Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@03:03:46 GMT

پایان فصل برداشت میگو در گلستان

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۷۵۶۱

پایان فصل برداشت میگو در گلستان

ستاره حجتی- همشهری آنلاین:

هر سال در نخستین هفته‌های شروع صید خزر، برداشت میگو از مزارع پرورش میگو سایت گمیشان نیز آغاز می‌شود و بعد از گذشت یک‌ماه به پایان می‌رسد. بنا بر اعلام اداره کل شیلات این استان، برداشت از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان امسال با افزایش ۷۴ درصدی نسبت به سال گذشته به‌کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل شیلات گلستان می‌گوید: امسال ۱۵۵۶تن میگو در ۱۲۰۳هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شده است که این میزان نسبت به تولید ۴۱۰تن در سال گذشته، رشد قابل توجهی حدود ۷۴درصدی را نشان می‌دهد.

سید جواد قدس علوی ادامه می‌دهد: امسال در ۸۰مزرعه بچه میگو با میانگین تراکم ۱۱۱ هزار و ۲۳۸ قطعه در هکتار ذخیره‌سازی شده بود.

او همچنین درباره توسعه مزارع میگو استان توضیح می‌دهد: تعداد مزارع زیرکشت میگو استان از ۲۵مزرعه سال گذشته به ۸۰مزرعه در فصل پرورش امسال رسیده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود سال آینده با افزایش ۵۰درصدی سطح زیرکشت در مجتمع پرورش میگو گمیشان به تولیدی بیش از ۵ هزار تن برسیم. از سویی خوشبختانه ۱۰۰درصد پیش‌بینی امسال درباره تولید میگو در استان تحقق یافته است. بی‌شک این تولید عاری از بیماری در کشور و حتی در دنیا تاکنون اتفاق نیفتاده و این امر نشان‌دهنده تلاش شبانه‌روزی و همت عالی بهره‌برداران و به کارگیری همه ظرفیت‌های استانی و کشور است. روش پرورش امسال ما می‌تواند الگویی برای همه مجتمع‌های آلوده به بیماری لکه سفید در کشور باشد، زیرا ما شاهد هیچ بیماری‌ای نبودیم اما معمولا مزارع درگیر این بیماری هستند.

قدس علوی اضافه می‌کند: با توجه به شیوع بیماری لکه سفید در سال۹۸ در مجتمع پرورش میگو گمیشان، شاید کمتر کسی امید به تولید مجدد و بدون وقفه میگو در این مجتمع داشت، زیرا در همه جای دنیا و کشور معمولا پس از یک دوره بیماری، مزارع بلافاصله آمادگی پرورش مجدد را نخواهند داشت. اما امسال برای دومین سال متوالی بدون هیچ نشانه‌ای از بیماری پرورش میگو ادامه پیدا کرد و می‌توانیم اعلام کنیم بیماری لکه سفید در مجتمع پرورش میگو گمیشان کاملا ریشه‌کن شده است.

طی ۲ سال اخیر بعد از گذشتن از بیماری لکه سفید، هدف اول ما پاک نگه‌داشتن مزارع پرورش میگو بود که توانسته‌ایم به این امر مهم دست پیدا کنیم. سایت پرورش میگو گمیشان اوایل دهه۹۰ و به عنوان گزینه اشتغال‌آفرینی برای مقابله با قاچاق ماهی و بیکاری در منطقه گمیشان به وسعت ۴هزار هکتار احداث شد. سال گذشته به‌عنوان نخستین سال پرورش میگو پس از شیوع بیماری لکه سفید ۴۱۰تن میگو درحدود ۲۴ درصد مزارع به وسعت ۳۸۱هکتار در مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شد.

کد خبر 635081 برچسب‌ها استان گلستان دریای خزر مجله میگو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان دریای خزر مجتمع پرورش میگو گمیشان بیماری لکه سفید سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۷۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد

عباس اشکانی گفت: ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خریداری شده است.

وی گفت: در سال زراعی   ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچیتان به زیر کشت گندم رفته است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل این محصول استراتژیک در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می‌کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپور با هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.

اشکانی تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

وی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • برداشت توت فرنگی از مزارع گلستان
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • آغاز پرورش میگو در سواحل استان بوشهر/ نظارت‌ها جدی‌تر می‌شود
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • آغاز تولید ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در بوشهر + فیلم
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان