. صرف‌نظر از مباحث مربوط به درستی یا نادرستی این تصمیم که مسوولیتش با ستاد ملی مبارزه با کرونا است، می‌خواهم به چند نکته پیرامون مدرسه پس از کرونا اشاره کنم؛ مدرسه‌ای که بی‌تردید باید بسیار متفاوت با دو سال پیش باشد تا بتواند زمینه جذب و سازگاری دانش‌آموزان را فراهم کند. در نوشته‌ها و مصاحبه‌های پیشین خود به این نکته اشاره کرده بودم که به نسبت راضی‌ترین افراد از آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان هستند و ناراضی‌ترین والدین، این یک پیام روشن دارد که دانش‌آموزان از ساختار و سازمان مدرسه‌ای که پیش از کرونا بود ناراضی بوده و نسبت به آن به ‌شدت معترض هستند، اعتراضی که جایی برای طرح آن و فریاد کردن آن وجود نداشته و ندارد به عبارتی کسی و جایی صدای دانش‌آموزان نیست. پیام دیگر از جانب والدین است که از مدیریت فرزندان‌شان خسته و درمانده شده‌اند و علی‌رغم اینکه نگران سلامت آنها هستند روزشماری می‌کنند تا آموزش حضوری شود. آموزش غیرحضوری الزاماتی را برای نظام آموزشی ما تحمیل کرده است که اگر با حضوری شدن آموزش از آنها چشم‌پوشی شود و در مدارس بر پاشنه گذشته بچرخد، شکاف مدارس و معلمان و مربیان با دانش‌آموزان بیش از گذشته افزایش می‌یابد و افزایش این شکاف به ناکارآمدی نظام آموزشی و مدرسه دامن خواهد زد و ناکارآمدی را تشدید خواهد کرد. یکی از این الزامات افزایش کیفیت آموزشی که مطالبه بحق دانش‌آموزان است آنها در این مدت تفاوت آموزش سنتی و مدرن را به خوبی درک کرده‌اند و از تدریس معلمانی که از سواد رسانه‌ای و دیجیتالی بهره‌مند هستند و از فناوری‌ها برای جذابیت تدریس استفاده کردند، لذت برده‌اند و در مقایسه به خوبی تفاوت‌ها را درک کرده‌اند و والدین هم شاهد و ناظر این تفاوت‌ها بوده‌اند و ضمن اینکه به اهمیت و جایگاه نقش و حرفه معلمی هم با تمام وجود پی بردند و متوجه شده‌اند که چقدر سخت و حرفه‌ای است.
 

خیز دوباره کرونا در پیک ششم

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور نشان می‌دهد طی یک هفته اخیر ۶ شهر به شهرهای قرمز افزوده شده و با توجه به پوشش ۷۵ درصدی واکسیناسیون، عادی‌انگاری و بی‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به این ویروس چموش قدرت جولان می‌دهد. اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۱۴ شهرستان نارنجی، ۲۰۱ شهرستان زرد و ۱۱۱ شهرستان آبی است، در هفته گذشته اول آبان ماه نیز شهرستان‌های جلفا، مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، بوکان، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، استهبان در استان فارس، بانه، سقز در استان کردستان، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب در استان کرمانشاه، چرام، کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد، زرندیه در استان مرکزی و مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز قرار داشت. ‌ با توجه به اینکه مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۸۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۳۸۰ دُز رسید و تا کنون ۵۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۷ نفر دُز اول، ۳۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر دُز دوم و ۸۰ هزار و ۳۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، عادی‌انگاری و عدم رعایت شیوه‌نامه بهداشتی باعث می‌شود به آغاز موج ششم کرونا نزدیک شویم و دوباره افزایش تلفات ناشی از بیماری همانند مردادماه را تجربه کنیم.

به‌ طور کلی کاهش تلفات از ۷۰۰ نفر در ماه‌های گذشته به کمتر از ۱۳۰ نفر، توفیق در مبارزه با کرونا محسوب می‌شود که البته به همت دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع در واکسیناسیون محقق شده اما جمع بندی هشدارهای مسئولان نشان می‌دهد بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک در اماکن شلوغ، خبری از کاهش چرخه انتقال ویروس یا فروکش شدت و حدت کرونا نخواهد بود و باید منتظر شکل‌گیری پیک ششم در میانه راه پنجمین پیک بود؛ دقیقا اتفاقی که در پیک چهارم رخ داد.
 


۱۲۸ فوتی و ۶۸۰۹ ابتلای جدید کرونا در کشور

روزنامه همدلی در گزارشی به آخرین آمار قربانیان کرونا در ایران پرداخت و نوشت: وزارت بهداشت در اطلاعیه دیروز خود اعلام کرده طی ۲۴ جمعه تا شنبه ۸ آبان ماه ۶ هزار و ۸۰۹ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۲۸ بیمار نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. در این اطلاعیه آمده: از جمعه تا دیروز ۸ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.  مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۲۱۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۱۲۶ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۴۹۴ هزار و ۶۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۹۴۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

سلامت ریه‌ها را بعد از کرونا تقویت کنیم

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با علی امیری فوق تخصص بیماری‌های عفونی پرداخت و آورد: طبق توصیه‌ پزشکان و کارشناسان، عمل کردن به توصیه‌های سلامتی به شما کمک می‌کند بعد از درمان کرونا، سلامت و عملکرد ریه‌های خود را کنترل کنید. در حال حاضر تمام دنیا درگیر جدال با ویروس ترسناک و به شدت واگیردار کروناست، سؤالی که احتمالاً به ذهن خیلی از افراد خطور می‌کند این است که چگونه از سلامت ریه‌هایمان و عملکرد آن پشتیبانی کنیم؟ این دسته از افراد چگونه می‌توانند مطمئن باشند که عملکرد ریه‌هایشان به حالت قبل برگشته است؟ فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی تند، دوی آهسته، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند سرعت تنفس‌تان را بالا ببرند و شما را وادار به تنفس عمیق کرده و ریه‌هایتان را پاکسازی کنند.امیری با اشاره به این‌که استعمال سیگار و دوباره سراغ رژیم غذایی ناسالم رفتن می‌تواند هم ریه‌ها و هم سیستم ایمنی را دچار ضعف کند و باعث شود فرد بهبود یافته از کرونا، دوباره مبتلا شود، عنوان کرد: عمل کردن به توصیه‌های سلامتی به شما کمک می‌کند بعد از درمان کرونا، عملکرد ریه‌های خود را کنترل کنید. چه خودتان سیگار بکشید و چه در معرض دود سیگار قرار بگیرید، یکی‌از بزرگ‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به عفونت ریه را دارید، سیگار کشیدن هیچ سودی ندارد که برای اجتناب از آن تردید کنید، خصوصاً در شرایط کنونی، بنابراین اگر ریه‌هایی سالم می‌خواهید باید به هر صورت از دود سیگار دوری کنید.

اجرای طرح قرنطینه هوشمند درسراسر کشور تا پایان آبان

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت پرداخت و آورد: هدفگذاری تاریخ برقراری سامانه قرنطینه هوشمند در سراسر کشور تا پایان ماه جاری است.  در حال حاضر دو نوع اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت وجود دارد، یکی اینکه چه کسانی بیمار هستند و نتیجه مثبت تست کرونا دارند و مشمول قرنطینه هستند و دوم آن‌هایی که واکسن زدند، چند مرتبه واکسن زده‌اند و چه نوع واکسنی تزریق کرده‌اند و در چه تاریخی واکسن تزریق کرده‌اند. این اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت قابل تبادل است و درحال حاضر این سامانه با وزارت راه و شهرسازی و برخی از  وزارتخانه‌ها، برای تهیه بلیت و غیره، متصل است. طبیعتا در مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، این سامانه قرار است به وزارت آموزش و پرورش، واحدهای صنفی و به طور کلی همه واحدهایی که به نوعی فعال هستند یا فعال می‌شوند، خدمات بدهد. حتی پیشنهاد ما این است که رصد واکسیناسیون فعالان برخی از واحدهایی که خدماتشان به دلیل فضای بسته بودنشان پرمخاطره محسوب می‌شود، مثل سینماها و سالن‌های تئاتر، موزه‌ها، کتابخانه ملی و کتابخانه‌های بزرگ شهری، شهربازی‌ها، باغ وحش‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌هایی که پذیرای مشتری در محل به ویژه در محل‌های بسته هستند، نیز از طریق همین سامانه میسر شود. آقای دکتر درست گفته‌اند، ما تکلیفی برای گرفتن تست پی سی آر نداریم. ما اعلام می‌کنیم که همه واکسن بزنند، حال فردی به دلیلی غیرموجه اعلام می‌کند که واکسن نمی‌زند، این فرد مجبور است هر ۷۲ ساعت یکبار از آزمایشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت، تست پی سی آر منفی دریافت کند. طبیعتا هزینه این تست به عهده خود افراد خواهد بود. وزارت بهداشت هزینه این تست‌ها را نمی‌دهد، به این دلیل که واکسن را برای فرد به صورت رایگان تامین کرده است.

برچسب‌ها کرونا آنفلوآنزا وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا آنفلوآنزا وزارت آموزش و پرورش کرونا آنفلوآنزا وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محدودیت های کرونا بازگشایی مدارس مبتلا به کرونا کرونا روزنامه پرداخت و نوشت وزارت بهداشت گفت وگو آموزش حضوری واکسن کرونا عادی انگاری دانش آموزان کووید ۱۹ نشان می دهد هلال احمر شده اند حال حاضر ۵ میلیون رسانه ها ۶ هزار موج ششم دو سال ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۷۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم

رئیس‌ کل سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری، محمدتقی جهان‌پور اظهار کرد: پیش‌نویس لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران که در ۳۱ ماده تنظیم و پیشنهادات سازمان نظام پرستاری مضاف بر مواد پیشنهادی معاونت پرستاری در ۱۲ ماده ارائه شده است که مهم‌ترین محورهای آن استخدام پرستاران همگام با توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیاز کشور، تأمین معیشت و رفاه پرستاران و حمایت‌های گسترده جهت جبران خدمت، آینده‌سازی حرفه‌ای و تخصصی پرستاری، تکریم از بازنشستگان و اجرای صحیح قوانین حوزه پرستاری مانند قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با مشارکت همه ذی‌نفعان مورد ویرایش و تدوین قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم، نسبت پایین پرستار به تخت در مقایسه با استانداردهای حداقلی، علاوه بر کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، اهمیت جذب و استخدام نیروهای جدید، به خصوص بازجذب نیروهای باتجربه دوران کرونا را بیشتر می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: تدوین این لایحه گامی مهم در جهت حمایت از حقوق پرستاران و ارتقای جایگاه این قشر فداکار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و می‌توانیم، شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاری پرستاران و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها و در جهت ارتقای سلامت مردم باشیم.

جهان‌پور گفت: ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که دارای ۱۵۹ هیئت‌مدیره در سراسر کشور است، مجموعه این هیئت‌مدیره‌ها و سازمان مرکزی می‌تواند واسط بین مردم و حِرَف با حاکمیت باشد، بنابراین ارج نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی از دغدغه‌های مهم ما است و می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.

کد خبر 751700

دیگر خبرها

  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • با سهل انگاری مدیران برخورد می‌شود
  • ۹ توصیه ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد 
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی در این استان‌ها برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!