Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@04:40:45 GMT

بورس امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۷۶۷۸

بورس امروز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

حمایت بعدی شاخص کل محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _یکشنبه نهم آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۳۵ هزار و ۳۴۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۰ هزار و ۴۴۴ واحدی در سطح ۳۵۹ هزار و ۹۷۹ واحد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل بازار کاهش ۲.۵۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۸۹ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۳۷۷ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۲۳۱ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار و ۱۳۸ و ۲۳ هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۳۲ میلیون و یک میلیارد و ۸۶۱ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

تحلیل تکنیکال شاخص کل

حمایت بعدی شاخص کل محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد است.

اخبار بازار

تفارس: پایان زمان پذیره‌نویسی تأمین سرمایه خلیج فارس عضو و نماینده هیأت مؤسس تأمین سرمایه خلیج فارس با اعلام مشارکت بیش از ۱۵۱ هزار در پذیره‌نویسی تفارس از پایان پذیره‌نویسی اولین تأمین سرمایه صنعتی ایران خبر داد. با استقبال قابل توجهی که از این پذیره‌نویسی شد، بالغ بر ۲۶۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ثبت سفارش شد.️ در حالی که قرار بود این پذیره‌نویسی یک ماهه باشد در کمتر از دو ساعت سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی این تأمین سرمایه که برای اولین بار ۴۰ درصد از آن به مردم عرضه شد تأمین شد.

نماینده هیأت مؤسس تأمین سرمایه خلیج فارس خاطر نشان کرد: با جدیت و سرعت امور مربوط به ثبت این تأمین سرمایه انجام خواهد شد و در مدت زمان کوتاهی نماد تفارس بازگشایی خواهد شد.

اخبار شرکت‌ها

تجلی: اولین شرکت پروژه محور بازار سرمایه دوم آذر ماه امسال در فرابورس ایران عرضه می‌شود. پذیره نویسی سهام شرکت تجلی از طریق عرضه عمومی (سه‌شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۰) در فرابورس ایران انجام می‌شود. در این عرضه ۱۵ درصد از سهام شرکت تجلی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی، با هر سهم قیمت هزار ریال، برای عموم مردم عرضه خواهد شد. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (۵۱ درصد)، شرکت چادرملو (۱۷ درصد) و شرکت گل گهر (۱۷ درصد) از دیگر سهامداران شرکت می‌باشند. تجلی توسعه معادن و فلزات پیش از این و با افزایش سرمایه ۶۲۰ هزار درصدی از یک میلیارد تومان به شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را به نام خود ثبت کرده بود. در حال حاضر این شرکت پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد، شامل گندله سازی، آهن اسفنجی و فولاد سازی را در دست احداث دارد و از پروژه‌های آتی می‌توان به ساخت اسکله بندر عباس و اکتشاف و استخراج از معادن جدید اشاره کرد.

شاروم: تولید کریستال ملامین شرکت ۳۲۰ تن (میانگین ۱۲ ماهه سال ۳۵۳ تن)، سولفات آمونیوم سه هزار و ۴۲۶ تن (میانگین ماهانه سال قبل سه هزار و ۳۸۰ تن) و محصول جدید شرکت سولفات پتاسیم هزار و ۶۱۸ تن (میانگین ماهانه هزار و ۱۴۸ تن) است.

در گزارش مهر ماه فروش ۳۲۰ تن کریستال ملامین و هزار و ۴۹۱ تن سولفات آمونیوم ثبت شده و میانگین فروش ماهانه این دو محصول در سال ۹۹ به ترتیب ۳۳۳ و سه هزار و ۹۳۱ تن بوده است. همچنین در این ماه فروش ۵۰ تن سولفات پتاسیم (میانگین ماهانه سال قبل ۵۴۳ تن) ثبت شده است. در این ماه شرکت ۲۸ میلیارد تومان فروش گزارش کرده، میانگین فروش ماهانه سال قبل ۱۸.۶ میلیارد تومان بوده است. فروش سولفات پتاسیم در این ماه ۶۲۳ میلیون تومان (میانگین ماهانه سال قبل شش میلیارد تومان) بوده است. نرخ فروش کریستال ملامین شهریور شرکت ۵۷ هزار تومان (میانگین ۱۲ ماهه ۹۹ ماهانه ۲۲ هزار تومان)، سولفات آمونیوم چهار هزار و ۵۴۲ تومان (میانگین ماهانه دو هزار و ۱۸۹ تومان) و سولفات پتاسیم ۱۲ هزار و ۴۷۰ تومان (میانگین ماهانه ۱۱ هزار و ۳۸۷ تومان) است.

فرآور: میانگین تولید سال ۹۸ و ۹۹ شرکت به ترتیب ۶۳۴ و ۵۱۹ تن بوده است. تولید مهر ۵۰۰ تن گزارش شده و میانگین تولید شش ماهه سال جاری ۴۵۷ تن می‌باشد. در مهر شرکت ۴۰ تن شمش روی به فروش رسانده، موجودی پایان دوره شرکت در پایان سال مالی ۹۹، هفت هزار و ۸۶۷ تن بوده و در پایان مهر ماه به ۱۰,۳۰۸ تن رسیده است. فروش سال ۹۸ و ۹۹ شرکت به ترتیب ۱۱۸ و ۱۹۰ میلیارد تومان بوده، فروش مهر سه میلیارد تومان گزارش شده و فروش هفت ماهه سال جاری به ۴۹ میلیارد تومان رسیده است.

افق: میانگین نرخ فروش هر محصول افق این ماه هم رشد داشته و ۱۵.۸ هزار تومان برای هر عدد محصول ثبت شده است که نسبت به مهر سال قبل ۴۷ و نسبت به ابتدای سال ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. این فروشگاه زنجیره‌ای در ماه گذشته ۱۲۱ میلیون عدد جنس فروخته است. در شش ماه اول سال به طور متوسط هر ماه ۱۲۷ میلیون عدد جنس به فروش رساند بود. سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه ۱۲۰ میلیون عدد جنس و سال ۹۸، به طور متوسط ۹۸ میلیون عدد جنس ماهانه به فروش رسانده است. مبلغ فروش این ماه هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان گزارش شده است. متوسط مبلغ فروش پنج ماه اول سال، هزار و ۷۵۹ میلیارد و متوسط فروش ماهانه سال ۹۹ و ۹۸ شرکت هر ماه، هزار و ۲۷۲ و ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است.

فباهنر: فباهنر در مهر سه هزار و ۲۴۲ تن انواع مقاطع مسی را تولید کرده است. متوسط تولید فروردین تا شهریور دو هزار و ۶۹۲ تن به ازای هر ماه بوده است. متوسط تولید ۱۲ ماه سال مالی گذشته دو هزار و ۷۵۳ تن بوده است. فروش محصولات مسی در مهر دو هزار و ۵۱۵ تن گزارش شده است. متوسط فروش شش ماه گذشته دو هزار و ۶۸۲ تن ثبت شده است و متوسط فروش فروردین تا اسفند سال قبل دو هزار و ۶۳۸ تن بوده است. این شرکت در سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه ۲۵۷ میلیارد تومان فروش داشته است. مهرماه ۴۷۱ میلیارد تومان فروش زده است. به طور متوسط از ابتدای امسال تا شهریور ۳۹۵ میلیارد تومان فروش به ازای هرماه گزارش کرده است. فباهنر این ماه فروش با نرخ یک میلیارد و ۶۵۷ هزار و ۵۴۵ ریال به ازای هر کیلو داشته است. متوسط نرخ فروش شش ماه قبل یک میلیارد و ۴۶۳ هزار و ۲۸۶ ریال بوده است. فروش‌های فروردین تا اسفند سال مالی قبل به طور متوسط با نرخ ۹۴۳ هزار و ۴۰۴ ریال به ازای هر کیلو انجام شده است.

زگلدشت: تولید شرکت در هفت ماهه برابر با ۲۹ هزار و ۶۷۹ تن لبنیات و هزار و ۵۵ رأس دام است که در شهریور ماه برابر با چهار هزار و ۱۶۹ تن لبنیات و ۱۵۷ رأس دام گزارش شد که این مقادیر در مهر به چهار هزار و ۸۶ تن لبنیات و ۱۷۲ رأس دام رسیده است. زگلدشت در هفت ماهه ۲۸ هزار و ۶۵۳ تن و هزار و ۵۳ رأس دام به مبلغ ۱۶۶ میلیارد تومان فروخته و فروش شهریور و مهر خود را به ترتیب چهار هزار و ۱۴ و سه هزار و ۹۴۶ تن هر کدام به مبالغ ۲۸ و ۲۷ میلیارد تومان گزارش کرده است. نرخ فروش شیر در شهریور ماه برابر با ۶۵ هزار و ۶۸۱ ریال به ازای هر کیلو بوده و در مهر به ۶۵ هزار و ۱۹۲ ریال به ازای هر کیلو رسیده است.

بازارهای جهانی

کاهش بیش از ۹۰ درصدی ذخایر مس بورس فلزات لندن در دو ماه اخیر

تولید مس کشور شیلی در ماه سپتامبر که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان به شمار می‌رود به بدترین سطح خود از ماه فوریه تاکنون رسیده است. مهمترین دلیل افت تولید مس این کشور اعمال دوباره ممنوعیت‌های ورود کارگران به خطوط تولید و همچنین کاهش گرید سنگ مس به دلیل فرسودگی معادن این کشور است.

مؤسسه دولتی INE در گزارشی روز جمعه اعلام کرد تولید مس در کشور شیلی در ماه سپتامبر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۶.۹ درصدی را ثبت کرده و این در حالیست که کاهش تولید ۳.۴ درصدی نسبت به ماه آگوست رقم خورده است. طبق این آمار میزان تولید ماه سپتامبر کشور شیلی اکنون به اندکی بیش از ۴۵۱ هزار تن رسیده است.

افزایش قیمت جهانی مس باعث شده کارگران اهرم فشار بیشتری به کارفرمایان نسبت به گذشته برای افزایش میزان دستمزدها داشته باشند و همین امر باعث ایجاد تنش‌های بسیاری میان کارگران و کارفرمایان شده بود. از جمله این تنش‌ها اعتصاب یک ماهه کارگران معدن «آندینا» شرکت کودلکو نزدیک پایتخت شیلی بود.

داده‌های جدید منتشر شده نشان می‌دهد که تولید مس شیلی تا انتهای سال جمعاً به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید که این آمار نسبت به تولید سال ۲۰۲۰ این کشور افت ۱.۹ درصدی دارد.

فلز مس در تمامی بخش‌های صنعتی از قبیل ساختمان تا باتری موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرف دیگر هم پیشران اقتصادی و هم بخش کلیدی حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر و وسایل نقلیه الکترونیک به شمار می‌رود. اگر تولیدکنندگان نتوانند کسری عرضه مس را برطرف کنند قیمت‌ها احتمالاً در آینده نزدیک رشد شدیدی خواهند داشت و چالشی جدی را برای رهبران جهان به ارمغان خواهد آورد، کسانی که به دنبال گذار از انرژی‌های فسیلی در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند.

طبق برآوردهای صورت گرفته توسط مؤسسه CRU صنعت مس نیاز به سرمایه‌گذاری به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار دارد تا بتواند کسری عرضه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تنی تا سال ۲۰۳۰ را جبران کند. آنچه که در ابتدای ماه برای ذخایر و انبارهای بورس فلزات لندن اتفاق افتاد نشان می‌دهد که بحث کمبود عرضه مس در سطح جهان یک مسئله بسیار جدی و چالش‌برانگیز است.

بورس فلزات لندن تحت تأثیر هجوم تقاضا برای مس به یکباره با خروجی شدید انبارها مواجه شد که باعث شد میزان ذخایر این بورس به کمترین حد خود از سال ۱۹۷۴ برسد. طی دو ماه گذشته در نتیجه افزایش سفارشات ذخایر آزاد مس این بورس افت بیش از ۹۰ درصدی را تجربه کرده است.

نقشه بازار بورس

کد خبر 532273

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بورس شاخص بورس امروز پیش بینی بورس امروز نقشه بازار بورس امروز علت افت بازار بورس امروز اخبار بورس امروز بازار بورس امروز چگونه است تحلیل بورس امروز وضعیت بورس امروز چگونه بود وضعیت بورس امروز بورس امروز چگونه بود بورس امروز چگونه است روند بورس امروز علت رشد بورس امروز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میلیارد تومان فروش میانگین ماهانه ماهانه سال قبل سولفات پتاسیم تأمین سرمایه طور متوسط پذیره نویسی حجم معاملات چهار هزار تن بوده یک میلیارد بازار بورس گزارش شده سه هزار دو هزار نرخ فروش گزارش شد تولید مس رأس دام شاخص کل ثبت شده شش ماه سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۷۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس

مسعود حقیقت مدیرکل هواشناسی فارس با هشدار سطح زرد در استان، اظهار کرد: از بعد از ظهر امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ بارش‌های رگباری و بهاری، نقاطی از استان را دربر می‌گیرد و تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در استان پابرجاست.

او ادامه داد: این سامانه موجب بارش رگباری باران، رعد و برق همراه با وزش باد و در برخی مناطق تگرگ می‌شود.

حقیقت تصریح کرد: این سامانه بارشی امروز شنبه ۸ اردیبهشت مناطقی از استان به ویژه شهرستان‌های کازرون، مرودشت، سپیدان، شیراز، سروستان، خفر، فسا، استهبان، نی ریز و داراب را دربر می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی فارس اضافه کرد: این سامانه بارشی در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت برای مناطقی از فارس به ویژه نیمه جنوبی استان در شهرستان‌های فیروزآباد، قیروکارزین، فراشبند، لامرد، لار، گراش، زرین دشت و داراب پیش بینی شده است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه اثر مخاطره این سامانه، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده ها، صاعقه و احتمال جاری شدن روان آب است، توصیه می‌شود: در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۹ اردیبهشت
  • تقویم نجومی امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی
  • بارش‌های رگباری و بهاری از بعد از ظهر امروز در فارس
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • شکست جدید آمریکا برای مهار پیشرفت هواوی
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است