Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس؛ از سال ۲۰۰۴ که «مارک زاکربرگ« برای ارتباط میان دانشجویان دانشگاه هاروارد فیس بوک را راه‌اندازی کرد، هفده سال می‌گذرد؛ پلتفرمی که دوره جدیدی از تجربه کاربران در اینترنت را رقم زد و خیلی زود به یک نام و نماد آشنا در دنیا تبدیل شد. با گسترش هر چه بیشتر فیس‌بوک در بین کاربران و سود مالی کلان حاصل از آن، این استارتاپ به یک کمپانی بزرگ تبدیل شد و مانند خیلی‌ از شرکت‌های دنیای فناوری اطلاعات، شروع کرد به گسترش کسب و کار و بعد از خریدن پیام‌رسان اینستاگرام، به سراغ خرید واتس‌اپ رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند فیس بوک به یک مجموعه بزرگ فراتر از پلتفرم فیس‌بوک تبدیل کرد و  همه این‌ها در نهایت باعث شد یک فرایند ریبرندینگ بزرگ در دستور کار مالک این کمپانی قرار بگیرد. فرایندی که نه فقط تغییر لوگو بلکه حتی نام جدیدی را بر روی این مجموعه جدید قرار می‌دهد. «متا» با طرح گرافیکی یک نماد بی‌نهایت به رنگ آبی این برند جدیدی است که مارک زاگر برگ برای مجموعه جدید خود انتخاب کرده است و این هفته از آن رونمایی کرد.

ریبرندیگ فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران

اما این رونمایی بزرگ در دنیا با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. یکی از مواردی که بیشترین واکنش را از سمت کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت، مشابهت لوگوی جدید این کمپانی با لوگوی چند شرکت دیگر بود.

یکی از اصلی‌ترین موارد،‌ مشابهت پلتفرم آنلاین m-sense است که در زمینه درمان میگرن فعالیت می‌کند. 

بالا،‌ لوگوی شرکت m-sense

پایین،‌ لوگوی جدید فیس‌بوک

مشابهت دیگر که در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت به لوگوی شرکت مشهور ویژوال استودیو مربوط می‌شود؛ نرم‌افزار شناخته‌شده و قدیمی ویرایش ویدیو.

سمت راست،‌ لوگوی متا - سمت چپ، لوگوی ویژوال استودیو

اما این تنها مشابهتی نبود کاربران توییتر به آن پرداختند. لوگوی جدید به لوگوی شبکه تلویزیونی مشهور ABC در استرالیا نیز شباهت زیادی دارد. دیلی میل روز گذشته به واکنش کاربران توییتر نسبت به این موضوع پرداخت؛ از جمله کسانی که لوگوی 50 ساله این شبکه تلویزیونی را کنار لوگوی جدید فیس‌بوک آپلود کرده بودند.

سمت چپ،‌ لوگوی شبکه ABC - سمت راست، لوگوی متا 

کاربران توییتر موارد دیگری از مشابهت لوگو را در پاسخ به توییت فیس‌بوک ذکر کرده‌اند:‌

لوگوی  axie infinity یکی از این موارد است؛ این شرکت در عرصه بازی‌ها آنلاین فعالیت می‌کند و لوگوی آن مشابه علامت بی‌نهایت به رنگ آبی است.

 

مشابهت‌های دیگری که کاربران به آن اشاره کرده‌اند، به قرار زیر است:

لوگوی کمپانی Cisco Webex (تولید تجهیزات ویدیو کنفرانس و کنفرانس ویدیویی)

 

کمپانی بازی‌سازی موگا 

 

مشابهت لوگوی کمپانی‌های بزرگ قبلا نیز سابقه داشته است. از جمله مواردی که بیشتر در مرکز توجه قرار گرفته است به صورت زیر است:

لوگویی که در سال 2014 طی فرایند ریبرندینگ شرکت گردشگری «Airbnb» طراحی شد با لوگوی شرکت ژاپنی «Azuma Drive-In» که در سال 1975 طراحی شده بود، مشابه از آب درآمد. البته این تنها مورد نبود و در توییتر مشابهت این لوگو با حداقل سه مورد دیگر در مرکز توجه قرار گرفت.

 

شرکت «National Film Board»، مجموعه تولید و توزیع فیلم کانادایی است که طراحی لوگوی آن به سال 1969 برمی‌گردد اما بعدتر «Virtual Global Taskforce» که یک سازمان مبارزه با آزارجنسی کودکان است بر اساس شعار محوری خود لوگویی را طراحی کرد که مشابهت زیادی با آن داشت.

لوگوی سیستم عامل کدباز «Ubuntu»  مورد دیگری است که لوگوی آن کاملا مشابه موسسه حقوق بشری hrf است.

علت مشابهت لوگوها چیست؟

نکته‌ای که در خصوص همه مشابهت‌ها مورد توجه گرفته است،‌ به ویژگی لوگوها در دهه اخیر اشاره دارد که به سمت مینیمال و هرچه ساده‌بودن پیش رفته است؛ متخصصان برندینگ می‌گویند المان‌هایی ساده‌ای که برای طراحی لوگوها مورد استفاده قرار میگیرد،‌ محدود است و همین منجر به بروز شباهت‌های متعدد می‌شود.

«کریتیو بلاگ» در این خصوص می‌نویسد: مگر اینکه لوگو یک طراحی کاملا غیر معمول داشته باشد وگرنه این احتمال وجود دارد که کسی، در جایی ایده اولیه مشابهی داشته باشد؛ به‌ویژه در مواردی که لوگو به اشکال ساده، تک‌نگاری و استعارات بصری‌ست.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی فیس بوک مارک زاکربرگ متا مرکز توجه لوگوی جدید فیس بوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال حذف ستاره از لوگوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس

بنر مربوط به مراسم «آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی» پشت سر وزرای ورزش و اقتصاد این جلسه را پرحاشیه کرد.

به گزارش مشرق، در حالی که طرفداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیگیر ماجرای چندین و چندساله موضوع تکراری خصوصی‌سازی و واگذاری مالکیت دو باشگاه سرخابی از وزارتخانه ورزش و جوانان (و حالا در این چند سال امور اقتصادی و دارایی) به بخش خصوصی بودند، دیدن تصویر لوگوی جدید(!) باشگاهشان پشت سر دو وزیر موجب تعجب‌شان شد.

این موضوع بلافاصله در فضای مجازی و البته فضای رسانه بین خبرنگاران فوتبالی به مهم‌ترین حاشیه نشست سهامداران جدید با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره دو باشگاه تبدیل شد و هنوز هم مطالبی از این دست در ارتباط با چرایی محو شدن ستاره‌های طلایی آسیایی استقلال و قهرمانی‌های پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند. اما سوال اینجاست که آیا لوگوی باشگاه باید ستاره داشته باشد؟

لوگوی بزرگان آسیا استاندارد است

با نگاهی به لوگوی باشگاه‌های عنوان‌دار در ادوار گذشته لیگ قهرمانان آسیا به موارد جالب توجهی برخورد می‌کنیم. برای مثال باشگاه الهلال عربستان که با کسب ۴ عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه‌ها بیشترین عنوان از این حیث را در اختیار دارد با یک لوگوی ساده بدون ستاره در آسیا شناخته می‌شود. همچنین باشگاه پوهانگ استیلرز کره جنوبی با سه بار قهرمانی در آسیا و با وجود ستاره در لوگوی رسمی باشگاهش بی‌اعتنا به قهرمانی‌های آسیایی از ابتدا لوگوی خود را با ۵ ستاره طلایی (مربوط به ۵ قهرمانی که در کی‌لیگ کره‌جنوبی دارد) ثبت کرده و با همین وضعیت در قاره آسیا شناخته می‌شود. همچنین باشگاه اوراوردز ژاپن نیز با ۳ بار عنوان قهرمانی نماد ستاره را روی لوگوی خود ثبت نکرده است. الاتحاد عربستان نیز با دو عنوان قهرمانی لوگوی بدون ستاره دارد.

سرخابی‌ها از کدام باشگاه تقلید کردند؟

اما در همین قاره آسیا باشگاه‌های دیگری همچون السد قطر و العین امارات که به ترتیب ۲ و یک بار قهرمان آسیا شده‌اند با قرار دادن ستاره به تعداد قهرمانی‌های‌شان در لیگ قهرمانان آسیا لوگوی خود را ثبت کرده و با این شرایط شناخته می‌شوند. اطلاع از این‌که استقلال و پرسپولیس از این طیف باشگاه‌ها تقلید کرده‌اند یا برعکس چندان اهمیتی ندارد اما بی‌شک لوگو ذاتا از ابتدا ستاره نداشته است!

لوگوی بدون ستاره غول‌های اروپا

این در حالی است که نگاهی به باشگاه‌های مطرح و قهرمانان لیگ قهرمانان اروپا شرایط دیگری را مشخص می‌کند. برای مثال باشگاه‌هایی مثل رئال مادرید اسپانیا با ۱۴ بار قهرمانی در قاره اروپا، میلان ایتالیا با ۷ عنوان قهرمانی و یا باشگاه‌های بایرن‌مونیخ آلمان و لیورپول انگلیس هر کدام با ۶ عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، هیچ‌یک در لوگوی رسمی باشگاه‌شان ستاره‌ای ندارند و به نظر می‌رسد که این شرایط بیشتر در قاره آسیا و بعضا تعدادی از تیم‌های آمریکای جنوبی از اهمیت برخوردار است که لوگوی باشگاه را به ستاره قهرمانی قاره‌ای مزیّن کنند.

لوگوها با ستاره ثبت شده‌اند!

اما نگاهی به صفحه رسمی هر دو باشگاه در مرکز ثبت شرکت‌ها یا کودال بازار بورس مشخص می‌کند انتقاد طرفداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نسبت به چرایی نبودن ستاره بالای لوگوی باشگاه محبوبشان در مراسم واگذاری بی‌دلیل نیست. چرا که هر دو باشگاه لوگوی رسمی خود را با ستاره ثبت کرده‌اند نه بدون ستاره.

حذف ستاره‌ها و پیام برای مالکان جدید!

در این باره قطعا نقد اول به مسئولان وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و البته فدراسیون فوتبال است که نمادهای هر دو باشگاه را هر روز و به عناوین مختلف دیده‌اند ولی دقت کافی در این زمینه وجود نداشته است. شاید هم تعمدی در این زمینه وجود داشته تا مالکان جدید با دور شدن از فضای احساسی و کری‌خوانی برای رقیب یک‌بار برای همیشه و با تأسی از باشگاه های بزرگ جهان و حتی قاره آسیا، لوگوی این دو باشگاه را که ذاتا نباید ستاره‌ای داشته باشد به شکل استاندارد تغییر بدهند.

نقد دیگر هم به افرادی مربوط است که لوگوی دو باشگاه را به این شکل ثبت کرده‌اند تا به نظر برسد که یا امیدی به تکرار قهرمانی و افزایش ستاره این تیم‌ها نداشتند و یا حاضرند هربار که قهرمانی تازه به‌دست آمد لوگوی ثبت‌شده باشگاه را تغییر دهند! اقدامی که به خودی خود می‌تواند در آینده و در حین بررسی تاریخچه دو باشگاه دردسرساز باشد. چرا که پس از گذشت چند سال لوگوی استقلال و پرسپولیس با تفاوت‌های مشهود در اسناد مربوط به دو باشگاه در فضای مجازی باقی خواهد ماند که شباهتی به هم ندارند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • گزینه عجله ندارم از تپسی حذف شد
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • جنجال حذف ستاره از لوگوی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس
  • عاقبت رؤیافروشی؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی
  • آینده رقابت متا با غول‌های هوش مصنوعی
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است