Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران با انجام یک مطالعه، عوامل موثر بر افزایش اثرگذاری پژوهش‌ها را از نظر اعضای هیأت علمی بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، به واسطه رشد چشم‌گیری که در سال‌های اخیر در میزان مقالات علمی ایرانیان در سطح جهان حاصل شده است، بسیاری از مسئولان و سیاست‌گذاران علمی بر لزوم توجه همزمان به مسائل جامعه در پژوهش‌های دانشگاهی تاکید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیدگاه وجود دارد که رشد فزاینده تولیدات علمی در جهان به حل مشکلات مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست‌محیطی که در کشور وجود دارد، کمک چندانی نکرده است.

با توجه به این موضوع؛ محققان  با انجام یک مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که خود ِ پژوهشگران نسبت به اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌هایشان، چه دیدگاهی دارند؟

از آن‌جا که دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه‌های جامع کشور است و در رتبه‌بندی‌های مختلف ملی و جهانی دانشگاه‌های جهان، اغلب در میان دانشگاه‌های برتر کشور قرار می‌گیرد، اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند.

در این تحقیق 153 نفر از اعضای هیئت‌علمی گروه‌های آموزشی فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی دانشگاه تبریز مشارکت داشتند و برای جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز، از پرسش‌نامه استفاده شد.

داده‌های به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان داد که خود اعضای هیئت‌علمی نیز اثرگذاری اجتماعی متوسطی برای پژوهش‌های خود قائل هستند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، بین خودارزیابی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز، نسبت به میزان اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌هایشان و مرتبه علمی آن‌ها، ارتباط معناداری وجود ندارد. در کل ارزیابی پژوهشی اعضای هیئت‌علمی و فرآیند ارتقای آن‌ها به گونه‌ای است که کمتر بر اثرات اجتماعی پژوهش‌های آن‌ها تاکید می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که اعضای هیئت‌علمی بیشتر بر روی انتشارات دانشگاهی و پیش‌برد مرزهای دانش تمرکز کرده و از توجه به اثرات گسترده پژوهش غافل شوند. امری که در خودارزیابی آن‌ها نیز قابل مشاهده است. هر چند اعضای هیئت‌علمی پس از طی مراحل ارتقا، سعی می‌کنند نسبت به اثرات اجتماعی پژوهش‌ها توجه بیشتری کنند و خودارزیابی بیشتر اساتید مرتبه بالاتر نیز این چنین نشان می‌دهد؛ اما این تفاوت‌ها چندان محسوس نیست.

بررسی‌های این مطالعه حاکی از آن است که طرح‌های درون‌دانشگاهی اعضای هیئت‌علمی بر روی اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌ها بی‌تاثیر بوده؛ اما بین تعداد طرح‌های برون‌دانشگاهی و میزان خودارزیابی اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌ها رابطه معنادار مستقیم وجود دارد.

طرح‌های درون‌دانشگاه‌ی مانند سایر پژوهش‌های دانشگاهی بر مبنای پیش‌برد مرزهای دانش و برون‌دادهای علمی ارزیابی می‌شود. بنابراین اعضای هیئت‌علمی مجری این گونه طرح‌ها، بیشتر از اثرات اجتماعی، به شانس انتشار نتایج مستخرج از طرح‌ها توجه می‌کنند.  طرح‌های برون‌دانشگاهی معمولاً به مسائل و موضوعاتی می‌پردازند که سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت و جامعه با آن‌ها مواجه هستند. بنابراین اعضای هیئت‌علمی مجری این طرح‌ها، هنگام اجرای پژوهش با مسائل واقعی جامعه بیشتر درگیر شده و هنگام ارزیابی، اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌های‌شان را بیشتر ارزیابی می‌کنند.

همچنین نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن بود که بین تعداد مقالات منتشرشده در نشریات داخلی و بین‌المللی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز و میزان خودارزیابی آن‌ها نسبت به اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌هایشان رابطه معناداری وجود ندارد.

البته پژوهشگران در تبیین این یافته می‌گویند: خود اعضای هیئت‌علمی نیز انتشار مقالات در مجلات داخلی و بین‌المللی را در مسیری متفاوت از اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌ها می‌نگرند و انتشار مقالات بیشتر بر ارزیابی آن‌ها نسبت به اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌هایشان تاثیری نگذاشته است. البته بی‌توجهی نهادها و سازمان‌هایی که می‌توانند از نتایج پژوهش‌های منتشرشده به صورت مقاله در مجلات علمی بهره‌مند شوند؛ یکی دیگر از دلایلی است در این موضوع دخیل است.

طبق نتایج این مطالعه اعضای هیئت‌علمی که ارتباط کاری با خارج از دانشگاه داشته‌اند، اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌های خودشان را نسبت به اعضایی که مسئولیت اجرایی خارج از دانشگاه نداشته‌اند، بیشتر ارزیابی کرده‌اند. می‌توان گفت ارتباط کاری با سازمان‌های خارج از دانشگاه، باعث می‌شود اعضای هیئت‌علمی پژوهش‌های خود را به سمت موضوعات و مسائل واقعی جامعه سوق داده و اثرگذاری پژوهش‌های خود را بیشتر ارزیابی کنند.

در مجموع نتایج این مطالعه حاکی از آن است که از نظر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز، متغیرهای «تعداد طرح‌های برون‌دانشگاهی» و «داشتن ارتباط کاری با سازمان‌های خارج از دانشگاه»، متغیرهای تاثیرگذار روی میزان اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌های آن‌ها است.

پژوهشگران این مطالعه بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌گویند: برای افزایش اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌ها، باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای درگیر ساختن اعضای هیئت‌علمی با مسائل و موضوعات واقعی جامعه صورت گیرد.

در انجام این تحقیق هاشم عطاپور، افشین احمدی‌پور و پریوش اکبرزاده؛ پژوهشگران گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تبریز مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه تابستان سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «خودارزیابی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تبریز نسبت به اثرگذاری اجتماعی پژوهش‌های دانشگاهی‌شان» در فصل‌نامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی زیر نظر  مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تبريز اثرگذاری پژوهش مقالات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز خارج از دانشگاه پژوهش های خود دست آمده سازمان ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۲۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی در جهان اسلام تاکید کرد.

سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت در دیدار با رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی و مستندسازی پژوهشی با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های مختلف موجود، توسعه یافته است.

وی، اقدامات عملیاتی و کاربردی در حوزه پژوهشی و فناوری را در پیشبرد اهداف این حوزه ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت گام برداشتن در مسیر توسعه دانش  و مقالات علمی، از روند افزایشی تعداد مقالات و تحقیقات علمی در مجموعه سلامت فارس با شیب معناداری خبر داد.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) نیز در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز را ریشه تنومند حوزه علمی استان و کشور معرفی و بر تلاش برای افزایش همکاری و اقدامات مشترک این موسسه با مجموعه سلامت فارس تاکید کرد.

سید احمد فاضل‌زاده از برگزاری ۱۵ نشست مشترک مسئولان موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) با مراکز عالی علمی در استان‌های مختلف کشور خبر داد و بر تداوم نشست مشترک با محوریت مشارکت داده‌ها و تبادل تجربه‌ها، دانش و علم تاکید کرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در این حوزه، گزارشی از معرفی فعالیت‌های موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) با محوریت رصد و پایش وضعیت علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و همچنین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان فارس ارائه داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پروفسور‌های ضداسرائیل
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • ببینید | نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد