Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: تجمع نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در مرز با اوکراین، مخالفت روسیه با هرگونه تغییر در توافق برجام، توافق جانسون و ماکرون بر سر تنش‌زدایی بین انگلیس و فرانسه، رایزنی وزیران خارجه عربستان و آمریکا درباره لبنان و واکنش تند چین به گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره کرونا از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجمع نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در مرز با اوکراین

برخی منابع غربی روز یکشنبه مدعی تجمع مجدد نیروهای روسیه نزدیک مرز با اوکراین شدند، اقدامی که به گفته آن‌ها باعث نگرانی‌ها در ایالات متحده و اروپا شده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تحرکات نیروهای روسیه نگرانی‌هایی را دوباره برانگیخته است. تحرکات مجدد نیروهای روسیه در این منطقه در حالی صورت می گیرد که کرملین مواضع سخت‌تری را در قبال اوکراین اتخاذ کرده است. مقامات روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در ماه‌های اخیر لفاظی های خود را تشدید کرده و به روابط کی‌یف با غرب حمله کرده و حتی حاکمیت آن را زیر سوال برده اند.

پوتین هشدار داده که هرگونه گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو در خاک اوکراین «خط قرمز» مسکو است.

این در حالی است که درگیری هفت و نیم ساله بین نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق دونباس وارد مرحله جدیدی شده است. در ۲۶ اکتبر، ارتش اوکراین تأیید کرد که از یک پهپاد ساخت ترکیه علیه موضعی در دونباس استفاده کرده است، این نخستین بار بود که کی‌یف از این فناوری در نبرد استفاده می‌کند، که اعتراض مسکو را برانگیخت.

روابط بین مسکو و ناتو به ویژه پرتنش است. روسیه ماموریت خود را در مقر ناتو در بروکسل در ۱۸ اکتبر پس از اخراج هشت عضو هیات روسیه به اتهام جاسوسی به حالت تعلیق درآورد.

در روزهای اخیر ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد قطارها و کاروان‌های نظامی روسیه مقادیر زیادی سخت افزار نظامی از جمله تانک و موشک را در جنوب و غرب روسیه جابجا می کنند.

مقامات ایالات متحده و اروپا به ویژه در هفته های اخیر و پس از پایان رزمایش نظامی مشترک گسترده روسیه با بلاروس موسوم به زاپاد ۲۰۲۱ در غرب روسیه و در اواسط سپتامبر، متوجه این تحرکات شدند.

«کوفمن» از تحلیلگران آمریکایی در این زمینه گفت، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که نیروهای ارتش روسیه که معمولاً در شهر «نووسیبیرسک» در سیبری مستقر هستند، پس از تمرینات به سیبری بازنگشتند و در عوض با سایر نیروهای روس نزدیک مرز اوکراین مستقر شده‌اند. کوفمن همچنین گفت که به نظر می‌رسد ارتش روسیه، یک واحد از نیروهای ویژه خود را همراه با تجهیزات به سمت اوکراین منتقل می کند.

«الکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفت: «پس از پایان رزمایش زاپاد ۲۰۲۱، روسیه تجهیزات نظامی و همچنین مراکز کنترل و ارتباطات را در تاسیسات آموزشی در امتداد مرز اوکراین باقی گذاشت.»

دانیلوف تخمین زد که شمار نیروهای روسی مستقر در اطراف مرز اوکراین بین ۸۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ نفر است، بدون احتساب ده‌ها هزار نفر که در کریمه مستقر هستند.

چندی قبل نیز دیپلمات‌های اوکراینی مدعی استقرار انوع سلاح‌های اتمی روسیه و برخی هواپیماهای روسیه از جمله جنگنده «سوخو-۳۴» و بمب افکن «توپولوف-۲۲» با قابلیت حمل سلاح اتمی در شبه جزیره کریمه شدند. بنابر ادعای این دیپلمات‌ها، روسیه آماده استقرار مجدد سامانه موشک بالستیک متحرک کوتاه برد «اسکندر-ام» در این منطقه است. دیپلمات‌های اوکراینی در وین مدعی شد که روسیه به بازسازی زیرساخت‌های نظامی برای ذخیره سلاح‌های اتمی در کریمه ادامه می‌دهد.

وزیر دفاع روسیه پیشتر گفته بود که مسکو، اوکراین را تهدید نمی‌داند و بر این باور است که اوکراینی‌ها برادران روسیه هستند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در این زمینه گفت: «من در مورد اوکراین به عنوان یک تهدید صحبت نمی‌کنم. من فکر می‌کنم که اوکراین و مردم اوکراین یک ملت برادر هستند. آنها فقط همسایگان ما نیستند، ما یک قوم واحد هستیم.»

مخالفت روسیه با هرگونه تغییر در توافق برجام

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو با هرگونه تغییر در توافق هسته ای با ایران مخالف است.

به گزارش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست سران گروه ۲۰ در رم به خبرنگاران گفت: با توجه به احتمال از سرگیری مذاکرات بر سر احیای برجام تا پایان نوامبر گفت که مسکو مخالف هرگونه تغییر در توافق هسته ای با ایران است.

لاوورف تاکید کرد: هر گونه اضافه‌کردن و هر گونه برداشتی بجز شکل اولیه غیرقابل قبول است.

وی با بیان اینکه ظاهراً طرف‌ها می‌خواهند به احیای توافق برسند، افزود: آن را می‌توان فقط به شکلی که در سال ۲۰۱۵میلادی توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد احیا کرد و ما کاملاً از چنین رویکردی حمایت می کنیم.

به گزارش ایرنا تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران هفته گذتشه در در سفر به مسکو اعلام کرد که هدف ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران است .

باقری همچنین در تشریح نتایج سفر هیات ایرانی به بروکسل گفت: هدف ما در مذاکرات با ۱+۴ لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران است، بر همین اساس ما در خصوص شرایط، اقتضائات و دست یابی به نتایج ملموس با طرف اروپایی گفت و گو کردیم.

توافق جانسون و ماکرون بر سر تنش‌زدایی بین انگلیس و فرانسه

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه نشست گروه بیست دیدار و بر کاهش تنش‌ها به توافق رسیدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک دیپلمات فرانسوی، ماکرون و جانسون توافق کرده‌اند اختلافات پسابرگزیتی خود بر سر حقوق ماهیگیری را حل‌وفصل کنند.

به گفته این مقام فرانسوی، ماکرون در این دیدار گفت، انگلیس باید از نقض مقررات مربوط به اعطای مجوز ماهیگیری کافی به فرانسه دست بردارد. با این حال جانسون می‌گوید کشورش از قوانین توافق تجاری پسابرگزیت تبعیت می‌کند.

این دیپلمات فرانسوی افزود: «هدف دیدار رئیس جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس، تلاش برای تنش‌زدایی بود. در حال فراهم کردن فضای لازم برای تنش‌زدایی هستیم».

جانسون پیش از دیدار با ماکرون، در دیداری با «اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا گفت، تهدیدات فرانسوی‌ها درخصوص اختلافات پسابرگزیتی «غیرمنصفانه» بوده و مغایر توافق تجاری برتیانیا و اتحادیه اروپا هستند.

دفتر جانسون در این‌باره اعلام کرد: «نخست‌وزیر همچنین درخصوص لفاظی‌های دولت فرانسه در روزهای اخیر و بر سر مسئله مجوزهای ماهیگیری ابراز نگرانی کرد».

«گابریل آتال» سخنگوی دولت فرانسه روز چهارشنبه گفته بود، پاریس فهرستی از تحریم‌ها را تهیه می‌کند که ممکن است تا فردا پنجشنبه علنی شود. او افزود که برخی از آنها اوایل هفته آینده اجرایی خواهند شد، مگر اینکه پیشرفت کافی حاصل شده باشد.آتال افزود: «صبر ما به آخر رسیده است».

این مناقشه بابت صدور مجوز برای ماهیگیری در آبهای سرزمینی در فاصله ۶ تا ۱۲ مایلی دریایی از سواحل انگلیس و همچنین در دریاهای نزدیک سواحل «جرزی»، یک منطقه در آبراه مانش، است.

ماهیگیری و کنترل آب‌های انگلیس یکی از موضوعات داغ در همه پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود. اما ماهیگیران انگلیسی از آن زمان دولت لندن را متهم کرده‌اند که با اجازه دادن به قایق‌های اروپایی برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی‌شان، آنها را به منفعت مالی فروخته است.

پیش از این، «کلمنت بون» وزیر امور اروپایی فرانسه خطاب به لندن گفته بود: «شما نمی‌توانید بگویید که به چیزهایی که به نفعتان است عمل کنید ولی چیزهایی که به نفع انگلیس نیست را انجام نمی‌دهیم».

رایزنی وزیران خارجه عربستان و آمریکا درباره لبنان

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، با همتای سعودی اوضاع لبنان و سودان را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت، با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان وضعیت لبنان و نیز نیاز به بازگرداندن فوری دولت انتقالی مدنی در سودان را بررسی کرده است.

این در حالی است که فیصل بن فرحان در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی آمریکا تکذیب کرد که بحران دیپلماتیک با لبنان به وجود آمده باشد.

او در عین حال گفت، کشورش معتقد است هر مشکل کنونی با بیروت مفید و ثمربخش نیست.

این اظهارات وزیر خارجه عربستان در حالی است که ریاض سفیرش را از لبنان فراخوانده و دستور داده سفیر لبنان امروز، این کشور را ترک کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان ادعا کرد، مشکل با لبنان فراتر از اظهارات یک وزیر است. لبنان در کنترل نمایندگان ایران است!

او به شبکه العربیه گفت، لبنان نیاز به اصلاحات گسترده دارد که حاکمیت، قدرت و جایگاهش را در جهان عرب بازگرداند. ما از هر تلاشی در این مسیر حمایت می‌کنیم و مذاکرات با تیم‌های جهانی ادامه دارد.

وزیر خارجه عربستان در یاوه‌گویی بی‌اساس ادعا کرد: لبنان به دلیل کنترل حزب‌الله لبنان بر جزئیات تصمیم‌گیری‌ها نیاز به اصلاحات دارد. تسلط حزب‌الله بر سیستم سیاسی لبنان ما را نگران و همکاری لبنان با عربستان و کشورهای شورای همکاری را بی‌فایده می‌کند. رهبران لبنان باید این کشور را به جایگاه خود در جهان عرب بازگردانند و این موضوع مطلوب ماست.

از طرفی دیگر، وزیر خارجه آمریکا و فیصل بن فرحان در حاشیه اجلاس گروه 20 تلاش‌های مشترک برای مقابله با تغییر آب‌وهوایی و نیز حفاظت از محیط زیست در در جهت توسعه پایدار جهانی ملاقات کردند.

وزیر خارجه عربستان در این دیدار دو ابتکار عمل عربستان سبز و خاورمیانه سبز را که در حفاظت از کره زمین مثمر ثمر هستند، بررسی کرد.

واکنش تند چین به گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره کرونا

وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه ادعاهای مطرح شده در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره خاستگاه ویروس کرونا را رد کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، پکن مخالفت صریح خود با یافته‌های اولیه انتشار یافته در گزارش آمریکایی‌ها بیان داشته است.

این دیپلمات چینی افزود:‌ «فرقی نمی‌کند این گزارش چندبار منتشر شود و چند نسخه از آن جعل شود. این اقدامات ماهیت سیاسی و نادرست این [گزارش] را تغییر نمی‌دهد».

او در ادامه گفت، همین که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر ردیابی خاستگاه ویروس کرونا متمرکز شده‌اند «اثباتی محکم» برای سیاسی بودن آن است و «از آمریکا می‌خواهیم از حمله و اتهام افکنی علیه چین دست بردارند».

در گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا که شهریور امسال تهیه شده و بخش‌هایی از آن منتشر شد. چند روز پیش مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا نسخه به‌اصطلاح کامل‌تری از این گزارش را منتشر کرد که ظرف نود روز و با دستور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تهیه شده است.

در این گزارش آمده است، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بدون دسترسی به اطلاعات جدید، نمی‌توانند قضاوت بهتری درباره انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاه یا انتقال آن از حیوانات به انسان ارائه کند.

این گزارش مدعی است، همکاری چین در این زمینه، برای رسیدن به یک ارزیابی جامع درباره خاستگاه این بیماری ضرورت دارد و پکن را به «مانع تراشی بر سر راه تحقیقات جهانی» متهم کرده است.

گاردین نوشت، نظریه نشت این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، همچنان فاقد سند و مدرک کافی بوده و پکن بارها آن را تکذیب کرده است.

در گزارشی که روز جمعه از حالت محرمانه خارج شد، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد در حالی که جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشا ویروس SARS-CoV-2 که باعث کووید-۱۹ شده اختلاف دارند، اما آنها ارزیابی کرده‌اند که این ویروس توسط چین به عنوان یک سلاح بیولوژیکی توسعه نیافته است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های چینی نیز چیزی از کرونا پیش از اعلام شیوع این ویروس نمی‌دانسته‌اند.

شهریور امسال پس از انتشار گزارش اولیه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، بایدن در بیانیه‌ای مدعی شد: «اطلاعاتی حیاتی درباره خاستگاه این همه‌گیری در جمهوری خلق چین وجود دارد و با این حال، مقامات دولتی در چین از ابتدا تلاش کرده اند مانع از دسترسی بازرسان بین المللی و اعضای جامعه جهانی سلامت به این اطلاعات شوند».

این در حالی است که سال گذشته تیمی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از دو هفته تحقیقات در چین درباره خاستگاه ویروس کرونا، احتمال انتشار آن از آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان را «به‌شدت غیرمحتمل» توصیف کردند.

پس از ادعاهای بایدن درباره گزارش اطلاعاتی مبهم آمریکایی‌ها، سفارت چین در آمریکا، در بیانیه‌ای نوشت، این گزارش به غلط ادعا می‌کند که چین «به مانع تراشی برای تحقیقات جهانی ادامه داده، در برابر اشتراک‌گذاری اطلاعات مقاومت کرده و دیگر کشورها را مقصر می‌داند». بیانیه کاخ سفید درباره این گزارش نیز مدعی شده چین در تلاش است تحقیقات بین‌المللی را عقب نگه‌داشته و درخواست‌ها برای شفافیت درخصوص این مسئله را رد می‌کند. کاخ سفید از شرکای هم‌فکر خود می‌خواهد فشار بر طرف چینی را افزایش دهند.

این سفارتخانه می‌افزاید: «موسسه ویروس شناسی ووهان [در چین] دو بازدید از سوی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را پذیرا بوده و گزارش مربوط به مطالعات این سازمان با همکاری چین به این جمع‌بندی روشن رسید که نشت اتفاقی این ویروس در ووهان "به‌شدت غیرمحتمل" است. اگر آمریکا بر فرضیه خاستگاه نشت از آزمایشگاه اصرار دارند، آیا لازم نیست کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را به فورت دتریک و دانشگاه کارولینای شمالی دعوت کنند؟»

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور آمریکا روسیه چین اروپا خاورمیانه ایران و آمریکا ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۲۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر به نقل از کی‌یف پست (Kyiv Post) نوشت: (در مجموع) ارزش خرید این جنگنده ها حدود یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکا است.

بنابراین گزارش، قزاقستان که درصدد به روز رسانی ناوگان نیروی هوایی خود است، اقدام به حراج ۱۱۷ فروند جنگنده بمب افکن های دوران شوروی سابق از جمله میگ-۳۱، میگ-۲۷، میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ متعلق به دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کرده است.

این گزارش حاکی است: هرفروند از جنگنده های منسوخ دوران شوروی سابق که توسط آمریکا خریداری شده به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: هرچند قصد آمریکا از این خرید که توسط شرکت های واسط خارجی صورت گرفته، هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود تا جنگنده های خریداری شده توسط آمریکا از قزاقستان به عنوان منبعی برای قطعات یدکی جنگنده های کنونی اوکراین که همچنان درحال انجام ماموریت هستند و یا به عنوان جنگنده های «فریبگر» بر روی زمین در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.

بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش نوشت: قزاقستان که پیشتر به صورت رسمی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، بعدها همکاری نزدیک خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان دیرینه (مسکو) حفظ کرد اما از زمان حمله روسیه به اوکراین، قزاقستان هرچه بیشتر به سمت غرب تمایل پیدا کرده است.

بنا بر تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی، نشانگر دور شدن از روابط تاریخی خود با مسکو است.

قزاقستان معضل بعدی روسیه پس از اوکراین؟

تارنمای خبری بیزینس اینسایدر نوشت: برخی از ناظران داخلی روسیه، توجه مسکو به جریانات قزاقستان در کنار تقابل با اوکراین را خواستار شدند.

در همین ارتباط، ولادیمیر سولوویوف (Vladimir Solovyov) مفسر و تحلیلگر روس هشدار داده است که کشورش باید به این واقعیت که قزاقستان مشکل بعدی روسیه است، توجه کند؛ چراکه به گفته وی این کشور می تواند همان روند نازی [شدن] که در اوکراین رخ داد را در آنجا (قزاقستان) آغاز کند.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند