Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با تشریح وضعیت صادرات محصولات کشاورزی کشور، اظهار کرد: با اشاره به سهم ۵.۴ درصدی استان از صادرات محصولات کشاورزی کشور، گفت: در سال ۹۹، صادرات محصولات کشاورزی استان بالغ بر ۲۸۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

وی میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور در سال ۹۹، برابر ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، از افزایش ۶ درصدی برخوردار است.

فتحی افزود: در سال ۹۹ ما با بهبود ۸.۱ میلیارد دلاری تراز تجاری کشور نسبت به سال  ۹۸ نیز رو به رو بودیم.

 صادرات حدود ۱۴۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان

وی در تشریح وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان نیز اظهار کرد: در شش ماهه نخست سالجاری، میزان صادرات محصولات کشاورزی استان با میزان واردات برابری می‌کند به طوری که ماهانه حدود ۲۴ میلیون دلار صادرات و ۲۴ میلیون دلار واردات وجود داشته است.

فتحی از صادرات حدود ۱۴۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان در ۶ ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از تغییرات محسوسی برخوردار نیست.

سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی برابر ۱۸ درصد است

وی در ادامه با بیان این‌که سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی برابر ۱۸ درصد است، اظهار کرد: سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از صادرات غیر نفتی استان نیز ۲۰ درصد برآورد می‌شود.

وی درخصوص عمده اقلام صادراتی بخش کشاورزی استان، افزود: سهم صادرات محصولات زیربخش باغبانی استان، حدود ۶۶ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان را شامل می‌شود که از جمله آن می‌توان به صادرات انگور خشک شده با بیش از ۶۰ هزارتن کشمش تولیدی از استان در سال قبل و با ارزآوری هر کیلوگرم ۳.۱ دلار اشاره کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به کیفیت بالای سیب‌های تولیدی در استان و رتبه دوم استان در تولید سیب درختی سطح کشور، افزود: صادرات محصول سیب درختی با بهره گیری از اجرای طرح بازار به ازاری بازار، در سطح کشور از رقم خوبی برخورداری بوده و به سطح ۸۸۴ هزارتن در سال قبل رسیده است. بیش از ۱۵ درصد سیب صادر شده توسط کشور از تولیدات استان محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به سهم ۱۴ درصدی صادرات زیر بخش دام و طیور استان، گفت: زیربخش صنایع تبدیلی نیز ۱۶ درصد و زیر بخش زراعت، چهار درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان را شامل می‌شوند.

 

صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان به ۴۵ کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص بازارهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی نیز اظهار کرد: بیش از ۴۵ کشور از جمله کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی، بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی استان هستند.

فتحی از فعالیت ۱۰۰ شرکت بازرگانی در صادرات محصولات کشاورزی استان خبر داد و افزود: از این تعداد، ۷۰ شرکت در سطح استان فعالیت دارند و تعداد ۳۰ شرکت نیز خارج از استان و در استانهای یزد، خراسان، گیلان و ...  فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص اهمیت توسعه صادرات نیز بیان کرد: مواردی چون افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، تقویت بنیه اقتصادی تشکل‌های صادراتی، دستیبابی به بازارهای جدید و کاهش هزینه‌های تولید به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت‌های بلا استفاده، از جمله دلایل صادرات هر چه بیشتر محصولات کشاورزی در کشور است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین با بیان اینکه ازبکستان واردات برخی از میوه ‌ها را مشمول معافیت گمرکی موقت کرده است افزود: با عنایت به نامه دریافتی از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه شمال‌غرب کشور پیرو نامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان ، طبق  فرمان اخیر رئیس‌جمهور ازبکستان ، واردات برخی از انواع میوه و محصولات کشاورزی به صورت موقت از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف شده‌اند.

وی ادامه داد: طبق تصمیم اخیر رئیس جمهور ازبکستان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز مردم آن کشور و ثبات بازار داخلی، واردات برخی از انواع میوه و محصولات کشاورزی به صورت موقت و تا تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف شده‌اند.

فتحی با بیان اینکه این محصولات شامل سیب، گلابی، به، خرمای خشک و تازه، انجیر، آناناس، آواکادو، انبه، گایاوا، منگوستین ، گارسینیا، پاپایا، مرکبات تازه و خشک و کیوی می باشد افزود: این معافیت فرصت مناسبی برای افزایش صادرات محصولات باغی ایران و استان آذربایجان شرقی به ازبکستان است و ضرورت دارد برای حضور در این بازار و دسترسی به بازاری پایدار، نظارت دقیق‌تری بر رعایت استانداردها و کیفیت محصولات صادراتی و بسته‌بندی آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در سالجاری بسیاری از محصولات باغی ازبکستان دچار سرمازدگی شده است افزود: این کشور برای تامین ثبات بازار و تعدیل قیمت ها اقدام به معافیت واردات برخی از محصولات فوق نموده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: این فرمان و معافیت می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای شرکتهای فعال در بخش صادرات میوه  برای افزایش صادرات برخی از محصولات باغی کشورمان از جمله سیب، کیوی ،خرما ، گلابی ، مرکبات و ....به ازبکستان باشد.

انتهای پیام/60012

منبع: فارس

کلیدواژه: صادرات کشاورزی آذربایجان شرقی ازبکستان خبرگزاری فارس فارس تبریز خرما سیب صادرات محصولات کشاورزی معافیت گمرکی صادرات میوه تعدیل قیمت انبه آناناس امارات گیلان روسیه هند صادرات محصولات کشاورزی استان صادرات محصولات کشاورزی کشور رئیس سازمان جهادکشاورزی سهم صادرات محصولات واردات برخی محصولات باغی میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۱۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، فرالدین نصریف سفیر ازبکستان در ایران در همایش تجاری ازبکستان و ایران در محل اتاق ایران گفت: ۲۵۰ نفر از کارآفرینان ازبکستانی به ایران آمدند تا از اکسپو ۲۰۲۴ بازدید کنند. همچنین در سال گذشته رییس جمهور دو کشور به ایران و ازبکستان سفر داشتند.

نصریف ادامه داد: ارزش تجارت دو کشور سال گذشته میلادی حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۲۰۲۴ به یک میلیارد خواهد رسید. ازبکستان ۳۶ میلیون نفر جمعیت دارد، این کشور از سیستم حمل و نقل خوبی برخوردار است.

سفیر ازبکستان در ایران اظهار کرد: فروش کالا امروز از تولید آن سخت‌تر شده چون بازار، رقابتی است. ازبکستان و کشورهای همسایه آن بازارهای فروش خوبی را تشکیل می‌دهند.

ایرانی ها در خوارزم سرمایه گذاری کنند

وی خاطرنشان کرد: ارز ملی ازبکستان قابل تبدیل به ارزهای جهانی است و حوزه بانک ازبکستان آمادگی خدمات رسانی به ایرانی‌ها را دارد. همچنین ازبکستان مناطق آزاد تجاری فراوان و ارتباطات قوی با جهان دارد، در همین راستا استان خوارزم از آنجا که لاجستیک خوبی دارد و به ایران نزدیک‌تر است منطقه مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی ها در این کشور به شمار می آید.

فرالدین خبر داد: به زودی در ازبکستان یک همایش سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود که میزبان هیاتی ایرانی هم است.

فعالیت هزار شرکت ایرانی در ازبکستان

وی گفت: سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار دارو به ازبکستان وارد می شود، ازبکستان از اینکه ایرانی‌ها در این کشور دارو تولید کنند استقبال می کند. ازبکستان همچنین سالانه پنج میلیون دلار منسوجات صادر می کند و اکنون بیش از ۱۰۰۰ شرکت ایرانی در ازبکستان کار می کنند.

حضور ۸۰ نفر از ازبکستان در اکسپو

همچنین، موسی آقایی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان، گفت: گردشگری می‌تواند سطح تجارت دو کشور را به رقم مطلوب ارتقا دهد. سال گذشته ارزش تجارت دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که ۱۵۰ میلیون دلار از این رقم را واردات از ازبکستان به ایران و باقی آن صادرات از ایران به ازبکستان تشکیل می‌داد. این رقم بسیار کم است و دستیابی به ارقام بیشتر در تجارت دو کشور شدنی است.

رییس اتاق مشترک ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: تولید مشترک برای ارائه محصول مشترک به بازارهای جهانی گزینه خوبی در همکاری اقتصادی دو کشور است و محصولات ایرانی می توانند با این راهکار در شرایط تحریم در بازارهای جهانی عرضه شوند.

در این نشست همچنین رحمت الله خرمالی رایزن بازرگانی ایران در ازبکستان گفت: در سال گذشته محصولات پتروشیمی و کشاورزی بیشتر و محصولات پزشکی و دارویی بسیار کمتر از ایران به ازبکستان صادر شد.

وی افزود: سال گذشته از ازبکستان تنها چهار نفر در اکسپو ۲۰۲۳ حضور داشتند که امسال این تعداد به ۸۰ نفر افزایش یافت.

خرمالی همچنین اظهار کرد: تجارت دو کشور پتانسیل این را دارد که تا بیشتر از دو میلیارد دلار پیش رود.

کد خبر 6093022 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت