Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، گفت: طالبان به عنوان یک واقعیت سیاسی در افغانستان باید حضور داشته باشد و نماینده یک قوم حدود ۴۰ درصدی از افعانستانی‌ها در ساختار قدرت این کشور است و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت؛ با این حال اقوام دیگری هم هستند که هنوز هیچ سهمی در قدرت افغانستان ندارند.

احمد شریف، دبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران و عضو جبهه اصلاحات ایران (نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان) در حاشیه نشست بررسی تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار احزاب خبرگزاری دانشجو، پیرامون تاثیر اجلاس تهران به برقراری امنیت در منطقه، گفت: اتفاقی که در افغانستان اتفاق افتاد طبعا تاثیرات امنیتی شگرفی بر همسایگان این کشور گذاشته است؛ مشخص است برای اینکه این کشورها برای حفظ منافع ملی‌شان تصمیمات درستی اتخاذ کنند، یکسری هماهنگی‌هایی با هم داشته باشند و با توجه به پیوستگی این منافع با یکدیگر، کشورهای مختلف اقدام به برگزاري جلسات مشترکی كردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کشور ما بیش از ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و مشخص است که در این رابطه بخواهد سیاست‌هایش را با دیگر همسایگان هماهنگ کند‌. خوشبختانه وزرای خارجه کشورهای همسایه از پیشنهاد ایران استقبال کردند و با توجه به اینکه در دیگر مناطق مثل روسیه هم جلسات مشابه تشکیل شده بود، امیدوار هستیم که با مشارکت همه کشورها و کشورهایی مثل روسیه و چین، سیاست‌های خوبی برای آینده افغانستان اتخاذ شود. این سیاست هم باید مبتنی بر تشکیل یک حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام باشد.

شریف در پاسخ به این سوال که آیا همکاری کشورهای همسايه در مهار و کنترل ناآرامی‌ها در افغانستان تا چه اندازه موثر است، بیان کرد: افغانستان در حال حاضر چندین دهه است که دچار ناآرامی و چالش است و هیچ وقت ما شاهد حضور یک حکومت مرکزی مقتدر نبودیم. طبعا کمک به نیروهای سیاسی افغانستان که باعث شود همه احساس کنند در فرایند دولت سازی مشاركت دارند، باعث می‌شود این تنش‌ها کاهش پیدا کرده و به کشورهای همسایه منتقل نشود.

وی اضافه کرد: هر کدام از این کشورهای همسایه اشتراکات فراوانی با اقوام ساکن در افغانستان داشته و بالطبع از آنها تاثیر پذیری دارند. بدين خاطر فکر می‌کنم در حال حاضر همه کشورهاي همسايه افغانستان از استقرار یک حکومت مرکزی مقتدر با حضور همه قومیت‌ها در اين كشور سود خواهند برد.

دبیر کل حزب هدا در رابطه با عدم حضور طالبان به عنوان هیئت حاکمه افغانستان در اجلاس تهران، اظهار کرد:  حضور طالبان در این اجلاس نیاز نبود و علتش هم این است که طالبان هنوز به درخواست کشورهای همسایه از  جمله ایران مبنی بر تشکیل یک حکومت فراگیر پاسخ مثبت نداده است‌.

وی تصریح کرد: طالبان به عنوان یک واقعیت سیاسی افغانستان باید حضور داشته باشد چون نماینده یک قوم حدود ۴۰ درصدی از افعانستانی‌ها در ساختار قدرت این کشور است بنابراين نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت؛ با این حال اقوام دیگری هم هستند که هنوز هیچ سهمی در قدرت افغانستان ندارند و به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان به منزله نادیده گرفتن نقش و جايگاه سایر اقوام است و این امر یک نوع حکومت ناپایداری را ایجاد خواهد کرد. به همين جهت دعوت نکردن از طالبان یک سیاست کاملا درست و هوشمندانه بود.

شریف در رابطه با همایش خانه احزاب پیرامون تحولات کشورهای افغانستان و آذربایجان بر امنیت ملی ایران، گفت: واقعیت را برخی از سخنرانان به زبان آوردند. این همایش انتظارات را برآورده نمی‌کند و متاسفانه از این همایش استقبال چندانی به عمل نیامد و ما حسرت می‌خوریم به همایش‌هایی که در سالیان قبل با حضور اکثر دبیران کل احزاب  تشکیل می‌شد و همچنین مسئولین دولتی نیز حضور می‌یافتند.

وی ادامه داد: پنجشنبه شاهد یک همایش کم رمق بودیم و همانطور که شاهد بودید، از طرف دولت نیز مورد استقبال چندانی قرار نگرفت و فکر می‌کنم برای فضای سیاسی ما آسیب‌زا است؛به طوري که یک نوع رخوت و سستی در فعالیت‌های حزبی مشاهده می‌شود. امیدوار هستیم همه دست به دست هم بدهند تا این فضا دگرگون شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلبان کشورهای همسایه یک حکومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان جشنواره وحدت و همدلی اقوام با حضور مهمانانی از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و مسئولین کشوری و استانی، عصر دیروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در میدان مختومقلی بندرترکمن برگزار شد.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی ، اجرای موسیقی و جشنواره غذاهای محلی از جمله برنامه های این جشنواره بود.

حدود یک هزار نفر در این جشنواره حضور داشتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند