Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توافقات اولیه‌ در مذاکرات میان ایران و عربستان رد و بدل شده است و ما منتظر نهایی شدن آنها هستیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: چهار دور از گفتگوها انجام گرفته ولی تماس‌ها بین دو کشور هیچ وقت قطع نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: مذاکراتی که در بغداد صورت گرفته است یعنی اینکه بنشینیم و گفتگو کنیم، 4 دور برگزار شده است؛ اما اینکه آیا بین ما و دولت عربستان سعودی دائماً پیام‌ها و تماس‌ها به صورت مستمر برقرار است؟! بله! این اتفاق افتاده است.
خطیب‌زاده با بیان اینکه ما توافقات اولیه را در این گفتگوها داشته‌ایم، گفت: این توافقات رد و بدل شده است و منتظر نهایی شدن آنها هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص زمان بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نیز گفت: هنوز تا بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض یک مقدار فاصله داریم.
وی ادامه داد: اما اینکه ما بتوانیم این فرآیند را آغاز کنیم، باید بگویم آغاز آن به زودی می‌تواند انجام شود.

ریاض: به دنبال ایجاد تفاهم با ایران هستیم
در همین حال عربستان با اشاره به روند مذاکرات با جمهوری اسلامی تأکید کرد که ریاض به دنبال ایجاد تفاهم با ایران است و این گفت‌وگوها ادامه دارد.
 «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته (شنبه) در حاشیه نشست کشورهای صنعتی جهان موسوم به «گروه 20» (G20) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان بی سی» در خصوص روند مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که این مذاکرات ادامه دارد که البته تاکنون پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.
وی در این خصوص گفت: «ما در حال گفت‌وگو هستیم. ما در پادشاهی (عربستان) به یافتن مسیری به سمت ایجاد تفاهم با ایران هستیم که به بی‌ثباتی امنیتی منطقه‌ای به شیوه‌ای رسیدگی کند که بتوانیم همگی بر ساخت آینده‌ای مرفه برای مردم خود متمرکز شویم. تاکنون، این گفت‌وگوها جنبه بررسی (اکتشافی) داشته است».

مذاکره با ایران احتمالاً ادامه دارد
وی در ارتباط با ادامه روند مذاکرات با ایران گفت: «احتمالاً یک دور دیگر داریم. در حال کار بر روی آن هستیم. ما واقعاً به هیچ پیشرفت قطعی نرسیده‌ایم اما می‌توانم بگویم که به اندازه‌ای مثبت بوده که اجازه بحث بیشتر را بدهد اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست».
دولت عراق چندی قبل  تلاش کرد تا در حاشیه اجلاس بغداد که سران عربستان، ایران، ترکیه، امارات، قطر، مصر و اردن به آن دعوت شده‌اند، سران سعودی و ایران با هم دیدار کنند.  عراق  با هدف گرد هم آوردن سران منطقه با هدف یافتن نقاط مشترک میان آنان برای حل مشکلات منطقه، اجلاسی در سطح سران در بغداد برگزار کرد تا بعد از چند دور گفت‌وگوی اعلام نشده نمایندگان ایران و عربستان در بغداد طی ماههای گذشته، به قطع روابط دو کشور پایان دهد. 
 «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی چندی قبل ابراز امیدواری کرد ه بود که گفت‌وگوها با ایران «به نتایج ملموسی برای اعتمادسازی» و احیای همکاری‌های دوجانبه منجر شود.

رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران حائز اهمیت است
وزیر امور خارجه عربستان در ادامه گفت: «برای ما بسیار مهم است که به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بپردازیم. می‌بینیم که ایران همچنان به نقض تعهدات خود، نه فقط در برجام بلکه تعهداتش ذیل معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) ادامه می‌دهد و فکر می‌کنم که همچنان مهم است که شما به موضوع عدم دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (به تأسیسات هسته‌ای ایران) بپردازید و این‌ها تهدیدات واقعی برای امنیت منطقه و ثبات منطقه‌ است».
وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین در این مصاحبه، گزارش‌ها مبنی بر بحران دیپلماتیک در روابط میان ریاض و بیروت را انکار کرد اما ادامه داد که سعودی‌ها هرگونه تعامل فعلی با لبنان را «سازنده یا مفید» نمی‌دانند.
اظهارات فرحان پس از آن مطرح شد که عربستان سعودی به دلیل آن چه که اظهارات «توهین‌آمیز» یک وزیر لبنانی علیه عربستان خواندند، سفیر لبنان را اخراج کردند.
روز گذشته (شنبه هشتم آبان ماه) در پی انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان در یمن، ریاض به سفیر لبنان در این کشور دستور داد که خاک عربستان را ترک کند.

روابط ریاض و لبنان بحرانی نیست، فقط به نفع عربستان نیست
شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در این خصوص طی مصاحبه‌ای در «رم» ایتالیا در حاشیه نشست «گروه 20» گفت: «فکر نمی‌کنم که آن را بحران بنامیم. فکر می‌کنم به این نتیجه رسیدیم که با تداوم سلطه حزب‌الله بر صحنه سیاسی آن چه که ما به عنوان تداوم بی‌میلی این دولت و به طور کلی سران سیاسی لبنان برای اعمال اصلاحات ضروری و اقدامات ضروری برای پیشبرد لبنان به سمت تغییرات واقعی تلقی می‌کنیم، معامله با لبنان و دولت فعلی آن سازنده و مفید نیست».
این مقام سعودی در ادامه افزود: «ما تصمیم‌گرفته‌ایم که این تعامل در این نقطه از زمان سازنده یا مفید نیست. واقعاً به نفع ما نیست»

ایران و عربستان پس از چهار دور مذاکره به تفاهماتی رسیدند
همچنین گفتنی است که پایگاه عربی پست بنا بر برخی منابع آگاه مدعی شد که تهران و ریاض بعد از چهار دور مذاکره به تفاهماتی رسیده اند که از مهم ترین آن ها می توان به توقف حمایت های عربستان از گروه های معارض ایرانی، سرمایه گذاری عربستان در عراق و سوریه ، ایجاد جاده بین المللی میان مشهد-کربلا و مکه و همچنین بازگشایی سفارت های دو کشور اشاره کرد
یک منبع دیپلماتیک عراقی که از نشست اخیر میان دو کشور ایران و عربستان مطلع است در گفت وگو با عربی پست مدعی شد که دور آخر مذاکرات تهران و ریاض در داخل فرودگاه بین‌المللی بغداد برگزار شد و فضای این مذاکرات"بسیار مثبت" بود.
وی با بیان این که بعد از توقف مذاکرات ایرانی-سعودی به دلیل انتقال دولت در ایران نگرانی هایی نسبت به شکست این مذاکرات وجود داشت، مدعی شد: اما نشست اخیر که با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه برگزار شد نشان دهنده رسیدن به تفاهمات بیشتر میان دو کشور است و نشان می دهد که دو طرف تصمیم به ازسرگیری مذاکرات دارند.
از سوی دیگر، یک منبع نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق مدعی شد که الکاظمی به دو طرف ایرانی و سعودی پیشنهاد ایجاد یک بزرگراه بین المللی میان مشهد و مکه را داده است به طوری که این بزرگراه از کربلا بگذرد و این سه شهر مقدس را به هم وصل کند و این امر نشان دهنده "عمق روابط" خواهد بود.

روسیاالیوم:نشانه ها حاکی از آن است که روابط ایران و عربستان در حال بهبود است
مضاوی رشید منتقد و نویسنده و استاد دانشگاه عربستانی که در انگلیس به سر می برد، می گوید که گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان و رسیدن به صلح وآرامش می تواند یک دهه دیگر آنها و سایر کشور های عربی را از تنش ها، توطئه های مخفیانه، خصومت ها و حتی جنگ های نیابتی در امان نگه دارد.
به گزارش خبرگزاری «روسیا الیوم» خانم مضاوی رشید در این مقاله که در وب سایت «میدل ایست» منتشر شده، می نویسد: نشانه ها حاکی از آن است که روابط عربستان سعودی و ایران در حال بهبود است و دو کشور باید به زبان خصومت خاتمه دهند و دریابند که بزرگترین تهدیدهای امنیتی که با آن روبرو هستند، تهدیدات منطقه ای است.
وی خاطرنشان کرد که با وجود برگزاری چهار نشست اخیر در بغداد و دیگری در نیویورک، هنوز زود است که به این نتیجه برسیم که این دو کشورِ رقیب در آستانه پایان ده ها سال تنش و رقابت با یکدیگر هستند.  
وی افزود: بهترین نتیجه ناشی از این مذاکرات؛ قطع زبان خصمانه، از سرگیری دیپلماسی رسمی و انعقاد موافقت نامه های تجاری جدید است که می تواند از نظر اقتصادی در شرایط بسیار دشوار به دو کشور کمک کند.
رشید با اشاره به گفته «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان که مذاکرات در دور آخر را دوستانه عنوان کرده بود، افزود: سعودی ها و ایرانی ها ماه هاست که با هم صحبت می کنند و هر دو امیدوارند که خصومت متقابل را متوقف کنند. با این حال، مذاکرات همچنان محرمانه باقی مانده است.
این مقاله می افزاید: علاوه بر گزارش های اخیر منتشر شده در مورد از سرگیری روابط تجاری و نشانه های مثبت در مورد نمایندگی های دیپلماتیک در تهران و ریاض که از سال 2016 تعطیل شده اند ، نیاز به توافق طرفین بر سر بسیاری از پرونده های مربوط به امور منطقه ای  وجود دارد.
این نویسنده در ادامه افزود: عربستان سعودی با صحبت درباره تهدید خارجی ایران، خواست تا همه کسانی را که از رهبری سعودی انتقاد می کنند، ساکت کند و مخالفان داخلی را سرکوب و جو ترس و نگرانی را ایجاد کند. «محمد بن سلمان» ولیعهد دو سال پیش تهدید کرده بود که جنگ با ایران را به اتهام مسلح کردن حوثی های یمن در مرز جنوبی عربستان به داخل خاک ایران خواهد کشاند.
"محمد بن سلمان می خواست در یمن به پیروزی بر ایران دست یابد و مانند قهرمانی که برای جلوگیری از گسترش ایران در جهان عرب تلاش کرده است، از جنگ خارج شود. با این حال، رویاهای وی به واقعیت تبدیل نشد و ولیعهد اکنون خود را مجبور می کند که پای میز مذاکره بنشیند و به دنبال کمک به ایرانیان برای پایان دادن به جنگی است که یمن را ویران کرد و منابع سعودی را به باد داد و نتوانست او را به عنوان قهرمان بی چون و چرای این جنگ مطرح کند.
او زمانی ادعا می کرد جمهوری اسلامی از شبه نظامیانی حمایت می کند که قصد دارند امنیت عربستان را تضعیف کنند و در مرزها گسترش یابند و با این ادعاها سعودی ها را برای جنگ همیشگی با ایران توجیه می کرد و همزمان میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات و تجهیزات در زمانی صرف کرد، آن هم در زمانی که قیمت نفت در حال کاهش و مالیات ها در حال افزایش بود، با اینحال ( باوجود این هزینه گزاف ) موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین حوثی ها می توانند به مهمترین تأسیسات نفتی عربستان برسند."
رشید در ادامه مقاله به اختلافات گذشته میان دو طرف در موضوعات مختلف اشاره می کند و می گوید: در گذشته،  روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در  خصوص موضوع اعدام شیخ نمر النمر در سال 2016 قطع شد. ایران همچنین با انتقاد از مدیریت عربستان در موسم حج سبب شد تا بسیاری از مردم خواستار خروج شهر مقدس مکه از قلمرو سعودی و اداره آن توسط شورای مسلمانان شوند؛ خواسته ای که عربستان فکرش را هم نمی کرد که چگونه به آن پاسخ دهد.
وی در پایان مقاله اش نسخه ای برای دو طرف می نویسد و می گوید "مذاکرات موفق بین عربستان سعودی و ایران باید با حل معضل اساسی آغاز شود، مبنی بر اینکه دو کشور از رقابت خود برای جلب رضایت مخاطبان داخلی دست بردارند و توجه خود را به اصلاحات سیاسی واقعی معطوف کنند. عربستان سعودی و ایران هر دو می توانند به دنبال منافع ملی خود باشند، اما نه از طریق یک بازی پوچ".


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران عربستان مذاکرات ایران و عربستان خارجه عربستان عربستان سعودی سعودی و ایران تهران و ریاض امور خارجه بین المللی مدعی شد دو کشور دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه

در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، وی با همتای سعودی خود تحولات مربوط به اوضاع غزه و شهر رفح را مورد بررسی قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سفر به عربستان سعودی دیداری با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در حاشیه نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و همچنین تحولات مربوط به نوار غزه و شهر رفح و اهمیت برقراری آتش‌بس در غزه گفتگو کردند.

«محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر هم در این نشست اعلام کرد که باید تلاش‌هایی در راستای حل مسالمت‌آمیز همه درگیری‌ها انجام شود و منطقه از خطرات جنگ در امان بماند.

وی تأکید کرد: مهمترین چالش برای دستیابی به صلح، شکست جامعه جهانی در حل مسئله فلسطین است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: خواهان آتش‌بس فوری در غزه و پایان عملیات نظامی (تجاوزات رژیم صهیونیستی) و آزادی اسیران و رساندن کمکها هستیم.

در شرایطی که دولت آمریکا همچنان به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و مانع توقف جنگ غزه می‌شود، وزیر خارجه این کشور مدعی شد: باید تلاش‌ها را برای رسیدن به ثبات و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه تقویت کنیم.

روز گذشته نیز ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک عربی ـ اسلامی درباره نوار غزه بود. این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به‌همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین‌شده در اجلاس عربی ـ اسلامی از جامعه بین‌المللی خواسته شد در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق‌بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های مؤثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به‌خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تأکید کردند.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیلنشست 6جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی